Db killer(s) op maat
Geplaatst: 10 sep 2010 16:53
Na de montage van o.a. een Piper uitlaatspruitstuk en 2,5" downpipe incl. 200 cel kat, gekoppeld aan een 2,5" Dbilas demper, was het geluid mooi maar (te) hard. Wanneer ik 's morgens vroeg de deur uitging hingen er bij thuiskomst nog net geen spandoeken in de straat zeg maar, zo hard ongeveer!
Open had ik er zelf minder last van dan met het dakje erop, met winterkap werd het echt vervelend, vooral rond de 120 km p/u. Ben toen zelf aan het experimenteren geweest om het geluid een beetje te temmen. Een set aluminium ringen gedraaid die de doorlaat van het eindstuk (de tuutjes) reduceerden van 66 mm naar 40 mm. Had slechts een klein beetje effect bij stationair draaien. Vervolgens de droogmolen opgeofferd omdat de aluminium staander 40 mm rond is (en ik hem niet meer gebruik). De buisjes van zoveel mogelijk gaatjes voorzien en in de ringen geplaatst. Klonk alweer iets beter (maar tot 2000 rpm), daarboven merkte je er eigenlijk niets van. Vervolgens de buisjes omwikkeld met demperwol en in de "tuutjes" geperst. Dat ging de goede kant uit! Alleen overleefden ze de inleer- en vermogenstest bij Speerke niet. De buisjes waren voor de helft verdwenen. Weer een set nieuwe gemaakt (de droogmolen was inmiddels meer geschikt voor "the little couple". Dit setje heeft het lang volgehouden maar tijdens een Eifeltrip (2 weken geleden) kwam er bij een ritje op de snelweg spontaan een "restje Dbkiller" over de auto van Dennis en Kim heen vliegen, gelukkig zonder schade aan te richten. Staat allemaal op film
Daarom (en omdat de droogmolen "op"was) heb ik de volgende set laten maken bij Star Twin Motoren in Loenen (bij Apeldoorn) http://www.startwin.com/ Ik ken het bedrijf vanuit de motorsport, mensen met passie! Afspraak gemaakt en de geluidskwestie laten zien en horen! Een van de eigenaren (Kees van der Starre) maakte vervolgens een paar Dbkillers op maat waar je bij staat (in RVS). Prachtig om te zien wat er allemaal mogelijk is met RVS. Alleen al om eens een kijkje te nemen zeer de moeite waard (deze laatste tip wordt mij vast niet in dank afgenomen) Uiteindelijk viel de demping toch een beetje tegen, een compromis tussen minimaal vermogensverlies en maximale demping. Thuisgekomen (toch weer met oordoppen in) was ik er niet helemaal tevreden mee (al zag het er prima uit). Dus de volgende dag heb ik zelf nog een kleine aanpassing gemaakt zodat de uitlaatgassen nu gedwongen worden een andere (moeilijke) weg te nemen. En het resultaat....? Afgelopen zondag met een groepje naar de "Speerke Software Upgrade meeting" geweest en kreeg van MartinB het compliment dat hij nu tenminste zijn eigen motorgeluid weer kon horen . Vandaag op Zandvoort gereden en geen zwarte vlag gezien . Op de heenweg zelfs mijn radio aan gehad! Het zal wel iets vermogen kosten maar dat moet dan maar. Heb ik iig een goede smoes wanneer ik anderen niet bij kan houden.
P.S. De volgorde van de foto's zou net andersom moeten zijn. Bovenaan staat de laatste versie.
Open had ik er zelf minder last van dan met het dakje erop, met winterkap werd het echt vervelend, vooral rond de 120 km p/u. Ben toen zelf aan het experimenteren geweest om het geluid een beetje te temmen. Een set aluminium ringen gedraaid die de doorlaat van het eindstuk (de tuutjes) reduceerden van 66 mm naar 40 mm. Had slechts een klein beetje effect bij stationair draaien. Vervolgens de droogmolen opgeofferd omdat de aluminium staander 40 mm rond is (en ik hem niet meer gebruik). De buisjes van zoveel mogelijk gaatjes voorzien en in de ringen geplaatst. Klonk alweer iets beter (maar tot 2000 rpm), daarboven merkte je er eigenlijk niets van. Vervolgens de buisjes omwikkeld met demperwol en in de "tuutjes" geperst. Dat ging de goede kant uit! Alleen overleefden ze de inleer- en vermogenstest bij Speerke niet. De buisjes waren voor de helft verdwenen. Weer een set nieuwe gemaakt (de droogmolen was inmiddels meer geschikt voor "the little couple". Dit setje heeft het lang volgehouden maar tijdens een Eifeltrip (2 weken geleden) kwam er bij een ritje op de snelweg spontaan een "restje Dbkiller" over de auto van Dennis en Kim heen vliegen, gelukkig zonder schade aan te richten. Staat allemaal op film
Daarom (en omdat de droogmolen "op"was) heb ik de volgende set laten maken bij Star Twin Motoren in Loenen (bij Apeldoorn) http://www.startwin.com/ Ik ken het bedrijf vanuit de motorsport, mensen met passie! Afspraak gemaakt en de geluidskwestie laten zien en horen! Een van de eigenaren (Kees van der Starre) maakte vervolgens een paar Dbkillers op maat waar je bij staat (in RVS). Prachtig om te zien wat er allemaal mogelijk is met RVS. Alleen al om eens een kijkje te nemen zeer de moeite waard (deze laatste tip wordt mij vast niet in dank afgenomen) Uiteindelijk viel de demping toch een beetje tegen, een compromis tussen minimaal vermogensverlies en maximale demping. Thuisgekomen (toch weer met oordoppen in) was ik er niet helemaal tevreden mee (al zag het er prima uit). Dus de volgende dag heb ik zelf nog een kleine aanpassing gemaakt zodat de uitlaatgassen nu gedwongen worden een andere (moeilijke) weg te nemen. En het resultaat....? Afgelopen zondag met een groepje naar de "Speerke Software Upgrade meeting" geweest en kreeg van MartinB het compliment dat hij nu tenminste zijn eigen motorgeluid weer kon horen . Vandaag op Zandvoort gereden en geen zwarte vlag gezien . Op de heenweg zelfs mijn radio aan gehad! Het zal wel iets vermogen kosten maar dat moet dan maar. Heb ik iig een goede smoes wanneer ik anderen niet bij kan houden.
P.S. De volgorde van de foto's zou net andersom moeten zijn. Bovenaan staat de laatste versie.