Luchtinductie - vraagje

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Luchtinductie - vraagje

Bericht door Pipo »

Aan de zwarte plastieken luchtinductiepijp van een 2.2 zijn drie zaken verbonden. Een stekker van de temperatuursensor, een lange 18 mm dikke zwarte rubberen slang voer het afvoeren van de oliedampen, en een kort 4mm dik zwart plastic slangetje met 2 witte uiteinden hetwelk verbonden schijnt met een vacuum sensor of een vacuumschakelaar.
Kan iemand me zeggen wat het doel is van dit laatste slangetje? Ik wil weten of het een probleem zou geven indien ik het vervang door een langer exemplaar bij het modifieren van de luchtaanzuiging van mijn Speedster.
Dank bij voorbaat.
Pipo
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Deze aansluiting gaat zo te zien naar de brandstofdruk-regelaar. Langere slang is geen probleem, want dit is alleen voor statische druk en niet voor (door)stroming.

Da's trouwens beetje 'anders' aan de EcoTec als andere motoren die ik ken, want meestal wordt zo'n branstofdruk regelaar aansluiting op het inlaat-spruitstuk aangesloten om de brandstofdruk aan te passen aan de gasklep opening (variatie in druk/vacuum in inlaat-spruitstuk). Hiermee kan dan meer brandstof worden geinjecteerd bij gelijkblijvende openingstijd van de injectors.

Bekende truuk bij turbo's trouwens, die een (veel) hogere brandstofdruk kunnen gaan draaien als de druk in het inlaat-spruitstuk boven de atmosferische druk gaat komen om zo voldoende benzine er in te kunnen pompen.

Bij de 2.2 EcoTec doen ze het dus anders en lijken ze het te gebruiken als barometrische compensatie (rijden op grotere hoogtes), want hij zit hier voor de gasklep, dus vrijwel in de druk van de buitenlucht en gebruiken ze dus een vrijwel constate brandstofdruk.

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

Arno schreef: Bij de 2.2 EcoTec doen ze het dus anders en lijken ze het te gebruiken als barometrische compensatie (rijden op grotere hoogtes), want hij zit hier voor de gasklep, dus vrijwel in de druk van de buitenlucht en gebruiken ze dus een vrijwel constante brandstofdruk.

Bye, Arno.
Prachtige uitleg, thanks.
Heb toch nog één bemerking. De regeling van de brandstofdruk zou dan gebeuren door de onderdruk die heerst tussen de luchtfilter en gasklep. Als ik echter een sportluchtfilter met grotere luchtdoorstroming ga monteren en een luchtinductiepijp met grotere diameter, gaat logischerwijze die onderdruk beinvloed worden. Ik mag er dus van uitgaan dat minder onderdruk (dus meer zuurstof) een grotere brandstofdruk realiseert?

En zou ik gewoonweg dat darmpje open laten, dan zou mijn pomp altijd op de maximum druk gaan werken?
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Pipo schreef:Heb toch nog één bemerking. De regeling van de brandstofdruk zou dan gebeuren door de onderdruk die heerst tussen de luchtfilter en gasklep. Als ik echter een sportluchtfilter met grotere luchtdoorstroming ga monteren en een luchtinductiepijp met grotere diameter, gaat logischerwijze die onderdruk beinvloed worden. Ik mag er dus van uitgaan dat minder onderdruk (dus meer zuurstof) een grotere brandstofdruk realiseert?
Yup.. Ik ben alleen bang dat het verschil uiterst miniem gaat zijn en daarom vrijwel niet meetbaar verschil zou geven.. Het verschil in barometrische druk is waarschijnlijk groter.

Wat de fabrikanten van sport-luchtfilters ook graag willen laten geloven, de normale filters zijn helemaal niet zo verkeerd tegenwoordig. (oudere auto's hadden soms wel erg 'afgekenepen' ontwerpen standaard)

Vermogenswinst oid. is dan ook vrijwel altijd zo'n beetje 0,0.. Maar... Het klinkt wel stukken 'lekkerder' met zo'n filter en dat maakt het rijden veel aangenamer.

Op zich zou je dan ook de carter-ventilatie 'open' moeten maken en niet meer naar de inlaat sturen.

De olie-dampen verlagen namelijk het effectieve oktaan getal van je mengsel en heeft over het algemeen een negatief effect op het vermogen.

Alleen.. Da's voor zover ik weet al jaren niet toegestaan voor de APK..
Pipo schreef:En zou ik gewoonweg dat darmpje open laten, dan zou mijn pomp altijd op de maximum druk gaan werken?
Ja.. Alleen kan er dan wel vuil/stof/etc in komen.

En een tweede punt voor de standaard constructie is veiligheid.

Dergelijke drukregelaars werken met een membraan en dat kan wel eens (niet vaak, maar het gebeurt) lek gaan.

Op dat moment pompt de benzinepomp dus door de lucht-aansluiting een berg benzine. Loopt de motor erg slecht of helemaal niet meer (veeeeeel teveel benzine), maar op zich niet terminaal. Nieuwe regelaar en klaar..

Als je de pijp 'open' zou laten, dan pompt hij de benzine direct in de motorruimte als dit zou gebeuren. Dat kan heel vervelende effecten hebben (hete uitlaat... benzine... *poef*)

Nogmaals.. Dit is alleen het geval als hij stuk gaat. Komt niet erg vaak voor, maar het gebeurt wel (zelf ook wel eens gehad op een andere auto)

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

kan je bijvoorbeeld bij de carter ontluchting een klein K&N achtig filtertje plaatsen, zou dit voldoende zijn om het vuil buiten te houden.

Heb hier ook al vaker aan zitten denken om dit toe te passen.

Gr. Pascal
Laatst gewijzigd door Pascal op 15 apr 2005 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

luchtinductie

Bericht door Pipo »

Arno jongen, mijn oprechte dank voor je snelle antwoord. Nu weet ik tenminste waar ik rekening met moet houden bij mijn mod.
Prettig weekeinde.
Pipo
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie