2.4 inlaat monteren inclusief foto`s

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

2.4 inlaat monteren inclusief foto`s

Bericht door Dennizz »

Dit topic wordt de aankomende dagen nog hier en daar aangepast om volledig te worden... Laatste update 10 december 10:20.
Een 2.4 inlaat monteren met wat foto`s als begeleiding.
Het kan met 2 man in 3 uur gedaan worden maar het is realistischer om met een factor 2 a 3 keer te rekenen... Ik heb het dan over sleuteltijd!

Welke onderdelen heb je nodig?
1. 2.4 inlaat (#12587878)
2. klein groen plaatje tussen inlaat 2 & 3 (c/case vent pas seal) (#12589516)
3. pakking set voor de 4 inlaten van de 2.4 inlaat (gaskets) (#24455112 €5,76 per stuk)
4. MAP sensor (#16212460) onderdeel nr 4 op foto http://img15.imageshack.us/img15/4885/13imgp127111.jpg (je kunt de oude hergebruiken)
5. ecu plaatje (zelf zagen van 2 mm aluminium http://www.2shared.com/file/7813592/14c ... frame.html)
6. peilstokhouderplaatje http://img32.imageshack.us/img32/3747/imag0411.jpg
7. EGR ombouwset naar keuze... (afdekplaatje 100% #5850526 €5,20 en de cheater http://www.z22se.co.uk/shop/product_inf ... ucts_id=31)
8. throttle body seal (#12600729 €16,39) pakking tussen gasklep en inlaat (je kunt de oude hergebruiken)
9. stukje slang (maat weet ik niet, moet wel stevige slang zijn)
10. luchtklep 2xbreed (#564607 €6,90)
11. boutjes/moeren, slangen klemmen ect.

Zo eerst 2 werkbanken om de auto heen gezet, zodat alles binnen handbereik ligt. (we hebben dit in een grote "lege" hal gedaan, dus moesten al het gereedschap/spullen meenemen van thuis)
Afbeelding

Als eerste de accu losgekoppeld, eerst de min pool!
De achterklep verwijderd (dit geeft zoveel meer ruimte en licht)
Afbeelding

Dan het luchtfilter systeem demonteren met de sensoren daarbij.
De slangen die tegen het schutboord lopen, maak/klik je ook direct los zodat je wat meer ruimte kan creëren straks.
Afbeelding

Dan kan aan de ECU begonnen worden. 1 torixbout moet worden uitgeboord, de andere kun je er zo uitdraaien met een torix sleutel.
Afbeelding

Zoals je ziet op de foto, kost dat wat kracht. Sla een centerpunt in het midden van de bout en ga met een klein boortje 3 of 4 boren. Pak wel een nieuwe of scherpe boor! Het materiaal is echt kneiterhard. Als je een mm of 4 hebt geboord in het midden, kan je hem uitboren met boor 12 ofzo. Niet snel boren, maar langzaam en kracht zetten!!!
Afbeelding

Terwijl ik aan het boren was en te laat een scherpe boor had gepakt is mijn EGR klep eruit gesleuteld en er een blindplaatje ingezet, met de oude pakking.
Afbeelding

Het gashuisklep kan gedemonteerd worden en alle stekkers van de ecu, spruitstuk en die in de weg zitten los gemaakt worden.
Afbeelding

Onder het spruitstuk zitten ook nog stekkers vast in het spruitstuk! Deze kan je eruit trekken. Op de stekker zit een palletje met tandjes, en dat palletje zit in het spruitstuk "geklikt". Op de foto is dat stekkertje met blauw erin en links zie je dat palletje.
Afbeelding

Ook zitten er slangen vast met ty-raps onder het spruitstuk, dat is ook een kl#te klus om los te krijgen.
Wij hebben veel gebruik gemaakt van een spiegeletje. Die houd je met 1 hand vast en met de andere hand een kleine kniptang en dan in spiegelbeeld ondersteboven op zoek met een klein beetje licht naar de ty-rap met de voetjes van de vloer.
Op gevoel knippen is gevaarlijk, je kan zomaar de draadjes doorknippen, dus weet wat je doet!
Afbeelding

Dit is die vacuüm slang. Duidelijk bij mij dat die van dik naar dun gaat. Hij moet van dik weer naar dik. Echter is die al gescheurd bij de dikke kant. Dit hebben veel meer Speedsters. Dus even het laatste stukje afsnijden. Hier heb je dus ook dat luchtklepje voor nodig.
Afbeelding

