Diffuser mod
Diffuser mod
zo..
na een dagje hobby-en in de schuur, de resultaten maar eens delen
In verband met de warmtehuishouding, naar aanleiding van een Duitse collega-speedsterliefhebber die me op dit idee bracht, besloten de diffuser te modificeren. Het idee is dat dit ervoor moet zorgen om beter warmte af te voeren vanuit de motorruimte, want het is behoorlijk broeierig daar.
De foto's laten zien hoever ik ben gekomen, de volgende stap is het monteren van gaas, wat ik heb besteld, maar nog niet ontvangen.
Let bijvoorbeeld op het motorsteunrubber om te zien hoe warm het daar wordt en op de "sproeten" op de diffuser, mocht iemand nog twijfelen over hoe slecht 1 pekelwinter voor alluminium is.
Zodra ik het gaas heb gemonteerd, zal ik ook nog een fotootje van het eind-resultaat posten voor de liefhebbers.
gr,
The Duke
na een dagje hobby-en in de schuur, de resultaten maar eens delen
In verband met de warmtehuishouding, naar aanleiding van een Duitse collega-speedsterliefhebber die me op dit idee bracht, besloten de diffuser te modificeren. Het idee is dat dit ervoor moet zorgen om beter warmte af te voeren vanuit de motorruimte, want het is behoorlijk broeierig daar.
De foto's laten zien hoever ik ben gekomen, de volgende stap is het monteren van gaas, wat ik heb besteld, maar nog niet ontvangen.
Let bijvoorbeeld op het motorsteunrubber om te zien hoe warm het daar wordt en op de "sproeten" op de diffuser, mocht iemand nog twijfelen over hoe slecht 1 pekelwinter voor alluminium is.
Zodra ik het gaas heb gemonteerd, zal ik ook nog een fotootje van het eind-resultaat posten voor de liefhebbers.
gr,
The Duke
- Bijlagen
-
- diffuser2.JPG (272.55 KiB) 5692 keer bekeken
-
- diffuser1.JPG (271.27 KiB) 5689 keer bekeken
-
- motor_mount_insert.JPG (283.32 KiB) 5683 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Poetsen! Je zou eens dit kunnen proberen. Heb het zelf alleen nog maar aan de binnenkant geprobeerd. Daar werkt het prima!en op de "sproeten" op de diffuser, mocht iemand nog twijfelen over hoe slecht 1 pekelwinter voor alluminium is.
http://www.corrosion-control.nl/shop/in ... ductID=116
Overigens heb ik het niet bij deze Webshop gekocht.
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
The Duke,
Wat is je doel eigenlijk precies? Want met je slijpwerk bereik je volgens mij straks nog meer onderdruk in je motorruimte.
Zelf zou ik voor meer koeling kijken of naca-ducts in de bodemplaat en op de juiste plek niet een betere optie zijn. Zodat je lucht kan leiden naar de plek waar de hitte ontstaat. In jouw geval achter het motorblok omdat je een turbo-conversie hebt. Meer langsstromende lucht lijkt me meer koeling. En omdat hitte vanzelf al opstijgt kan die extra lucht dus gewoon via de roosters in de kofferklep je motorruimte verlaten, zoals nu ook al gebeurt.
Ook vraag ik me af of de diffusorwerking nu niet ernstig gestoord wordt door turbulentie, veroorzaakt door de roosters.
Misschien weet iemand dat?
SteV6
http://sports.racer.net/tech_info/aero/ ... ulator.xls
Wat is je doel eigenlijk precies? Want met je slijpwerk bereik je volgens mij straks nog meer onderdruk in je motorruimte.
Zelf zou ik voor meer koeling kijken of naca-ducts in de bodemplaat en op de juiste plek niet een betere optie zijn. Zodat je lucht kan leiden naar de plek waar de hitte ontstaat. In jouw geval achter het motorblok omdat je een turbo-conversie hebt. Meer langsstromende lucht lijkt me meer koeling. En omdat hitte vanzelf al opstijgt kan die extra lucht dus gewoon via de roosters in de kofferklep je motorruimte verlaten, zoals nu ook al gebeurt.
