Technische documentatie nodig - Keuringsproblemen

Algemene zaken omtrent onze auto.
Porker
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2009 11:48

Bericht door Porker »

Vandaag dus naar de keuring...

Even copy paste van een ander forum.

Terug van de keuring, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.

Met 7 man hebben ze hem 40 minuten lang aan een keuring onderworpen, achter mij een gigantische file van wachtenden.


Afgekeurd voor:

* Diffusor
* Stand lichten
* Remsysteem (OEM)
* Remschijven (OEM)
* Remleiding (zijn staalgevlochten met krimpkous over getrokken, ze hebben effectief die krimpkous eraf gepruld om dat te checken )
* Vervanging dempers en vering (staan OEM dempers op)
* Verlaging montage attest ontbreekt (again OEM)
* Nummerplaat vooraan kleiner dan achteraan

Nu moet ik via Opel bewijzen dat die OEM delen effectief OEM zijn, bij Opel vragen ze een factuur van aankoop van OEM-onderdelen. Hoe kan je in godsnaam een factuur voorleggen van dingen die standaard onder een auto steken bij aankoop.

Wat een kutzooi, echt...




Ik ben net nog 'ns teruggegaan naar dat keuringstation, nu zonder diffusor en aangepaste lichten, mét m'n folders om dempers en remmen te laten zien. En gewoon om 'ns 'deftig' met die stationschef te praten.

Was me dat even buiten de bekrompenheid van dat type gerekend...

Ik probeer hem tot enige redelijkheid te motiveren en wijs hem erop dat 't al te belachelijk is dat ik uren werk moet steken in het aantonen dat iets OEM effectief OEM is. Dat hij dat rechtstreeks uit die folder ook kan afleiden.
"Meneer, ik ben 100% zeker dat die dempers op uw auto niet reglementair zijn, ik ben 100% zeker dat uw remmen niet reglementair zijn. Je gaat die documenten zelfs nooit vastkrijgen."
- "Het staat u dus vrij van bij eender welke wagen een onderdeel in twijfel te trekken en die mens met de bewijslast en uren werk op te zadelen, naar uw goeddunken, zonder discussie?"
"Ik doe dat enkel bij wagens die ik niet ken"
-"Dus het is mijn schuld dat u niets van auto's kent?"
"Het is mijn taak na te checken of auto's reglementair zijn"
-"Mijn ophanging IS reglementair, check het dan!!!"
"Meneer, ik heb hier geen tijd voor"


En 't was afgelopen... Ik word niet snel kwaad maar die mens had ik graag eens op zijn plaats gezet. Hij was genoot er kenbaar van dat hij me met administratieve romslomp had opgezadeld.

Hij heeft me nog trots het nummer van ene Mr. Schoolmeesters gegeven bij de FOD mobiliteit, als ik zijn versie in twijfel wil trekken...

Kan hier op geen enkele manier iets aan gedaan worden? Dit is toch al te absurd?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

* Diffusor
Hier kan ik je aan helpen, heb nog een oem liggen.
* Stand lichten
Stadslichten heeten ze hier. Hoe wijken die af van de oem's?
* Remsysteem (OEM)
Hier gaan we hulp van opel BE voor nodig hebben.
* Remschijven (OEM)
Hier gaan we hulp van opel BE voor nodig hebben.
* Remleiding (zijn staalgevlochten met krimpkous over getrokken, ze hebben effectief die krimpkous eraf gepruld om dat te checken )
Die zul je terug naar origineel moeten (laten) brengen.
* Vervanging dempers en vering (staan OEM dempers op)
Hier gaan we hulp van opel BE voor nodig hebben.
* Verlaging montage attest ontbreekt (again OEM)
Hier gaan we hulp van opel BE voor nodig hebben.
* Nummerplaat vooraan kleiner dan achteraan
Dat kun je makkelijk zelf doen.

Als je issues gefixed zijn, is er dan met die zwaantjes te praten dat de wagen bij opel gekeurd wordt, ipv dat rare station, wat zelfs toegeeft de auto niet te kennen?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
patje
Actief lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 mei 2005 9:34

Bericht door patje »

Een vriend heeft ook zoiets voorgehad.
Hij heeft het opgelost door hem binnen te steken bij lotus Verhiest in Oostende en Verhiest heeft hem daar dan herkeurd. Zonder problemen en met niet originele stukken erop.

Ik ben de laatste keer ook naar Oostende gereden, je weet dan tenminste zeker dat onze soort auto toch een beetje kennen.


groetjes patje
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

De politie heeft hem naar dat rare station gebracht.
Hij had geen keuze, en dat maakt de zaak lastig natuurlijk.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Porker
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2009 11:48

Bericht door Porker »

Smiley schreef:* Diffusor
Hier kan ik je aan helpen, heb nog een oem liggen.
* Stand lichten
Ik ben een "ollander; wat zijn standlichten, en hoe wijken die af van de oem's?
* Remsysteem (OEM)
Hier gaan we hulp van opel BE voor nodig hebben.
* Remschijven (OEM)
Hier gaan we hulp van opel BE voor nodig hebben.
* Remleiding (zijn staalgevlochten met krimpkous over getrokken, ze hebben effectief die krimpkous eraf gepruld om dat te checken )
Die zul je terug naar origineel moeten (laten) brengen.
* Vervanging dempers en vering (staan OEM dempers op)
Hier gaan we hulp van opel BE voor nodig hebben.
* Verlaging montage attest ontbreekt (again OEM)
Hier gaan we hulp van opel BE voor nodig hebben.
* Nummerplaat vooraan kleiner dan achteraan
Dat kun je makkelijk zelf doen.

