Pipo schreef:Heb toch nog één bemerking. De regeling van de brandstofdruk zou dan gebeuren door de onderdruk die heerst tussen de luchtfilter en gasklep. Als ik echter een sportluchtfilter met grotere luchtdoorstroming ga monteren en een luchtinductiepijp met grotere diameter, gaat logischerwijze die onderdruk beinvloed worden. Ik mag er dus van uitgaan dat minder onderdruk (dus meer zuurstof) een grotere brandstofdruk realiseert?
Yup.. Ik ben alleen bang dat het verschil uiterst miniem gaat zijn en daarom vrijwel niet meetbaar verschil zou geven.. Het verschil in barometrische druk is waarschijnlijk groter.
Wat de fabrikanten van sport-luchtfilters ook graag willen laten geloven, de normale filters zijn helemaal niet zo verkeerd tegenwoordig. (oudere auto's hadden soms wel erg 'afgekenepen' ontwerpen standaard)
Vermogenswinst oid. is dan ook vrijwel altijd zo'n beetje 0,0.. Maar... Het klinkt wel stukken 'lekkerder' met zo'n filter en dat maakt het rijden veel aangenamer.
Op zich zou je dan ook de carter-ventilatie 'open' moeten maken en niet meer naar de inlaat sturen.
De olie-dampen verlagen namelijk het effectieve oktaan getal van je mengsel en heeft over het algemeen een negatief effect op het vermogen.
Alleen.. Da's voor zover ik weet al jaren niet toegestaan voor de APK..
Pipo schreef:En zou ik gewoonweg dat darmpje open laten, dan zou mijn pomp altijd op de maximum druk gaan werken?
Ja.. Alleen kan er dan wel vuil/stof/etc in komen.
En een tweede punt voor de standaard constructie is veiligheid.
Dergelijke drukregelaars werken met een membraan en dat kan wel eens (niet vaak, maar het gebeurt) lek gaan.
Op dat moment pompt de benzinepomp dus door de lucht-aansluiting een berg benzine. Loopt de motor erg slecht of helemaal niet meer (veeeeeel teveel benzine), maar op zich niet terminaal. Nieuwe regelaar en klaar..
Als je de pijp 'open' zou laten, dan pompt hij de benzine direct in de motorruimte als dit zou gebeuren. Dat kan heel vervelende effecten hebben (hete uitlaat... benzine... *poef*)
Nogmaals.. Dit is alleen het geval als hij stuk gaat. Komt niet erg vaak voor, maar het gebeurt wel (zelf ook wel eens gehad op een andere auto)
Bye, Arno.