Nieuwe remschijven !!!

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Smiley schreef:
Pascal schreef:Ze zullen zeker beter vertragen dan mijn Vectra schijven :oops: met de pagids rs14
Ik heb altijd begrepen dat het remkracht in de blokken zit, en de kwaliteit van de schijven puur in de levensduur.
Voor het grootste gedeelte wordt de remkracht inderdaad bepaald door de remblok, maar de schijf kan ook nog wel een paar procentjes uitmaken. Dominique merkte duidelijk meer remkracht bij dezelfde pedaalkracht toen hij wisselde van normale schijf naar EP schijf, terwijl hij met dezelfde remblokken (SBS pro-track) bleef rijden. Ik wisselde van remblok merk en kon dus geen vergelijking maken...

Piet, het beste neem je inderdaad nieuwe remblokken. Had jij nou de RS42? Wel een prijzig blokje om weg te gooien als er nog veel frictiemateriaal op zit. Meet eerst even op hoeveel er nog opzit en kijk even of je schijven nu gelijkmatig gesleten zijn. Als dat alletwee meevalt kan je nog wel overwegen om je oude remblokken te houden...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Op het Uk forum zag ik nog rs14 voor en rs15 achter langskomen, om balans bij hard remmen te verbeteren (lichte duikneiging neus bij 14 rondom)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Inderdaad doet een remblok wonderen, toen ik de originele opel blokken verving door de RS14 wist ik niet wat me overkwam bij de eerste stop :shock:

Dus het frictie materiaal is zeker belangrijk.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef: Voor het grootste gedeelte wordt de remkracht inderdaad bepaald door de remblok, maar de schijf kan ook nog wel een paar procentjes uitmaken.
En zelfs nog wel meer idd...

Dat komt omdat remmen meer is als alleen simpele frictie, vooral als de zaak op de juiste bedrijfs-temperatuur is.

Het is ook een chemisch proces waarbij de bovenste laag moleculen van de remschijf een interactie aan gaan met de toplaag van de blokjes.

Dit vormt een verbinding die bij verder draaien van de schijf weer verbreekt en ook op deze manier energie 'verbruikt' en dus meer remt.

De originele MMC (alu met keramische deeltjes) schijven van de S1 elise trokken dit tot in het extreme door en daar was het remmen eigenlijk 90% of meer een chemische binding. Het resultaat daar was dus ook dat de schijven niet of nauwelijks slijten.

Na 100.000km zien ze er vaak nog als nieuw uit. Helaas ontstaan er uiteindelijk wel metaal-moeheid scheurtjes in het materiaal na genoeg koud-warm cycli en dat maakt ze uiteindelijk stuk, maar het idee blijft geweldig.

Bij stalen schijven is een veel groter deel puur frictie, dus daar zullen de schijven wel slijten. Echter.. De ene soort staal-legering zal de chemische 'binding' beter/sterker doen als de andere, waardoor over het algemeen mensen met de duurdere AP, Alcon, etc. (de 'A' race merken) schijven duidelijk beter rem gevoel en minder pedaaldruk ervaren voor gelijke vertraging als op 'vectra' schijven.

Natuurlijk komt een flink deel van de prijs van een AP schijf gewoon uit het naampje wat er op staat, maar een deel is ook duidelijk betere (lees: duurdere) metallurgie en betere legeringen wat zich uiteindelijk vertaalt in langere levensduur en betere bestendigheid tegen extreme temperaturen.

Het is voor een standaard vectra schijf ook totaal onzinnig om zo'n 'goede' legering te gebruiken als 99.9999% van de auto's waar ze onder zitten nooit meer als 3 of 4 keer in hun leven hard moeten remmen..

De Eliseparts schijfjes zijn feitelijk gewoon EBC schijven die alleen in opdracht van EP worden gemaakt. Geen super high tech of zo, maar 'best OK'.

Voor de Speedster haal je de gewichts-winst vooral uit het feit dat deze schijven (eigenlijk van de S2 Elise) tegenover de originele Speedster/Vectra schijven een veel groter 'luchtgat' tussen te schijven hebben waardoor er gewoon veel minder (zwaar) staal in zit.

Dat scheelt zo'n 2Kg per schijf. Best substantieel voor on-afgeveerd gewicht.

Het schijf-deel is trouwens identiek aan de 'cross drilled' optie die op de Sppedster Turbo's te krijgen was, hetgeen inderdaad ook S2 Elise schijven zijn met een ander midden deel (5-gats en zo) in plaats van de standaard Vectra schijven.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Hét verschil tussen AP's en anderen is het carbon gehalte én de diameter.

