2.4 inlaat monteren inclusief foto`s

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

:D goed nieuws van die dynamo!

Ik zit ook met een 120 Amp., ben benieuwd of het hetzelfde type is.
Knap gewerkt.
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Kijk Manta, goede voorbereiding scheelt de helft :D

Ik ben inmiddels de ecu voor de 3de keer aan het inrijden. Om eerlijk te zijn heb ik de laatste keer het minst geduld :wink: Staat nu ruim 300 km op, maar rond de 3000 toeren moet hij vaak nog nadenken.

Hoe rijdt het Manta?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Hoi allemaal,

Ik heb een rondje Zuid-Holland, Noord-holland en Utrecht gedaan, totaal 178km.
Starten deed de speedster meteen, hij moest wel even stationair bijregelen, meer dan normaal, bij de benzinepomp 2e keer starten was dat al weg.
Meteen daar weggereden, wat gelijk opviel het nog lagere geluid uit de Opel Cup uitlaat en diepere geronk uit de motorcabine, niet onaardig, het gasgeven voelt wat bokkerig in het begin, moet ik wel moet ik niet gevoel...
Eerste 10km de boel warm gereden en niet hoger dan 3000 toeren gereden, de A12 op en langzaam richting de 120km/uur en goed geluisterd. Op een gegeven moment verschillende toeren gaan rijden en ik heb geen enkele dip tussen de 2000 en 4500 toeren gemerkt, over deze toeren loopt het heel soepeltjes. Ik merk echt dat er meer vermogen in zit en dat de motor het makkelijker heeft, letterlijk meer lucht.
Na een kilometer of 80km merkte ik dat de ECU ? minder aan het zoeken is, het gaspedaal reageerde directer. Hij gaat er als de brandweer vandoor. Van 100 naar 140 in zijn 5 gaat heel snel.
De motor draait lekker soepel bij thuiskomst en stationair is ie rond de 800 toeren heel rustg.
Verbruik is nu 15.1 liter op 178km, dus een dikke 1:12, dit was eerst op de snelweg 1:13, misschien komt dit later wanneer de ECU uitgeleerd is weer terug.

Beslist een aanrader..

Lang verhaal kort, ik merk duidelijk een verbetering, moeilijk te omschrijven, maar het lijkt er vooral op dat de motor het makkelijker heeft en dat het gaspedaal beter reageert.

De condensator heb ik niet gemist, geen vreemde verschijnselen, radio heeft geen vreemde geluiden gegeven. Dus verhaal van weglaten zou wel eens waar kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Manta79 op 13 dec 2009 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Dennizz schreef:Kijk Manta, goede voorbereiding scheelt de helft :D

Ik ben inmiddels de ecu voor de 3de keer aan het inrijden. Om eerlijk te zijn heb ik de laatste keer het minst geduld :wink: Staat nu ruim 300 km op, maar rond de 3000 toeren moet hij vaak nog nadenken.

Hoe rijdt het Manta?
Wat bedoel je met nadenken bij 3000 toeren, wat gebeurt er dan ?

Ik heb daar heel goed op zitten letten vanwege jullie melding, maar ik merk helemaal niets of mis ik iets ?
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

@ ries

en nu als de bliksem naar peter 8)









grt de belg
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Manta79 schreef:
Dennizz schreef:Kijk Manta, goede voorbereiding scheelt de helft :D

Ik ben inmiddels de ecu voor de 3de keer aan het inrijden. Om eerlijk te zijn heb ik de laatste keer het minst geduld :wink: Staat nu ruim 300 km op, maar rond de 3000 toeren moet hij vaak nog nadenken.

Hoe rijdt het Manta?
Wat bedoel je met nadenken bij 3000 toeren, wat gebeurt er dan ?

Ik heb daar heel goed op zitten letten vanwege jullie melding, maar ik merk helemaal niets of mis ik iets ?
Inhouden, de auto loopt die lineair door in de toeren.
Ook bij gas geven in 1 keer 70% + vanaf 30% voelt schokkerig aan/auto vertrekt niet direct als je dit doet bij 3000 a 3500 toeren.

Wordt wel steeds minder en je merkt het alleen bij wat fanatieker gas geven.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

dennizz

wat ik op één van je fotos kon zien is dat je een kelk als luchtfilter gebruikt
probeer een keer een ander filter want zo een kelk laat wel echt zeer veel lucht binnen hoor
misschien krijg je iets te veel lucht binnen en gaat daardoor de ecu zichzelf wat terugregelen om geen motorschade te veroorzaken :idea:




grt de belg
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

stefan schreef:dennizz

wat ik op één van je fotos kon zien is dat je een kelk als luchtfilter gebruikt
probeer een keer een ander filter want zo een kelk laat wel echt zeer veel lucht binnen hoor
misschien krijg je iets te veel lucht binnen en gaat daardoor de ecu zichzelf wat terugregelen om geen motorschade te veroorzaken :idea:




grt de belg
Dat zou wel eens goed kunnen zijn, ik heb al eerder de K&N Kelk eraf gehaald en het orginele filterhuis en papieren filter terug geplaatst.
Als je het blijft houden zou ik het toch eens proberen.
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

2,4 inlaat project

Bericht door S. Gonzales »

