Cat cams nokken
Cat cams nokken
Zoals de titel het heb ik deze besteld. Het is de 4603111 set.
Deze keer nieuwe nokken + nieuwe volgers = hopelijk meer geluk!
Mathijsen technics claimt een vermogenwinst van 13 pk. Ik ben eens benieuwd wat Peter er kan uithalen.
grtz
Deze keer nieuwe nokken + nieuwe volgers = hopelijk meer geluk!
Mathijsen technics claimt een vermogenwinst van 13 pk. Ik ben eens benieuwd wat Peter er kan uithalen.
grtz
captain slow
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Deze wil je gebruiken met de 2.4 inlaat /std. uitlaat toch?
€67,- per pk...
Ben benieuwd naar de vermogenskromme straks, maar lijkt me dat je toch echt wat aan de uitlaat restrictie moet gaan doen wil je hier profijt van gaan hebben. En wat stuggere klepveren om meer toeren te kunnen draaien lijkt me ook niet verkeerd.
€67,- per pk...
Ben benieuwd naar de vermogenskromme straks, maar lijkt me dat je toch echt wat aan de uitlaat restrictie moet gaan doen wil je hier profijt van gaan hebben. En wat stuggere klepveren om meer toeren te kunnen draaien lijkt me ook niet verkeerd.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Kleine kanttekening...Maik schreef:Tenminste, dat zegt Van Kronenburg Autosport, die een heel stel van die blokken getuned heeft voor een Belgische cupserie... (235pk NA).
Ik heb ook wel eens met een motorenbouwer gesproken (Mannessen in Soesterberg) en die hadden toendertijd voor een Alfa challenge serie (ik dacht de 147 maar weet niet meer zeker) de motoren geprepareerd en verzegeld.
Waren volgens de bouwers 'perfect betrouwbaar' nadat ze flink gekieteld waren binnen het reglement van de race-serie, want ze hadden geen enkele kapotte motor gehad in het seizoen.
Echter.. Ietsje door-vragend kwam ik er wel achter dat de motoren waren gebouwd om "zeker 12 draai-uren vol te houden"
Pardon?
Tja.. Voor deze toepassing (een stuk of 15 races a 30 minuten en een paar trainingen en kwalificaties) waren ze inderdaad perfect betrouwbaar, maar tegenover een 'straat' blok waren deze motoren natuurlijk een tikkende tijdbom.
Daarom heb ik altijd beetje mijn twijfels bij motorsport bedrijven die onderdelen of oplossingen als 'betrouwbaar' bestempelen. De context is hier erg belangrijk.. Betrouwbaar om 200.000km vol te houden of om een (beperkt) aantal race-uren te overleven?
Beide gevallen zijn ze 'betrouwbaar', alleen de toepassing is heel anders en ze zijn niet uitwisselbaar.
Bye, Arno
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ons was uitgelegd dat die klasse er al 4 loodzware jaren (seizoenen) op hadden zitten, en volgens mij zonder onderhoud tussendoor. Ik moet hier een sterk beroep doen op mijn soms wat selectieve geheugen, want het is al een aantal jaartjes geleden . Mark was ook mee, misschien weet hij het nog... In ieder geval vonden wij toen de informatie zo waardevol dat we overtuigd waren dat in ieder geval 7000rpm max geen problemen zouden geven.
In die 4 jaar hadden ze trouwens maar 2 auto's/motoren kapot teruggekregen.
Motor 1: carter er onderuit gereden, dus olie weg, dus motor in de soep.
Motor 2: olieleiding gesprongen... dus tja... ook een soepje geworden
Als ik mijn torretje nog eens lekker progressief door kan laten trekken naar 7000rpm (hopelijk gaan de goede nokkenassen mij daarbij helpen), dan ga ik zeer serieus overwegen om de toerenbegrenzer naar 7200 of zelfs 7400rpm te laten zetten...
In die 4 jaar hadden ze trouwens maar 2 auto's/motoren kapot teruggekregen.
Motor 1: carter er onderuit gereden, dus olie weg, dus motor in de soep.