Ook vraag ik me af of de diffusorwerking nu niet ernstig gestoord wordt door turbulentie, veroorzaakt door de roosters.
Misschien weet iemand dat?
SteV6
http://sports.racer.net/tech_info/aero/ ... ulator.xls
S4 Avant
Flink wat reacties
Smiley zei:
Om eerlijk te zijn heb ik het niet nagemeten, maar de uitlaat loopt bij mij redelijk hoog en ik had meerdere centimers speling, dus ik denk dat het moet kunnen. Anders maken we maar een uitsparing in het gaas, maar ik mag hopen dat mijn motor niet zo veel heen en weer kan bewegen.
Piet zei:
SteV6 zei:
Ik heb me inderdaad ook afgevraagd of de diffuserwerking niet ernstig wordt verstoord, maar ik wist geen manier om dat te berekenen, dus het gewoon maar proberen.
Trouwens.. bij Eliseparts zag ik afstandbussen om de diffuser er lager onder te hangen, bij Rikster is ook zoiets dergelijks gebeurd en die rijdt er toch ook hard mee.. Van die Duitser weet ik dat wat ik gedaan heb in ieder geval wel flink scheelt voor de koeling en die racet er ook mee. We zullen zien.
Spider zei:
Ten eerste, sorry voor sommige collega's, vind ik het echt niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Verder heeft een originele turbo ook grotere gaten in de motorklep (die qua flow matchen met de grotere inlaat denk ik). Ik denk wel dat het zou schelen, maar ik vind de 2.2 look gewoon mooi voor mijn wolfje in schaapskleren.
Smiley zei:
Die rare ovale uitsparing links van het midden, is volgens mij ruimte om de uitlaatpijp uitslagruimte te geven.
Met gaas erover is die ruimte er niet meer.
Om eerlijk te zijn heb ik het niet nagemeten, maar de uitlaat loopt bij mij redelijk hoog en ik had meerdere centimers speling, dus ik denk dat het moet kunnen. Anders maken we maar een uitsparing in het gaas, maar ik mag hopen dat mijn motor niet zo veel heen en weer kan bewegen.
Piet zei:
Ik vraag me af of het op bestaande oxidatie het ook beter maakt.. Voorkomen kan ik me voorstellen, maar die zwarte plekken zie ik er nog niet uit gaan.Poetsen! Je zou eens dit kunnen proberen. Heb het zelf alleen nog maar aan de binnenkant geprobeerd. Daar werkt het prima!
SteV6 zei:
Doel: koeling, minder "warmte-stau" in de motorruimte.Wat is je doel eigenlijk precies? Want met je slijpwerk bereik je volgens mij straks nog meer onderdruk in je motorruimte.
Zelf zou ik voor meer koeling kijken of naca-ducts in de bodemplaat en op de juiste plek niet een betere optie zijn. Zodat je lucht kan leiden naar de plek waar de hitte ontstaat. In jouw geval achter het motorblok omdat je een turbo-conversie hebt. Meer langsstromende lucht lijkt me meer koeling. En omdat hitte vanzelf al opstijgt kan die extra lucht dus gewoon via de roosters in de kofferklep je motorruimte verlaten, zoals nu ook al gebeurt.
Ook vraag ik me af of de diffusorwerking nu niet ernstig gestoord wordt door turbulentie, veroorzaakt door de roosters.
Ik heb me inderdaad ook afgevraagd of de diffuserwerking niet ernstig wordt verstoord, maar ik wist geen manier om dat te berekenen, dus het gewoon maar proberen.
Trouwens.. bij Eliseparts zag ik afstandbussen om de diffuser er lager onder te hangen, bij Rikster is ook zoiets dergelijks gebeurd en die rijdt er toch ook hard mee.. Van die Duitser weet ik dat wat ik gedaan heb in ieder geval wel flink scheelt voor de koeling en die racet er ook mee. We zullen zien.
