Intrappen rempedaal tot weerstand

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik heb ook mijn remleidingen laten vervangen bij Van der Kooi in A'dam en herken het bovenstaande niet. Pedaal is sindsdien veel beter te doseren.

Als tip: vervang meteen je standaard remblokken voor Pagid of Carbon Lorraine. Scheelt enorm veel (in positieve zin)!


SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Ruud schreef:Hmmmm...al een paar keer overwogen om bij de standaardremmen van m'n turbo (waar ik niet zo over te spreken ben) in ieder geval de leidingen te vervangen door RVS exemplaren. Maar als ik zo jullie ervaringen en commentaren lees begin ik serieus te twijfelen. Had altijd begrepen dat RVS leidingen juist een betere, directe respons geven... Ben erg benieuw of iemand dat uit eigen ervaring kan bevestigen? Of is dat effect niet zo "obvious"?
Hoi Ruud,

Ik heb ze ook vervangen en moet zeggen dat ik het verschil nauwelijks merkte. Invloed van remblokjes was vele malen groter.

Voor remgevoel (en prestaties) kan ik de CL6 aanbevelen, maar zoals je elders op dit forum kunt lezen hebben die ook nadelen: vreten remschijven en piepen bij rustig remmen
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Onlangs zelf met hulp de remleidingen vervangen door RVS.
Zelf voel ik totaal geen verschil!
Met een motorfiets voel je wel heel veel verschil, als je hier de remleidingen vervangt. Je remt dan ook met je vingers. Waardoor je meer voelt.
Met je voet remmen? denk dat je dan niet zoveel verschil merkt.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

ExManta zei:
Kan natuurlijk ook gewoon een effect van de stijvere rvs slangen zijn. Rubber remslangen bollen altijd iets en zullen zo een klein drukbuffertje vormen.
Met rvs slangen zonder dit buffereffect kan ik me voorstellen dat daardoor de zuigers wat meer terugkomen in de klauwen bij lossen. Met remmen moeten ze dan dus wat meer weg afleggen voordat je weerstand gaat voelen.
Beetje late reactie want net 4 dagen door Duitsland, Luxemburg en Ardennen gestuurd :wink:
Ik dacht dat het weer helemaal perfect was nu en heb net gemeten om te bevestigen voor mezelf dat ik inderdaad minder ver moest intrappen nu, maar moet nog steeds even ver intrappen. Ik denk dat het verschil qua intrappen dus:
- zeer minimaal is
- en bijvoorbeeld door wat ExManta verteld wordt veroorzaakt
- en een beetje psychologisch effect van mezelf omdat ik erop zat te letten.

RVS remslangen kan ik verder niet koud of warm van worden, verschil is verder echt minimaal, althans voor een leek als mij.
Auto is inderdaad bij Oosterhout gedaan, maar ik heb overal met mijn neus bovenop gestaan en er zijn vele liters remvloeistof doorheen gegaan, netjes klauwen los en vele keren rondgedraaid etc. Dat zag er echt goed uit allemaal.
Gezien ik verder (naast Sooike) van niemand een meting heb qua intrap-afstand, ga ik het hier maar bij laten, want alleen meten is weten..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Toch zat het me niet lekker...

Als ik er een tijd mee reed, raakte ik er aan gewend, maar na een paar nachtjes in de garage en dan op gevoel de aflopende afrit afrijden met bijremmen, had ik iedere keer weer het gevoel dat het niet klopte :(

Vandaag dagje vrij kunnen nemen en teruggegaan naar Oosterhout, waar ik wederom vriendelijk werd ontvangen.
De remmen nogmaals ontlucht. Ook met draaien voorste remklauwen, maar deze keer op de "ouderwetse manier", met de voet erdoor pompen, zonder de drukketel erop en wederom van rechtsachter, via linksachter rond.
Er kwamen geen zichtbare luchtbelletjes, maar eureka: bijna 1,5 cm minder ver intrappen van het rempedaal was het gevolg :D
Ik denk niet dat het manueel ontluchten dé oplossing is om het in 1x goed te doen, maar een combinatie van ontluchten, dan rijden met trillen, warmte etc. en dan nogmaals ontluchten, want zo'n drukketel moet eigenlijk ideaal zijn ?! Beats me, maar het werkt!

Ik ben weer helemaal tevreden, als je hem aanraakt begint het al te remmen en volaan remmen geeft nu een totale "travel" van het rempedaal van ruim 3,5 cm.. Voelt weer net als vroeger.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik kan dat wel bevestigen.

Mijn remmen zijn zowel in Oosterhout als bij Lotus Amsterdam en Den Haag ontlucht/ververst. Bij Lotus doen ze het altijd op de ouderwetse manier maar daar is schijnbaar een reden voor. Voelt altijd goed aan als zij dat doen.
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

'schijnbaar' mag ook wel blijkbaar zijn, blijkbaar :D
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
bassie
Actief lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 01 jun 2005 14:04
Locatie: Arnhem

Bericht door bassie »

Ook mijn remleidingen zijn vorige jaar bij Oosterhout door RVS exemplaren vervangen. Ook vele liters remvloeistof er door gespoeld na een aanhoudend sponzig gevoel op het pedaal en herhaaldelijk (handmatig) ontluchten met de klauwen los, op de kop, etc.. De 4 punt ontluchter was op dat moment niet beschikbaar.
Dit levererde echter geen verbetering op. Volgende dag terug :twisted: en op de automatische manier ontlucht. Dit leverde een lichte verbetering op (minder sponzig) maar niet het "harde" pedaal wat ik verwacht had.

Later ,na een paar dagen Alpen, is de repons van het pedaal behoorlijk toegenomen, maar dit zal wsl eerder liggen aan de goed warmgelopen blokken.

groet, Ben
Plaats reactie