To turbo or not to turbo? (2.2 tuning)

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

To turbo or not to turbo? (2.2 tuning)

Bericht door Spider »

Dat was de vraag waar ik al een tijdje mee rond liep, en afgelopen winter heb ik de speedster naar Dbilas gereden en is er een turbo kit opgeschroefd met een stage 2 tuning.
Reden van de stage 2 is dat dit nu ook leverbaar is en de prijs bij later inbouwen eigenlijk te duur is, voor alle moeite die je er voor moet doen is mijn mening. Stage 2 houdt in naast het pakket van turbo, inlaatManifold en chargecooler, dat er ook andere klepveren, een RVS uitlaatspruitstuk 4-1 ipv gietijzer en een verbeterde 3 inch sportdemper ipv de normale sport demper en kat, wordt gemonteerd en uiteraard een aangepaste ECU tuning. Tevens heb ik een oliekoeler laten installeren en een popoff valve. De meerprijs voor dit hele pakket (dus ook oliekoeler en popoff) was 1000 euro op de prijs die op de site staat.

Wat is het resultaat: een aangenaam snelle speedster, het is verslavend!
Waardes gemeten 296,8 PK en 364,4 Nm. :thumbup:

De 2.2 versnellingsbak is misschien in 1 wat kort maar vanaf de 2e versnelling is het gaspedaal de hardzacht-schuif met het aandachtsgebied natuurlijk boven de 3000 toeren. Kan ook goed het statement van Duke bevestigen dat de auto eerst iets omhoog komt aan de voorkant en dan GAAAAT! Je gooit de auto van versnelling naar pop off naar versnelling etc, mooi! Net opgehaald en op de Autobahn invoegend kan ik mij ook de wild seinende BMW herinneren die nadat ik gasgegeven had niet meer te vinden was in de spiegel, gewoon gaan. Boven de 200 loopt alles ook moeiteloos door. Boven de 230 vindt ik het zelf in een auto zoals de speedster minder prettig worden maar het blijft allemaal we l heel stabiel. Mijn setup is wel nitrons 550/450 medium setting en dit was met de standaard banden eronder.Vanaf vandaag rijdt ik weer met de Teamdynamics 17/16 en R1R s. Maar zeker in het woon-werkverkeer is het allemaal goed te doseren en vooral genieten. De pop off en inlaat geven duidelijk maar niet storend geluid, in het begin op de snelweg is het wennen bij gasgeven je vermoedt soms een auto naast je die je niet gezien had, maar dat is het aanzuiggeluid van de flow master inlaat!!

Ik zelf heb wel het idee dat je bij Dbilas alleen voor motortuning aan het goede adres bent, want behalve een normale vriendelijkheid voor de eigenaar en motorexpertise is er weinig zorg voor de auto. Door de winter die iets langer aanhield ben ik de speedster een week of 3 nadat ie klaar was gaan halen en daar vond ik hem buiten geparkeerd met een halfvol met water gevuld linkerachterlicht van het smeltwater van sneeuw en ijs, een tank die leeg was, er ging 31,4 liter! in nadat ik gelijk maar naar de pomp was gereden bij de proefrit, veel vuil in de auto waaronder ijzerslijpsel wat in de alu ribbeltjes binnenin lag en daar is gaan roesten. Ben nog aan het verzinnen hoe ik dat wegkrijg. Dit alles terwijl ik gevraagd had of de hoes die achterin lag erover heen kon als ze hem buiten gingen zetten. Maar ook al zou dit alles nu rechtgezet zijn of opgelost, dan nog is daar zeker winst te behalen om het gelijk goed te doen maar het argument is DRUK druk Druk. :?

Ik vindt de set up geslaagd, hij rijdt goed, blijft natuurlijk een turbo, maar een minimale vertraging onderin in de opbouw van vermogen bij gasgeven maar als je hem eenmaal boven de 3500 toeren hebt dan is het ook heftig. Toerental is ook verhoogd naar 7250. Heb nog geen track dag geplanned maar ga in de zomer zeker nog kijken of het daar allemaal ook zo goed bevalt.