Alles was los en de inlaat kon eruit. Eruit was al een klein drama, maar die nieuwe erin nog veel meer. Ik had minder ruimte dan Gonzalis en moest hier en daar echt kracht zetten om hem erin te krijgen.
Bij mij liep er een kabelboom over de inlaat heen, tussen kanaal 2 en 3. Bij Gonzalis liep die er naast, wat erg prettig is.
Let wel op! Stop even wat doeken in je inlaat van het blok in alle luchtkanalen. Zeker bij een 120 A versie, waar je dus moet gaan slijpen/vrezen! Dan komt er iig niet in het blok.
Afbeelding

Je ziet het niet echt goed op de foto, maar de 2.4 is toch wel wat groter en zeker de luchtkanalen.
Afbeelding

Dit is de 100 A dynamo. Het bovenstukje van het zwarte plastic moet eraf. Het zijn ook 2 delen, dus dat komt mooi uit. De ontstoorder kan dan ook geplaatst worden. Op de 3de foto kan je zien hoe die gemonteerd zit. Je kan zo`n onstoorder kopen of je moet hem ook uitvrezen uit het plastic kapje en opnieuw gebruiken.
Het draadeind waar die rode pluskabel opzit moest ook iets ingekort worden. (moer erop draaien en een stukje terug, afzagen, afbramen, moer eraf, oogje van de plusdraad erop, moer er weer op)
Misschien moet je de rode draad iets verschuiven richting schutbord voor net wat meer ruimte.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De inlaat kan er dan weer in. Vergeet niet die stekkers onderaan er weer in te klikken! Vergeet ook je pakkingen ect niet. Even het blok mooi schoon maken en je doeken uit de inlaat.
Van de oude inlaat moet je die MAP sensor overzetten, dat kan nu ook mooi meteen.
Op de foto zie je de peilstokhouder houder. Bij mij paste die goed. Bij Gonzalis moest die weer behoorlijk worden verbouwd.
Afbeelding

Dan kan de ecu plaat gemonteerd worden... Dat was echt een drama. Je komt er gewoon niet bij met je handen/gereedschap. Bij Gonzalis hebben we c-clips (zie foto) gebruikt, dan hoef je in ieder geval het moertje niet vast te houden en alleen maar een bout erin te draaien wat al niet lukt...
Vergeet geen doek in je spruitstuk te plaatsen, want er gaan boutjes/moertjes vallen!
Er kan toevallig ook een moertje/boutje in je dynamo gaan vallen en die gaat dan kortsluiting maken en dat is niet tof! Dek je dynamo dus ook af!
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je ziet heb ik 1 ty-rap gebruikt, na een 45 min aan het knoeien geweest voor 3 boutjes vast te draaien. Van te voren hebben we zoals de foto laat zien alvast de bouten gemonteerd waar de ecu overheen glijdt. Dat krijg je later echt niet meer voor elkaar. De ecu moet wel zweven, zodat de warmte kwijt kan en er geen druk op staat, omdat de plaat iets verbuigt tijdens het monteren. Vergeet ook de aarding niet van de ecu!
Afbeelding

De ecu monteren en de bekabeling weer netjes leggen. Ik had ook erg weinig ruimte tussen de ecu stekkers en het gasklephuis! Uiteindelijk ging het net...
Vergeet niet je doek van de dynamo te halen!
Afbeelding
Afbeelding

De stekker van de EGR klep eraf geknipt en toen kon het solderen beginnen met de cheater. De foto is niet helemaal oke, want je moet natuurlijk ook ieder draadje voorzien van krimpkous!
Afbeelding

Alles zit er weer op en aangesloten en dan kan het nieuwe luchtfilter erop in mijn geval.
Afbeelding

Hier het totaalplaatje, waar ik de laatste hand leg aan het soldeer werk. Zoals je kan zien is er heel weinig ruimte bij de inlaat.
Afbeelding

Heb je een 120 ampère dynamo is er iets meer werk aan de winkel
Op de foto kun je zien dat het aluminium is weg geslepen en wat puntjes zijn afgeknipt van de diodes. Dit is een "oude" foto. Later is die aluminium vin geheel weg geslepen. Het verst uitstekende was het zwarte plastic. Ook het stukje aluminium naar de tweede vin was afgeslepen tot aan het plastic.
Afbeelding

Er zit verschil in de Speedsters, bij sommige modellen heb je voldoende ruimte als je iets van de bobbel weghaalt van het inlaatspruitstuk.
Afbeelding

Bij Gonzalis moest echt de bobbel er in z`n geheel af en afdichten met een dun plaatje aluminium. Let er wel op dat die aluminium plaat wel vrij is van de dynamo! Anders heb je dus ook kortsluiting en kan je je dynamo gaan vervangen en dat is niet grappig.
Afbeelding

