Een 2.4 inlaat monteren met wat foto`s als begeleiding.
Het kan met 2 man in 3 uur gedaan worden maar het is realistischer om met een factor 2 a 3 keer te rekenen... Ik heb het dan over sleuteltijd!
Welke onderdelen heb je nodig?
1. 2.4 inlaat (#12587878)
2. klein groen plaatje tussen inlaat 2 & 3 (c/case vent pas seal) (#12589516)
3. pakking set voor de 4 inlaten van de 2.4 inlaat (gaskets) (#24455112 €5,76 per stuk)
4. MAP sensor (#16212460) onderdeel nr 4 op foto http://img15.imageshack.us/img15/4885/13imgp127111.jpg (je kunt de oude hergebruiken)
5. ecu plaatje (zelf zagen van 2 mm aluminium http://www.2shared.com/file/7813592/14c ... frame.html)
6. peilstokhouderplaatje http://img32.imageshack.us/img32/3747/imag0411.jpg
7. EGR ombouwset naar keuze... (afdekplaatje 100% #5850526 €5,20 en de cheater http://www.z22se.co.uk/shop/product_inf ... ucts_id=31)
8. throttle body seal (#12600729 €16,39) pakking tussen gasklep en inlaat (je kunt de oude hergebruiken)
9. stukje slang (maat weet ik niet, moet wel stevige slang zijn)
10. luchtklep 2xbreed (#564607 €6,90)
11. boutjes/moeren, slangen klemmen ect.
Zo eerst 2 werkbanken om de auto heen gezet, zodat alles binnen handbereik ligt. (we hebben dit in een grote "lege" hal gedaan, dus moesten al het gereedschap/spullen meenemen van thuis)
Als eerste de accu losgekoppeld, eerst de min pool!
De achterklep verwijderd (dit geeft zoveel meer ruimte en licht)
Dan het luchtfilter systeem demonteren met de sensoren daarbij.
De slangen die tegen het schutboord lopen, maak/klik je ook direct los zodat je wat meer ruimte kan creëren straks.
Dan kan aan de ECU begonnen worden. 1 torixbout moet worden uitgeboord, de andere kun je er zo uitdraaien met een torix sleutel.
Zoals je ziet op de foto, kost dat wat kracht. Sla een centerpunt in het midden van de bout en ga met een klein boortje 3 of 4 boren. Pak wel een nieuwe of scherpe boor! Het materiaal is echt kneiterhard. Als je een mm of 4 hebt geboord in het midden, kan je hem uitboren met boor 12 ofzo. Niet snel boren, maar langzaam en kracht zetten!!!
Terwijl ik aan het boren was en te laat een scherpe boor had gepakt is mijn EGR klep eruit gesleuteld en er een blindplaatje ingezet, met de oude pakking.
Het gashuisklep kan gedemonteerd worden en alle stekkers van de ecu, spruitstuk en die in de weg zitten los gemaakt worden.
Onder het spruitstuk zitten ook nog stekkers vast in het spruitstuk! Deze kan je eruit trekken. Op de stekker zit een palletje met tandjes, en dat palletje zit in het spruitstuk "geklikt". Op de foto is dat stekkertje met blauw erin en links zie je dat palletje.
Ook zitten er slangen vast met ty-raps onder het spruitstuk, dat is ook een kl#te klus om los te krijgen.
Wij hebben veel gebruik gemaakt van een spiegeletje. Die houd je met 1 hand vast en met de andere hand een kleine kniptang en dan in spiegelbeeld ondersteboven op zoek met een klein beetje licht naar de ty-rap met de voetjes van de vloer.
Op gevoel knippen is gevaarlijk, je kan zomaar de draadjes doorknippen, dus weet wat je doet!
Dit is die vacuüm slang. Duidelijk bij mij dat die van dik naar dun gaat. Hij moet van dik weer naar dik. Echter is die al gescheurd bij de dikke kant. Dit hebben veel meer Speedsters. Dus even het laatste stukje afsnijden. Hier heb je dus ook dat luchtklepje voor nodig.
Alles was los en de inlaat kon eruit. Eruit was al een klein drama, maar die nieuwe erin nog veel meer. Ik had minder ruimte dan Gonzalis en moest hier en daar echt kracht zetten om hem erin te krijgen.
Bij mij liep er een kabelboom over de inlaat heen, tussen kanaal 2 en 3. Bij Gonzalis liep die er naast, wat erg prettig is.
Let wel op! Stop even wat doeken in je inlaat van het blok in alle luchtkanalen. Zeker bij een 120 A versie, waar je dus moet gaan slijpen/vrezen! Dan komt er iig niet in het blok.
Je ziet het niet echt goed op de foto, maar de 2.4 is toch wel wat groter en zeker de luchtkanalen.
Dit is de 100 A dynamo. Het bovenstukje van het zwarte plastic moet eraf. Het zijn ook 2 delen, dus dat komt mooi uit. De ontstoorder kan dan ook geplaatst worden. Op de 3de foto kan je zien hoe die gemonteerd zit. Je kan zo`n onstoorder kopen of je moet hem ook uitvrezen uit het plastic kapje en opnieuw gebruiken.
Het draadeind waar die rode pluskabel opzit moest ook iets ingekort worden. (moer erop draaien en een stukje terug, afzagen, afbramen, moer eraf, oogje van de plusdraad erop, moer er weer op)
Misschien moet je de rode draad iets verschuiven richting schutbord voor net wat meer ruimte.
De inlaat kan er dan weer in. Vergeet niet die stekkers onderaan er weer in te klikken! Vergeet ook je pakkingen ect niet. Even het blok mooi schoon maken en je doeken uit de inlaat.
Van de oude inlaat moet je die MAP sensor overzetten, dat kan nu ook mooi meteen.
Op de foto zie je de peilstokhouder houder. Bij mij paste die goed. Bij Gonzalis moest die weer behoorlijk worden verbouwd.
Dan kan de ecu plaat gemonteerd worden... Dat was echt een drama. Je komt er gewoon niet bij met je handen/gereedschap. Bij Gonzalis hebben we c-clips (zie foto) gebruikt, dan hoef je in ieder geval het moertje niet vast te houden en alleen maar een bout erin te draaien wat al niet lukt...
Vergeet geen doek in je spruitstuk te plaatsen, want er gaan boutjes/moertjes vallen!
Er kan toevallig ook een moertje/boutje in je dynamo gaan vallen en die gaat dan kortsluiting maken en dat is niet tof! Dek je dynamo dus ook af!
Zoals je ziet heb ik 1 ty-rap gebruikt, na een 45 min aan het knoeien geweest voor 3 boutjes vast te draaien. Van te voren hebben we zoals de foto laat zien alvast de bouten gemonteerd waar de ecu overheen glijdt. Dat krijg je later echt niet meer voor elkaar. De ecu moet wel zweven, zodat de warmte kwijt kan en er geen druk op staat, omdat de plaat iets verbuigt tijdens het monteren. Vergeet ook de aarding niet van de ecu!
De ecu monteren en de bekabeling weer netjes leggen. Ik had ook erg weinig ruimte tussen de ecu stekkers en het gasklephuis! Uiteindelijk ging het net...
Vergeet niet je doek van de dynamo te halen!
De stekker van de EGR klep eraf geknipt en toen kon het solderen beginnen met de cheater. De foto is niet helemaal oke, want je moet natuurlijk ook ieder draadje voorzien van krimpkous!
Alles zit er weer op en aangesloten en dan kan het nieuwe luchtfilter erop in mijn geval.
Hier het totaalplaatje, waar ik de laatste hand leg aan het soldeer werk. Zoals je kan zien is er heel weinig ruimte bij de inlaat.
Heb je een 120 ampère dynamo is er iets meer werk aan de winkel
Op de foto kun je zien dat het aluminium is weg geslepen en wat puntjes zijn afgeknipt van de diodes. Dit is een "oude" foto. Later is die aluminium vin geheel weg geslepen. Het verst uitstekende was het zwarte plastic. Ook het stukje aluminium naar de tweede vin was afgeslepen tot aan het plastic.
Er zit verschil in de Speedsters, bij sommige modellen heb je voldoende ruimte als je iets van de bobbel weghaalt van het inlaatspruitstuk.
Bij Gonzalis moest echt de bobbel er in z`n geheel af en afdichten met een dun plaatje aluminium. Let er wel op dat die aluminium plaat wel vrij is van de dynamo! Anders heb je dus ook kortsluiting en kan je je dynamo gaan vervangen en dat is niet grappig.
"speciaal" gereedschap (buiten de steeksleutels/tangen ect.):
-soldeerbout/tin
-krimpkous
-torix sleutel
-spiegeltje
-looplamp/zaklampje
-accu tol
bij 120 Ampere versie (of gebruik maken van originele ontstoorder uit de zwarte kap):
- dremel
- vrees/slijp bitjes voor aluminium/plastic
- plaatje alluminium
- goede kit
- vijl
- zaag