Door de grotere diameter wordt het koppel vergroot en verhoog je dus de remkracht.
Door het hogere carbon gehalte is de schijf beter bestand tegen langdurige belastingen, maar daardoor gaat ie ook langer mee.
Ik heb afgelopen maand mijn eerste set vervangen... na vier jaar. :thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Piet, het beste neem je inderdaad nieuwe remblokken. Had jij nou de RS42? Wel een prijzig blokje om weg te gooien als er nog veel frictiemateriaal op zit. Meet eerst even op hoeveel er nog opzit en kijk even of je schijven nu gelijkmatig gesleten zijn. Als dat alletwee meevalt kan je nog wel overwegen om je oude remblokken te houden...
Ik heb inderdaad rs42 en heb laatst samen met Mark gekeken en er zit nog behoorlijk wat voering op. Waaraan kan ik zien of de schijven gelijkmatig sluiten? Er zitten wel behoorlijk wat krassen op de schijf maar dat lijkt me normaal.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Piet, Jou schijfjes zijn ook al wat jaren oud en zullen ongetwijfeld onregelmatig gesleten zijn, dus de vorm van de schijf zal
ook in de blokken zitten.

Je kan ze gebruiken op nieuwe schijven maar hierdoor zal je niet het optimale er uit halen. Doordat je blok niet overal de schijf zal raken bij het remmen.
Ik weet niet wat er met de schijf zal gebeuren daar de warmte ontwikkeling
Niet over heel de schijf het zelfde is. Na de nodige km`s zal de blok wel weer glad zijn.
Mijn gevoel zegt geen verstandige besparing.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Eens met Pascal...
Maar je zou het even in het echt moeten zien om er echt een goed oordeel over te kunnen vellen. Rij even langs bij die importbelg zou ik zeggen 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Jongens bedankt voor weer al deze nuttige info :thumbup:
Maar ik ga twijfelen Of de EP`s of toch de duurdere AP`s.

Mijn gevoel zegt AP`s Mijn Portemonnee EP`s.
Maar eigenlijk moet je niet besparen op remmen, is tenslotte veel belangrijker dan PK`s. :wink:

Maar zijn de AP`s misschien toch wat teveel van het goede.
Is er nog iemand die mij kan vertellen of de AP`s ook goed vertragen bij normaal gebruik.
Of moeten ze loei heet zijn voor ze een beetje willen werken.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

YvoTuk schreef:Hét verschil tussen AP's en anderen is het carbon gehalte én de diameter.

Door de grotere diameter wordt het koppel vergroot en verhoog je dus de remkracht.
Door het hogere carbon gehalte is de schijf beter bestand tegen langdurige belastingen, maar daardoor gaat ie ook langer mee.
Ik heb afgelopen maand mijn eerste set vervangen... na vier jaar. :thumbup:
Hoe kan de schijfdiameter ook maar de minste invloed hebben als je (de positie van) de klauwen niet aanpast? :roll:
Jägertee
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Met 295mm AP's moet je de (voor) klauw ook wat naar buiten shimmen (3.5mm) en gebruik je dus idd een heel klein beetje grotere hefboom.

Alleen of die grotere hefboom in de praktijk echt veel toevoegt als je de andere factoren als blokken en schijf-materiaal hebt gehad weet ik niet..

Er zijn ook UK VX220 rijders die de 308mm of groter schijven van een SAAB er vooraan op gooien. Die passen er 1:1 op, omdat die dezelfde schijf offset en PCD, etc. als de Speedster/Vectra/etc. gebruiken. Dikke afstands-plaat gebruiken onder de remklauw en gaan met die banaan!

Wegen een ton die dingen, maar zijn goedkoop en natuurlijk een heel eenvoudige manier om grote schijven te monteren.

Die rapporteren echter niet echt betere 'bite' of zo qua remmen.. Meesten zijn er ook weer vanaf gestapt wat ik begreep..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Misschien een "simpel" vraagje:

Wanneer is je schijf op? Echt handig meten is het ook niet omdat er net een randje blijft zitten die niet slijt aan de buitenzijde.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Dennizz schreef:Misschien een "simpel" vraagje:

Wanneer is je schijf op? Echt handig meten is het ook niet omdat er net een randje blijft zitten die niet slijt aan de buitenzijde.
Je kan ze het beste opmeten met een dikte meter. Maar ik weet niet wat opel opgeeft voor minimale dikte van de schijf.
Gebruikersavatar
Ruben
Actief lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 aug 2009 5:51

Bericht door Ruben »

Welke schijven hebben jullie het nu over als jullie het over de ep discs hebben? Linkje naar de website?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Zie 2de post, deze dus:

http://www.eliseparts.com/products/show ... led-discs/


@Denniz: je hebt thuis toch zeker wel een schuifmaat? Die hebben bijna altijd een inhammetje bij de steel zodat je het stukje wat niet slijt mist...
Hoeveel hij mag slijten? Tsja, beetje op gevoel bekijken doe ik altijd, of Arno bellen :lol:
De standaard opel schijven mogen heus wel wat dikte verliezen, want die zijn echt behoorlijk dik. Maar opel zal daar inderdaad gewoon een specificatie van hebben. Heb je al in de bibliotheek gekeken?
Afbeelding
Plaats reactie