Nitron's
Nitron's
Hi
Morgen naar Lotus ,om de Nitrons te laten monteren.
Zal mij benieuwen hoe dan de wegligging is.ook wordt de auto uitgewogen
Hoeveel of wat het effekt hier van is zal allemaal wel minimaal zijn.
Vind zelf wel ,dat ie een beetje harder mag zijn m.n. door lang draaiende bochten.Op de A1 bij azelo (almelo) heb je ook zo'n lange bocht.
Ben ik vanmorgen met zeer weinig verkeer 175-180 km van de buitenbocht naar de binnen bocht gereden, en pas dan voel je dat de auto
nog aardig overhangt .Dat moet beter gaan met de Nitrons ,op hard afgesteld.
jans
Morgen naar Lotus ,om de Nitrons te laten monteren.
Zal mij benieuwen hoe dan de wegligging is.ook wordt de auto uitgewogen
Hoeveel of wat het effekt hier van is zal allemaal wel minimaal zijn.
Vind zelf wel ,dat ie een beetje harder mag zijn m.n. door lang draaiende bochten.Op de A1 bij azelo (almelo) heb je ook zo'n lange bocht.
Ben ik vanmorgen met zeer weinig verkeer 175-180 km van de buitenbocht naar de binnen bocht gereden, en pas dan voel je dat de auto
nog aardig overhangt .Dat moet beter gaan met de Nitrons ,op hard afgesteld.
jans
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Dat is een erg leuke bocht. Vroeger (toen ik net m'n rijbewijs had) durfde ik daar niet veel harder dan met 130 km/h doorheen . Later niet veel harder dan 160 km/h in verband met de liefde voor het roze papiertje en het "big brother Von Spee is watching you" fenomeen. En ook een beetje de gedachte; als je eraf gaat dan is het goed mis. Totdat ik mijn Leon had en sindsdien regelmatig met zeer hoge snelheden op de Duitse Autobahn had gereden. Op zomaar een ochtend toen ik naar mijn werk reed realiseerde ik in de genoemde bocht opeens dat ik in Duitsland met snelheden van 230 en hoger krappere bochten rijdt
Gek he, dat door de lokatie en heersende regelgeving je perceptie van wat mogelijk is zo sterk wordt beinvloed.
Jan, kan ik je daar binnenkort een keertje in een perfecte drift die hele bocht zien ronden?!
SteV6
Gek he, dat door de lokatie en heersende regelgeving je perceptie van wat mogelijk is zo sterk wordt beinvloed.
Jan, kan ik je daar binnenkort een keertje in een perfecte drift die hele bocht zien ronden?!
SteV6
S4 Avant
Hi
Vanmiddag de blauwe kogel weer opgehaald.
Wat mij de eerste meters opviel, is het veel direkter sturen van de auto.
óok stuurt ie iets lichter ,en gaat makkelijker door de bocht.
Het geklapper dat je hoort ,als je over een klinker weg rijd,en m.n.gaten
in de weg,is nu geheel verdwenen.
Kortom dit had ik véél eerder moeten doen
jans
Vanmiddag de blauwe kogel weer opgehaald.
Wat mij de eerste meters opviel, is het veel direkter sturen van de auto.
óok stuurt ie iets lichter ,en gaat makkelijker door de bocht.
Het geklapper dat je hoort ,als je over een klinker weg rijd,en m.n.gaten
in de weg,is nu geheel verdwenen.
Kortom dit had ik véél eerder moeten doen
jans
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Klinkt goedjans schreef:Hi
Vanmiddag de blauwe kogel weer opgehaald.
Wat mij de eerste meters opviel, is het veel direkter sturen van de auto.
óok stuurt ie iets lichter ,en gaat makkelijker door de bocht.
Het geklapper dat je hoort ,als je over een klinker weg rijd,en m.n.gaten
in de weg,is nu geheel verdwenen.
Kortom dit had ik véél eerder moeten doen
jans
En hoe laag ligt de jouwe nu, nooit last van drempels etc ?
