Piper/DBilas combinatie

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Piper/DBilas combinatie

Bericht door S. Gonzales »

De afgelopen winterperiode (hoewel afgelopen??) heb ik een aantal wijzigingen aan mijn Speedster aangebracht. Een daarvan is het uitlaatsysteem. Bij aanschaf zat er een EPS demper (in RVS) onder, de rest van het systeem was standaard. Het geluid was zeer beschaafd en toch net wat leuker dan standaard. Ik wil(de) echter meer vermogen en daar was deze demper niet erg geschikt voor. Heb lang zitten twijfelen over een turbo in/ombouw bij DBilas (en nog steeds een beetje eigenlijk).
Intussen had ik meegedaan met de groupbuy voor het 2,4 inlaatspruitstuk en na montage gaf dat al verbetering. Daarna het originele uitlaatspruitstuk vervangen door een Piper spruitstuk (met de achterclam erop, dan "geniet" je er nog meer en vooral veel langer van ;-) + een 2,5" downpipe met 200 cel sportkat. Bij DBilas een 2,5" uitlaatdempercombinatie besteld. Deze blijkt niet bepaald "Plug en Play" maar het ziet er wel keurig uit. De flens voor montage aan de downpipe wordt er los bijgeleverd zodat de plaats waar deze gelast wordt zelf bepaald moet worden. Het gat in de flens bleek bovendien te klein dus heb ik die eerst op maat gedraaid zodat die met een lichte passing over de bocht kan schuiven. De bocht moest op die plaats +/- 5 cm ingekort worden. Na montage heb ik de bocht onder de auto aan de flens gehecht, daarna weer gedemonteerd en de buiten- en binnenkant afgelast. vervolgens het spul weer opnieuw gemonteerd. Bij elkaar toch behoorlijk veel meer werk dan ik dacht (maar dat is bijna bij elke klus aan de Speedster het geval). I.v.m zout op de weg en griep heb ik er daarna amper mee gereden, het geluid is binnen behoorlijk stevig, mooi en heel bruut maar had van mij iets minder gemogen. Het scheelt nu heel veel in geluid wanneer ik bijvoorbeeld 110 of 120 rijd (en maar een klein beetje qua gasstand). Er zit ook een Reverie carbon/ aluminium inductie inlaatcombinatie op die zijn lucht direct achter het inlaatrooster aanzuigt. Afgelopen maandag leverde dat een inlaattemperatuur van 0 graden op. Na een Speerke remap kan ik misschien met minder gas dezelfde snelheden bereiken. Hoe het van buiten klinkt kom ik binnenkort wel achter.
Bijlagen
Speedster upgrade 024 [640x480].jpg
Speedster upgrade 024 [640x480].jpg (50.79 KiB) 1533 keer bekeken
Speedster upgrade 010 [640x480].jpg
Speedster upgrade 010 [640x480].jpg (71.64 KiB) 1535 keer bekeken
Speedster upgrade 012 [640x480].jpg
Speedster upgrade 012 [640x480].jpg (59.4 KiB) 1540 keer bekeken
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie