Mooi uitlaat lijn

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Mooi uitlaat lijn

Bericht door speedster »

Ik heb een mooi uitlaat systeem gevonden voor de Speedster 2.2 met een spagetti spruitstuk.Afbeelding
Met een sportkat erbij die trouwens op een andere plaats kom te zitten.Afbeelding
En dan een einddemper van Miltek moet je een mooi geheel hebben.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi,

ikke even niet begrijp..........gevonden :?:

Heb je ene bedrijf gevonden die ze verkocht of zoiets ?
Zo ja, de prijs :?:
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Ik heb een internet site gevonden die ze verkoopt. Ja de prijs :oops: ....spruitstuk en sportcat 1399 euro en dan de einddemper nog, maar daar weet ik de prijs niet van. http://lotus.freudhoefer.de/roadsterconcept/
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

SLIK :shock:

Dat is wel heel veel geld........de demper kost op het engels forum 500 pond, is ongeveer € 737,-

Ik zou het laten monteren dus kom je wel in de buurt van de € 2500,- denk ik.

Maarja eigenlijk is alles wel duur........het is maar net wat je er zelf voor over hebt.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Beetje weinig info op dat website voor iets wat zoveel geld kost. Hoe lang is het primaire gedeelte en het secundaire gedeelte? Dat is toch iets wat je op z'n minst moet weten voor zoiets. Anders is het wel erg lastig inschatten of het z'n geld waard is.

Als dit echt een goede is, dus met voldoende lengte, kan dit wel eens een HELE interessante zijn..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

markv schreef:Beetje weinig info op dat website voor iets wat zoveel geld kost. Hoe lang is het primaire gedeelte en het secundaire gedeelte? Dat is toch iets wat je op z'n minst moet weten voor zoiets. Anders is het wel erg lastig inschatten of het z'n geld waard is.

Als dit echt een goede is, dus met voldoende lengte, kan dit wel eens een HELE interessante zijn..

Mark
Ik denk dat het wel interessant is , want anders zal de sportkat niet in de bocht komen te zitten maar gewoon op de plaats waar hij nu zit. Ik heb ook al korte spagettispruitstukken gezien en dat is inderdaad minder interesant. Als ik het doe dan doe ik het goed en in 1 keer. Puur voor de pk winst en het geluid.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

speedster schreef: Ik denk dat het wel interessant is , want anders zal de sportkat niet in de bocht komen te zitten maar gewoon op de plaats waar hij nu zit. Ik heb ook al korte spagettispruitstukken gezien en dat is inderdaad minder interesant.
Dat ligt eraan. Om voldoende lengte te maken zullen ze dan eigenlijk eerst naar de rechterkant van de auto moeten gaan, daar bocht maken, en dan naar links oversteken. Als ze dat hebben gedaan, dan heb je hiermee eentje die waarschijnljik voldoende lengte heeft. Als ze naar beneden gaan en dan gelijk naar links zal hij te kort zijn.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi,

niet gehinderd door enige kennis op dit vlak wordt ik nu toch wel nieuwsgierig wat het voordeel precies is van waar jullie het over hebben.

Hoe moet ik de winst zien in PK's/Koppel etc ?
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Als je nu naar het uitlaatspruitstuk kijkt van de motor zie je 4 hele korte pijpjes die heel snel bij elkaar komen in 1 pijp. Dat betekend dat de gasstromen vrijwel niet gescheiden worden van elkaar. Door de pijpen nu langer te maken en dan samen te voegen tot twee pijpen en dan tot 1 pijp kun je ervoor zorgen dan door de schokgolven in de uitlaat de gassen van de ene cilinder helpen om de gassen uit de andere cilinder te trekken. Op die manier kun je de vulling van je cilinders verhogen en dus meer vermogen creeeren.

Ik weet niet meer precies wat nu aardige waardes waren voor het primaire stuk ( waar alle 4 de pijpen gescheiden zijn) en het secundaire stuk (waar je twee pijpen hebt), maar ik dacht dat het iets van 70cm om 50cm was. In iedergeval een redelijk eind.

Als je gaat kijken naar Elises die een Honda motor erin hebben gezet dan zie je dat het mogelijk is om inderdaad zo'n constructie te maken (bij een honda conversie zit de uitlaat aan dezelfde kant als bij de speedster). Hieronder paar urls naar plaatjes van zo'n honda:

http://www.lotusspecialist.nl/Werkplaat ... ant250.JPG

http://www.lotusspecialist.nl/Werkplaat ... aat250.jpg

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik ben maar even gaan zoeken op het Duitse forum.

Het uitlaatspruitstuk, katalisator en einddemper die te koop zijn via roadster-concept komen van KOMOTEC

Hier: http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... topic=4446
(veel info en ervaringen met de uitlaatlijn van KOMOTEC).

Overigens loopt er ook een lang topic over allerlei spruitstukken:

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... topic=4667

Veel leesplezier!

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Zo zo, het is maar net wat je wilt, ze modificeren gewoon gelijk even hun kofferbak(je)......... :shock:
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Marcel schreef:Zo zo, het is maar net wat je wilt, ze modificeren gewoon gelijk even hun kofferbak(je)......... :shock:

Heel mooi gedaan, maar mijn kofferbak verzagen! Nee dat nooit.
Ik vind een veraandering leuk, maar moet later wel weer in de origenele staat terug kunnen brengen.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Mijn duits is erg slecht, maar ik zie niet staan of het nou een 4-2-1 of een 4-1 uitlaat is. En op de foto's is dat ook niet te zien.

Wel erg vreemd trouwens dat ze de kofferbak hiervoor moeten aanpassen. Bij de honda elise conversies is dat niet nodig en daar zit de uitlaat aan dezelfde kant..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Als ik het goed begrepen heb, dan hoef je voor de KOMO-TEC geen aanpassingen aan te brengen aan de kofferbak. Voor de WeaponR is wel te weinig plek omdat dat spruitstuk eigenlijk ontwikkeld is voor een auto met de motor op de "normale" plek, tussen de voorwielen.

Mij is ook niet duidelijk of het een 4-2-1 of een 4-1 configuratie is. Geen van de foto's noch de tekst bied duidelijkheid daarover.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik heb vandaag een emailtje terug gehad van dbilas, Duitsland.
Hello,

thanks a lot for your interest in our products.

For the Opel Speedster 2,2l 16V we could offer the following steps:

Performance kits for OPEL Z22SE Engines

Step I : Upgrade to 120kW / 163HP
includes:
• A set of sport camshafts 815,--
• Complete software update of the engine control 562,--
at dbilas dynamic

• Fitting of the sport camshafts 261,--
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 1595,--
You save 43,--


Step II : Upgrade to 123kW / 168HP
includes:
• Flowtec-inlet manifold with a complete 1585,--
software update of the engine control
and a high flow exhaust manifold

• Fitting of the Flowtec -inlet manifold 195,--
• Fitting of the high flow exhaust manifold 131,--
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 1860,--
You save 51,--


Step III : Upgrade to 132kW / 180HP
includes:
• Flowtec-inlet manifold with a complete 1585,--
software update of the engine control
and a high flow exhaust manifold
• A set of sport camshafts 815,--

• Fitting of the Flowtec -inlet manifold 195,--
• Fitting of the high flow exhaust manifold 131,--
• Fitting of the sport camshafts at 195,--
dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 2870,--
You save 86,--


Step IV : Upgrade to 140kW / 190HP
includes:
• Flowtec-inlet manifold with a complete 1585,--
software update of the engine control
and a high flow exhaust manifold
• A set of sport camshafts 850,--
• Cylinderhead and Valve modification 815,--

• Fitting of the Flowtec -inlet manifold 195,--
• Fitting of the high flow exhaust manifold 131,--
• Fitting of the cylinderhead 717,--
and of the sport camshafts
at dbilas dynamic

Completeprice including fitting at dbilas dynamic 4170,--
You save 123,--

All prices are in EURO and include 16% VAT

Please find enclosed a picture of the high flow exhaust manifold.

For the software update you have to send us the ECU.

For further questions do not hesitate to contact us.

Best regards,

dbilas dynamic

Maybachstr. 3

63322 Rödermark

Tel:+49(0)6074-93328
Fax:+49(0)6074-93316
Interessante informatie over tuningsmogelijkheden van de 2.2, maar dat was ook wel op andere sites te vinden.

Het foto'tje van het spruitstuk (waar het eigenlijk om ging) heb ik bijgevoegd.
Viel mij wel een beetje tegen, het lijkt niet veel beter dan het standaard gegoten systeem :(

We blijven verder zoeken :wink:

Maikel.
Bijlagen
dbilas_Z22SE_Auspuffkrümmer.jpg
dbilas_Z22SE_Auspuffkrümmer.jpg (14.57 KiB) 8916 keer bekeken
Afbeelding
Plaats reactie