Op-Com interface

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Op-Com interface

Bericht door Manta79 »

Ik heb hem al een tijdje en hij is erg handig. Maar nu is ie ook nog eens heel goedkoop.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33585
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Wat kan je daar nu precies mee dan?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Hey Dennizz,

Je moet er maar een beetje op google. Het is te veel om op te noemen. Je kan er echt heel veel mee uitlezen, programmeren, resetten, troubleshooten.
Ik heb laatst oude autosleutels verwijderd en nieuwe in de immobiliser gezet.
Laatst gewijzigd door Manta79 op 30 jan 2010 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

ziet er niet verkeerd uit. Voor iemand die geen interesse in een scangauge heeft maar wel bij problemen de boordcomputer wil uitlezen is dit ideaal.

Kun je bijvoorbeeld ook het abs/airbag uit programmeren? of resetten mocht er een foutmelding zijn van het abs? Voor zover ik weet kan dit nl niet met een scangauge. Die werkt alleen met bepaalde can-bus modules.

(kun je hiermee ook de tijd aanpassen in nieuwe opels? zoals bv vectra?) In het geval je een andere radio monteerd.

Voor de prijs hoef je het niet te laten, zeker omdat het ook met en USB aansluiting werkt. Alle oude obd-connectoren werkte alleen met seriele aansluitingen (tegenwoordig niet meer op notebooks aanwezig)
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Hey Martin,

Yep je kan er alles mee uitlezen, bij de foutcode staat ook gelijk wat het is. Er word wel eens een vergelijking getrokken met de TECH2. rapportage uitdraaien kan ook.

ABS/airbag "uit" programmeren weet ik niet. Ik heb wel knoppen gezien voor ALLE componenten die in de auto zitten en bij de Vectra is dit heel erg veel.
Voor Speedster zie ik "ABS430", airbag, immobiliser II, anti theft (alarm) en alles van je ECU. Je kan kiezen uit de 2.0 en 2.2 motor.

Voor veel componenten heb je wel je carpass code nodig, zoals ik bijvoorbeeld dat nodig had om sleutels te programmeren in de Speedster. Dit was serieus in 2 minuten gedaan, een hele workflow zit er ook bij, zoiets als "stop nu sleutel erin", "haal hem eruit" etc.

Als je de carpass code niet ingeeft is programmeren niet mogelijk.

Tijd veranderen in de Vectra C TID of GID, jazeker !
Ik kan dat ook inmiddels weer met de knoppen op het stuur in de Vectra-C omdat ik een Kenwood KDC-BT8044u radio met canbus/stuurbediening/ipod heb geinstalleerd.

voor het geld hoef je het niet te laten !
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Manta79 schreef: Voor veel componenten heb je wel je carpass code nodig, zoals ik bijvoorbeeld dat nodig had om sleutels te programmeren in de Speedster. Dit was serieus in 2 minuten gedaan, een hele workflow zit er ook bij, zoiets als "stop nu sleutel erin", "haal hem eruit" etc.

Als je de carpass code niet ingeeft is programmeren niet mogelijk.
Wat is een carpass code? En waar kan ik die voor mijn auto vinden?

Thanks!
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

die carpass code hoort bij de boekjes te zitten.. kaartje op creditcard formaat. Waar oa VIN code, Security code, Engine type/no, key no en serial no op staat.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

martinb schreef:die carpass code hoort bij de boekjes te zitten.. kaartje op creditcard formaat. Waar oa VIN code, Security code, Engine type/no, key no en serial no op staat.
Ok, thanks. Dan ga ik thuis eens zoeken of ik die erbij heb gekregen....
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Wat voor software zit erbij Ries? Het klinkt goed iig. Ik heb een andere unit, maar ik neem aan dat het wel op dezelfde software zal kunnen werken.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

André,

Ik kreeg de laatste versie OP-COM V1.39 op een cd'tje, maar het schijnt dat het interface met andere software ook werkt.

groetjes, Ries
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Hallo,

ik wou een OPCOM aanschaffen voor een andere auto van me, maar ivm de speedster: kan je er ook gegevens mee loggen toevallig? Zoals bv snelheid en rpm in de tijd ?

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Duke,
kijk hier even, http://www.boltje.com/spider/speedster_spider.htm Dit is een uitdraai van de opcom met de standaard software.
Heel veel informatie is te loggen.

notebook aansluiten, opcom starten, log starten en rijden maar. Daarna de log opslaan. Het is wel een komma gescheiden bestand. Maar in Excel is dit makkelijk om te zetten naar kolommen.

gr martin
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Ha die Martin,

bedankt voor de info!
Ik had me niet gerealiseerd dat jullie de OPCOM hadden gebruikt hiervoor.
1 ding valt me op: er is een frequentie van een kleine 3 metingen per seconde.
Weet je toevallig op dit nauwkeuriger wordt als minder variabelen worden gelogd, zodat bijvoorbeeld bij het loggen van 5 variabelen in plaats van 22, de log frequentie verhoogd naar 12 metingen per seconde ?

Gr,
The Duke
(ik ben namelijk op zoek naar iets nauwkeurigere metingen, voor wat ik ermee wil gaan doen)
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
jan
Actief lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 feb 2009 12:59

Bericht door jan »

Besteld \o/

Eens zien of ik hem aan mn N800 kan hangen, die logt nu ook mn gps gegevens via bluetooth. Als hij usb host voor deze kan zijn kan er vast een en ander leuks gecombineerd worden :)
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Jan zei:
Besteld \o/
Mag ik misschien vragen waar je deze hebt besteld ? Misschien ook interessant adres voor mij om te bestellen (price-wise)..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie