Nieuwe remschijven !!!

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Maik schreef:Zie 2de post, deze dus:

http://www.eliseparts.com/products/show ... led-discs/


@Denniz: je hebt thuis toch zeker wel een schuifmaat? Die hebben bijna altijd een inhammetje bij de steel zodat je het stukje wat niet slijt mist...
Hoeveel hij mag slijten? Tsja, beetje op gevoel bekijken doe ik altijd, of Arno bellen :lol:
De standaard opel schijven mogen heus wel wat dikte verliezen, want die zijn echt behoorlijk dik. Maar opel zal daar inderdaad gewoon een specificatie van hebben. Heb je al in de bibliotheek gekeken?
Nee, nog niet opgezocht :wink:
Ik las gisteren meerdere die hun schijven vervangende omdat ze op waren, dus ik dacht die kunnen het me zo vertellen...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik zal het alleen doen om die nieuwe zo mooi blinken. :wink:

Ik denk dat ik met de APK maar eens ga vragen wat ze van de dikte van de schuiven vinden want ik heb geen schuifmaat waar ik het op kan afschuiven.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Mijn inhammetje is te groot voor een schuifmaat 8)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Pascal schreef:Mijn inhammetje is te groot voor een schuifmaat 8)
Dat soort info is voor een heeel ander forum pascal.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Nog even over het meten van slijtage: eigenlijk moet je aan beide zijdes van de schijf meten hoeveel eraf is. Als de binnenkant een stuk harder slijt als de buitenkant (kan goed), dan kan de schijf alweer eerder aan vervanging toe zijn. De totale dikte geeft dus alleen een indicatie.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Gewoon zo'n soort schuifmaat gebruiken:

Afbeelding

Dus 1 met pennetjes er op en dan heb je geen last van de slijt-rand.

Oh.. Informatie in TIS lijkt trouwens incorrect.

Daar staat de dikte van de schijven op 26mm en de miniimum op 24.9.

Dat klopt op 2 punten niet:

- De originele Opel/Vectra schijven zijn als het goed is niet 26, maar 25mm nieuw

- Deze getallen zijn van Lotus en gelden voor de S1 MMC schijven. Anders heb je maar 1.1mm slijt-ruimte en da's wel errrrg beperkt..

Op de S2 Elise (en met de Eliseparts schijven) zijn ze nieuw 26mm en moeten ze bij de 24mm worden vervangen.

De orignele Opel schijven hebben meer/dikker staal, dus die zou ik zelf wel van de 25 nieuw tot de 22 mm duven afslijten.

Minder als dat is voor de schijf wellicht (nog) geen probleem, maar dan komt er zoveel ruimte tussen de schijf en de klauw dat een (afgesleten) remblok bij de voor klauwen wellicht ertussen kan komen...

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Als je schijven blauw zijn na 1 flinke remactie zijn ze toch pas op :bag: ?

En Piet, met Pagid RS14 blinken je schijven altijd als spiegels ...



SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Jawel maar die remschijf zit aan een roestig ding vast.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

piet schreef:Jawel maar die remschijf zit aan een roestig ding vast.
Beetje minder fanatiek poetsen en het hart gewoon zwart van het remstof laten, Piet ;)

Of nòg fanatieker poetsen en het roest eraf polijsten :roll:
Jägertee
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

:lol:
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Pascal schreef:Jongens bedankt voor weer al deze nuttige info :thumbup:
Maar ik ga twijfelen Of de EP`s of toch de duurdere AP`s.

Mijn gevoel zegt AP`s Mijn Portemonnee EP`s.
Maar eigenlijk moet je niet besparen op remmen, is tenslotte veel belangrijker dan PK`s. :wink:

Maar zijn de AP`s misschien toch wat teveel van het goede.
Is er nog iemand die mij kan vertellen of de AP`s ook goed vertragen bij normaal gebruik.
Of moeten ze loei heet zijn voor ze een beetje willen werken.
Ik heb idd ervaren wat alleen schijfmateriaal al kan doen. Ondanks dat de blokken op de standaard schijven waren ingesleten merkte ik na het installeren van de EP schijven een werld van verschil qua remmen (euh, in positieve zin!).
Dat was merkbaar bij alle snelheden. Ik verwacht dat de AP's nog eens zo'n niveau beter zullen zijn. Als de AP's ook nog eens 2 of 3x zo lang mee gaan, kun je je afvragen of je portamonai het niet vreselijk mis heeft!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Misschien een domme vraag, maar hebben jullie de schijven rondom vervangen, of alleen voor?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Rondom. Het is maar net wat je wilt bereiken (en hoe groot je spaarvarken is). Vervang je alleen voor, heb je even grof gezegd de helft van het effekt. Wel rekening houden dan met het feit dat je achter wat remvermogen gaat verliezen, wat op zich niet heel erg hoeft te zijn.
Maar wil je ultiem remvermogen hebben met alleen deze schijven op de vooras, dan moet je wat meer remkracht op de achteras gaan inbouwen door middel van andere blokken, die meer frictie hebben dan de blokken die je op de vooras gebruikt. Dat kan weleens een duur/langdurig/link/interessant projekt worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Als je de schijven wisseld, zou ik er ook verse blokjes ingooien.
Bij mij was alleen voor blokken en schijven op, dus die zijn gewisseld voor EP's met verse rs14's.
Als achter op is, wissel ik ook beide.

Daarna alleen blokkenwissels tot de schijven op zijn uiteraard :wink:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie