Maik schreef:
Voor het grootste gedeelte wordt de remkracht inderdaad bepaald door de remblok, maar de schijf kan ook nog wel een paar procentjes uitmaken.
En zelfs nog wel meer idd...
Dat komt omdat remmen meer is als alleen simpele frictie, vooral als de zaak op de juiste bedrijfs-temperatuur is.
Het is ook een chemisch proces waarbij de bovenste laag moleculen van de remschijf een interactie aan gaan met de toplaag van de blokjes.
Dit vormt een verbinding die bij verder draaien van de schijf weer verbreekt en ook op deze manier energie 'verbruikt' en dus meer remt.
De originele MMC (alu met keramische deeltjes) schijven van de S1 elise trokken dit tot in het extreme door en daar was het remmen eigenlijk 90% of meer een chemische binding. Het resultaat daar was dus ook dat de schijven niet of nauwelijks slijten.
Na 100.000km zien ze er vaak nog als nieuw uit. Helaas ontstaan er uiteindelijk wel metaal-moeheid scheurtjes in het materiaal na genoeg koud-warm cycli en dat maakt ze uiteindelijk stuk, maar het idee blijft geweldig.
Bij stalen schijven is een veel groter deel puur frictie, dus daar zullen de schijven wel slijten. Echter.. De ene soort staal-legering zal de chemische 'binding' beter/sterker doen als de andere, waardoor over het algemeen mensen met de duurdere AP, Alcon, etc. (de 'A' race merken) schijven duidelijk beter rem gevoel en minder pedaaldruk ervaren voor gelijke vertraging als op 'vectra' schijven.
Natuurlijk komt een flink deel van de prijs van een AP schijf gewoon uit het naampje wat er op staat, maar een deel is ook duidelijk betere (lees: duurdere) metallurgie en betere legeringen wat zich uiteindelijk vertaalt in langere levensduur en betere bestendigheid tegen extreme temperaturen.
Het is voor een standaard vectra schijf ook totaal onzinnig om zo'n 'goede' legering te gebruiken als 99.9999% van de auto's waar ze onder zitten nooit meer als 3 of 4 keer in hun leven hard moeten remmen..
De Eliseparts schijfjes zijn feitelijk gewoon EBC schijven die alleen in opdracht van EP worden gemaakt. Geen super high tech of zo, maar 'best OK'.
Voor de Speedster haal je de gewichts-winst vooral uit het feit dat deze schijven (eigenlijk van de S2 Elise) tegenover de originele Speedster/Vectra schijven een veel groter 'luchtgat' tussen te schijven hebben waardoor er gewoon veel minder (zwaar) staal in zit.
Dat scheelt zo'n 2Kg per schijf. Best substantieel voor on-afgeveerd gewicht.
Het schijf-deel is trouwens identiek aan de 'cross drilled' optie die op de Sppedster Turbo's te krijgen was, hetgeen inderdaad ook S2 Elise schijven zijn met een ander midden deel (5-gats en zo) in plaats van de standaard Vectra schijven.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..