Versterkte toe Link kit / spoorstangset

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Versterkte toe Link kit / spoorstangset

Bericht door the-duke »

Hallo,

ik wilde eens informeren of iemand ervaring heeft of misschien bepaalde ideeën heeft over een versterkte toe Link kit / spoorstangset?
Zie hier een voorbeeld: http://www.elise-shop.nl/toe-link-kit-e ... anguage=nl

Ik rijd al bijna 25000 km niet al te flauw met mijn turbo erop en ook met bredere achtervelgen en banden (235 breed) en heb gelukkig nog geen problemen ondervonden met breken o.i.d.

Echter... het begint op de één of andere manier steeds meer te knagen, want de gevolgen als ze breken zullen waarschijnlijk niet gering zijn. Hier is trouwens voor de mensen die graag een stukje Duits lezen een behoorlijk uitgebreide beschrijving van de verschillende types die er zijn (en allemaal makkelijk schijnen te kunnen breken :cry: )
http://techbase.vx-performance.de/faq/i ... artlang=de

Dus.. ik ben wel benieuwd naar eventuele ervaringen en/of meningen, zodat ik die mee kan nemen in mijn nadenken hierover..

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Na relatief veel sneuvelende toe links gezien te hebben, ben ik ook preventief bezig geweest. Ik heb de Spitfire set gekocht via iemand op het UK forum. Moet alleen binnenkort een afspraak maken om ze te monteren en daarna opnieuw de auto uitlijnen.
TIP: Beter direct de meegeleverde 8.8 inbusbouten vervangen door fatsoenlijke 10.9 of nog beter door 12.9 kwaliteit.

Afbeelding

Zo te zien is de Spitfire set gewoon verkrijgbaar bij Ivo:

Afbeelding

Verder heb je wel een aardig setje van Nitron :

Afbeelding

Eliseparts heeft een interresante set-up. hier moet je echter ook je onderste wishbones voor vervangen / aanpassen :

Afbeelding

prijzen zijn via de links te vinden.

Er is verder nog een set voor de Toyota S2: LINK.
Ik heb alleen geen idee in hoeverre deze compatible is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Heb deze winter ook een nieuw setje gemonteerd, wel de originele van Opel.
Het is duidelijk merkbaar dat de huidige die Opel levert (type 5 volgens VX-performance) steviger zijn uitgevoerd dan de vorige types waarvan de problemen i.v.m.breuk bekend zijn. Zo is o.a. de behuizing van het kogelgewricht iets groter.
Opgelet, de zelfborgende moeren om de spoorstangen te bevestigen zijn peperduur bij de Opel dealer.
Voor normaal gebruik op de openbare weg, voldoen ze zeker.

Ik heb de neiuwe spoorstangen 77 euro/stuk betaald bij de Opel dealer.
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Hoeveel werk is het om die dingen er onder te laten zetten?
Als bonus zien ze er nog eens erg mooi uit. :)
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

Ik las pas geleden een discussie op Seloc waarbij er gevallen zijn dat sommige van de aftermarket types na verloop van tijd los gaan zitten.
Wel iets om in de gaten te houden.....
http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=252003
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Ongeveer een uurtje werk. :) Uitlijnen niet meegerekend natuurlijk.
De originele dienen vast gezet te worden met een momentsleutel, op een koppel van 45nM.
Einfach nur ein nackter Sportler
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Er is nogal wat discussie over deze spoorstangen op de diverse forums. De meeste feilen zijn blijkbaar terug te leiden naar niet goed vastzittende kogelbouten door het subframe, waardoor de kogels verkeerd belast worden met breuk als gevolg. Blijkbaar werken de bouten zich ook wat los doordat de zinklaag inklinkt.
Schijnt ook dat de Lotus het aanhaalmoment op de S2's verhoogd heeft van 45 naar 60Nm. Iemand die hier meer over weet?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Exmantaa schreef: Schijnt ook dat de Lotus het aanhaalmoment op de S2's verhoogd heeft van 45 naar 60Nm. Iemand die hier meer over weet?
Jojo effect :)

K-serie S2's moesten de bouten van de achter toe links aan de binnenzijde met 70Nm vast. Eigenlijk nooit gehoord dat die los kwamen.

Breuk hier vaak op de koppeling naar de stang zelf op het schroefdraad. Al dan niet ontstaan door overbelasting gecombineerd met corrosie die kleine scheurtjes door laat 'groeien'.

Toyota S2's moesten plotseling de binnenste bouten/kogels met 45Nm vast. Waarschijnlijk wegens ander ontwerp subframe waren ze bang dat delen krom trokken met meer moment.

Dat (b)leek te weinig, want regelmatig verhalen over speling op de binnenste kogels en breuk van de bout/voet die terug te voeren waren op de moer die los was gaan zitten.

Nu dus weer wat verhoogd naar 60Nm op deze auto's.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Dat de moeren er voor zorgen dat de kogel gaat los zitten, schrik ik niet van.
Het zijn origineel zelfborgende moeren (van die ovale) maat M10 met SW12, zodat je rondom de schroefdraad van de kogel 1mm hebt!
De moeren die ik nu gebruikt heb zijn ook ovaal zelfborgend, SW16, die gebruikt worden bij ophangingselementen van de Astra H.
Lijkt mij logisch dat deze beter borgen dan de SW12 moertjes.

Die paar extra grammen metaal neem ik er graag bij.
Einfach nur ein nackter Sportler
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

eumm

Wat je ook doet.....

Gebruik uitsluitend 8.8 bouten in deze applicatie!!!

10.9 bouten (of hoger) zijn bros ten opzichte van 8.8 bouten. En alhoewel de afschuifkracht van een 8.8 lager ligt dan een 10.9 (of hoger) is het effect van een impact op deze bout veel groter en kan dat resulteren tot het spontaan afbreken van bout!

Je wil liever een 8.8 die een beetje buigt dan een 10.9 die ineens knap doet!

In feite wíl je in onderstel applicaties nooit anders dan 8.8 gebruiken vanwege de taaiheid van deze bouten. Uiteraard ook geen RVS gebruiken, die zijn op eigenschappen niet vergelijkbaar met 8.8 verzinkte bouten.

Als je je daarnaast houdt aan de juiste aanhaal momenten gaat het allemaal helemaal goedkomen (en gaat er dus ook niets 'loszitten').

Het mag allemaal zo simpel lijken, maar bevestigings techniek is niet op basis van natte vinger werk maar op basis van serieuze engineering...
Afbeelding
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Interessant stuk, blijf hier graag even van op de hoogte.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

@Yvo: ik had het toch goed begrepen, dat voor een Speedster de brackets die erbij zitten niet gemonteerd dienen te worden :?: zodat je niet hoeft te boren in je subframe ?

Als ik op bv het Engelse forum kijkt, zie ik toch dat diverse mensen wél die bracket hebben gemonteerd :?

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

euhh.... nee? Dat is niet de bedoeling hoor.

De brackets kunnen in principe op de originele bevestigingspunten in het subframe geschroefd worden.
Voor zover mij bekend moet je alleen bij Toyota motoren gaan boren omdat er niets in het subframe zit. Daarvoor worden ook de inserts etc. meegeleverd.

Maar de brackets moeten er wel op ja, die maken integraal deel van de versteviging uit..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Bij mijn Speedster zaten de bedoelde gaten niet in het subframe, er moest dus WEL geboord worden. Het boren valt overigens erg mee maar het is wel handig als je een kleine handboor machine hebt om haaks op het subframe te kunnen boren.
Less Is More
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

heel fijn... klinkt een beetje als bij de overige auto's.

Bij mijn S1 waren er ook geen gaten, bij andere auto's die ik heb gezien zaten ze er wel.. Het lijkt er steeds meer op dat Lotus verschillende fabrikanten heeft gebruikt voor de subframes waarbij dan ook nog eens verschillende specificaties gebruikt zijn...

heel praktisch :)
Afbeelding
Plaats reactie