Sinds vandaag maakt mijn Speedster (turbo) een soort van "twitterend" , blazend geluid bij gas los tijdens het opschakelen. Weet niet precies hoe ik t moet omschrijven: het is niet één sis of "wooshh" zoals je hoort bij turbo's waarbij een pop-off valve is gemonteerd, maar meer een repeterend blazen (keer of 3-4) met afnemende geluidssterkte. Gebeurt niet bij gas los als ik stilsta, maar enkel onder het rijden.
Is rijdend lastig te zeggen waar waar t vandaan komt, maar lijkt het meest van inlaatzijde (luchtfilter) te komen. Heb even (snel) gekeken of er misschien een slang of klem loszat, of ingescheurd was of zo, maar kon op t eerste oog zo niets vreemds zien.
Is er misschien iemand die dit iets zegt ? Suggesties zijn welkom !
Grt,
René
blazend geluid bij gas los tijdens opschakelen (turbo) ??
- Rene Turbo
- Lid
blazend geluid bij gas los tijdens opschakelen (turbo) ??
--- #4980 / 250 PK / 365 Nm ---
- Rene Turbo
- Lid
Probleem is inmiddels gevonden én opgelost !
Symptomen wezen al op "iets" aan de inlaatzijde van de turbo. Het bleek uiteindelijk een losgesloten vacuumslangetje te zijn dat met de standaard recirculatieklep (ofwel dump-valve of blow-off valve) die aan de inlaatzijde van de turbo gemonteerd is, verbonden is (de waste-gate is de klep die aan de uitlaat-zijde van de turbo zit, weet ik inmiddels...).
Dat slangetje was losgeschoten aan de ándere kant van het blok, ergens bij het inlaatspruitstuk !
Topic kan dus slotje op, en Rikster, in ieder geval bedankt voor je reactie !
Symptomen wezen al op "iets" aan de inlaatzijde van de turbo. Het bleek uiteindelijk een losgesloten vacuumslangetje te zijn dat met de standaard recirculatieklep (ofwel dump-valve of blow-off valve) die aan de inlaatzijde van de turbo gemonteerd is, verbonden is (de waste-gate is de klep die aan de uitlaat-zijde van de turbo zit, weet ik inmiddels...).
Dat slangetje was losgeschoten aan de ándere kant van het blok, ergens bij het inlaatspruitstuk !
Topic kan dus slotje op, en Rikster, in ieder geval bedankt voor je reactie !
--- #4980 / 250 PK / 365 Nm ---