Grotere Benzinetank
Grotere Benzinetank
dat is het idee
naar aanleiding van mogelijk problemen met benzine pomp en noodzaak tot uitbouwen van de tank misschien een idee om te upgraden naar gelijke een grotere tank zoals een inhoud van 48 liter
en betere aanvoer vanuit tank bij hogere vermogens lees verbruik
om alvast uw ideeen te storten, dan ga ik er eind volgende week mee aan de slag met het mailen van leveranciers etc om een groupbuy op te starten hiervoor,
dus kom je iets tegen op een site of weet je een verkoper hiervan of goede ervaringen, shoot
graag alle info die nuttig kan zijn, ook de nadelen!
naar aanleiding van mogelijk problemen met benzine pomp en noodzaak tot uitbouwen van de tank misschien een idee om te upgraden naar gelijke een grotere tank zoals een inhoud van 48 liter
en betere aanvoer vanuit tank bij hogere vermogens lees verbruik
om alvast uw ideeen te storten, dan ga ik er eind volgende week mee aan de slag met het mailen van leveranciers etc om een groupbuy op te starten hiervoor,
dus kom je iets tegen op een site of weet je een verkoper hiervan of goede ervaringen, shoot
graag alle info die nuttig kan zijn, ook de nadelen!
¨speed is life, but control is everything...¨
- paul
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
- Locatie: Groningen
Hier op het Duitse Forum
Neu: Alu-Tank mit Rückschlagventil - 48 Liter (699 Euro)
van:
www.roadster-concept.de
Prijs is van eind 2009, dus weet niet zeker of dat nog geldig is.
Edit: heb net even gekeken op hun website. Prijs is nog actueel
Paul.
Neu: Alu-Tank mit Rückschlagventil - 48 Liter (699 Euro)
van:
www.roadster-concept.de
Prijs is van eind 2009, dus weet niet zeker of dat nog geldig is.
Edit: heb net even gekeken op hun website. Prijs is nog actueel
Paul.
- Bijlagen
-
- alu-tank-1.jpg (15.41 KiB) 4890 keer bekeken
-
- alu-tank-2.jpg (26.77 KiB) 4887 keer bekeken
-
- alu-tank-3.jpg (45.25 KiB) 4887 keer bekeken
Cars are fun and without fun, life is nothing.
een hele goeie mod! Als mijn tank er vanonder moest (zie er nu een beetje tegenop) zou ik het ook gelijk doen.
Belangrijk voordeel: geen fuel surge risico meer in bochten, zeker met een turbo essentieel dat hij bij een wat legere tank niet ineens "lucht trekt". Verlies van benzinedruk kan ineens einde motor betekenen..
Gr,
The Duke
Belangrijk voordeel: geen fuel surge risico meer in bochten, zeker met een turbo essentieel dat hij bij een wat legere tank niet ineens "lucht trekt". Verlies van benzinedruk kan ineens einde motor betekenen..
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Hoeveel werk zou het zijn om de tank te vervangen. Moet hiervoor de achterclam eraf?
Ik zie dat de tank wel via de onderkant eruit kan, maar bovenop zit de vul opening (rechts) en de ontluchting (links) neem ik aan? Kun je hier vanuit de motorruimte bij komen? (ook als er een compressor of turbo gemonteerd is bij de 2.2).
Waar wordt de winst uit gehaald bij de grotere tank, ik zie 48 maar hier dus ook ergens 60l staan. Is er nog zoveel plek over?
Ik zie dat de tank wel via de onderkant eruit kan, maar bovenop zit de vul opening (rechts) en de ontluchting (links) neem ik aan? Kun je hier vanuit de motorruimte bij komen? (ook als er een compressor of turbo gemonteerd is bij de 2.2).
Waar wordt de winst uit gehaald bij de grotere tank, ik zie 48 maar hier dus ook ergens 60l staan. Is er nog zoveel plek over?
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
- sooike
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
- Locatie: Noorderkempen (België)
Volgens mij moet de achterclam er niet af bij een 2.2 NA.