Spider zei:
Is het aanbrengen van Turbo oren geen oplossing?
Ten eerste, sorry voor sommige collega's, vind ik het echt niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Verder heeft een originele turbo ook grotere gaten in de motorklep (die qua flow matchen met de grotere inlaat denk ik). Ik denk wel dat het zou schelen, maar ik vind de 2.2 look gewoon mooi voor mijn wolfje in schaapskleren.
The bullshit stops when the light drops
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Dat zou moeten werken. Bij mij in ieder geval wel maar daar was de oxidatie minder erg dan bij jouw. Bij mij had wat water onder de mat aan de passagier kant liggen broeien.Ik vraag me af of het op bestaande oxidatie het ook beter maakt.. Voorkomen kan ik me voorstellen, maar die zwarte plekken zie ik er nog niet uit gaan.
@Duke
Geen probleem hoor, beauty is in the eye of the beholder,
Maar over de diffusor;
had je ook het topic gezien van volgens mij steppenwolf die er daarna weer een plaat over heen zet als diffusor
en ze ook verkoopt eventueel zwart gespoten.
Zal even zoeken waar het stond.
Geen probleem hoor, beauty is in the eye of the beholder,
Maar over de diffusor;
had je ook het topic gezien van volgens mij steppenwolf die er daarna weer een plaat over heen zet als diffusor
en ze ook verkoopt eventueel zwart gespoten.
Zal even zoeken waar het stond.
¨speed is life, but control is everything...¨
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=24459Spider schreef:Zal even zoeken waar het stond.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Hee... dat lijkt er veel op
Nee, gaas is vandaag pas binnengekomen. Kan nog wel weekje of 2 duren. Moet nog wat testjes doen met wat beste kit is (simpelweg gezegd meest "ongevoelig voor brand" is) en zoeken naar popnagels die groot genoeg zijn om het gaas vast te houden enzo..
Het is winter, dus ik neem mijn tijd
gr,
The Duke
Nee, gaas is vandaag pas binnengekomen. Kan nog wel weekje of 2 duren. Moet nog wat testjes doen met wat beste kit is (simpelweg gezegd meest "ongevoelig voor brand" is) en zoeken naar popnagels die groot genoeg zijn om het gaas vast te houden enzo..
Het is winter, dus ik neem mijn tijd
gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
eindelijk weer wat te melden
Ik heb lang gezocht naar de beste oplossing om het gaas te monteren.. Ik wilde namelijk geen ringetjes, stripjes etc. gebruiken, maar het zo "clean" mogelijk monteren. Aan de hand van een tip van GT3 had ik begrepen dat er een speciaal soort popnagels moest zijn, genaamd spreidnagels. Ik heb voor de geïnteresseerden ook maar een fotootje bijgevoegd.
Verder heb ik uiteindelijk qua kit, om eventueel rammelen van het gaas te voorkomen, maar gekozen voor de Sikaflex 221, die volgens mij wel de juiste eigenschappen heeft voor dit doel.
Gr,
The Duke
Ik heb lang gezocht naar de beste oplossing om het gaas te monteren.. Ik wilde namelijk geen ringetjes, stripjes etc. gebruiken, maar het zo "clean" mogelijk monteren. Aan de hand van een tip van GT3 had ik begrepen dat er een speciaal soort popnagels moest zijn, genaamd spreidnagels. Ik heb voor de geïnteresseerden ook maar een fotootje bijgevoegd.
Verder heb ik uiteindelijk qua kit, om eventueel rammelen van het gaas te voorkomen, maar gekozen voor de Sikaflex 221, die volgens mij wel de juiste eigenschappen heeft voor dit doel.
Gr,
The Duke
- Bijlagen
-
- 3.jpg (227.74 KiB) 5310 keer bekeken
-
- 2.jpg (265.61 KiB) 5303 keer bekeken
-
- 1.jpg (276.13 KiB) 5299 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops