Pagina 1 van 1

Staand water

Geplaatst: 05 jul 2010 21:04
door ohjeetje..
Hoe goed is de Speedster bestand tegen aquaplaning bij zeg 100 km/u? Heb diverse cursussen gedaan met relatief lage snelheid, maar de waterlaag was erg dun, dus niet echt "plainen", wel uitbreken zowel voor als achter. Ken het effect niet met deze lichtgewicht en best wel brede banden (achter standaardmaat, voor 195). Durf het op de openbare weg ook niet echt uit te proberen, want voor je het weet sta je dwars of erger. Vrees het effect van weinig gewicht voorin en doorduwende massa achter, met name een relatief hoog zwaartepunt van de motor en ook nog dwars geplaatst i.p.v. de lengterichting (de originele Lotus Europa had dat dus niet: motor in de lengte en lager; smallere banden).

Waar kun je dat veilig uitproberen en heeft iemand dat gedaan?

Groeten,


Nico

Geplaatst: 05 jul 2010 21:35
door Piet
Momentje gehad Nico?
Ik ben zelf ook niet zo'n held in de regen maar het valt me elke keer weer mee. Ik kan me nog een ritje herinneren in de Alpen en daar stond giga veel water. Natuurlijk moest iemand met een Oranje Speedster weer een vrachtwagentje inhalen. Je moet je voorstellen daar echt een vloedgolf van af kwam. Ik was zo dom/dapper om hem dat na te doen. Want wat oranje kan kan rood natuurlijk ook. De auto is nog heel, dus....

Denk dat je banden hier heeeeel veel invloed op hebben. Ik zou het niet durven met de originele banden.

Geplaatst: 06 jul 2010 9:48
door SteV6
Profieldiepte is in dit geval natuurlijk essentieel. Zelf pas ik met de Speedster mijn rijsnelheid bij forse regenval veel eerder (en meer) aan dan met de Leon.

En ik vermijd te allen tijden de geulen van spoorvorming. Mijn ervaring is wel dat achter eerder gaat aquaplanen dan voor. Maar ook dat zal wel eens met de profieldiepte te maken kunnen hebben. Voor slijt nauwelijks en achter is na 12kkm toch wel zo ver op dat ik aan nieuwe bandjes begin te denken.

SteV6

Geplaatst: 06 jul 2010 17:53
door ohjeetje..
@ Piet: nee, niet echt een momentje gehad, behalve dan dat de achterkant een stukje opzij ging in een diepe plas op lage snelheid (ca. 70 km/u). Ik dacht: wat gebeurt er bij een hogere snelheid, bijvoorbeeld op de snelweg? Dat wil ik niet op de openbare weg uitproberen.

@ Steve: mijn profieldiepte is zeker 80% (Goodrich G-Force Profile rondom), dus daar kan het niet aan liggen.

Er zou m.i. een mogelijkheid op de diverse cursus locaties moeten bestaan om op snelheid door een diepe plas te rijden. Is er nog niet, bij mijn weten.

Groeten,


Nico

Geplaatst: 06 jul 2010 18:12
door Piet
Er zou m.i. een mogelijkheid op de diverse cursus locaties moeten bestaan om op snelheid door een diepe plas te rijden. Is er nog niet, bij mijn weten.
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Lijkt me ook wel interessant om eens mee te maken. Nadeel is wel dat je natte voeten krijgt omdat het water via de kachel pijp in je auto loopt.

Geplaatst: 06 jul 2010 18:15
door Smiley
De engelsen stoppen er een sok in. (daarom ook gerefereerd naar als de "sockmod" op vx220.org)

Geplaatst: 07 jul 2010 8:04
door Exmantaa
Die sock mod is bedoeld om vliegen buiten de deur te houden, maar misschien helpt het ook tegen vissen? :?