Gisteren ook weer even naar Zandvoort geweest, heb er nu 275 Km opzitten sinds de ombouw en..... geen dipje meer te bekennen (ook niet bij mijn auto). Hij gaat "als een Jekko" en die willen wel... en hij klinkt idd voller, rauwer en gemener. Gaat nu van onderuit in een keer door zonder een spoortje van inhouden of twijfel.
Of het echt veel sneller is geworden vind ik moeilijk te beoordelen, zeker als je er even niet in gereden hebt is dat lastig. Het enige waar ik nog telkens van onder de indruk raak .. is mijn ZX10R.
Tijdens en na afloop van de rit gisteren heb ik even wat temperaturen laten opnemen!
De zuster kwam tot de volgende waarden:
Gonzales 37,2 gr. (ietsje verhoging maar dat kwam hoogstwaarschijnlijk door de zuster)
Inlaattemperatuur tijdens de rit: snelweg 10 gr, stadswerk 12 gr.
Na afloop in de garage bij een "motortemperatuur" van 101 gr met de infraroodmeter gericht op het kunststof van het inlaatspruitstuk leverde een gezonde 38 gr. op.
Conclusie: van de zomer krijgen we het nog wel wat warmer maar wij voelen ons prima na deze operatie!
P.S. Ik rij ook met een "kelk", in mijn geval een Greenfilter i.c.m. een EPS uitlaat. Mooi geluid.......

:D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
kzentekik_et
Actief lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 feb 2009 19:51
Locatie: O-VL. België

Bericht door kzentekik_et »

Moet eind deze maand naar de keuring en had graag nadien mijn 2.4 ingebouwd.

Nuja, zelf heb ik het materiaal, ruimte en handigheid niet.
Dus om niet de volle pot te betalen... Kruipt wss redelijk wa uurtjes in ?

Iemand bereid mijn speedy onder handen te nemen.
Tegen vergoeding uiteraard (overeen te komen).
Indien mogelijk, liefst in België...
Anders kom ik wel een dag de grens over..

Op goed geluk :wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

De meeste tijd gaat in het materiaal bij elkaar sprokkelen, bestellen en maken zitten.
Nu ik de rit achter de rug heb, moet ik zeggen dat ik met liefde die accesoirekit van courtenay had gekocht.
Afbeelding
http://www.courtenaysport.co.uk/index.p ... ductId=473 (en dan more pictures)
Kijk effe of je hem los kan kopen, dan heb je alles bij elkaar wat je exta nodig hebt.

Ik heb een zeer uitgebreide dummiesguide gemaakt, zodat mensen met 2 linkerhanden zoals mezelf het nog kunnen:
http://www.xs4all.nl/~email2me/2.4.zip

Ik zou de motorkap er volledig afhalen, en de zijkanten van de auto goed afschermen met doek ofzo, want je staat er behoorlijk tegenaan te raggen als je bezig bent.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: 2,4 inlaat project

Bericht door Smiley »

S. Gonzales schreef:Gaat nu van onderuit in een keer door zonder een spoortje van inhouden of twijfel.
Gisteravond mijn eerste ritje gehad, en na 50km rustig aangedaan te hebben, hem eens lekker op zijn staart getrapt.
Moet zeggen dat naar mijn gevoel de exta lucht pas bij 4000/4500 toeren echt tot leven komt. Alles eronder is gelijk zoals het was. (naar mijn gevoel)

Of ben je al bij speerke geweest?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Smiley schreef:De meeste tijd gaat in het materiaal bij elkaar sprokkelen, bestellen en maken zitten.
Nu ik de rit achter de rug heb, moet ik zeggen dat ik met liefde die accesoirekit van courtenay had gekocht.
Afbeelding
Ik stelde dat voor en ik hoor je nog zeggen: ja, we hebben maar een opel en geen dure ferrari ofzo. Voor die paar spulletjes 50 euro kan veel goedkoper :lol: :lol: :lol:

Dat was de strekking ongeveer :wink:


Gonzalis heeft geen re-map.
Ik heb tegelijkertijd de winterbanden gemonteerd, die dus veel smaller zijn en minder weerstand. Maar ik vond het ook niet echt een vooruitgang. Hij ademt beter bij hoge toeren, maar echt duidelijk sneller is die niet geworden.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Dennizz schreef:[Maar ik vond het ook niet echt een vooruitgang. Hij ademt beter bij hoge toeren, maar echt duidelijk sneller is die niet geworden.
Wat die kit betreft geef ik je nu een dikke gelijk dennis :thumbup:

Maar boven de 4500 toeren merk ik echt dat ik een duw krijg die er eerst duidelijk niet was.
Heb er pas 80km mee gereden, dus misschien moet de ecu nog meer bijregelen, maar ik vermoed dat ik nu begrijp wat mensen bedoelen met dat je hem hoog in de toeren moet houden om de 2.4 echt te voelen.

Ga zo nog eens een eindje rijden. Gisteren bij het testritje klonk de motor ineens als een kever, toen ik bijna thuis was. (dus alles flink heet was)
Geen idee of de ecu effe van het padje was, of dat hij lekt ergens ofzo (heb net alle bouten vanaf het uitlaatspruitdstuk nog eens extra aangedraaid)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

De foto's zijn weg
30/08/14 meet and greet.
Plaats reactie