Multie meter
Multie meter
Hallo
Heb mijn multie meter er nu zo'n 2 weken in, en het werkt perfekt.
We hebben een rood en een blauw ledje onder de toeren teller en km
aanduiding gemaakt.Blauwe led licht op ,als de ingestelde waarde's nog
niet zijn bereikt.En de rode is voor als je óver de ingestelde waarde's komt.Deze waarde's kun je óók zelf instellen of veranderen d.m.v. een
laptop.Het mooiste vind ik, dat als je de laptop aansluit vóor een rit, je dmv eenlopend grafiek alle waardes kunt zien.Hij geeft o.a. aan:
Turbodruk-llk temp-oliedruk- olietemp-de 1/4 mijl-de 1/8 mijl-hoeveel pk
en hoeveel NM.Heeft een belangrijk voordeel ,dat bij een koude motor je
nu presies de olie temp kunt zien ,dus bij ongeveer 70 graden kun je op het gas. Heb om het een beetje overzichtelijk te houden niet alle waarde's in de grafiek gezet.
jans
Heb mijn multie meter er nu zo'n 2 weken in, en het werkt perfekt.
We hebben een rood en een blauw ledje onder de toeren teller en km
aanduiding gemaakt.Blauwe led licht op ,als de ingestelde waarde's nog
niet zijn bereikt.En de rode is voor als je óver de ingestelde waarde's komt.Deze waarde's kun je óók zelf instellen of veranderen d.m.v. een
laptop.Het mooiste vind ik, dat als je de laptop aansluit vóor een rit, je dmv eenlopend grafiek alle waardes kunt zien.Hij geeft o.a. aan:
Turbodruk-llk temp-oliedruk- olietemp-de 1/4 mijl-de 1/8 mijl-hoeveel pk
en hoeveel NM.Heeft een belangrijk voordeel ,dat bij een koude motor je
nu presies de olie temp kunt zien ,dus bij ongeveer 70 graden kun je op het gas. Heb om het een beetje overzichtelijk te houden niet alle waarde's in de grafiek gezet.
jans
Re: Multie meter
[quote="jans"]Hallo
Multie meter
Hallo
Degene die hier óok belangstelling voor hebben kunnen dit aan geven.
Stepfan heeft er ook een in zitten.De kosten zijn ongeveer 990 euro.
En ongeveer 1 dag werk,want er moeten ook sensoren in, voor o.a. olie
druk en olie temp.De werking gebeurd d.m.v. een nieuwe rechter aanwijzer waar je nu de ruiten wisser mee bediend.
jans
Degene die hier óok belangstelling voor hebben kunnen dit aan geven.
Stepfan heeft er ook een in zitten.De kosten zijn ongeveer 990 euro.
En ongeveer 1 dag werk,want er moeten ook sensoren in, voor o.a. olie
druk en olie temp.De werking gebeurd d.m.v. een nieuwe rechter aanwijzer waar je nu de ruiten wisser mee bediend.
jans
- blue speedster
- Lid
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 04 dec 2004 14:16
- Locatie: gelderland
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Kan wel kloppen, de alfa heeft standaard een olie temperatuur meter en duurt wel een kwartiertje voordat hij goed op tempratuur is.
Verder weet ik niet hoe jullie aan die 70 graden komen, voor de alfa is de ideale temperatuur 95-100 graden.
Even zoeken levert op:
Olietemperatuur: De meeste auto’s hebben wel een koelwatertemperatuurmeter, echter, het koelwater is veel eerder warm dan de motorolie. Pas op bedrijfstemperatuur (80 graden en warmer) is de optimale smerende en beschermende werking van de motorolie bereikt en kan de motor volledig worden belast. Indien de olie boven de 140 graden uitkomt, dient men de belasting onmiddellijk te verminderen!
Verder weet ik niet hoe jullie aan die 70 graden komen, voor de alfa is de ideale temperatuur 95-100 graden.
Even zoeken levert op:
Olietemperatuur: De meeste auto’s hebben wel een koelwatertemperatuurmeter, echter, het koelwater is veel eerder warm dan de motorolie. Pas op bedrijfstemperatuur (80 graden en warmer) is de optimale smerende en beschermende werking van de motorolie bereikt en kan de motor volledig worden belast. Indien de olie boven de 140 graden uitkomt, dient men de belasting onmiddellijk te verminderen!
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Re: Multie meter
Yep,jans schreef:Hallo
Degene die hier óok belangstelling voor hebben kunnen dit aan geven.
Stepfan heeft er ook een in zitten.De kosten zijn ongeveer 990 euro.
En ongeveer 1 dag werk,want er moeten ook sensoren in, voor o.a. olie
druk en olie temp.De werking gebeurd d.m.v. een nieuwe rechter aanwijzer waar je nu de ruiten wisser mee bediend.
jans
Die heb ik er ook in. Dus tijdens de Lotus Open Huis / Prodrive-training hebben sommige hem al gezien.
