the-duke schreef:Arno zei:
Je kunt evt. wel eenvoudig via normale OBD het toerental (in ongeveer 3 samples/sec) opvragen en daarmee werken
Ik begrijp niet precies wat je hiermee bedoeld. Zou je dat a.u.b. nog wat verder uit kunnen leggen ?
Afhankelijk van je toepassing kan je met een OBD interface het toerental uitlezen als getal.
Een aantal rollenbanken en motortest apparatuur kan dit gebruiken om de grafiek van vermogen tov. toerental mee op te bouwen als ze (zoals op veel motoren tegenwoordig) moeilijk of niet aan een toeren-puls kunnen komen.
Het is alleen niet bruikbaar als je echt een toeren (puls-)signaal wilt maken.
De Porsche waar ik over sprak is een 996 GT3 en die heeft met een scoop zijn OBD poort gecheckt en kwam op pinnetje 16 een 0-5 volt bloksignaal tegen om zijn RPM te kunnen loggen.
Is op zich weer raar als je hier naar kijkt trouwens:
http://www.scantools.nl/info/index.php?cat=3&iid=9 want dan zou je denken dat 16 een niet door de fabrikant vrij te bepalen pin is die 12v geeft
PIn 16 een blokgolf kan idd. niet.
Gestandaardiseerde/vaste pin layout:
1. -
2. Bus positive Line of SAE-J1850 PWM and SAE-1850 VPW
3. Ford DCL(+) Argentina, Brazil (pre OBD-II) 1997-2000, Usa, Europe, etc.
4. Chassis ground
5. Signal ground
6. CAN high (ISO 15765-4 and SAE-J2284)
7. K line of ISO 9141-2 and ISO 14230-4
8. -
9. -
10. Bus negative Line of SAE-J1850 PWM only (not SAE-1850 VPW)
11. Ford DCL(-) Argentina, Brazil (pre OBD-II) 1997-2000, Usa, Europe, etc.
12. -
13. -
14. CAN low (ISO 15765-4 and SAE-J2284)
15. L line of ISO 9141-2 and ISO 14230-4
16. Battery voltage
16 is voor-gedefinieerd en moet constant +12V geven. Dat is ook wat van die hand-held of bluetooth OBD readers gebruiken als stroomvoorziening.
Als je die gaat pulseren, dan kan je die niet meer gebruiken, dus lijkt erg twijfelachtig.
Pin 14 kan wellicht lijken op een blokgolf, hoewel dit een puls-treintje zal zijn van packets van de CAN interface naar onder andere het dashboard.
Natuurlijk kunnen wel de 'vrije' pinnetjes door fabrikanten voor andere toepassingen worden gebruikt.
Dat doet Opel trouwens ook met de Speedster, want het ABS systeem lees je uit op een ander pinnetje in de stekker en zit niet 'achter' de motor ECU data-pin zoals op sommige auto's.
Bye, Arno.