Als je issues gefixed zijn, is er dan met die zwaantjes te praten dat de wagen bij opel gekeurd wordt, ipv dat rare station zonder kennis?
Ik probeer het via Opel te regelen, maar is het niet absurd dat dat überhaupt moet? Waarom moet IK aantonen dat dat OEM is?
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Rechtsbijstand erop zetten. En die laten eisen dat het keuringsstation de originele onderdelen kan tonen en dan de agent laten vergelijken wat OEM is en wat aftermarket zou zijn ...

Keuringsstation zal toch wel eerder een Speedster goedgekeurd moeten hebben. Laat ze die maar oproepen voor vergelijk als meneer de keurmeester zijn gelijk wil blijven halen. Sinds wanneer is er in Belgie omgekeerde bewijslast? Want dat is waar ze je nu mee opzadelen!

Succes ermee :thumbup:
S4 Avant
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Porker schreef:Ik probeer het via Opel te regelen, maar is het niet absurd dat dat überhaupt moet? Waarom moet IK aantonen dat dat OEM is?
Uiteraard, maar wil je hier je opties voor een rechtzaak bespreken, of hoe we het makkelijkst je door die keuring krijgen?

Je hebt een zwaar aangepaste VX, en dit zijn helaas de mogelijke consequenties in Belgie. Geen attest = problemen, inclusief alles wat wel standaard is. het is nu eenmaal geen astra die je rijdt.
Het zij zo. 3 x ademhalen, en van je af laten glijden.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Porker
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2009 11:48

Bericht door Porker »

SteV6 schreef:Rechtsbijstand erop zetten. En die laten eisen dat het keuringsstation de originele onderdelen kan tonen en dan de agent laten vergelijken wat OEM is en wat aftermarket zou zijn ...

Keuringsstation zal toch wel eerder een Speedster goedgekeurd moeten hebben. Laat ze die maar oproepen voor vergelijk als meneer de keurmeester zijn gelijk wil blijven halen. Sinds wanneer is er in Belgie omgekeerde bewijslast? Want dat is waar ze je nu mee opzadelen!

Succes ermee :thumbup:
Ingeval van twijfel moet de eigenaar van het voertuig de twijfel ophelderen.

Inderdaad omgekeerde bewijslast bij de keuring, dat is helaas de regel. :roll:
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

:toot: OOSTENDE :toot:

Ga eens met uw lijst met opmerkingen langs het keuringstation in Oostende, deze hebben ervaring met Speedster/Lotus. Zij kunnen dan eventueel het betreffende station melden dat de onderdelen origineel zijn.

Kevin Schoolmeesters is gene slechte jongen, ook kan je bij Wim Dedoncker terecht en bij Hilde Buyl.
Voor mailadressen steeds de naam met punt er tussen @ mobilit.fgov.be

Veel succes :lol:
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Heeft de politie nog een uitspraak gedaan na de afkeuring, inzake waar een eventuele herkeuring plaats moet vinden, en of ze er weer bij zullen zijn?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Porker
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2009 11:48

Bericht door Porker »

sooike schreef::toot: OOSTENDE :toot:

Ga eens met uw lijst met opmerkingen langs het keuringstation in Oostende, deze hebben ervaring met Speedster/Lotus. Zij kunnen dan eventueel het betreffende station melden dat de onderdelen origineel zijn.

Kevin Schoolmeesters is gene slechte jongen, ook kan je bij Wim Dedoncker terecht en bij Hilde Buyl.
Voor mailadressen steeds de naam met punt er tussen @ mobilit.fgov.be

Veel succes :lol:
Ze nemen met niets minder dan een officiële bevestiging van de invoerder vrede ...

Ik ga maandag naar een ander keuringstation, gewoon laten keuren (ik ben ervan overtuigd dat ik in een normaal station een groene kaart krijg). Ik heb het gehad met dit gedoe, m'n auto moet hier aan de kant staan terwijl ik van plan was naar de Nordschleife te gaan, allemaal dankzij de onkunde van dat station.
Porker
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2009 11:48

Bericht door Porker »

Smiley schreef:Heeft de politie nog een uitspraak gedaan na de afkeuring, inzake waar een eventuele herkeuring plaats moet vinden, en of ze er weer bij zullen zijn?
Het moet in datzelfde station gebeuren, en ik moet mijn groene kaart laten zien op het politiebureau.

Hij mag echter op z'n kop gaan staan, ik ga daar niet terug, zo'n behandeling en gebrek aan professionaliteit is beneden alle peil.
BelgianRally
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 aug 2009 21:33
Locatie: West-Vlaanderen, Belgium

Bericht door BelgianRally »

shite man... heb vandaag ook juist de aanvraag tot keuring binnen gekregen :cry:

Gelukkig kan ik kiezen waar ik naar de keuring ga.. maar weet nog niet wat ik met de nitrons ga doen; er onder laten of juist niet...
patje
Actief lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 mei 2005 9:34

Bericht door patje »

Je bent van west vlaanderen gewoon naar Oostende gaan .
Ik ben ook daar geweest met de nitrons ,tweedelige remschijven enz. ze hebben er niets van gezegd .

Wel heb ik mijn originele wielen geplaatst .

In geval van betwisting kan lotus Verhiest u helpen :wink:


ps: hoe ist met axel zijn ex-speedster?

groetjes patje
BelgianRally
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 aug 2009 21:33
Locatie: West-Vlaanderen, Belgium

Bericht door BelgianRally »

@Patje: ook van W-Vl? Jammer genoeg veel te weinig met de wagen gereden het afgelopen jaar; enkel ben ik het de afgelopen dagen mooi aan het inhalen :P
Plaats reactie