Pagina 1 van 2

Licentie cursus op Assen.

Geplaatst: 23 nov 2009 9:41
door Marten
Zo, het eerste weekend van m'n licentiecursus zit er op! Best wel intensief moet ik zeggen, met theoriesessie's, maar vooral veel Km's.
Ik denk zeker 400 Km gereden te hebben in gedeeltelijk natte omstandigheden. Ongelooflijk leerzaam met een instructeur naast je!
Overigens ook gezien hoe langzaam ik eigenlijk ben als een instructeur (uit het BRL) zelf even laat zien hoe het moet... :lol:

Heb nog wel even een paar tips nodig:
M'n speedster haperde af en toe met z'n ABS (rem/uitwijkproeven) Deed het soms wel en soms niet. Iemand enig idee???
Daarnaast had ik zondagmiddag (2e dag dus) aan het eind van de dag af en toe geen remdruk meer... Iemand daar ervaringen mee? Heb de auto al weggebracht naar de garage. Ze gaan er in ieder geval andere (race-) remolie in doen.
Is er ook een advies over (redelijk geprijsde!!) remblokken??

Re: Licentie cursus op Assen.

Geplaatst: 23 nov 2009 10:42
door Herman
Deleted

Geplaatst: 23 nov 2009 11:07
door Maarten
Ik heb met de Carbonne Loraine remblokken rondom geen problemen meer gehad met remmen. Ook het ABS probleem heb ik niet meer zo duidelijk gevoeld.

Een (groot) nadeel van deze blokken is wel dat ze piepen en dat ze remschijven vreten. Ik heb nu ATE Powerdisc remschijven, die erg goedkoop zijn en ben erg te spreken over deze combie op het circuit.

Ik rijd (nog steeds) met de orginele ABS unit.

Voor een race cursus kan je ook de ABS uitschakelen (even zoeken op dit forum naar ABS switch)

Maarten

Geplaatst: 23 nov 2009 12:21
door Piet
Kun je omschrijven wat je precies bedoeld met ABS doet het soms wel soms niet.

B.v. Rempedaal wordt hard, Gaat in het ABS zonder veel remwerking.

Geplaatst: 23 nov 2009 12:37
door Maik
Het volgende topic is wel interessant als je zoekt naar nieuwe remblokken, vooral vanaf pagina 10 ongeveer:

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... &start=135

Geplaatst: 23 nov 2009 16:05
door Marten
piet schreef:Kun je omschrijven wat je precies bedoeld met ABS doet het soms wel soms niet.

B.v. Rempedaal wordt hard, Gaat in het ABS zonder veel remwerking.
Bij de remproeven (op teken intsructeur vol in de remmen) pakte de ABS aanvankelijk wel, maar even later blokkeerden toch de wielen. Kreeg in het begin bij intensief gebruik ook af en toe het gevoel dat het pedaal "hoog" zat en een sponzig gevoel gaf. ook de instructeurs kwamen er niet uit en dachten eerst dat er geen ABS op zat...
Had aanvakelijk niet het gevoel dat de auto slecht remde trouwens, maar hij blokkerde dus wel geregeld.

Geplaatst: 23 nov 2009 19:16
door Piet
Apart. Het gene waar altijd over geklaagd word is dat het ABS veel te snel in komt. Het originele ABS is nu eenmaal niet geweldig. Bovendien is die 2 kanaals waardoor je al snel verrast kan worden. B.v. als je met de rechterkant op een weg lijn rijdt of als je in de bocht gaat remmen.

Wellicht is er wat aangedaan.

Geplaatst: 23 nov 2009 19:31
door Marten
Inmiddels hebben we besloten er goede (race)- remolie in te doen. O.m. bij Postma racing in Balk zeiden ze vanmiddag daar de waarschijnlijke oorzaak te zien. (t spul word te warm bij zulk intensief gebruik..)
Klachten duiden volgens hen op "te warm" en daardoor luchtbellen = drukverlies.

Garage dubbelcheckt de remblokken nog, en indien nodig worden die vervangen tegen die ESR800 of zo van bovenstaande tip.

Duim maar ff voor me komende zondagmiddag tijdens m'n examen.. 8)

PS: frappant; men leert je te "ribbellen" dwz op de apex over de curbs te rijden met de binnenste wielen. ik deed dat veelal ook netjes. Een zeer ervaren instructeur vertelde me dat mede daardoor je remmen "open trillen" (remblokken gaan verder van schijf af staan) waardoor je veelal ook eerst in het niets trapt.

Geplaatst: 23 nov 2009 19:47
door Dennizz
Ik heb de ESR800 er nu ook onder liggen, zoals te lezen is in het topic wat hierboven genoemd is en met de ervaringen erbij.

Ik ga de remolie nogmaals laten verversen om te kijken of het mijn probleem verhelpt. Zoniet, ga ik deze remmen niet oprijden en ga ik investeren in de pagid RS14.
Gisteren tijdens het noodweer gemerkt dat het remvermogen toch weer tegen viel en het schrikken was of ik op tijd genoeg stil stond...

Ik rij overigens wel met standaard schijven. Misschien moeten die er ook maar aangeloven...

Geplaatst: 23 nov 2009 21:48
door Smiley
Dennizz schreef: Ik rij overigens wel met standaard schijven. Misschien moeten die er ook maar aangeloven...
Geboord en gegroefd komt regelmatig voorbij op ebay uk en DE voor een relatieve habbekrats.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0352228216
Afbeelding

Geplaatst: 23 nov 2009 22:35
door Dominique
Dennizz schreef:Ik heb de ESR800 er nu ook onder liggen, zoals te lezen is in het topic wat hierboven genoemd is en met de ervaringen erbij.

Ik ga de remolie nogmaals laten verversen om te kijken of het mijn probleem verhelpt. Zoniet, ga ik deze remmen niet oprijden en ga ik investeren in de pagid RS14.
Gisteren tijdens het noodweer gemerkt dat het remvermogen toch weer tegen viel en het schrikken was of ik op tijd genoeg stil stond...

Ik rij overigens wel met standaard schijven. Misschien moeten die er ook maar aangeloven...
Remvloeistof (nogmaals) vervangen lijkt mij niet het probleem wanneer je tijdens noodweer niet remt zoals je wilt. euh, rijstijl? :lol:
In jouw geval zou ik idd eerst de pagids doen op de standaard schijven. so what, als de schijven wat harder slijten. Zoals smiley al steld zijn dat de kosten niet, zeker als het standaard schijven betreft.

Geplaatst: 23 nov 2009 23:07
door Spider
ik heb rondom gegroefd en geboord (eliseshop motorsport)
met pagid rs14

zoals vanmiddag in een plensbui koude remmen na de snelweg
en kletsnat is het vaag de remwerking,
maar na aanremmen en 2x keer doorremmen is vertraging gewoon goed. is normaal remgedrag mijns inziens in deze omstandighheden.

PS ABS uitgeschakeld mod van het forum.

Geplaatst: 24 nov 2009 8:48
door Dennizz
Spider schreef:ik heb rondom gegroefd en geboord (eliseshop motorsport)
met pagid rs14

zoals vanmiddag in een plensbui koude remmen na de snelweg
en kletsnat is het vaag de remwerking,
maar na aanremmen en 2x keer doorremmen is vertraging gewoon goed. is normaal remgedrag mijns inziens in deze omstandighheden.

PS ABS uitgeschakeld mod van het forum.
Deze post even gequote in dit topic om het even centraal te houden:

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... &start=135

Geplaatst: 25 nov 2009 16:35
door Marten
Inmiddels nog een ander probleempje naar voren gekomen; Olie in de versnellingsbak schijnbaar heet geworden. Door "overdruk' komt er olie uit, en dit is op de linkerremschijf gekomen. Garage belde me hierover.
Word nu (race (hogere temp)) - olie in gedaan en op advies van ? een omleidingkje gemaakt voor dat overdruksysteem.

Is race-remolie voor e 45,- een "normale" prijs??

Remschijven rondom worden ook vervangen. T kost wat, maar hopelijk heb ik dan ook wat.. :?

FF voor de beeldvorming; Vroeg bij de Opel dealer naar de prijs van originele blokken...
Voor e 431,- en achter e 357,- incl BTW Niet normaal vind ik... :(
Er worden nu van die ESR op gezet geloof ik.

Geplaatst: 25 nov 2009 16:58
door allen
Gewoon de juiste vloeistof in die bak houden en even het ontluchtingsnippeltje eraf trekken. Daarop doe je een stuk bezineleiding oid met een tie wrap vastzetten en dan heb je geen problemen meer. Welbekend probleem.