Pagina 1 van 1

RPM signaal op de OBD2 stekker ?

Geplaatst: 03 dec 2009 17:26
door the-duke
Ik zit met een vraagje, waarop iemand hier misschien al het antwoord weet..

Collega autoliefhebber GT3 heeft ontdekt dat er op zijn OBDII een RPM signaal zit.
Ik vroeg me af of iemand weet of dat op de Speedster ook het geval is en zo ja wel "pinnetje" ?

We gebruiken dit signaal namelijk om bij auto's vermogenvergelijkingen te maken met een kastje dat hiervoor dit signaal nodig heeft en heb ik tot nu toe niet kunnen vinden op de Speedster.. (doel is meten effect modificaties op vermogen en koppel, maar dat hadden jullie vast al begrepen)

gr,
The Duke

Geplaatst: 03 dec 2009 17:37
door Arno
Op de OBD poort zit niet direct het RPM signaal als een puls-signaal oid. Ook niet op een Porsche.

Enige uitzondering kan zijn als op de Porsche een CAN databus systeem zit wat ook op de stekker kan zitten (2 pinnetjes) *en* hier de directe packets van het motormanagement naar bijvoorbeeld het dashboard voorbij komen.

Dan kan je hier (met de juiste electronica) het toerental of snelheids puls signaal weer uit genereren.

Op sommige auto's is dit de enige manier waarop je nog een 'oudewetse' snelheid of toeren-puls kunt krijgen omdat die alles normaal via data-packets over het CAN netwerk uitwisselen.

Je kunt evt. wel eenvoudig via normale OBD het toerental (in ongeveer 3 samples/sec) opvragen en daarmee werken.

Aantal motor en uitlaatgas-analyse apparaten werken hier ook wel mee.

Bye, Arno.

Geplaatst: 03 dec 2009 20:14
door the-duke
Arno zei:
Je kunt evt. wel eenvoudig via normale OBD het toerental (in ongeveer 3 samples/sec) opvragen en daarmee werken
Ik begrijp niet precies wat je hiermee bedoeld. Zou je dat a.u.b. nog wat verder uit kunnen leggen ?

De Porsche waar ik over sprak is een 996 GT3 en die heeft met een scoop zijn OBD poort gecheckt en kwam op pinnetje 16 een 0-5 volt bloksignaal tegen om zijn RPM te kunnen loggen.

Is op zich weer raar als je hier naar kijkt trouwens: http://www.scantools.nl/info/index.php?cat=3&iid=9 want dan zou je denken dat 16 een niet door de fabrikant vrij te bepalen pin is die 12v geeft :?

gr,
The Duke

Geplaatst: 04 dec 2009 6:59
door Arno
the-duke schreef:Arno zei:
Je kunt evt. wel eenvoudig via normale OBD het toerental (in ongeveer 3 samples/sec) opvragen en daarmee werken
Ik begrijp niet precies wat je hiermee bedoeld. Zou je dat a.u.b. nog wat verder uit kunnen leggen ?
Afhankelijk van je toepassing kan je met een OBD interface het toerental uitlezen als getal.

Een aantal rollenbanken en motortest apparatuur kan dit gebruiken om de grafiek van vermogen tov. toerental mee op te bouwen als ze (zoals op veel motoren tegenwoordig) moeilijk of niet aan een toeren-puls kunnen komen.

Het is alleen niet bruikbaar als je echt een toeren (puls-)signaal wilt maken.
De Porsche waar ik over sprak is een 996 GT3 en die heeft met een scoop zijn OBD poort gecheckt en kwam op pinnetje 16 een 0-5 volt bloksignaal tegen om zijn RPM te kunnen loggen.

Is op zich weer raar als je hier naar kijkt trouwens: http://www.scantools.nl/info/index.php?cat=3&iid=9 want dan zou je denken dat 16 een niet door de fabrikant vrij te bepalen pin is die 12v geeft :?
PIn 16 een blokgolf kan idd. niet.

Gestandaardiseerde/vaste pin layout:

1. -
2. Bus positive Line of SAE-J1850 PWM and SAE-1850 VPW
3. Ford DCL(+) Argentina, Brazil (pre OBD-II) 1997-2000, Usa, Europe, etc.
4. Chassis ground
5. Signal ground
6. CAN high (ISO 15765-4 and SAE-J2284)
7. K line of ISO 9141-2 and ISO 14230-4
8. -
9. -
10. Bus negative Line of SAE-J1850 PWM only (not SAE-1850 VPW)
11. Ford DCL(-) Argentina, Brazil (pre OBD-II) 1997-2000, Usa, Europe, etc.
12. -
13. -
14. CAN low (ISO 15765-4 and SAE-J2284)
15. L line of ISO 9141-2 and ISO 14230-4
16. Battery voltage


16 is voor-gedefinieerd en moet constant +12V geven. Dat is ook wat van die hand-held of bluetooth OBD readers gebruiken als stroomvoorziening.

Als je die gaat pulseren, dan kan je die niet meer gebruiken, dus lijkt erg twijfelachtig.

Pin 14 kan wellicht lijken op een blokgolf, hoewel dit een puls-treintje zal zijn van packets van de CAN interface naar onder andere het dashboard.

Natuurlijk kunnen wel de 'vrije' pinnetjes door fabrikanten voor andere toepassingen worden gebruikt.

Dat doet Opel trouwens ook met de Speedster, want het ABS systeem lees je uit op een ander pinnetje in de stekker en zit niet 'achter' de motor ECU data-pin zoals op sommige auto's.

Bye, Arno.

Geplaatst: 05 dec 2009 6:12
door GT3
@the Duke,
moet pin 9 zijn. (ik heb verkeerd gekeken)

op mijn Wide band lamda (Zeitronix) zit een rpm ingang, deze geeft dezelfde waarde als de toerenteller.



Gr GT3

Geplaatst: 05 dec 2009 7:46
door the-duke
helaas moet de conclusie zijn dat dit niet gaat lukken op de Speedster :cry:

gr,
The Duke

Geplaatst: 05 dec 2009 10:35
door Arno
Op de speedster is dat ook nier nodig. Daar kan je heel eenvoudig de snelheids en toeren puls van de stekker/kabelboom achterop de dashboard unit halen.

Hij gebruik nog een 'ouderwetse' setup met losse draden voor bepaalde signalen, dus met beleid zijn die prima af te takken naar iets anders.

Ik gebruik dit o.a. voor m'n shiftlight...

Bye, Arno.

Geplaatst: 05 dec 2009 11:18
door martinb
Arno schreef:Op de speedster is dat ook nier nodig. Daar kan je heel eenvoudig de snelheids en toeren puls van de stekker/kabelboom achterop de dashboard unit halen.

Hij gebruik nog een 'ouderwetse' setup met losse draden voor bepaalde signalen, dus met beleid zijn die prima af te takken naar iets anders.

Ik gebruik dit o.a. voor m'n shiftlight...

Bye, Arno.
Zag dat Mark hier ook iets op zijn website over had staan, met foto's voor montage van een shiftlight.