Team Dynamics Mesh III

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: velgen

Bericht door Manta79 »

metallic schreef:aha dus de steek is 5x112 van een speedy.dacht dat het 110 was.
ben namelijk ook aan het orienteren maar dan met zwart binnenhart alhoewel ik deze antraciet ook mooi vind.
als ik wat vind komen mijn 4x brede speedy velgen met ht code in de verkoop
gr nico
misverstand... de velgen bleken een steek van 5x112 te hebben en de Speedster heeft toch echt 5x110, schuifbouten zijn met 130NM nagetrokken.
Laatst gewijzigd door Manta79 op 17 feb 2010 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: velgen

Bericht door Arno »

heinz schreef: Zou het wel zo zijnt dat die schuifbouten alle krachten aankunnen?
Mijns inziens zit je wielbout nooit centrisch in het velggat, alleen je beweegbare deel van de schuifbout....
Is geen enkel probleem.

Mits op het juiste moment aangedraaid zitten de bouten (die nog steeds gewoon de normale M12 maart hebben) alleen in trek-spanning.

Het wiel wordt feitelijk door de frictie tussen de naaf en het wiel ontstaan door de klemkracht van de bouten op z'n plek gehouden.

De bouten worden niet zijdelings belast qua kracht zolang ze maar op het juiste moment zijn aangedraaid. (doe je dat niet en zijn ze te los, dan zijn ze wel binnen no-time aan puin trouwens..)

De schuifbouten maken alleen handig gebruik van het feit dat de gaten in de wielen een stuk groter zijn als de M12 zelf en hebben alleen een beweegbare 'kraag' om de offset te maken. De bouten zelf zijn dus feitelijk niks anders als de normale qua sterkte.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

mijn kachelpijp oplossing staat in doe het zelf:

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 8546#68546
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
speedster2008
Actief lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 aug 2008 11:02

Bericht door speedster2008 »

Ik denk dat ik hier maar even inhaak ... gezien de linken hierheen en hiervoor over de velgen.

Ik heb velgen op het oog en was dan plan ze te bestellen maar ben wat naïef geweest ...

De velgen zijn 5x110/et35/17"/65,1 dus dat leek me goed, had eigenlijk alles al in mijn hoofd en rond met de banden/velgen man ...

Ik was van plan 225/45/17 rondom te doen ... dat gaat hem dus niet worden (Thanx to Smiley voor behoeden van fout) ...

Kan iemand me vertellen of ik toch echt iets moet vinden met andere ET of met spaces moet werken?

Iig moet ik voor naar 205/45/17 begrijp ik ... of zit ik dan met een ET van 35 voor nog klem ( letterlijk en figuurlijk)?

Thanks
Gebruikersavatar
speedster2008
Actief lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 aug 2008 11:02

Bericht door speedster2008 »

2 maanden terug wilde ik zelf kijken voor nieuwe banden. Eerst bij de Opel dealer, zonder schroom, hmmm 1177 euro voor de potenza.
Bij profile tyrecenter was ik geloof ik 780 euro kwijt, scheelt al behoorlijk. Maar ik was toch bang dat de volgende keer de banden nog moeilijker te krijgen zijn. Vandaar dat ik zelf 2 achtervelgen gekocht heb.
Nu zitten er toyo t1r banden op, 205/45/17 voor en 225/45/17 achter.
Een stuk voordeliger. Uiteraard moet je wel kijken voor spacers, 15mm per wiel voor. Naderhand heb ik toch ook achter 10mm spacers gekocht zodat de achterwielen iets naar buiten komen. Nu ben ik tevreden. Het rij en stuurgedrag is prima.
Wat misschien nog kan, 205/40/17 banden voor, iets lager. Toen ik de velgen kocht zaten er versleten toyo 205/40/17 op. Ik moet zeggen dat ik dat wel erg lekker vond sturen. Toch besloten om de 205/45 te kopen aangezien dit dezelfde wielomtrek had als de originele voorbanden.
Achteraf toch misschien die 205/40 willen hebben.
Hoop dat je hier ook wat aan hebt.
Spacers heb ik via ebay in duitsland kocht. Je hebt dan ook langere bouten nodig, meestal kun je die gelijk mee bestellen.
(zie ook: http://www.boltje.com/category/speedster/
_________________
chrome orange speedster, 2.2 turbo.
Daarnaast regelmatig te vinden in een Vectra gts Turbo of op de Honda Varadero XL1000V zie www.boltje.com
Voor motor en scooter onderhoud, maar wellicht ook handig voor de speedster: www.s100shop.nl

Laatst aangepast door martinb op 26 Mrt 2012 10:16, in totaal 1 keer bewerkt
Ehmmm ... + 10mm spacers en 15mm spacers?

Zie nu dat op bij de velgen (7,5J) die moeten passen 205/50/17 banden staan als smalste en laagste optie :?

Verschil is wel 2% qua omtrek dus dat is goed geloof ik hè ...
Plaats reactie