Op-Com interface

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
jan
Actief lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 feb 2009 12:59

Bericht door jan »

the-duke schreef:Jan zei:
Besteld \o/
Mag ik misschien vragen waar je deze hebt besteld ? Misschien ook interessant adres voor mij om te bestellen (price-wise)..

Gr,
The Duke
Gewoon bij Dealextreme, goedkoper gaat het niet worden denk ik, die gasten zijn altijd al bottom-feeders geweest qua prijs.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Ik zag hem toevallig op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/387809888

Is niet veel duurder, maar misschien wat makkelijker met bestellen, opsturen e.d.
Zijn alleen nog niet lang actief op MP, dus misschien link dat het een bedrog-adresje is ?!

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
jan
Actief lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 feb 2009 12:59

Bericht door jan »

the-duke schreef:Ik zag hem toevallig op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/387809888

Is niet veel duurder, maar misschien wat makkelijker met bestellen, opsturen e.d.
Zijn alleen nog niet lang actief op MP, dus misschien link dat het een bedrog-adresje is ?!

Gr,
The Duke
Sneller misschien wel, maar dealextreme levert tenminste altijd, en zonder gedoe. Verzendkosten heb je nooit daar.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

"LET OP: dit betreft een originele uitvoering van opcom met serienummer, laat u niet afzetten door de goedkope hong-kong/taiwan/china troep"

Geweldig. Zelf inkopen voor 20/30 in china, en dan verkopen voor 55, en dan ook nog afgeven op je inkoopbron.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Hij kwam gisteren binnen en vandaag eindelijk tijd gehad om de OPCOM te proberen.
Wat is dat superleuk zeg, heb hem op mijn Corsa C GSI probeerd (voor de zekerheid, liever dat ik daar wat sloop dan bij de Speedster) en niet normaal wat je er allemaal mee kan doen en meten.

Heb maar half uurtje tijd gehad, maar ga ik zeker nog mee verder prutsen. Heb gezien dat hij 69 variabelen logt met ruim 3 samples per seconde, wil vooral ook nog eens kijken of ik met minder variabelen meten de frequentie kan ophogen, zodat er bv acceleratiemetingen en vermogensmetingen mee geplot kunnen worden (na wat Excel stoeien). Mooie dingen voor de lange winteravonden :wink:

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Heeft iemand trouwens een uitgebreide handleiding (digitaal) van de OPCOM toevallig ?

Best leuk om overal door te stoeien, maar als je echt alles wilt leren weten, is een handleiding toch wel erg handig..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Op dit moment een hot topic, met alle discussies over vermogen meten, maar was al sinds dag 1 op het idee gekomen om hiervoor iets te gaan proberen met de OP-COM.

En.. zit in een vergevorderd stadium. :)
Op basis van de OP-COM data is het prima mogelijk een vermogens- en koppelgrafiek te maken.

Heb alle theorie verzameld en iets gebouwd met behulp van Excel. Het werkt als een tierelier, maar nu nog even wat gebruiksvriendelijker maken zodat ik het kan delen. Je kan hiermee absoluut 100% nauwkeurig wielvermogen meten, daar steek in mijn hand voor in het vuur, is puur een kwestie van relatief simpele natuurkunde, kan niet missen, maar dat zal je zelf kunnen zien aan het eindresultaat.

Ben ook nog bezigeen paar praktijktesten ernaast te houden samen met een collega-speedsterliefhebber, zodat we ook het vermogen aan de motor kunnen zien, op dezelfde manier als een dure Maha bank (zoals bv Rica, DBilas en 9 van de 10 autofabrikanten hebben) dit doet.

Meer volgt later..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

the-duke schreef:Ben ook nog bezigeen paar praktijktesten ernaast te houden samen met een collega-speedsterliefhebber, zodat we ook het vermogen aan de motor kunnen zien, op dezelfde manier als een dure Maha bank (zoals bv Rica, DBilas en 9 van de 10 autofabrikanten hebben) dit doet.
Laat maar weten als het af is. Ritje zeeland is zeer goed te doen voor mij. :thumbup:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Laat maar weten als het af is. Ritje zeeland is zeer goed te doen voor mij.
Dat kan sowieso, maar als je zelf een OPCOM (of iets anders waar je via ODB2 toeren en tijd mee kan loggen) hebt, een logje maakt en die even doorstuurt, kan ik het ook voor je verwerken tot een grafiek..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

ben wel benieuwd naar je berekeningen duke.
De gegevens in een tabel zetten is makkelijk. Daarna een resultaat bepalen is altijd interessant.
Misschien een javascriptje maken en op internet zetten? Variabelen invullen, vaste gegevens, zoals overbrenging etc zijn toch voor iedere speedster hetzelfde (of 2 mogelijkheden aangezien de overbrenging voor de 2.0 anders als de 2.2 is) en iedereen kan zijn vermogen bepalen / bewaren.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Ja kan ook, iedereen is vrij ermee te doen wat hij wil. Met Excel is echter wel handig, want dan kan je alle data uit de OPCOM logfile zo copy/pasten en weet je in 2 tellen wat je auto doet zonder veel typewerk.
Ik zal, als het klaar is en bewezen, de Excelsheet delen via dit forum en dan kan je zo ook alle achterliggende berekeningen zien.

Kan nog paar weken duren, want ik wacht nog op wat input.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

OpCom is besteld, dus nog heel even geduld.

:wink:
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Voor de liefhebbers.. (waarschijnlijk niemand, want dan heb je een foutcode), maar ik kwam de volgende link tegen waar je je opcom uitgelezen foutcode in kan vullen en dan voor o.a. GM een erg uitgebreide omschrijving krijgt van de combinatie van redenen waarom deze foutcode is ontstaan:

http://www.dtcsearch.com/

Kan wel eens handig zijn met zoeken dacht ik zo..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik hoop dat ik het zelf niet nodig heb. Maar handig om een ander mee te helpen. :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

the-duke schreef:een erg uitgebreide omschrijving krijgt van de combinatie van redenen waarom deze foutcode is ontstaan
Tja.. Hier op de site staat al de specifieke lijst van Z22SE/Speedster codes:

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... ecodes.pdf

Probleem met 'algemene' vertalers is nog wel eens dat vooral de hogere codes (P1xxx) foutief worden weergegeven omdat die specifiek per motor/auto zijn.. Krijg je bijvoorbeeld de melding dat de airco sturing stuk is.. Kan je ver zoeken in een Speedster ;)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie