Pagina 1 van 2
Update van mijn SC Speedster
Geplaatst: 20 jul 2010 19:10
door Maarten
Ik zal hier even een kleine update van mijn Speedster verbouwing geven:
Hij loopt weer en op 30.07 ga ik naar Zolder voor de eerste echte test.
Wat is er nu allemaal aangepast....:
- gesmede Mahle motorsport zuigers
- gesmede eagle drijfstangen (met iets dikkere/sterkere 22mm ipv 21mm zuigerpen en bronze lagerbussen)
- nieuwe lagerschalen Drijfstangen
- nieuwe klepveren, dubbel dus een extra veer binnen in de buitenveer
- Titanium veerschotels
- andere in en uitlaatnokkenas
- compressie verlagingsplaat verwijderd
- kop gereinigd, gevlakt en nieuwe pakkingen
- Injectoren van Speedster turbo (kabelboom aangepast)
- extra injectoren uit het spruitsuk verwijderd (incl extra ECU en kabelboom aanpassing)
- nieuwe routing van de riem (met daarvoor nog meer aanpassingen aan de dynamo
- Tullet 3" uitlaat
- chargekoeler in de neus gplaatst en slangen door de rechter dorpel gelegd
- ECU SW van Hitec
- catchtankje gemonteerd
Het geheel is slechts een beetje lichter geworden, maar wel toerental vast tot 8500 rpm
Na de nokkenaswissel klinkt hij nog lekkerder onder het viaduct (nog geen tunneltest kunnen doen )
Heeft het zich geloond?
Ja, maar ik had eerst moeten zorgen dat ik alle onderdelen had en dan pas de clam moeten verwijderen.
Wat mij veel tijd heeft gekost (en schrammen op mijn armen) was het naar voren leggen van de slangen door de dorpels.
Rijdbaarheid is duidelijk beter, de overgang van zuig naar overdruk is veel minder voelbaar.
Trekkracht toename met nieuwe nokkenassen is duidelijk voelbaar en vermogen is ook wat toegenomen. Mijn schatting is 330Nm en 280 pk.
Zo nu zijn jullie weer op de hoogte.
Groeten,
Maarten
Geplaatst: 20 jul 2010 19:45
door Maik
Leuk en interessant om te lezen Maarten.
Ben je nog van plan om die volle 8500rpm te gaan benutten? Zal wel lastig worden ivm de ECU en de mapping...
Zouden de nokkenassen dat ook trekken? Wat zijn de specs van de nokkenassen en tot welke toerentallen werken die lekker theoretisch?
Ohja, ik mis ook nog wat foto's

Geplaatst: 21 jul 2010 6:20
door allen

Maarten
Geplaatst: 21 jul 2010 7:20
door the-duke
Dat zijn de betere projecten
Ook wat mij betreft mag het hele fotoboek op de site, van die technische projecten vind ik altijd prachtig om te volgen via foto's..
Gr,
The Duke
Geplaatst: 21 jul 2010 9:57
door Maarten
Ik vergeet meestal foto's te maken tijdens het sleutelen
Maar heb wel wat fototjes gemaakt, als ik tijd heb, zal ik eens kijken of er wat intressants bijzit en ze dan hier posten.
@Maik
Hier de Nokkenassen gegevens, maar 8500 rpm heeft geen zin met deze opzet. Teneerste zijn de hydraulische 'klepstoters' dan een probleem, daarna is de gasklep een beperking, dan de compressor , enz.
Waarschijnlijk komt de begrenzer straks ergens bij 7500 rpm (nu nog 7000)
Cam Style: Hydraulic roller tappet
Basic Operating RPM Range: 2,800-7,000
Duration at 050 inch Lift: 210 int./218 exh.
Advertised Duration: 252 int./262 exh.
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.423 in. (10.74mm)
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.436 in. (11.07mm)
Lobe Separation (degrees): 113
Deze Nokkenassen zijn op compressorgebruik gericht en komen van:
http://www.allecotec.com/product_info.p ... cts_id=136
Supertech klepveren:
Part Number: SPR-EC3025
O.D. (mm), I.D. (mm)hoofdveer: 26.6mm, 19.6mm
O.D. (mm), I.D. (mm)extra veer: 19.4mm 14.2mm
Seat pressure: 76 lbs
Open (lift) pressure: 217 lbs @ 12.5 mm
mm lbs/mm Part Number
max lift: 15.6mm
Coil bind: 19mm
Rate: 11.3 lbs/mm
Kit part number. RET-EC3020/T1+SEAT-EC3020
Zo nu hebben de technici weer wat om over te discusieren

Geplaatst: 21 jul 2010 11:35
door Maik
Thanks voor de info Maarten.
Had Tibby nou ook niet Comp Cams?
Ik ben benieuwd hoe de performance uiteindelijk is Maarten. Bij Tibby was er misschien een timing issue met zijn cams. Ga je een keer de speedster op een dyno zetten?
Geplaatst: 21 jul 2010 12:24
door tibby
YOOOOO de manne.
Ik had inderdaad de comp cams stage 1. Deze werkte niet goed door middel van foutieve plaatsing. (1nokvolger gebroken waardoor de wagen nog maar op 15 kleppen reed). Nu heb ik de Cat cams zitten correct geplaatst dankzij Peter en Mark.
grtz
Geplaatst: 21 jul 2010 13:19
door Maik
Mark vermoedt dacht ik dat alle twee de nokkenassen die jij gebruikt hebt een timings issue hebben, vandaar ook de wat tegenvallende resultaten. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de (exacte) resultaten van Maarten

