Intrappen rempedaal tot weerstand

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Intrappen rempedaal tot weerstand

Bericht door the-duke »

Hallo,

ik heb mijn remslangen laten vervangen door RVS examplaren vorige week.
Dit is bij de dealer gebeurd, inclusief het hele circus van voorste remklauwen los bij ontluchten en Tech2 eraan, proefrit door garage, dus zou in principe goed moeten zijn, maar...

toen ik bij de garage wegreed dacht ik al direct te merken dat ik mijn rempedaal verder in moest trappen, voordat ik daadwerkelijk ging tegendruk kreeg / begon te remmen.
Normaal gaat dat zo van nature en nu zat ik erop te letten, omdat ik iets verwachtte van die nieuwe remslangen, daarom dacht ik dat het wel een psychologisch zou zijn en er niks aan de hand was.

Ik heb nu een 500 km gereden en betrap mezelf er nog steeds op dat ik steeds het gevoel heb, dat ik het pedaal te ver in moet trappen voordat de auto remt. :cry:
Voordat ik contact opneem met de garage (want ik ben er de hele tijd bij geweest en de handelingen zagen er allemaal perfect uit) wil ik eens kijken hoe dat bij jullie Speedster collega's is die ook een standaard remklauwen en hoofdremcylinder hebben..

Ik heb een plaatje bijgevoegd van hoe ik heb gemeten en moet dan (bij draaiende motor gemeten uiteraard) het rempedaal 5 centimeter intrappen voordat ik behoorlijk weerstand heb.

Ik zou het waarderen als een paar anderen dit ook eens zouden willen checken.. Op die manier kan ik met meer zekerheid zeggen of ik spoken zie of het toch goed voel.. :wink:

Alvast bedankt,
The Duke
Bijlagen
braketravel.jpg
braketravel.jpg (217.74 KiB) 6406 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Lijkt normaal Duke, :D

ik heb ook de standaard onderdelen, en meet met draaiende motor 56.5-61.5, dus ook 5 cm. Ik heb een keer of 3-4 ingetrapt en gemeten.
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Ik heb bij mij ook de remslangen vervangen door RVS.
Was ook niet blij met de remdruk op het pedaal en heb daarna nog twee keer moeten ontluchten voor de druk normaal was.
Het is minimaal wat er voor lucht in zit, maar wel merkbaar.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Sooike bedankt voor het nameten ! Dat komt wel heel mooi overeen :thumbup:

Speedster, nu ben ik toch wel benieuwd wat je nu meet, als je daar een keertje tijd voor hebt. Als we 2 waardes hebben die overeenkomen moet het toch zeker zijn zoals het hoort.. :)

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Zoals speedster al beschreef,
>Ik heb bij mij ook de remslangen vervangen door RVS.
>Was ook niet blij met de remdruk op het pedaal en heb daarna nog twee >keer moeten ontluchten voor de druk normaal was.
>Het is minimaal wat er voor lucht in zit, maar wel merkbaar.

Onlangs ook met een aantal speedsters de remleidingen vervangen door rvs.
Ook bij ons bleef in het begin de remdruk weg, leek het. Je moest veel verder intrappen.
Toch maar weer ontluchten, paar keer gedaan en zowel bij mij als bij Gonzales nu weer een normaal gevoel.
Ik zou echt zeggen dat er nog lucht inzit.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Als je met 2 personen ben dan is het goed zelf te doen.
1 persoon in de auto die de rem bedient en de andere die de remmen ontlucht.
Begin rechts achter daarna links achter daarna rechts voor en daarna links voor.
Slang op de ontluchtingnippel en uiteinde in een potje.
Daarna nippel los draaien en de rem indrukken.
Nippel dicht en rempedaal los.
Dit een keer of 10 doen en hij moet ontlucht zijn.
Let wel op dat het rempotje vol blijft met verse remvloeistof. :idea:
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Intrappen rempedaal tot weerstand

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

speedster schreef:Als je met 2 personen ben dan is het goed zelf te doen.
1 persoon in de auto die de rem bedient en de andere die de remmen ontlucht.
Begin rechts achter daarna links achter daarna rechts voor en daarna links voor.
Slang op de ontluchtingnippel en uiteinde in een potje.
Daarna nippel los draaien en de rem indrukken.
Nippel dicht en rempedaal los.
Dit een keer of 10 doen en hij moet ontlucht zijn.
Let wel op dat het rempotje vol blijft met verse remvloeistof. :idea:
En denk eraan om hierbij wel even de voorklauwen te demonteren; Eerst "op z'n kop" te ontluchten, daarna normaal. Anders wordt het nooit wat. :wink:
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

MartinB zei:
Ik zou echt zeggen dat er nog lucht inzit.
Ik ben dan toch benieuwd hoe ver jij hem in moet trappen, want als ik hem eenmaal die afstand heb ingetrapt is het pedaal zo hard als een steen en remt het prima.
Ik heb tot nu toe nog niemand gehoord die hem feitelijk minder ver in moet trappen dan ik (alleen Sooike heeft gemeten en die heeft exact hetzelfde als ik), dus heb ik ook niet echt iets om mee terug te gaan naar de garage..

Het is natuurlijk niet slim op deze manier, ik had het van te voren zelf moeten meten :oops: , want het was perfect voor mijn gevoel, maar ik ging er niet van uit dat zoiets eventueel niet 100% zou gaan bij de dealer.

Gr,
The Duke

P.S.
Nee Herman, alles eruit slopen gaan we maar niet doen :wink:
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

the-duke schreef:maar ik ging er niet van uit dat zoiets eventueel niet 100% zou gaan bij de dealer.
OPC oosterhout?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Bij mij hebben ze gisteren (Amsterdam) alleen de blokken er af gehad en er opnieuw opgezet en rempedaal voelt al anders. In dit geval beter.

Ik herken je gevoel wel Duke. Toen ik bij Oosterhout kwam had ik precies het zelfde gevoel zoals als jij dat beschrijft. Na verloop van tijd ging dat weg. Heb in Amsterdam (ooit) mij stalen rem leidingen laten en daar voelde dat gelijk prima aan. Ik denk zelf dat het door de werkwijze komt. Ze vertrouwen in Oosterhout op een apparaat en in Amsterdam gebeurt alles met de hand.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

rempedaal intrappen

Bericht door S. Gonzales »

Ik herken het gevoel Duke. Heb toen de remtangen (voor) nog een keer losgemaakt en rustig gekanteld (meegedraaid zodat een eventueel luchtbelletje naar de ontluchtingsnippel kan ontsnappen. Daarna kwamen er toch nog een paar kleine belletjes uit. Toch bleef het gevoel dat het voor de montage van RVS slangen beter was. Inmiddels is het allemaal weer prima in orde, ook qua gevoel.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Kan natuurlijk ook gewoon een effect van de stijvere rvs slangen zijn. Rubber remslangen bollen altijd iets en zullen zo een klein drukbuffertje vormen.
Met rvs slangen zonder dit buffereffect kan ik me voorstellen dat daardoor de zuigers wat meer terugkomen in de klauwen bij lossen. Met remmen moeten ze dan dus wat meer weg afleggen voordat je weerstand gaat voelen.

Iemand nog een theorie? :wink:
rayz25

Bericht door rayz25 »

Rvs moet veel eerder remmen en eerder op druk zijn dan bij normale slangen. Dit ervaar ik bij scooters met en zonder rvs remslang.
Gebruikersavatar
Ruud
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:24

Bericht door Ruud »

Hmmmm...al een paar keer overwogen om bij de standaardremmen van m'n turbo (waar ik niet zo over te spreken ben) in ieder geval de leidingen te vervangen door RVS exemplaren. Maar als ik zo jullie ervaringen en commentaren lees begin ik serieus te twijfelen. Had altijd begrepen dat RVS leidingen juist een betere, directe respons geven... Ben erg benieuw of iemand dat uit eigen ervaring kan bevestigen? Of is dat effect niet zo "obvious"?
Plaats reactie