Hallo Marcel
Heb hem ongeveer 2.5 cm verlaagd, en staat net als op de foto ,
Daar dus óok ongeveer 2.5 cm.
Ik wil eerst deze setup proberen, maar waarschijnlijk dat ik hem niet verder verlaag.Kan n.l. de hardheid hiervan ook nog instellen.
En van drempels heb ik geen last,mits je er héél rustig overheen rijd.
jans
Heb hem ongeveer 2.5 cm verlaagd, en staat net als op de foto ,
Daar dus óok ongeveer 2.5 cm.
Ik wil eerst deze setup proberen, maar waarschijnlijk dat ik hem niet verder verlaag.Kan n.l. de hardheid hiervan ook nog instellen.
En van drempels heb ik geen last,mits je er héél rustig overheen rijd.
jans
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Nog lichter?! Dan wordt het langzaam tijd om een voorgespannen veer om je stuurstang te laten plaatsen .... anders kan je straks nog sturen met de haren van je wimpersjans schreef: Wat mij de eerste meters opviel, is het veel direkter sturen van de auto.
óok stuurt ie iets lichter ,en gaat makkelijker door de bocht.
Dat zou betekenen dat je demperafstelling op de ingaande slag zachter staat afgesteld dan bij de standaard/Kreis dempersjans schreef:Het geklapper dat je hoort ,als je over een klinker weg rijd,en m.n.gaten
in de weg,is nu geheel verdwenen.
Kortom dit had ik véél eerder moeten doen
Is de veersterkte (Newtons per mm) ook anders geworden Jan?
Ben heel nieuwsgierig naar de nieuwe rijeigenschappen.
SteV6
S4 Avant
Hi stephan
Het zijn compleet andere veren
De dempers zijn ongeveer 4 cm korter , en de veer omvang is met 2 cm toegenomen.Ze zijn ook dikker, maar met minder windingen.
En zoals ik hem nu heb afgesteld, is ie iets stugger.
De hardheid van de veren is met 26 kliks te verstellen,en heb ze nu op
8 staan.Dus 0=het zachts en 26 het hards.
jans
Het zijn compleet andere veren
De dempers zijn ongeveer 4 cm korter , en de veer omvang is met 2 cm toegenomen.Ze zijn ook dikker, maar met minder windingen.
En zoals ik hem nu heb afgesteld, is ie iets stugger.
De hardheid van de veren is met 26 kliks te verstellen,en heb ze nu op
8 staan.Dus 0=het zachts en 26 het hards.
jans
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Let op: Nitron dempers moeten altijd ingesteld worden in 'kliks vanaf hard'.
Ze zijn door de fabrikant allemaal gecalibreerd dat ze vanaf hard 'gelijk' tellen, maar per demper kan er een klein verschil zitten in het totaal aantal kliks (tussen de 22 en 25 meestal), waardoor je niet van 'zacht' kunt/mag tellen omdat je dan niet links/rechts hetzefde hebt.
Meestal worden deze trouwens voor 2 'kliks' zachter ingesteld als achter, dus bijvoorbeeld (vanaf hard geteld) 16 kliks voor en 14 kliks achter.
Bye, Arno.
Ze zijn door de fabrikant allemaal gecalibreerd dat ze vanaf hard 'gelijk' tellen, maar per demper kan er een klein verschil zitten in het totaal aantal kliks (tussen de 22 en 25 meestal), waardoor je niet van 'zacht' kunt/mag tellen omdat je dan niet links/rechts hetzefde hebt.
Meestal worden deze trouwens voor 2 'kliks' zachter ingesteld als achter, dus bijvoorbeeld (vanaf hard geteld) 16 kliks voor en 14 kliks achter.
Bye, Arno.
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Hoi jans,
Ik heb er geen verstand van maar moet je dit
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... fdb1fb9f59
maar eens lezen op het engelse forum.
Ik heb er geen verstand van maar moet je dit
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... fdb1fb9f59
maar eens lezen op het engelse forum.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Ja.jans schreef:Hallo Arno
Een paar vragen.
