Foutmelding ontstekingsmechanisme?

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Gerard schreef:
(Bij mij brand 't lampje helaas ook weer continue, ook na vervanging 2e lambda, maar merk niks met rijden.
Maar een keer rustig kijken en tot die tijd gewoon rijden en genieten.)
Dus dat was de oplossing ook niet. Lampje ging na verloop van tijd ook spontaan weer uit maar uiteindelijk ook weer aan.
Ben wel benieuwd wat nu uiteindelijk de oorzaak dan wel gaat zijn.
Heb er met rijden ook nooit iets van gemerkt.

Mooie foto Gerard ;)

Maarre, binnenkort maar eens rustig kijken. Egr, Lambda, Luchtmassameter geven foutcode's. MAAR: wanneer de lambda of 1 vd andere storing geeft kan de rest ook in de "fout" gaan dus wat het zo is....
Heb geen EGR cheater volgens mij ( Gerard?!?!) wat is daar het profijt van?! Moet toch ook gewoon werken MET egr?!

Gr.Paul.
Nr.0672
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Pw schreef: Maarre, binnenkort maar eens rustig kijken. Egr, Lambda, Luchtmassameter geven foutcode's. MAAR: wanneer de lambda of 1 vd andere storing geeft kan de rest ook in de "fout" gaan dus wat het zo is....
Heb geen EGR cheater volgens mij ( Gerard?!?!) wat is daar het profijt van?! Moet toch ook gewoon werken MET egr?!

Gr.Paul.
Paul, voor meer info over EGR en het nut (onzin) ervan, kijk eens op de website van Mark Verboom: http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html
Of te wel, gooi die EGR klep er zowiezo uit.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Heb geen EGR cheater volgens mij ( Gerard?!?!)
Ik heb hem er niet opgezet. Ik weet niet of het destijds standaard procedure was bij Hitec maar volgens mij niet.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Gerard schreef:
Heb geen EGR cheater volgens mij ( Gerard?!?!)
Ik heb hem er niet opgezet. Ik weet niet of het destijds standaard procedure was bij Hitec maar volgens mij niet.
Ik denk dat in jou setup de egr is blijven zitten, en op pootjes gezet dus klep werkt nog maar, openingen zijn afgeblind met een plaatje
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

foutmelding ontsteking

Bericht door S. Gonzales »

Pascal schreef:Ik denk dat in jou setup de egr is blijven zitten, en op pootjes gezet dus klep werkt nog maar, openingen zijn afgeblind met een plaatje
Zolang de EGR klep is aangesloten kan deze een storingsmelding geven, of de werking van de klep nu wel of geen effect meer heeft. Dus zou je de EGR klep kunnen verwijderen en een blindplaatje monteren (of alleen de stekker los maken) en vervolgens een goede cheater daarop aansluiten. De Engelse cheater gaf na een tijdje problemen met de coolfan, die blijft dan continu doorblazen. Daar kwam ik achter na een tip van Vino! Na vervanging door de Nederlandse versie geen problemen meer gehad. Ik zeg doen! :D

Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Ok, duidelijk, jullie hebben me overtuigd!! ;)
Maar hoe kom ik aan zo'n "cheater"?!
Bij welke handige Harrie kan ik zo'n ding bestellen?! (met stekker!)
(is dat trouwens plug en play?!?! Of uitlezen e.d. programmeren)

Gr.Paul
Nr.0672
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

foutmelding ontsteking

Bericht door S. Gonzales »

Je hebt een PB en de fabrikant leest dit vast wel mee ;-)

Een stekker zit er helaas niet bij, wel een schema voor de aansluiting (solderen). Verder een kwestie van de foutcodes deleten en hopelijk is het probleem dan opgelost.

Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Oblivion schreef:Bij mij is dit lampje vandaag ook spontaan oranje gaan branden. (ik reed net uit ondergrondse garage)
Na het herstarten bleef het ook aanwezig. Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Ik heb alleen mijn motorsteun vervangen en de nieuwe diffuser geplaatst. Nergens iets electronisch aangeraakt...
Ik ben gisteren naar de Opel garage geweest. Na het uitlezen werd duidelijk dat er zoals verwacht een probleem is met de lamdasond (sensor 2 of zoiets). De waarden daalden/stijgen van 100 - 500. Toen heeft hij de stekker uit/ingestoken en console gereset. Vervolgens bleek het signaal weer goed te stromen door de sensor. Voor de zekerheid heeft hij de uitlaatgassen gemeten maar die waren ronduit perfect.

Vervolgens ging ik 52,70 euro lichter naar huis om vandaag tot de conclussie te komen dat het lampje weer aan is *zucht*. (Gisteren slechts een half uurtje binnen, niets vervangen en +50 euro kwijt... garagisten zullen het nooit leren)

Ik zal de stekker zelf nog een keer herbevestigen tenzij iemand nog andere tips heeft? (goedkope vervanging ofzo). En weet iemand hoe ik de console kan resetten? dank u
Laatst gewijzigd door Oblivion op 18 mei 2011 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Met de 2e sonde kun je wel effe doorrijden, maar moet uiteindelijk wel vervangen worden.
Een replica is ongeveer 50/60 euri, oem 250 (toen ik een quote vroeg bij opel)
Heb de mijne van autovaux, maar op ebay verschijnen ze ook.
Het opel nummer van de 2e sonde is 12567680
http://cgi.benl.ebay.be/Vauxhall-Lambda ... 2eb4ac7663
Inbouwen zou je zelf moeten kunnen, mits de oude er een beetje soepeltjes uit wil komen:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4218

Resetten doe je door zekering 8 er even uit te halen.
Afbeelding

Ik heb een resetkasje, omdat ik ook graag de codes wil weten, voor ik hem reset.
http://cgi.benl.ebay.be/U480-Diagnostic ... 2304c27895
Werkt standalone, en ligt altijd achter in de auto.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

foutmelding ontsteking

Bericht door S. Gonzales »

Hoi Oblivion,

Een Scangauge is eigenlijk een "must" in een Speedster, echt een goede investering.
Je weet vrijwel meteen wat het probleem is en je kunt de foutcodes er ook mee verwijderen. Ik weet niet wat je met de console bedoelt.... de ECU misschien?
Wanneer je zekering 8 er even uithaalt en dan weer terugplaatst heb je ook een reset. Massaklem van de accu halen geeft hetzelfde effect. Nadeel is dat de de ECU weer moet inleren. Dat kan lastig zijn wanneer je bijvoorbeeld een 2,4 inlaat en/of "dikke" uitlaat hebt.
Kijk eens op de site van Smeets solutions en schaf die Scangauge2 aan.
Succes!

Aaargh... :D Smiley is me alweer te snel af. :thumbsup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Bedankt beide, ik ga eens kijken wat ik ermee kan doen :)! Zeer behulpzame informatie!
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

2 jaar terug ook dit probleem, bij lotus was de 2de lambda 135 euro. Scheelt toch weer een hoop met opel ;-) Met de goede lengte en stekkeraansluiting.
resetten hoeft volgens mij niet echt. Als de lambda vervangen is ziet de ecu na verloop van tijd dat het goed is en gaat het lampje ook uit. (mijn ervaring). Maar een scangauge is toch wel handig en op ebay worden ze ook steeds goedkoper.
(heb je een iphone, dan kun je tegenwoordig ook een obd stekker met wifi/bluetooth kopen, de gegevens kun je dan inlezen op je iphone).
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
terry
Actief lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 17 feb 2011 12:45
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door terry »

Die lambda-sonde 2 schijnt toch echt een probleem te zijn als ik dat hier zo lees.
Dus ook hier wil ik mij bij aansluiten.........bij mij brandt hij ook op Lambda-sonde 2.
Maar ik kan het gelukkig op het werk zelf uitlezen.
Hij brandt al een paar weken heb er echter niks mee gedaan omdat het toch geen kwaad kan.
Dus ook bij mij wordt deze vervolgd.

P.S. Oblivion jij woont hier bij in de buurt , dus als je hem een keer uitgelezen wil hebben kun je s'avonds bij mij kostenloos terecht.
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Ik denk indd dat het "standaard" is bij de Speedsters dat je een fout op de 2e Lambda" hebt.
Ik heb inmiddels de "cheater" maar besteld bij Manta79 (zal hem straks even netjes betalen ;) ) en hoop dat ik daar iets mee opschiet!
Ik heb namelijk een hekel aan lampjes die branden wanneer ik ze zelf niet aanzet!!
En: de Lambda heb ik al vervangen, je gaat me niet vertellen dat dat weer de boosdoener is!
Heb jij alleen een fout op de lambda Terry?!
Ik kan namelijk ook zien dat het "voorverwarmen" van de lambda de fout is maar het lampje gaat na resetten pas na ongeveer een half uur branden. Kan natuurlijk ook met egr en/of luchtmassa meter te maken hebben (vertellen ze me hier in de WP dan iig).
Wanneer 1 van deze een fout heeft kan de rest er namelijk ook van in de war raken.

Gr.Paul.
Nr.0672
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Heb wel eens gelezen dat sommige replica's helaas niet goed zijn, dus goedkoop kan duurkoop zijn in deze.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie