Pagina 1 van 2

Db killer(s) op maat

Geplaatst: 10 sep 2010 16:53
door S. Gonzales
Na de montage van o.a. een Piper uitlaatspruitstuk en 2,5" downpipe incl. 200 cel kat, gekoppeld aan een 2,5" Dbilas demper, was het geluid mooi maar (te) hard. Wanneer ik 's morgens vroeg de deur uitging hingen er bij thuiskomst nog net geen spandoeken in de straat zeg maar, zo hard ongeveer!
Open had ik er zelf minder last van dan met het dakje erop, met winterkap werd het echt vervelend, vooral rond de 120 km p/u. Ben toen zelf aan het experimenteren geweest om het geluid een beetje te temmen. Een set aluminium ringen gedraaid die de doorlaat van het eindstuk (de tuutjes) reduceerden van 66 mm naar 40 mm. Had slechts een klein beetje effect bij stationair draaien. Vervolgens de droogmolen opgeofferd omdat de aluminium staander 40 mm rond is (en ik hem niet meer gebruik). De buisjes van zoveel mogelijk gaatjes voorzien en in de ringen geplaatst. Klonk alweer iets beter (maar tot 2000 rpm), daarboven merkte je er eigenlijk niets van. Vervolgens de buisjes omwikkeld met demperwol en in de "tuutjes" geperst. Dat ging de goede kant uit! Alleen overleefden ze de inleer- en vermogenstest bij Speerke niet. De buisjes waren voor de helft verdwenen. Weer een set nieuwe gemaakt (de droogmolen was inmiddels meer geschikt voor "the little couple". Dit setje heeft het lang volgehouden maar tijdens een Eifeltrip (2 weken geleden) kwam er bij een ritje op de snelweg spontaan een "restje Dbkiller" over de auto van Dennis en Kim heen vliegen, gelukkig zonder schade aan te richten. Staat allemaal op film :bag:
Daarom (en omdat de droogmolen "op"was) heb ik de volgende set laten maken bij Star Twin Motoren in Loenen (bij Apeldoorn) http://www.startwin.com/ Ik ken het bedrijf vanuit de motorsport, mensen met passie! Afspraak gemaakt en de geluidskwestie laten zien en horen! Een van de eigenaren (Kees van der Starre) maakte vervolgens een paar Dbkillers op maat waar je bij staat (in RVS). Prachtig om te zien wat er allemaal mogelijk is met RVS. Alleen al om eens een kijkje te nemen zeer de moeite waard (deze laatste tip wordt mij vast niet in dank afgenomen) :bangin: Uiteindelijk viel de demping toch een beetje tegen, een compromis tussen minimaal vermogensverlies en maximale demping. Thuisgekomen (toch weer met oordoppen in) was ik er niet helemaal tevreden mee (al zag het er prima uit). Dus de volgende dag heb ik zelf nog een kleine aanpassing gemaakt zodat de uitlaatgassen nu gedwongen worden een andere (moeilijke) weg te nemen. En het resultaat....? Afgelopen zondag met een groepje naar de "Speerke Software Upgrade meeting" geweest en kreeg van MartinB het compliment dat hij nu tenminste zijn eigen motorgeluid weer kon horen :D . Vandaag op Zandvoort gereden en geen zwarte vlag gezien :D . Op de heenweg zelfs mijn radio aan gehad! Het zal wel iets vermogen kosten maar dat moet dan maar. Heb ik iig een goede smoes wanneer ik anderen niet bij kan houden.
P.S. De volgorde van de foto's zou net andersom moeten zijn. Bovenaan staat de laatste versie.

Geplaatst: 10 sep 2010 17:48
door Piet
Ik heb een beetje het zelfde probleem en steeds met oordoppen rond rijden is ook niet alles.

Geplaatst: 10 sep 2010 18:02
door martinb
Nou Piet,
In luxemburg en de eifel was het niet te harden om achter Gonzales aan te rijden.
Nu met de db killers erin heb ik weer een stuk achter Gonzales gereden. Veel beter. Kan nu tenminste het geluid van mijn eigen speedster weer horen.
Dus zeker de moeite waard.

Geplaatst: 10 sep 2010 19:07
door Piet
Ik weet wat het is. Ik had dat vorig jaar toen ik achter Dominique reed, ik kon toen mijn eigen auto ook niet horen.

Geplaatst: 10 sep 2010 21:27
door SteV6
Sterkte dan de komende dagen Piet met de Speedy van Pascal nu ... Als we zijn berichtjes mogen geloven gaat hij op reis met een lege Tullett :shock:


SteV6

Geplaatst: 11 sep 2010 6:13
door Piet
Dank je. :evil:
Ik hoop voor hem dat ik geen variant verzin op die DB killer. :wink:

Geplaatst: 11 sep 2010 6:31
door stefan
@ piet

een bus PU schuim doet wonderen :lol:

Geplaatst: 11 sep 2010 8:07
door André R
Goed bezig Speedy! Zal een kwestie van trial en error worden denk ik voordat je het beoogde resultaat hebt. Mooiste zou zijn als je een rollerbank ter beschikking had natuurlijk :)
De meeste dB killers zien eruit zoals jij ze hebt gemaakt. Maar ik heb ook een keer conische versies gezien. Die zijn dus helemaal dicht, maar hebben veel meer (kleine) gaatjes. Omdat je weinig diepte hebt zou dat beter kunnen uitkomen. Ik weet alleen niet wat het op het vermogen doet.
Zoiets:
Afbeelding

http://www.hawkinsspeedshop.com/categor ... t-688.html

Db killer(s) op maat

Geplaatst: 11 sep 2010 8:10
door S. Gonzales
stefan schreef:@ piet

een bus PU schuim doet wonderen :lol:
Maar Stefan, dat purschuim krijg je toch haast niet meer uit je oren? :D

Db killer(s) op maat

Geplaatst: 11 sep 2010 8:42
door S. Gonzales
André R schreef: Mooiste zou zijn als je een rollerbank ter beschikking had natuurlijk :)
Klopt Andre. In de Eifel wel een simpele vergelijkingstest(je) uitgevoerd met Denniz, die intussen met zijn homemade aanpassingen behoorlijk snel is. Dat was nog met mijn "oude" Dbkillers (vlak voordat ik er een van de twee uitblies). Ik zou dezelfde test met Denniz nog een keer moeten doen (maar niet in Nederland) om te vergelijken of ik met de huidige Dbkillers meer vermogen inlever. Deze conische heb ik nog niet eerder gezien. Was in een eerder stadium op zoek naar een gebruikte RVS wasmachinetrommel om het geperforeerde rvs te gebruiken. Maar voorlopig ben ik zo tevreden. In het najaar gaat de winterkap erop en dan nog maar eens ervaren hoe het binnen klinkt.

Geplaatst: 27 dec 2012 20:49
door Smiley
Vandaag bij starwin geweest met de 2.5" tullett.

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk genoeg voor cpz en zolder, en nog genoeg flow.
(de 2 pijpjes tesamen zijn net iets groter dan de 2.5" waarmee het gas de demper binnenkomt.
Hopelijk werkt het, anders wordt het een extra demper in de cat sectie.

Geplaatst: 28 dec 2012 16:18
door sooike
Dit is een nette oplossing, passen mooi aan!

Hoe zitten ze vast, met schroefjes?
Hopelijk moet je nu niet meer inhouden bij de meetpunten, en kan je vol op het gas :wink:

Geplaatst: 28 dec 2012 16:21
door Smiley
Met een setje imbusbouten, maar de pijpjes zitten strakker in de uitlaat dan mijn zelfbouwmeuk.
Met de zelfbouwmeuk kon ik ook volle polle door de meetpunten, maar was niet lang bruikbaar.
Een beetje hetzelfde als Gonzales met zijn droogmolen.

Geplaatst: 28 dec 2012 21:59
door hitman
genoeg flow kan je enkel weten op de testbank en je resultaten vergelijken

vroeger bij het tunen van 2 takt motoren versmalden we met opzet de tailpipe om zo een hogere temperatuur in de uitlaat te bekomen die dan de uitlaatgasstroomsnelheid ten goede kwam.
dit was enkel te bekomen met testwerk en vergelijkingen maken met de curves

dus u vernauwt nu het uiteinde dit komt op hetzelfde neer

de dikte van het materiaal waarmee de uitlaat is gemaakt speelt hier ook een rol en eventuel laskraters binnenin als ze niet gelast zijn met backing gas

zal eens foto zoeken met een voorbeeldje

Geplaatst: 28 dec 2012 22:09
door hitman
enkele pics gevonden in archief wat vroeger strikt geheim moest blijven op het circuit