Kan op dit moment niet zeggen of ik echt olieverbruik maar zat in het begin nog wat zwarte aanslag om de uitlaat mond dat lijkt minder te worden maar soms ook wat ‘loop’ en zwarte spetters maar meer water-achtig zwart. Misschien wat de engelsen weeping noemen en komt door de smering van de olie (gebruik 10W40) en zij geven aan dat met 50 dat minder zou zijn. Maar Dbilas geeft 10W40 als advies. Motortemperatuur blijft de normale waardes geven en de scangauge geeft geen error codes. Geluid in de auto tijdens rijden is zwaarder geworden maar niet storend en rustig rijdend zit er af en toe een mooi gorgeltje in.

Kortom het is "playtime" :jump: :jump: :jump:
Bijlagen
Web DSC05081.jpg
Web DSC05081.jpg (66.94 KiB) 5456 keer bekeken
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Goh, wat vervelend, 300pk... :)
Wel voorzichtig aandoen op het circuit he, vooral in bochten als de Arie Luyendijk bv :wink:

Ben benieuwd wat nu bv je 0-200 tijd geworden is, kan je dat op 1 of andere manier nauwkeurig meten?
Afbeelding
Gebruikersavatar
joel do desert
Actief lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 jul 2005 20:25
Locatie: Neerijnen

Bericht door joel do desert »

Mooie waardes Bas :thumbup:,

Dat Dbilas 10W40 adviseert, verbaast me. Bij mij adviseren ze 10W60.

Binnenkort maar eens een performance box lenen en gaan vergelijken. De gegevens op de Duitse site zetten en dan kunnen daar de IP en DB rijders elkaar weer lekker 'bashen'.

Groetjes, Hans
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

lol, verdubbeling! van vermogen van de standaard Speedster, en die kan al lekker met het verkeer meekomen! 8) :lol:

Ik heb vanmiddag je verhaal gehoord, erg spijtig dat ze weinig zorg voor je auto hadden.

voor verwijderen van roest zou je Autosol kunnen proberen. Eerst even op een stuk aluminium dat uit het zicht zit!!

http://www.poetsshop.nl/webshop/metaalo ... 4wodhmeSww
Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Ha die Spider,

leuk man (ik wist natuurlijk nog van niks :wink: )
Ik ben ook heel benieuwd naar de Driftbox resultaten van 100-200, om een beetje vergelijk met de mijne te hebben. Toen ik hem om liet bouwen bestond Stufe 2 helaas nog niet. Ik ben er overigens nog wel zeer tevreden mee, maar je kunt natuurlijk nooit te veel vermogen hebben.

Gr,
The Duke

P.S.
Joel do Desert zei:
Dat Dbilas 10W40 adviseert, verbaast me. Bij mij adviseren ze 10W60.
Jij hebt als het goed is een ander soort turbo.. Imhof gebruikt volgens mij kogellagerturbo's, terwijl DBilas glijlager turbo's gebruikt. Ik vond het ook apart, want had zelf ook niet aan die 10W40 olie gedacht, maar als zij daardoor 2 jaar garantie geven, zullen ze er wel vertrouwen in hebben..
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Volledig onverwachts kwam er een Speedster wissel vanmiddag tussen mij en Spider. Spider wilde toch even in een standaard Speedy rijden, aangezien hij "vol moest" poken om mij bij te houden bij wat stoplicht sprints.

Bij het starten van de auto hoor je enkel het geluid van de uitlaat, wat erg beschaafd is. Op het moment van wegrijden voel je dat deze Speedster toch heel anders aanvoelt (je voelt het beest). Ik gaf wat gas omdat Bas wegstoof in de mijne en versnelde lekker achter hem aan (denk zo`n 70% gasstand) vervolgens liet ik het gas los bij 4500 toeren en we (Kim en ik) schrokken ons te pletter.

Het leek wel of een manage vol paarden met hun lippen aan het klapperen was. Ik had een psst, psst geluid verwacht wat ik ken van wrx-en. Na een aantal keer was ik wel gewend aan het geluid en Kim bleef ervan schrikken. Het is toch heel anders dan onze elektro Speedy.

Het belevenis gevoel wat met 200 pk toch tegenviel is er met 300 pk wel! Rond de 200 pk voel je de auto wel versnellen maar het is alsof de auto in een licht verzet staat en je merkt het pas boven de 5000 toeren. Dan nog is het niet indrukwekkend.
Bij Spider lijkt het alsof de auto op een zwaar verzet staat en er echt enorm aan trekt als je gas geeft en het begint al bij 3500 toeren. Ja!!!! Dit is fun :lol:

Het geluid als de turbo op gang komt en de versnelling die je meekrijgt is echt zoals het moet zijn. Nu voel je echt alsof je in een sportwagen rijdt. Dit gevoel heb je niet in een "simpele" andere (bedrijfs) auto. Ja, dit is verslavend!

