Pagina 1 van 2

Diffuser mod

Geplaatst: 30 dec 2009 17:45
door the-duke
zo..

na een dagje hobby-en in de schuur, de resultaten maar eens delen :wink:

In verband met de warmtehuishouding, naar aanleiding van een Duitse collega-speedsterliefhebber die me op dit idee bracht, besloten de diffuser te modificeren. Het idee is dat dit ervoor moet zorgen om beter warmte af te voeren vanuit de motorruimte, want het is behoorlijk broeierig daar.

De foto's laten zien hoever ik ben gekomen, de volgende stap is het monteren van gaas, wat ik heb besteld, maar nog niet ontvangen.

Let bijvoorbeeld op het motorsteunrubber om te zien hoe warm het daar wordt en op de "sproeten" op de diffuser, mocht iemand nog twijfelen over hoe slecht 1 pekelwinter voor alluminium is.

Zodra ik het gaas heb gemonteerd, zal ik ook nog een fotootje van het eind-resultaat posten voor de liefhebbers.

gr,
The Duke

Geplaatst: 30 dec 2009 17:46
door the-duke
en nog 2 plaatjes..

Geplaatst: 30 dec 2009 18:23
door Smiley
Die rare ovale uitsparing links van het midden, is volgens mij ruimte om de uitlaatpijp uitslagruimte te geven.
Met gaas erover is die ruimte er niet meer.

Geplaatst: 30 dec 2009 19:04
door Piet
en op de "sproeten" op de diffuser, mocht iemand nog twijfelen over hoe slecht 1 pekelwinter voor alluminium is.
Poetsen! 8) Je zou eens dit kunnen proberen. Heb het zelf alleen nog maar aan de binnenkant geprobeerd. Daar werkt het prima!

http://www.corrosion-control.nl/shop/in ... ductID=116

Overigens heb ik het niet bij deze Webshop gekocht.

Geplaatst: 30 dec 2009 20:31
door SteV6
The Duke,

Wat is je doel eigenlijk precies? Want met je slijpwerk bereik je volgens mij straks nog meer onderdruk in je motorruimte.

Zelf zou ik voor meer koeling kijken of naca-ducts in de bodemplaat en op de juiste plek niet een betere optie zijn. Zodat je lucht kan leiden naar de plek waar de hitte ontstaat. In jouw geval achter het motorblok omdat je een turbo-conversie hebt. Meer langsstromende lucht lijkt me meer koeling. En omdat hitte vanzelf al opstijgt kan die extra lucht dus gewoon via de roosters in de kofferklep je motorruimte verlaten, zoals nu ook al gebeurt.

Ook vraag ik me af of de diffusorwerking nu niet ernstig gestoord wordt door turbulentie, veroorzaakt door de roosters.

Misschien weet iemand dat?

SteV6

http://sports.racer.net/tech_info/aero/ ... ulator.xls

Geplaatst: 30 dec 2009 22:34
door Spider
Is het aanbrengen van Turbo oren geen oplossing?

weet niet of zo'n oor een optimale NACA duct is :wink:

Maar er gaat gegarandeerd meer lucht door de motorruimte,
wat er daarna inderdaad weer uit kan via de bovenroosters.

Geplaatst: 31 dec 2009 8:14
door Pascal
Wel mooi gevonden, ik zou zeggen doe even een wind tunnel test. :roll:
Dit zal uitsluitsel geven over de positieve of negatieve werking.

Geplaatst: 31 dec 2009 8:53
door Super7
Ik heb 1 keer gereden zonder de laatste bodemplaat, kwam met ruim 200 op een brug af....

Ik kan je 1 ding vertellen; mijn auto werd achter erg, erg licht!

Geplaatst: 31 dec 2009 9:35
door the-duke
Flink wat reacties :)

Smiley zei:
Die rare ovale uitsparing links van het midden, is volgens mij ruimte om de uitlaatpijp uitslagruimte te geven.
Met gaas erover is die ruimte er niet meer.

Om eerlijk te zijn heb ik het niet nagemeten, maar de uitlaat loopt bij mij redelijk hoog en ik had meerdere centimers speling, dus ik denk dat het moet kunnen. Anders maken we maar een uitsparing in het gaas, maar ik mag hopen dat mijn motor niet zo veel heen en weer kan bewegen.