Ik ben er erg tevreden over. Nu kan je inderdaad vele gegevens bijhouden die essentieel zijn voor het behoud van de techniek. Zo is het grappig om te zien dat de inlaattemperatuur meestal een 6 a 7 graden hoger is dan de buitentemperatuur.
Ook het programmeerbare shiftlight is zeer prettig! Bij koude olie gaat de blauwe led al branden bij 3500 rpm en ddat loopt gelijkmatig op naar de (nu) 6400 rpm bij 70 graden olietemperatuur. Binnenkort stel ik die 6400 rpm terug naar 6300 rpm. Nus is die 100 rpm tot aan de toerenbegrenzer net te krap bij sprints. Ledje aan en dan schakelen, maar met name van 2e naar 3e versnelling klap ik dan net even tegen de begrenzer. Als het ledje straks 200 rpm voor de begrenzer aan gaat, dan moeten sprinttijden met 0,10 tot 0,15 sec te verbeteren zijn.
De boordspanning van een 2.2i voor het starten is 12,1 Volt en bij draaiende motor is dat zo'n 14,6 Volt.
Door invoer van het wagengewicht, Cw-waarde en frontoppervlak kan de meter continue het afgegeven vermogen aan de wielen berekenen. Omdat ik nog niet op een weegbrug ben geweest is het gewicht op dit moment geschat en dus de gegevens nog niet echt nauwkeurig, maar bij voluit accelareren komt er nu +/- 83 Kw aan de wielen. Dat zou betekenen dat er 25 Kw verloren zou gaan in de aandrijflijn. Maar daarover later meer.
Sprinttijden zijn ook te meten, nu de 1/8 en 1/4 mijl, later komen daar de 0-100 en 0-200 km/h en remwegmeting bij.
Mijn overwegingen om voor dit apparaat te gaan in plaats van losse meters, die overigens bijna niet zo duur zijn en minder sensoren aankunnen, is de mogelijkheid tot uitbreiden. Ook wordt de multi-meter continue doorontwikkeld en komen er steeds nieuwe funcies bij. Op dit moment zijn ze bezig met een module om met behulp van een USB-stick of SD-card te dataloggen, zodat de laptop niet meer mee hoeft in de auto.
Jans heeft een blauw display en ik heb gekozen voor een groen display. De rechter handel voor de ruitenwisserbediening is vervangen door de handel van de nieuwe Astra met boordcomputerbediening. De extra schakelaars worden nu gebruikt om de multimeter te bedienen, erg handig.
@Marcel,
De olie van mijn Speedster komt normaal niet boven de 90 graden uit, en bij zware belasting, zoals bij Prodrive niet boven de 95 graden. Straks op de NS zal dat wel hoger worden, maar 140 graden gaat met een 2.2 niet lukken. De Turbo wordt wel warmer, omdat ook de turbo gebruik maakt van de motorolie.
SteV6
S4 Avant
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Lekker aan het patsen met je nieuwe speeltje Jans? Maar ik moet toegeven, het is een leuk en nuttig speeltje .
Dat van die olie blijft altijd weer een discussiepunt. Wel is het zo dat die algemene verhalen die Marcel liet zien, voor alle olietypen meestal goed is. Maar als je wat betere (meestal ook duurdere ) olie erin hebt zitten, dat deze bij wat lagere temperaturen al goede smeereigenschappen bezit.
Feit blijft wel dat als je olie nog te koud is (bijvoorbeeld onder 70graden), dat er aardig wat temperatuursverschil zit tussen je onderblok en je kop. Je onderblok/carter is namelijk niet echt warmer dan je olietemperatuur, en je kop is warmer dan je watertemperatuur, zeg 100 graden of nog wel meer (binnen het koelwatercircuit). Hierdoor zal je blok lichtjes kromtrekken omdat je blok bovenop meer uitzet dan onder. Dit betekent weer dat je glijlagers van je krukas iets onregelmatiger belast worden en vooral bij flink koppel trekken van je motor (vooral bij lage toeren) zal je krukas (die niet krom is) bij je buitenste lagers wat meer de bovenschalen belasten, maar dat valt nog mee, je onderlagerschalen in het midden van je motor worden echter dubbel belast, doordat je verbranding/zuiger erop staat te rammen en doordat de krukas al wat meer naar onder ligt!
Wat een verhaal , maar hopelijk is het een beetje duidelijk. Ikzelf zou eerder 80graden aanhouden voordat ik wat meer van de motor zou vragen, maar ik heb begrepen van Stephan dat de olietemp van de 2.2 wat moeilijk op temperatuur komt (mede door de oliekoeler?) en dan iets meer, iets eerder belasten zal de olie sneller doen opwarmen waardoor je gemiddeld gezien minder slijtage zou kunnen hebben.
Ik moet er zelf ook maar eens een olietempmetertje in zetten .
groeten,
Maikel
Dat van die olie blijft altijd weer een discussiepunt. Wel is het zo dat die algemene verhalen die Marcel liet zien, voor alle olietypen meestal goed is. Maar als je wat betere (meestal ook duurdere ) olie erin hebt zitten, dat deze bij wat lagere temperaturen al goede smeereigenschappen bezit.
Feit blijft wel dat als je olie nog te koud is (bijvoorbeeld onder 70graden), dat er aardig wat temperatuursverschil zit tussen je onderblok en je kop. Je onderblok/carter is namelijk niet echt warmer dan je olietemperatuur, en je kop is warmer dan je watertemperatuur, zeg 100 graden of nog wel meer (binnen het koelwatercircuit). Hierdoor zal je blok lichtjes kromtrekken omdat je blok bovenop meer uitzet dan onder. Dit betekent weer dat je glijlagers van je krukas iets onregelmatiger belast worden en vooral bij flink koppel trekken van je motor (vooral bij lage toeren) zal je krukas (die niet krom is) bij je buitenste lagers wat meer de bovenschalen belasten, maar dat valt nog mee, je onderlagerschalen in het midden van je motor worden echter dubbel belast, doordat je verbranding/zuiger erop staat te rammen en doordat de krukas al wat meer naar onder ligt!
Wat een verhaal , maar hopelijk is het een beetje duidelijk. Ikzelf zou eerder 80graden aanhouden voordat ik wat meer van de motor zou vragen, maar ik heb begrepen van Stephan dat de olietemp van de 2.2 wat moeilijk op temperatuur komt (mede door de oliekoeler?) en dan iets meer, iets eerder belasten zal de olie sneller doen opwarmen waardoor je gemiddeld gezien minder slijtage zou kunnen hebben.
Ik moet er zelf ook maar eens een olietempmetertje in zetten .
groeten,
Maikel
vraagje over meters
Hoi,
Ik zie op de foto boven aan dat de benzine indicatie een soort balk is, hoe krijg je dat voor elkaar? bij mij staat er het aantal liters met cijfers vb. 26L
erg vreemd ik dacht dat alle speedsters gelijk waren, wie weet hoe of wat email me ff ben erg benieuwd of je dit zelf zo kunt instellen oid..?????
info@laserverkoop.nl
Ik zie op de foto boven aan dat de benzine indicatie een soort balk is, hoe krijg je dat voor elkaar? bij mij staat er het aantal liters met cijfers vb. 26L
erg vreemd ik dacht dat alle speedsters gelijk waren, wie weet hoe of wat email me ff ben erg benieuwd of je dit zelf zo kunt instellen oid..?????
info@laserverkoop.nl
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Joost, de Stack-unit van de speedster turbo is net iets anders dan die van de 2.2. De turbo heeft bijvoorbeeld ook een shift light in het dash.
Zowiezo vind ik het instrumentarium van de turbo wat chique-erderder uitzien dan die van ons . De turbomannen hebben dus wat meer mazzel wat dit betreft...
gr.
Maikel
Zowiezo vind ik het instrumentarium van de turbo wat chique-erderder uitzien dan die van ons . De turbomannen hebben dus wat meer mazzel wat dit betreft...
gr.
Maikel
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Tjee dat mag ook wel ook zeg, ze hebben er met de oude prijzen toch circa € 5.700,- voor meer moeten betalen, met de laatste prijzen zelfs € 17.900,-Maik schreef:Joost, de Stack-unit van de speedster turbo is net iets anders dan die van de 2.2. De turbo heeft bijvoorbeeld ook een shift light in het dash.
Zowiezo vind ik het instrumentarium van de turbo wat chique-erderder uitzien dan die van ons . De turbomannen hebben dus wat meer mazzel wat dit betreft...
gr.
Maikel
Alhoewel ze voor dat geld wel aardig wat kregen, mooiere velgen, snellere motor, achterspoilertje en zijluchthappers, skirtjes onder de voorbumper, en vast nog wel meer........gezien het verlagen lastiger is is de ophanging misschien ook wel anders.......
Re: Multie meter
Zou je daar eens een fotootje van kunnen sturen? Ik ben benieuwd hoe de extra knopjes op die hendel eruit zien.SteV6 schreef:De rechter handel voor de ruitenwisserbediening is vervangen door de handel van de nieuwe Astra met boordcomputerbediening. De extra schakelaars worden nu gebruikt om de multimeter te bedienen, erg handig.
Thanks!
Mark
C30-94@0.55bar
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Re: Multie meter
Zeker,markv schreef:Zou je daar eens een fotootje van kunnen sturen? Ik ben benieuwd hoe de extra knopjes op die hendel eruit zien.
Thanks!
Mark
Op de eerste foto de nieuwe handel voor de wisserbediening met boordcomputerbediening van een Astra.
De tweede foto is vanuit een andere hoek genomen zodat je het LEDje kan zien dat rood gaat branden als een van de "gemonitorde" waarden te hoog wordt. De rode lichtbundel is gericht op de kilometerteller. Het blauwe LEDje, het in te stellen shiftlight, zit aan de andere kant van de stuurkolom en schijnt op de toerenteller.
SteV6
- Bijlagen
-
- wisser+led.jpg (29.3 KiB) 5322 keer bekeken
-
- Wisser.jpg (28.38 KiB) 5320 keer bekeken
S4 Avant