Motor 2: olieleiding gesprongen... dus tja... ook een soepje geworden
Als ik mijn torretje nog eens lekker progressief door kan laten trekken naar 7000rpm (hopelijk gaan de goede nokkenassen mij daarbij helpen), dan ga ik zeer serieus overwegen om de toerenbegrenzer naar 7200 of zelfs 7400rpm te laten zetten...
Hou je ons op de hoogte? Mijn nokkenas gaat er binnenkort uit (klepstoter vervangen) en zet er graag gelijk een nieuwe in als de resultaten goed blijken te zijn!tibby schreef:Dag iedereen. De nokken zijn binnen.
Nu hopen dat Peter vlug wat tijd kan vrijmaken.
Grtz
Ben benieuwd in combinatie met de remap....
Na een lange dag en een hoop telefoontjes van het vriendinneke eindelijk terug...
De nokken steken erin.
Na het kleppendeksel eraf hbb genomen zijn er nog verschillende onderdeeltjes van de gebroken klepvolger gevonden. sommige staken in de veer en andere zelfs in de olieafvoerkanalen onder de klepstoter Gelukkig was ik het gezelschap van een superteam
volledige kop nagekeken. resultaat 4 naaldlagers en nog 2 stukjes van de roller van de klepvolger eruit gevist. Daarna klep nagekeken. Het spannendste van de dag! Klep ok. Joepie Na de nieuwe volgers geplaatst te hbb was het tijd voor de nokken. Eerst de uitlaatnok ingevet en geplaatst. Daarna de inlaatnok ingevet en..... tog geen braam tegengekomen zeker . Maarja, geen probleem. Het superteam lost het wel op
Nokken erin, 2 handmatige omwentelingen laten doen en alles nog es nagekeken. Nieuwe dichting kleppendeksel steken... of toch weer niet. Verkeerde dichting meegekregen Dan de oude maar opnieuw gebruiken. Daarna de eerste start. What can i say... Motor draait als een zonnetje. Bij deze nokken draait de motor rustig op 900tr/min. Ik heb het toerental op 1000 laten zetten. (mijn voorkeur) Ontsteking aangepast(jaja,weer iets bij om te regelen!) Inrijmapping gedaan.( Ong 30 a 40 min gereden met max toerental 3000). Nu heeft de wagen zijn juiste fueltrims voor de 300 km inrijden. Eens dit achter de rug is terug gaan voor de vermogen mapping. Zal voor juni ergens zijn.
grtz
De nokken steken erin.
Na het kleppendeksel eraf hbb genomen zijn er nog verschillende onderdeeltjes van de gebroken klepvolger gevonden. sommige staken in de veer en andere zelfs in de olieafvoerkanalen onder de klepstoter Gelukkig was ik het gezelschap van een superteam
volledige kop nagekeken. resultaat 4 naaldlagers en nog 2 stukjes van de roller van de klepvolger eruit gevist. Daarna klep nagekeken. Het spannendste van de dag! Klep ok. Joepie Na de nieuwe volgers geplaatst te hbb was het tijd voor de nokken. Eerst de uitlaatnok ingevet en geplaatst. Daarna de inlaatnok ingevet en..... tog geen braam tegengekomen zeker . Maarja, geen probleem. Het superteam lost het wel op
Nokken erin, 2 handmatige omwentelingen laten doen en alles nog es nagekeken. Nieuwe dichting kleppendeksel steken... of toch weer niet. Verkeerde dichting meegekregen Dan de oude maar opnieuw gebruiken. Daarna de eerste start. What can i say... Motor draait als een zonnetje. Bij deze nokken draait de motor rustig op 900tr/min. Ik heb het toerental op 1000 laten zetten. (mijn voorkeur) Ontsteking aangepast(jaja,weer iets bij om te regelen!) Inrijmapping gedaan.( Ong 30 a 40 min gereden met max toerental 3000). Nu heeft de wagen zijn juiste fueltrims voor de 300 km inrijden. Eens dit achter de rug is terug gaan voor de vermogen mapping. Zal voor juni ergens zijn.
grtz
captain slow
Hierbij nog even wat fotootjes van de installatie.
http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100502.0
http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100502.0
C30-94@0.55bar