Piet zei:
Poetsen! Je zou eens dit kunnen proberen. Heb het zelf alleen nog maar aan de binnenkant geprobeerd. Daar werkt het prima!
Ik vraag me af of het op bestaande oxidatie het ook beter maakt.. Voorkomen kan ik me voorstellen, maar die zwarte plekken zie ik er nog niet uit gaan.

SteV6 zei:
Wat is je doel eigenlijk precies? Want met je slijpwerk bereik je volgens mij straks nog meer onderdruk in je motorruimte.
Zelf zou ik voor meer koeling kijken of naca-ducts in de bodemplaat en op de juiste plek niet een betere optie zijn. Zodat je lucht kan leiden naar de plek waar de hitte ontstaat. In jouw geval achter het motorblok omdat je een turbo-conversie hebt. Meer langsstromende lucht lijkt me meer koeling. En omdat hitte vanzelf al opstijgt kan die extra lucht dus gewoon via de roosters in de kofferklep je motorruimte verlaten, zoals nu ook al gebeurt.

Ook vraag ik me af of de diffusorwerking nu niet ernstig gestoord wordt door turbulentie, veroorzaakt door de roosters.
Doel: koeling, minder "warmte-stau" in de motorruimte.
Ik heb me inderdaad ook afgevraagd of de diffuserwerking niet ernstig wordt verstoord, maar ik wist geen manier om dat te berekenen, dus het gewoon maar proberen.
Trouwens.. bij Eliseparts zag ik afstandbussen om de diffuser er lager onder te hangen, bij Rikster is ook zoiets dergelijks gebeurd en die rijdt er toch ook hard mee.. Van die Duitser weet ik dat wat ik gedaan heb in ieder geval wel flink scheelt voor de koeling en die racet er ook mee. We zullen zien.

Spider zei:
Is het aanbrengen van Turbo oren geen oplossing?

Ten eerste, sorry voor sommige collega's, vind ik het echt niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Verder heeft een originele turbo ook grotere gaten in de motorklep (die qua flow matchen met de grotere inlaat denk ik). Ik denk wel dat het zou schelen, maar ik vind de 2.2 look gewoon mooi voor mijn wolfje in schaapskleren.

Geplaatst: 31 dec 2009 9:57
door Piet
Ik vraag me af of het op bestaande oxidatie het ook beter maakt.. Voorkomen kan ik me voorstellen, maar die zwarte plekken zie ik er nog niet uit gaan.
Dat zou moeten werken. Bij mij in ieder geval wel maar daar was de oxidatie minder erg dan bij jouw. Bij mij had wat water onder de mat aan de passagier kant liggen broeien.

Geplaatst: 31 dec 2009 10:34
door Spider
@Duke

Geen probleem hoor, beauty is in the eye of the beholder,

Maar over de diffusor;
had je ook het topic gezien van volgens mij steppenwolf die er daarna weer een plaat over heen zet als diffusor
en ze ook verkoopt eventueel zwart gespoten.

Zal even zoeken waar het stond.

Geplaatst: 31 dec 2009 12:32
door Smiley
Spider schreef:Zal even zoeken waar het stond.
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=24459

Geplaatst: 04 jan 2010 21:38
door Smiley
Hier de diffuser van de edel-parts eigenaar:

Afbeelding

Zit het gaas er al op duke?

Geplaatst: 05 jan 2010 21:58
door the-duke
Hee... dat lijkt er veel op :)

Nee, gaas is vandaag pas binnengekomen. Kan nog wel weekje of 2 duren. Moet nog wat testjes doen met wat beste kit is (simpelweg gezegd meest "ongevoelig voor brand" is) en zoeken naar popnagels die groot genoeg zijn om het gaas vast te houden enzo..

Het is winter, dus ik neem mijn tijd :wink:

gr,
The Duke

Geplaatst: 23 feb 2010 21:59
door the-duke
eindelijk weer wat te melden :oops:

Ik heb lang gezocht naar de beste oplossing om het gaas te monteren.. Ik wilde namelijk geen ringetjes, stripjes etc. gebruiken, maar het zo "clean" mogelijk monteren. Aan de hand van een tip van GT3 had ik begrepen dat er een speciaal soort popnagels moest zijn, genaamd spreidnagels. Ik heb voor de geïnteresseerden ook maar een fotootje bijgevoegd.

Verder heb ik uiteindelijk qua kit, om eventueel rammelen van het gaas te voorkomen, maar gekozen voor de Sikaflex 221, die volgens mij wel de juiste eigenschappen heeft voor dit doel.

Gr,
The Duke