Begin dit jaar heb ik m'n tankdop en tankring zwart gespoten, echter kon ik deze niet demonteren zonder de vulleiding van de tank te slopen. De moeren waar de inbusbouten van de tankring in geschroefd zitten draaiden "zot" (rond).
Om de vulleiding te vervangen, heb ik wel het rechterachterwiel, en wielkuip gedemonteerd, en heb deels langs die opening, en deels langs de motorklepopening de vultuit kunnen demonteren en vervangen.
De tank is inderdaad langs de onderkant bereikbaar.
Hoe het juist zit kwa bewegingsvrijheid bij een 2.2 met turbo weet ik niet.
Begin dit jaar heb ik m'n tankdop en tankring zwart gespoten, echter kon ik deze niet demonteren zonder de vulleiding van de tank te slopen. De moeren waar de inbusbouten van de tankring in geschroefd zitten draaiden "zot" (rond).
Om de vulleiding te vervangen, heb ik wel het rechterachterwiel, en wielkuip gedemonteerd, en heb deels langs die opening, en deels langs de motorklepopening de vultuit kunnen demonteren en vervangen.
De tank is inderdaad langs de onderkant bereikbaar.
Hoe het juist zit kwa bewegingsvrijheid bij een 2.2 met turbo weet ik niet.
Einfach nur ein nackter Sportler
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Goed idee Spider
Hier de pro alloy voor 742 euro maar dan geen shipping costs:
http://www.elise-shop.com/high-capacity ... p-968.html
En bij eliseparts is ook een 54liter versie te krijgen voor 760 euro maar dan moeten ze uit de UK komen (het is alleen niet helemaal duidelijk of ze ook in de speedster passen):
http://www.eliseparts.com/products/show ... -54-litre/
Je had dacht ik ook nog ergens kevlar tanks te koop, maar die waren een stuk duurder en die gaan maar een paar jaar mee dacht ik........
Hier de pro alloy voor 742 euro maar dan geen shipping costs:
http://www.elise-shop.com/high-capacity ... p-968.html
En bij eliseparts is ook een 54liter versie te krijgen voor 760 euro maar dan moeten ze uit de UK komen (het is alleen niet helemaal duidelijk of ze ook in de speedster passen):
http://www.eliseparts.com/products/show ... -54-litre/
Je had dacht ik ook nog ergens kevlar tanks te koop, maar die waren een stuk duurder en die gaan maar een paar jaar mee dacht ik........
- Ride-aholic
- Actief lid
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 15 jul 2005 13:19
- Locatie: Oosterhout (NB)
Hoi,
leuke actie, ik rijd graag een stukje om, en dan blijf je tanken, vooral omdat de benzinemeter zo heerlijk accuraat is.
Bij 10 liter staat de meter al op ´refill´.
Met zo´n grotere tank doet je meter dus niets bij de eerste en de laatste 100 kilometer
Greetz, Peter
leuke actie, ik rijd graag een stukje om, en dan blijf je tanken, vooral omdat de benzinemeter zo heerlijk accuraat is.
Bij 10 liter staat de meter al op ´refill´.
Met zo´n grotere tank doet je meter dus niets bij de eerste en de laatste 100 kilometer
Greetz, Peter
The only vitamine you need, is speed! #0707
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Onder 6 als het goed is Piet Maar wat RaH denk ik bedoelt, is dat er dan nog fysiek 10liter in de tank zit (de meter liegt dus), zo is het bij mij ook in elk geval. Als hij stabiel op refill staat, druk ik de dagteller altijd op 0 en kan ik alsnog 100km rijden (laatste km's zijn dan wel altijd spannend ).
Ik ga er vanuit dat ik nog 70km heb als de meter niet meer tussen Refill en een afnemend aantal liters schommelt (9, 8, 7). De dagteller resetten doe ik altijd pas als de tank weer vol is en ik de km-stand op het bonnetje heb geschrevenMaik schreef:Als hij stabiel op refill staat, druk ik de dagteller altijd op 0 en kan ik alsnog 100km rijden (laatste km's zijn dan wel altijd spannend ).
