Welke zuigers ? en drijfstangen ?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
rayz25

Welke zuigers ? en drijfstangen ?

Bericht door rayz25 »

Welke zuigers zijn aan te raden als in november mijn blok open gaat voor de voorbereidingen van 400-500 pk ? Ik kwam deze zuigers ook tegen hiervoor dacht ik aan wiseco"s en nu cosworth ?

Cosworth Z20LET and Z20LEH pistons now in stock
Nope, still not a wind up! To accompany the brilliant C20XE & C20LET pistons, Cosworth are also producing Z20LET / Z20LEH pistons!

Cosworth Z20LET & Z20LEH Low comp piston

Afbeelding

The Cosworth Z20LET/LEH piston represents years of combined testing and experience with turbocharged 4 cylinder engines. Forged from 2618 Alloy with a reduced compression ratio of 8.5:1 (over the stock 8.8:1) these pistons are ideal for those seeking out more and more forced inducted power.

For those seeking to go even further, this piston can be further dished to go down to 8.0:1 C/R without sacrificing crown thickness or piston strength and weight, in this spec the pistons have been designed with ceiling HP figures of 700bhp!

Presently available in 86mm (OE), 86.5mm & 87mm, the Z20LET/LEH piston also comes with Cosworth's patented and world unique anti-detonation groove profile as used by their F1 engines and also their unique Xylan mixture which aids the bedding in process by trapping oil between the piston skirt and cylinder bore. In addition, the piston crown has been mirror polished to reduce carbon build up and prevent "hot spots" forming potentially leading to detonation. To further aid performance in this area, all edges have been rounded off including the valve pocket edges.

P.E.C. & Courtenay Sport

Both these piston kits and their associated components are available from both P.E.C. (Performance Engine Components :: PEC) and Courtenay Sport (Vauxhall Opel VXR OPC Leading UK Tuning Specialist Courtenay Sport) and Mig club members are entitled to free shipping and a 5% discount on these and other parts from P.E.C. In the case of the Turbo rod and piston pack, this brings the shipped price down from £977.16 to £922.12 saving £55!

Call 01376 583030 (P.E.C.) and ask for Dave for further details on the discounts and other components on offer for the XE. Please have your membership details ready when ordering.


En voor de drijfstangen dacht ik aan 179,- pond

http://cgi.ebay.co.uk/Vauxhall-Opel-H-B ... 41515b59a1
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Welke zuigers ? en drijfstangen ?

Bericht door Arno »

rayz25 schreef: Forged from 2618 Alloy
2618 is een gebruikelijke soort aluminium voor gesmede motorsport zuigers, omdat het een minder bros materiaal is als de (over het algemeen) gegoten originele zuigers.

Het minder bros maken doen ze doordat 2618 weinig tot geen silicium in de aluminium legering heeft zitten.

Nadeel van deze oplossing is echter dat het silicium helpt om de uitzetting van het alu onder hitte te beperken.

Je zult over het algemeen voor 2618 zuigers een veel grotere passings-tolerantie moeten aanhouden vergeleken met de originele zuigers, anders lopen ze vast als ze heet worden en uitzetten.

Dat is op zich geen probleem, maar zolang de motor koud is zullen ze ietwat 'los' in de cylinders zitten en kunnen een kloppend/rammelend geluid geven ('piston slap').

Ook zullen de zuigerveren en olie-schraapveer minder goed kunnen werken in die tijd, dus zal een motor met dit type zuigers over het algemeen meer olie verbruiken als je gewend bent.

Na enige tijd zullen de zuigers door de koude starts en het 'ruim' zitten ook slijtage vertonen. De randen van de zuigers en de onderkant schrapen langs de cylinderwanden en slijten daardoor harder.

Het is niet ongebruikelijk dat dit soort zuigers (eigenlijk ongeacht motortype) na een 30 a 40.000km weer vervangen moeten worden als de compressie te ver achteruit gaat of het olieverbruik te hoog oploopt.

Er is op zich dus niks mis met deze zuigers en voor extreme vermogens geven ze je wel meer zekerheid, maar ze kunnen dus wat nadelen hebben.. Het maakt ze alleen voor een auto die veel kilometers maakt wat minder geschikt.

Soms kan je gesmede zuigers ook uit 4032 alu krijgen. Dat heeft iets meer silicium er in zitten, dus zijn ze wat brosser als 2618 zuigers, maar nog wel minder als originele gegoten zuigers.

Door de silicium hierin zullen deze ook iets minder ruim hoeven te zitten als de 2618 zuigers.

Kan soms een goede middenweg zijn.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

:thumbup: voor bovenstaand verhaal.
Voor straatgebruik zoek ik daarom ook 4032 zuigers (Diamond?) voor mijn 2,2.
Persoonlijk zou ik niet met zo'n lage compressie willen rijden in een Speedster om zo een wat gelijkmatigere motor (off boost) te houden, maar daarom heb ik ook een SC. :D
rayz25

Bericht door rayz25 »

Sommige bedrijven leveren alleen deze zuigers nog en hebben de wiseco helemaal uit het assortiment gegooit ?
Plaats reactie