"speciaal" gereedschap (buiten de steeksleutels/tangen ect.):
-soldeerbout/tin
-krimpkous
-torix sleutel
-spiegeltje
-looplamp/zaklampje
-accu tol

bij 120 Ampere versie (of gebruik maken van originele ontstoorder uit de zwarte kap):
- dremel
- vrees/slijp bitjes voor aluminium/plastic
- plaatje alluminium
- goede kit
- vijl
- zaag
Laatst gewijzigd door Dennizz op 10 dec 2009 9:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

He dennis, ziet er netjes uit, misschien handig om nog ergens te vermelden van de c-clips om het ecu framepje te monteren?
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
frankie
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 dec 2009 21:01
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door frankie »

Lekker klusprojectje 8) 8)

Mooie how to ook, altijd handig voor iedereen die nog aan de slag moet.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

martinb schreef:He dennis, ziet er netjes uit, misschien handig om nog ergens te vermelden van de c-clips om het ecu framepje te monteren?
Staat erbij in de tekst :wink:
Ik was nog iets vergeten... Nouja, daar kom ik nog wel op:

"speciaal" gereedschap (buiten de steeksleutels/tangen ect.):
-soldeerbout/tin
-krimpkous
-torix sleutel
-spiegeltje
-looplamp/zaklampje
-accu tol

bij 120 Ampere versie (of gebruik maken van originele ontstoorder uit de zwarte kap):
- dremel
- vrees/slijp bitjes voor aluminium/plastic
- plaatje alluminium
- goede kit
- vijl
- zaag
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Netjes in beeld gebracht Dennis!
De ECU steunplaat is idd zwaar klote om achteraf te monteren. Had ik dus ook. Goeie tip denk ik voor diegene die het nog willen doen; monteer de steunplaat voor met tapeindjes. Dus tapeindjes door de steunen van de luchtinlaat, moertje eronder en moertje erboven. Daarna pas de gehele luchtinlaat monteren. Dan kun je de ECU er zo overheen schuiven.

Mijn klauwen lagen behoorlijk open na een daagje sleutelen. Ik heb pas in Amerika van die auto werkhandschoenen gekocht.
Afbeelding

Lekker dun en toch bescherming. Werkt lekker. Zijn hier ook wel ergens te koop denk ik.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Goed verhaal ! mooie foto's
Zag ik daar een cheap ass tjeetah gesoldeerd zitten :D

André, heb ik vorige maand ook gekocht op Ebay! zelfde merk dan M-pact. Ik zag Yvo er mee lopen op de Paul sleutel dag, in het begin is het heel erg wennen, maar daarna ben je steeds zo blij dat je knokkels niet open liggen..., zelfs kleine dingen pakken gaat goed door de dunne laag op de vingertoppen.

toppie Dennis/Joop !
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

André R schreef:Netjes in beeld gebracht Dennis!
De ECU steunplaat is idd zwaar klote om achteraf te monteren. Had ik dus ook. Goeie tip denk ik voor diegene die het nog willen doen; monteer de steunplaat voor met tapeindjes. Dus tapeindjes door de steunen van de luchtinlaat, moertje eronder en moertje erboven. Daarna pas de gehele luchtinlaat monteren. Dan kun je de ECU er zo overheen schuiven.

Mijn klauwen lagen behoorlijk open na een daagje sleutelen. Ik heb pas in Amerika van die auto werkhandschoenen gekocht.
Afbeelding

Lekker dun en toch bescherming. Werkt lekker. Zijn hier ook wel ergens te koop denk ik.
Kun je dat iets preciezer uitleggen?
Bij ons konden we niet eerst de ecu plaat monteren op het spruitstuk en dan het spruitstuk erin zetten, daar was te weinig ruimte voor! Al helemaal als er op de ecu plaat draadeinden zaten waarover je de ecu schuift... Of bedoel je wat anders?

De draadeinden moet je zeker van te voren al monteren. Maar dan zit je met het verhaal dat de steun vast op het spruitstuk moet... Dat is vervelend. Met de wielkast eruit heb je overigens wel veel meer ruimte!

Onze knokkels waren nog heel :wink: Oke, ik had 1 plekje op m`n hand.. Met dit gepriegel had ik toch geen handschoenen aangedaan. Had echt iedere mm ruimte nodig! Voor remblokken vervangen is het handiger denk ik. Dan moet je kracht zetten en voor je het weet schaaf je je dan open en sta je te jodelen...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Dennizz schreef:...Kun je dat iets preciezer uitleggen?
Bij ons konden we niet eerst de ecu plaat monteren op het spruitstuk en dan het spruitstuk erin zetten, daar was te weinig ruimte voor! Al helemaal als er op de ecu plaat draadeinden zaten waarover je de ecu schuift... Of bedoel je wat anders?