Geplaatst: 21 jul 2010 16:42
door tibby
Ik denk persoonlijk dat de uitlaat (volledig standaard) parten speelt en het boeltje wat tegenhoud. Maargoed, alles ligt klaar ervoor. Nu nogwa tijd vinden voor de plaatsing. Dan nog ma es meten wat het opbrengt...
grtz
Re: Update van mijn SC Speedster
Geplaatst: 21 jul 2010 21:57
door Exmantaa
Maarten schreef:Ik zal hier even een kleine update van mijn Speedster verbouwing geven:
.....
Trekkracht toename met nieuwe nokkenassen is duidelijk voelbaar en vermogen is ook wat toegenomen. Mijn schatting is 330Nm en 280 pk.
.....
Met welke poelie rij je nu op de SC? De beste Stage2's van Courtenay komen nu tegen de 270pk. Dat is dan met de standaard LSJ poelie, een knappe uitlaat, standaard 10:0 compressie en de grotere 68mm LSJ TB.
Wat voor compressie zijn jouw Mahle zuigers? Heb ook eens naar de Mahle motorsport zuigerset gekeken (nr. ECO053386I06), maar compressie kwam daarmee op ~8,8:1. Beetje laag voor een SC...
Re: Update van mijn SC Speedster
Geplaatst: 22 jul 2010 5:47
door Maarten
Exmantaa schreef:
Met welke poelie rij je nu op de SC? De beste Stage2's van Courtenay komen nu tegen de 270pk. Dat is dan met de standaard LSJ poelie, een knappe uitlaat, standaard 10:0 compressie en de grotere 68mm LSJ TB.
Wat voor compressie zijn jouw Mahle zuigers? Heb ook eens naar de Mahle motorsport zuigerset gekeken (nr. ECO053386I06), maar compressie kwam daarmee op ~8,8:1. Beetje laag voor een SC...
Als het goed is is de compressie nagenoeg gelijk aan de standaard zuigers, wel is de baard hoger, zodat de zuigers veel beter bestand zijn tegen overdruk (turbo/SC) en iets minder geschikt om Euro 5 te halen....
Ik zal eens kijken of ik de gegevens van de zuigers nog heb.... Ben bang dat ik het doosje weg heb gedaan.
Ik rijdt met een kleinere poelie als de standaard LSJ, waardoor de SC hogere toeren draait bij gelijk motor toerental.
Bij mij is de gasklep op dit moment een beperking ben ik bang en dat werkt vooral tegen in de hogere toeren, dus vermogen.
Geplaatst: 22 jul 2010 8:42
door markv
Hi Maarten,
heb jij de standaard nokkenastandwielen gebruikt of heb je instelbare geplaatst?
Groeten,
Mark
Geplaatst: 22 jul 2010 8:51
door alain
Heel knap dat je zulke veranderingen zelf doet!
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.
In Zolder kan je met mijn auto ( 290PK) wat vergelijken
Alain
Geplaatst: 22 jul 2010 9:32
door Maarten
markv schreef:Hi Maarten,
heb jij de standaard nokkenastandwielen gebruikt of heb je instelbare geplaatst?
Groeten,
Mark
Hoi Mark,
Ik heb de standaard nokkenastandwielen gebruikt.
Hitec modificeert die van de uitlaat geloof ik, om het stationair toerental te verbeteren, maar ik heb ze eerst maar eens zo gemonteerd (zonder modificatie).
Stationair loopt hij iets minder rustig als voorheen, maar is goed mee te leven. Ik heb nog een standaard zwaar vliegwiel en stationair toerental is op 900 gezet.
Groeten,
Maarten
@ Alain,
Wordt leuk om de verschillen te zien. Jij hebt denk ik meer koppel en iets meer vermogen. Ik iets minder gewicht. Intressant onderwerp voor bij de koffie/Lunch
Re: Update van mijn SC Speedster
Geplaatst: 22 jul 2010 12:01
door Exmantaa
Maarten schreef:
...
Ik rijdt met een kleinere poelie als de standaard LSJ, waardoor de SC hogere toeren draait bij gelijk motor toerental.
Bij mij is de gasklep op dit moment een beperking ben ik bang en dat werkt vooral tegen in de hogere toeren, dus vermogen.
Als je nu nog met de standaard 2,2 TB rijdt zou ik die snel wisselen voor de 68mm LSJ versie (USA =>cheap. Paar draadjes wisselen en nog nooit een error code daarvan gehad.)
Ben benieuwd naar die compressie
Met je kleinere poelie, meer toeren en goede (dual pass mod!!) koeling zou je tegen de 300pk moeten kunnen redden.
Mits goed afgesteld uiteraard...