Jägertee
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
De 100km maak ik alleen in noodgevallen (in Duitsland of Frankrijk bv waar je soms lang geen tankstation tegenkomt). Ik probeer toch normaal na een km of 50 al wel te tanken, dan zit je wat lekkerder...
Na die 50km gaat er dan meestal nog maar 28-30 liter bij, dus heb je alsnog meer dan 6liter over.
Verbruik zit ik meestal dichter bij 10/100 dan bij 9/100. Kwestie van genoeg stampen met 200pk
Na die 50km gaat er dan meestal nog maar 28-30 liter bij, dus heb je alsnog meer dan 6liter over.
Verbruik zit ik meestal dichter bij 10/100 dan bij 9/100. Kwestie van genoeg stampen met 200pk
Wij doen alleen pro-alloy tanks... met een reden..
Iedere PA tank wordt getest op dichtheid over een langere periode dan de vaak geziene 'even onderdompelen.. geen belletjes? dicht!'
PA doet op iedere tank een 24 uur druktest wat mij in ieder geval veel meer vertrouwen geeft.
In het verleden heb ik wel eens geroepen dat ik me nooit meer met tanks bezig zou houden nadat ik een tank van een engelse leverancier in aktie zag. (althans... de druppels brandstof die ik onder de auto vandaan zag komen ) maar met de tanks van PA ben ik uitermate tevreden.
Voor wat betreft de aanduiding op de benzinemeter is alleen het eerste deel onzichtbaar. De tank wordt boven de rand van de brandstofpomp gevuld dus de vlotter kan simpelweg niet verder omhoog.
Je moet alleen wel de tijd nemen om het ding te plaatsen. Door de pijpjes met de terugslag balletjes loop je het risico dat de vlotter op één van die pijpjes terecht komt. Been there done that, got the t-shirt
De benzinemeter blijft dan landen op 15 liter en op een bepaald moment doet de motor ineens helemaal niets meer...
Ik heb dit zelf in mijn garage gecorrigeerd wat wil zeggen dat de tank er uit is geweest. Zelfs op assteunen is dat goed te doen als je er de tijd maar even voor wil nemen.
Brandstof staat overigens alleen onder druk als het systeem dicht is. Als je de tankdop even los maakt is de druk er vanaf. Verder verdient het uiteraard aanbeveling om met een zo leeg mogelijke tank te beginnen. Het heeft niet zo gek veel zin om een cursus jongleren met een tank brandstof te beginnen
Het vervangen is relatief simpel. Schakelkabels los, handrem kabel los, evt. sensor kabels los zodat de ruimte onder de 'sheerplate' vrij is.
Dan de sheerplate demonteren. Vervolgens de wielkuip uit de rechter achterzijde halen zodat je de klemmen van de vulopening en de ontluchter kan losmaken.
Klepje achter de stoel los maken. Eerst de electrische verbinding verwijderen, dan de brandstof leidingen losmaken.
Ik ondersteun daarbij de tank met een krik en heb de tank dan al zo'n 5cm laten zakken om iets meer werkruimte bij die aansluitingen te krijgen.
Als alles los is kan je de tank laten zakken.
Bij voorkeur de benzine in de tank (als het een paar liter is) lekker laten zitten waar het zit. Er zit waarschijnlijk ook bezinksel of zelfs roest in en dat wil je niet in je mooie nieuwe PA tank.
Pomp omwisselen waarmee je dus heel goed op die vlotter moet letten!
Nieuwe tank er onder schuiven en op de krik zetten. Dan weer zo'n vijf cm onder de normale positie de brandstof leidingen en electriciteit voor de pomp monteren.
Tank op zijn plek duwen waarbij ik de hendel van de krik altijd aan de rechterkant van de auto houd zodat ik terwijl ik de tank omhoog druk de vul en ontluchtings leidingen over de aansluitingen kan schuiven.