Geldt dit voor alle Nitron's en ongeacht welke auto
Omdat niet alle dempers bij hetzelfde aantal kliks volledig 'zacht' bereiken.En waarom,niet van zacht naar hard draaien
jans
Sommige hebben 22 kliks, anderen 24, weer andere 23..
Dit is allemaal niet erg, want normaal gesproken zal je toch ergens in het midden uitkomen. Even boven het midden voor weg-gebruik en een tikkie er onder voor het circuit.
Ze zijn alleen wel gecalibreerd dat ze allemaal hetzelfde zijn (per as dan he? voor en achter zijn ze andere) als ze op 'hard' staan.
Volledig hard is je '0' waarde. Daarvandaan ga je instellen, want die is bij alle dempers ingesteld en gecontroleerd gelijk. De volledig 'zachte' setting verschilt dus per demper, maar dat is geen probleem, want je kan dus nooit lager als de demper met de minste aantal kliks vanaf hard. Tot dat punt zijn ze allemaal nog gelijk.
Naast het constructie-verschil is dit trouwens ook 1 van de belangrijkste verschillen van Nitrons t.o.v. SPAX, LEDA en andere goedkopere. De dempers gaan eerst allemaal op een test-bank en worden afgesteld zodat ze hetzelfde gedrag hebben voordat ze de deur uit gaan. (Ohlins doet dat ook trouwens, maar zit in zelfde soort prijs categorie)
Oh. Vergeet niet dat je de Nitrons wel miniaal iedere 2 jaar (of liever ieder jaar) moet laten onderhouden (terug naar engeland waar ze uit elkaar worden gehaald en 'ververst'), waar de afstelling weer wordt gecontroleerd en waar nodig bijgesteld, waarna je ze weer terug krijgt. Kost je bij Nitron ongeveer 50 pond per demper (excl. evt. te vernieuwen onderdelen).
Als je dat doet dan blijven ze in feite levenslang 'up to date'.
Ook liefst iedere 6 maanden even de dempers er onderuit en schoonmaken. Vooral ook invetten in de onderste veer-schaal en onder de bumpstop. Als je dat niet doet, dan blijft er water staan in de veerschalen die dan de moer waarmee de zuiger-stang vast zit gaat verroesten en later ook de zuigerstang zelf gaat aanvreten. Als dat ver genoeg 'op kruipt', dan kan het de afdichting van de dempers beschadigen als ze ver inveren.
Ook de O-ringen van de eind-ogen controleren en evt. vervangen. Daarnaast even het vet in de uiteinden verwijderen en nieuw er in (tegen inwerkng zand en water).
Ook de instel-ringen schoon houden, anders lopen ze vast of 'klikken' niet meer.
Dit zijn nu eenmaal race-dempers die voor straat gebruik zijn aangepast, maar absoluut geen 'fit and forget' dempers.
Bye, Arno.
Hallo Arno
Heb even een reken sommetje gemaakt,en kom op het volgende:
1 keer per jaar de Nitron's opsturen kost ongeveer 400 euro?! Tel hierbij
het monteren en démonteren en weer uitwegen, is 350 euro?! minimaal.
Dan laat ik ze liever 2 jaar zitten, en koop gelijk nieuwe
En dan voor het zelfde geld! én dan heb ik ook nog mijn oude Nitron's.
Daar komt nog bei,dat je minimaal 3 weken niet kunt rijden in de speedy.
Of het moet minimaal die 3 weken super slecht weer zijn.
jans
Heb even een reken sommetje gemaakt,en kom op het volgende:
1 keer per jaar de Nitron's opsturen kost ongeveer 400 euro?! Tel hierbij
het monteren en démonteren en weer uitwegen, is 350 euro?! minimaal.
Dan laat ik ze liever 2 jaar zitten, en koop gelijk nieuwe
En dan voor het zelfde geld! én dan heb ik ook nog mijn oude Nitron's.
Daar komt nog bei,dat je minimaal 3 weken niet kunt rijden in de speedy.
Of het moet minimaal die 3 weken super slecht weer zijn.
jans