heinz schreef:Waarom kwam dat ding niet door de keuring dan?
Heinzzzzzz
In Belgiƫ moet elk niet origineel onderdeel vergezeld zijn van een GOCA-attest (validatieverslag). Dit verslag moet worden aangevraagd bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit, en de invoerder van een niet origineel onderdeel staat hiervoor in. Eigenlijk is dit GOCA attest gewoon een vertaling van vb. een duits TUV-attest.
Bij het aanbieden van je Speedster bij de technische keuring, moet je dus voor elk niet origineel onderdeel (uitlaat, ophangingsveren/dempers, remschijven/blokken, buitenspiegels,.............) zo een attest voorleggen.
Echter hebben niet alle fabrikanten een invoerder in Belgiƫ, en kan het dus zijn dat je onderdelen koopt in het buitenland. Ook niet alle invoerders doen de moeite om deze attesten aan te vragen bij de overheid.
Voor een cupdemper zou je dus bij Opel een GOCA attest moeten krijgen, wat ze vast niet leveren wegens "only track" op de demper.
Wel is er in het keuringsstation een eenmalige regularisatie procedure mogelijk (instructienr. DV/43.12/2007-07).
Deze procedure is speciaal opgesteld voor eigenaars die geen GOCA attest kunnen voorleggen bij de keuring (wegens fabrikant bestaat niet meer, aankoop in het buitenland, productie in kleine hoeveelheden.........).
Deze procedure is mogelijk voor uitlaat, buitenspiegels en kunstof motorkap (carbon is verboden).
Bij de uitlaattest wordt de bevestiging/ophanging van de uitlaatdemper gekontroleerd, en wordt een geluidstest met db meter uitgevoerd bij 2500 tr./min., gedurende 10 sec.
Ook deze regularisatie zou, denk ik wegens de herrie, voor een cupdemper onmogelijk zijn.
Indien je Speedster is goedgekeurd, krijg je er een "Tuningsrapport" bij waarop alle niet originele onderdelen die goedgekeurd zijn op vermeld staan.
Zo kan je, indien je een controle door politie krijgt, aantonen dat alle wijzigingen aan het voertuig goedgekeurd zijn.