Tank vast maken, vul en ontluchtings leidingen vastmaken (goed checken of de klemmen ook op de pijpen zitten) en alles weer terug monteren.
Tank vullen met zeg even 5 tot 10 liter brandstof.
Contact aan, vijf seconden wachten en contact uit. 10 seconden wachten en contact aan zodat de pomp de boel goed op druk heeft en de meeste lucht uit de fuelrail heeft gedrukt.
Starten... tanken... etc.
Iedere PA tank wordt getest op dichtheid over een langere periode dan de vaak geziene 'even onderdompelen.. geen belletjes? dicht!'
PA doet op iedere tank een 24 uur druktest wat mij in ieder geval veel meer vertrouwen geeft.
In het verleden heb ik wel eens geroepen dat ik me nooit meer met tanks bezig zou houden nadat ik een tank van een engelse leverancier in aktie zag. (althans... de druppels brandstof die ik onder de auto vandaan zag komen ) maar met de tanks van PA ben ik uitermate tevreden.
Voor wat betreft de aanduiding op de benzinemeter is alleen het eerste deel onzichtbaar. De tank wordt boven de rand van de brandstofpomp gevuld dus de vlotter kan simpelweg niet verder omhoog.
Je moet alleen wel de tijd nemen om het ding te plaatsen. Door de pijpjes met de terugslag balletjes loop je het risico dat de vlotter op één van die pijpjes terecht komt. Been there done that, got the t-shirt
De benzinemeter blijft dan landen op 15 liter en op een bepaald moment doet de motor ineens helemaal niets meer...
Ik heb dit zelf in mijn garage gecorrigeerd wat wil zeggen dat de tank er uit is geweest. Zelfs op assteunen is dat goed te doen als je er de tijd maar even voor wil nemen.
Brandstof staat overigens alleen onder druk als het systeem dicht is. Als je de tankdop even los maakt is de druk er vanaf. Verder verdient het uiteraard aanbeveling om met een zo leeg mogelijke tank te beginnen. Het heeft niet zo gek veel zin om een cursus jongleren met een tank brandstof te beginnen
Het vervangen is relatief simpel. Schakelkabels los, handrem kabel los, evt. sensor kabels los zodat de ruimte onder de 'sheerplate' vrij is.
Dan de sheerplate demonteren. Vervolgens de wielkuip uit de rechter achterzijde halen zodat je de klemmen van de vulopening en de ontluchter kan losmaken.
Klepje achter de stoel los maken. Eerst de electrische verbinding verwijderen, dan de brandstof leidingen losmaken.
Ik ondersteun daarbij de tank met een krik en heb de tank dan al zo'n 5cm laten zakken om iets meer werkruimte bij die aansluitingen te krijgen.
Als alles los is kan je de tank laten zakken.
Bij voorkeur de benzine in de tank (als het een paar liter is) lekker laten zitten waar het zit. Er zit waarschijnlijk ook bezinksel of zelfs roest in en dat wil je niet in je mooie nieuwe PA tank.
Pomp omwisselen waarmee je dus heel goed op die vlotter moet letten!
Nieuwe tank er onder schuiven en op de krik zetten. Dan weer zo'n vijf cm onder de normale positie de brandstof leidingen en electriciteit voor de pomp monteren.
Tank op zijn plek duwen waarbij ik de hendel van de krik altijd aan de rechterkant van de auto houd zodat ik terwijl ik de tank omhoog druk de vul en ontluchtings leidingen over de aansluitingen kan schuiven.
Tank vast maken, vul en ontluchtings leidingen vastmaken (goed checken of de klemmen ook op de pijpen zitten) en alles weer terug monteren.
Tank vullen met zeg even 5 tot 10 liter brandstof.
Contact aan, vijf seconden wachten en contact uit. 10 seconden wachten en contact aan zodat de pomp de boel goed op druk heeft en de meeste lucht uit de fuelrail heeft gedrukt.
Starten... tanken... etc.