Ah, daar is een stoplicht wat op rood staat en ik dacht: ,,Met half gas trek ik zo m`n Speedy eruit". Dat was iets te positief en om eerlijk te zijn moest ik er alles aan doen om bij te blijven tot de 80 km/h. Die 1 is echt te kort en die 2 schiet je ook zo doorheen! Je loopt echt hard in als je in z`n eind 2 zit en naar ze 3 schakelt, dan voel je echt de 300 pk!
Helaas leende de wegen er niet naar om het beest los te laten bij snelheden boven de 80 km/h. 1 ding is zeker, het kanon gaat dan echt af en het wordt dan bellen om te vragen of Spider einde van de weg links of rechtsaf was gegaan omdat die zo uit het zicht verdwijnt.

300 pk past zeker bij de Speedster! Teveel, nee hoor! Het is echt prima te doseren en rustig rijden gaat moeiteloos. Het in 1 keer vol op het gas in een bocht is er niet meer bij, wat met 150 pk nog wel kan i.c.m. goede banden.

Ik denk dat je toch wel naar de 250 pk moet om echt vermogen te voelen/ervaren.
(Van 180 tot 200 pk werd ik niet echt warm, ik had er behoorlijk meer van verwacht)

Metingen komen wel als ik de performancebox nog een keertje mag lenen :wink:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

blij met de reacties :D

En voorzichtig doen blijft zeker het devies merk nu al wel dat de bredere banden voor(205/55 v 175/55) toch ook wat meer zoekerigheid geven zeker bij snel accelereren.

Moeten maar eens een turbo upgrade meeting organiseren,
mogelijik met een ritje naar Zeeland :wink:
¨speed is life, but control is everything...¨
rayz25

Bericht door rayz25 »

Doe ook een vermogens test bij een andere bank tunings firma"s willen hun bank wel eens in de plus zetten als ze die 300 pk niet bereiken, En hebben geen zin om verder te tunen en zetten de bank in de plus..

De scooters die bij mijn tovami bank weg gaan hebben bij iemand anders op de bank 5 pk meer :lol:
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

@Dennis, een leuke beschrijving. Het geluid is echt super als de turbo het lucht begint aan te zuigen. Swirlen, swoesh, tsja hoe moet je het omschrijven. Binnenkort maar eens de kleine camera net boven de turbo luchtinlaat plakken. :-)

Wat de olie betreft, mij werd ook geadviseerd om castrol magnatec 10/w40 te gebruiken. De bougies moesten ook gewoon standaard blijven.
Op een andere dbilas turbo moest ik wel andere bougies gebruiken...

Zeker bij vol acceleratie voel je echt dat je in de stoelen gedrukt wordt.

Ben ook heel benieuwd wat zo'n performance box laat zien met die dbilas turbo :-)

Toch handig om af en toe in andermans speedster te rijden.
Veel veilige km-ers spider. (eigenlijk nu turbo-spider)
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

Heb ook al een nieuwe zwembroek gekocht 8)


kon hem niet laten liggen en dan die kleur heh :lol:
Bijlagen
Copy of mens-turbo-swimsuit-basic-blue-front.jpg
Copy of mens-turbo-swimsuit-basic-blue-front.jpg (55.79 KiB) 5266 keer bekeken
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Misschien kunnen we er een group buy van maken :-)
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
rayz25

Bericht door rayz25 »

Zet hem naast de mijnen deze is nog orgineel kunnen we het verschil filmen. Turbo vs 2.2
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Wordt misschien een tijd voor een "technische 2.2 meeting" waarbij we de Standaard 2.2, de Speerke 2.2, Supercharged 2.2 en de Turbo 2.2's eens goed kunnen vergelijken.
Middagje bij een rollenbank zou helemaal mooi zijn. :D
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

nodigen we de Stig uit, ik zag hem in Soesterberg nog lopen...... 8)
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Exmantaa schreef:Wordt misschien een tijd voor een "technische 2.2 meeting" waarbij we de Standaard 2.2, de Speerke 2.2, Supercharged 2.2 en de Turbo 2.2's eens goed kunnen vergelijken.
Middagje bij een rollenbank zou helemaal mooi zijn. :D
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3725

Schrijf je hier in... Dan komt er misschien nog eens wat van ;)
Jägertee
Gesloten