Het is voor mij alweer 2 jaar geleden dat ik het die inbouw heb gedaan. Het zou idd kunnen dat het niet past met tapeindjes. Ik kan het me niet helemaal goed meer voor de geest halen, maar het leek me van wel.
Uit een oude post van 2 jaar geleden van mij:

"Het meest lastige vond ik nog de ECU beugel achteraf op inlaathuis monteren. Ik denk dat ik wel 10 boutjes en moertjes van de bodemplaat heb moeten vissen. Op het laatst lijmde ik de moertjes vast op mijn vinger met secondenlijm om ze zo maar op de boutjes te krijgen. Achteraf zou ik het anders doen; ik zou de beugel met tapeindjes of boutjes vastzetten. Als je die alvast op het huis monteert, hoef je er alleen een moertje op te draaien."
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

Hoi Dennis,

Mooie uitleg! Zag ik nou dat je de standaard inlaatbuis gebruikt met open filter en 2.4 inlaat? Lijkt me zonde van de beperking, beter een alu pijp ofzo monteren.

Gr.
Maurice.

p.s. ik heb de EGR dichtgemaakt, maar de EGR klep zelf wel aangesloten gelaten (90 graden gedraaid en weer op 1 bout gemonteerd). Dan is geen cheater nodig. Vervolgens de ECU aanpassing door Peter laten uitvoeren, waardoor de EGR klep eraf kan zonder cheater.
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Er is nog nergens gebleken dat de originele pijp of filter restrictief zou werken voor zowel in de originele set-up of met de 2.4. Tot dusver is het dus alleen voor het geluid.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

André, dat klopt. Ga je ook voor een andere (lees: betere) uitlaat, dan lijkt het wel restrictief te worden begreep ik uit betrouwbare bron :arrow: Peter. Tot een pk of 190 zou het niet uitmaken...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

12Esc schreef:Hoi Dennis,

Mooie uitleg! Zag ik nou dat je de standaard inlaatbuis gebruikt met open filter en 2.4 inlaat? Lijkt me zonde van de beperking, beter een alu pijp ofzo monteren.

Gr.
Maurice.

p.s. ik heb de EGR dichtgemaakt, maar de EGR klep zelf wel aangesloten gelaten (90 graden gedraaid en weer op 1 bout gemonteerd). Dan is geen cheater nodig. Vervolgens de ECU aanpassing door Peter laten uitvoeren, waardoor de EGR klep eraf kan zonder cheater.
Die ecu tunning ga ik nog niet doen en je doet alles voor het gewicht besparing :wink: Van die beperking heb ik ook nog niet gehoord, zoals andre zegt.

Nog meer geluid :shock: ! Vind dit wel echt voldoende hoor :roll:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Ik sprak net Jongeneel in Rotterdam (ivm de condensator aanschaf). Dat bedrijf doet niets anders revisies en ombouw van dynamo's, die zei dat ze de condensator ook gewoon weglaten.
Bij een goedwerkende dynamo is ie niet nodig...
Ik kan me voorstellen dat de condensator mogelijk nodig is bij een kapotte diodebrug (enkele diode stuk) en slechte koolborstels (vonken) zei ik, dit werd bevestigd.
In wezen is de grootste "condensator" je accu

Wat vinden jullie hiervan ?

Edit:
- Rietveld dynamo's, Beeklaan Den Haag zegt condensator weglaten, dat is een lariekoek ding !
- Duston allard, weglaten..
- Bohemen idem, weglaten..

Ik laat hem weg... voor de gewicht verlagers scheelt toch weer 20 gram ofz0 :) ?
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

De condensator zit er niet voor de juiste werking van de dynamo, maar is puur ter ontstoring. Als je je radio goed geaard hebt is het meestal niet zo'n probleem. Gerbuik je ook nog versterkers en zo zou ik hem er zeker inzetten.

Is dubbeltjes werk trouwens. Ik zou em er sowieso niet uitlaten. Maar zoals gezegd, kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Volgens mij is het met eindversterkers zo dat er mogelijke groundloops zijn tussen de audioground en - van de versterker, ik plaats altijd tussen de audiolijnen naar de versterkers 1:1 "rca audio isolators". Nooit meer gezeik.

Afbeelding


Ik kan de condensator tot nu toe ook nergens krijgen en bij de 4e dynamotent lagen ze "ergens waar ze naar op zoek moesten" :?
"A je to !" #0047
Plaats reactie