Pagina 1 van 1

zelfgemaakte induction kit

Geplaatst: 25 mar 2010 17:59
door atc
Hi,
gelijk aan de meeste van de groupsbuy 2.4 luchtinlaat, sta ik aan de vooravond om de remap uit te laten voeren.
Echter op dit moment is het verschil nog niet bijster groot, qua trekkracht etc. m.b.t. 2.2 luchtinlaat. Hij loopt wel hoger in de toeren, maar moet hier m.i. nog moeite voor doen.

Ik heb dit ook voorgelegd aan Peter, hij kwam met de opmerking dat dit evt. zou kunnen liggen aan het luchtfilter. Ik rij nl. nog steeds rond met het standaard luchtfilter => wel is de precat uitgeboord en de bastuck sportuitlaat gemonteerd.

Ik heb bij een aantal speedster de "70cm" buis / filter gezien (blauw van kleur?). Is dit een zelfgemaakt systeem, waarbij er koude lucht van buiten - door het rooster - wordt aangezogen? en heeft iemand hier een werktekening van??

Alvast dank voor de reacties.

groet, Arjan

Geplaatst: 25 mar 2010 21:50
door Smiley
Volgens mji zit de kracht in de aanpassing van de filterbox (of een ander type nemen) en niet zozeer de buis.
Op het Uk forum zou je even kunnen zoeken op "airbox mod", waar mensen de originele luchtfilterkast hebben aangepast, omdat die te ver afgeknepen is qua flow. (dat is de goedkoopste oplossing)
Een bmc of een open filter als en K&N is ook nog een optie, maar dat gaat je centjes kosten.

Geplaatst: 26 mar 2010 8:20
door Maik
Met al die mods (incl. remap) zou ik zeker ook even de buis vervangen door een 70mm rond exemplaar. Je snapt het wel als je eenmaal de standaard buis in je handen hebt :wink:
Gelijk ook een mooi filter erop voor het geluidje en klaar is kees :)
Standaard airbox moet volgens mij wel wat aankunnen, misschien alleen even de aanzuig groter maken. Maarten rijdt/reed hier ook toch nog mee rond met 250pk?

Geplaatst: 26 mar 2010 16:17
door jaydee
Meestal zit de restrictie van een standaard luchtfilter in de aanzuigsnorkel vóór het filterhuis (was bij mijn Leon bijvoorbeeld ook zo, zie hier en hier), dus kun je dat aanpassen zonder meteen naar een open luchtfilter te moeten (als je dat niet zou willen).

Geplaatst: 26 mar 2010 16:20
door Maarten
Ik heb lange tijd met een aangepast filterhuis rond gereden met zo'n 245 pk: De trompet eruit gehaald, de 'slang' die binnenkomt aangepast en aan de onderkant gaten in het filterhuis om zo de stromings-weerstand wat te verlagen.
Verschil tov open filter en alu buis is dat hij met de aangepaste filterkast veel stiller is.
Ik merkte buiten veel meer geluid weinig verbetering nadat ik een open filter gemonteerd had.


Maarten

Geplaatst: 27 mar 2010 14:19
door markv
Nadat Peter zijn Tullet uitlaat had gemonteerd was de buis van de luchtinlaat in iedergeval een restrictie. Hij reed met de orignele buis met een open luchtfilter. Na het vervangen van de standaard buis door een 70mm PVC versie was er meetbaar verschil. De buis wordt dus zeker wel een belemmering.

Mark

Geplaatst: 27 mar 2010 15:44
door Smiley
markv schreef: De buis wordt dus zeker wel een belemmering.
Verdulleme, ik dacht dat ik uitgeklust was :evil:
Gaat op zoek naar een 70mm pijp...... :cry:

Geplaatst: 27 mar 2010 17:36
door 12Esc
Smiley schreef: Gaat op zoek naar een 70mm pijp...... :cry:
www.autostyle.nl type DK UN013
(460 mm lang, eur 18,95. Af te halen bij bredase autoshop)

Geplaatst: 27 mar 2010 18:05
door Dominique
Elke doe het zelf klus markt heeft ze van kunststof. In meedere kleuren.
70mm is tevens de maat van de aansluiting op de gasklep.

Geplaatst: 27 mar 2010 23:51
door Smiley
Dat wordt weer flink klussen met die pijp:
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html

De linkerplug moet dus overgezet worden in de nieuwe pijp, en voor de achter en rechterplug kun je nieuwe aansluitingen maken.

Afbeelding

Geplaatst: 28 mar 2010 8:18
door Maik
Hier kan je ook nog wat inspiratie op doen, zie 4de post:

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... &start=150

Ik zou nu alleen geen 80mm buis meer nemen als ik het nog een keer zou maken, daar is toch wel wat weinig ruimte voor in de hoogte.

De derde slang aan de achterkant (schutbord kant) is van de ontluchting van je blok, daar kan je ook een filtertje op gooien. Ik heb er een catchtankje voor gemaakt, zoals je kan zien, maar die gooi ik er ook tussenuit als ik weer eens in die achterkant ga wroeten. Ik check hem weleens en er zit misschien een halve druppel vettigheid in, te weinig om echt een tankje nodig te hebben.

Geplaatst: 28 mar 2010 8:26
door 12Esc
voor onderdelen (incl. bochten), zie
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... &start=316

Geplaatst: 28 mar 2010 10:59
door atc
Zojuist terug uit Engeland - alvast dank voor alle reacties.
Krijg toch echt het idee dat de combinatie van buis & open luchtfilter een uitstekende mod is i.c.m. de remap.
Het is wel een aardig waslijstje wat je nodig hebt => de destijds gebruikte "praxis" catchtankje ziet er goed uit, vraag me alleen af of die ook nodig is?
Voor de rest zal ik me wel weer behoorlijk verkijken op de tijd voor bewerking & installatie -> maar ja, dat hoort nu eenmaal bij een hobby :D

Peter - ik blijf geintresseerd naar de remap zonder open luchtfilter!

groet, AtC

Geplaatst: 03 jun 2010 20:24
door atc
Inmiddels rij ik alweer bijna 2 weken rond met het K&N filter en 70mm buis. Het geluid is super - als je rustig rijd is het vrij stil, trap je het gaspedaal echter verder in, dan hoor je een fatsoenlijke brul achter je.

Ik had ipv een oil catch tank - een formido zeeppompje gebruikt. Voor mij doen had ik 'm netjes verwerkt => oude olie aansluiting uit de oude luchtbuis gesneden en deze in het zeeppompje geperst. Na 1 dag begon echter bij stationair toerental de motor te "piepen". Zeer irritant geluid, wat bij hogere toeren weer verdwijnt. Kwam er gisteren achteren dat e.e.a. vacuum trok in het zeeppompje :shock:
Vanochtend de aansluiting maar weer losgemaakt => geluid was hiermee verdwenen :D

Al met al heeft de mod wel het beoogde resultaat gebracht, de motor trekt makkelijker in de toeren en (hetgeen al eerder werd vermeld) loopt ie nu vrij makkelijk in/naar het rode gebied heen.

Ik zal nog een breather filter bestellen om het vacuum trekken te voorkomen:
http://cgi.ebay.co.uk/Blue-Alloy-Crank- ... 3a5b8b4a8a

groet, AtC