R1R in het midden versleten

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

R1R in het midden versleten

Bericht door Piet »

Voordat ik morgen vertrek voor een ritje Vogezen en Oostenrijk :yes: wil ik de R1R rijders onder ons nog even waarschuwen voor te harde banden.

Ik had namelijk het advies gekregen om de bandenspanning op 1.9 te zetten voor deze band. Ik heb in het begin daarop gereden en ben daarna zo zachtjes aan op een steeds lagere banden spanning gaan rijden. Dat had ik dus per ongeluk goed aangevoeld want mijn banden zijn dus bijna helemaal versleten in het midden van de band :( maar de buitenkant zien er nog prima uit.

Moraal van het verhaal, hou maximaal gewoon 1.6 en 1.7 aan voor de R1R.
Gebruikersavatar
Ruben
Actief lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 aug 2009 5:51

Bericht door Ruben »

Wat een aardige kerel ben je toch Piet :wink: :P
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dat compenseert zijn lelijkheid weer een beetje :idea:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Momenteel heb ik er 1,5 en 1,6 bar inzitten en dat bevalt prima! Ik startte ook op zo'n "hoge" achter spanning omdat de bandenboer 1,6 echt te weinig vond en er dus meer lucht indeed dan wat ik wilde.

Daarbij vond ik de grip/wegligging ook tegenvallen en na verlagen van de druk ging dat al veel beter. De vellen hangen nu aan de gehele band breedte.

Met de T1R reed ik echter wel vaak achter op 1,7 tot 2,0 bar. Op straat merkte ik maar weinig tot geen verschil met die spanningen. Dat is toch ook echt een hele andere band.

Piet, hoeveel km rijd je op de R1R? Op de T1R reed ik 23.000 km met de achterbanden, voor waren ze nog als nieuw. Ik heb het idee en de vrees dat dit setje echt 2x zo snel weg is. Anderzijds ik ga nu ook werkelijk harder de hoek om :wink:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

Hoi Piet,ik heb hetzelfde.Ze liggen op de stapel en dan kan je het goed zien,samen met Chris besproken en tot de conclusie gekomen die banden zijn te hard 1.9 :!: Ik denk dat ze met 7000km versleten zijn :shock:incl 2 cirquit dagen maar zoals je weet doe ik het daar altijd rustig aan.De 888 zijn volgens mij harder rubber.Dit is niet wetenschappelijk onderbouwt :P maar gevoels matig :idea:
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Een bandencentrum wil banden afzetten, dus wel logisch dat ze op 1,9 staan :wink: kunnen ze beter een smallere band adviseren als je de buitenzijdes niet gebruikt :lol:

Voor dit soort goede tips is het forum ideaal :D
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

En ik maar denken dat Piet naar me luistert... :?

Ach, fijne vakantie!!! 8)
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Ruud
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:24

Bericht door Ruud »

@ linne150 Doe met de 888 ca. 20.000 km met 1,8 tot max 2 voor en achter. Ik rij zeker niet als een slak maar ik ben ook geen "gummer".... 8) Tis trouwens best hard werken om ze een beetje op temperatuur te krijgen. Misschien moet ik toch maar eens aan een trackday meedoen?
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

Ruud schreef:@ linne150 Doe met de 888 ca. 20.000 km met 1,8 tot max 2 voor en achter. Ik rij zeker niet als een slak maar ik ben ook geen "gummer".... 8) Tis trouwens best hard werken om ze een beetje op temperatuur te krijgen. Misschien moet ik toch maar eens aan een trackday meedoen?

888 voor 1.4 achter 1.7 top.Ze zijn dan goed op temperatuur te krijgen(in de zomer :P )
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
Gebruikersavatar
Ruud
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:24

Bericht door Ruud »

888 voor 1.4 achter 1.7 top.Ze zijn dan goed op temperatuur te krijgen(in de zomer :P )[/quote]

Best een groot verschil tussen voor en achter. Dat kan niet aan de gewichtsverdeling liggen (lijkt me). Gaat het dan puur om de aandrijfkrachten? Blijft trouwens sowieso enorm, die grip bij elke rotonde...ehh...bij droog wegdek :lol: .
rayz25

Bericht door rayz25 »

Alle hoeveelheid bar gaat naar het gewicht van de auto mijn vito zit op 3.6 en 3.9 bar Speedster 1.8 1.9 achtijd achter meer bar omdat dit het zwaarste punt is bij een speedster maar dus niet de fout om voor en achter dezelfde bar te houden dit is zo fout !!!!!!
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

rayz25 schreef:Alle hoeveelheid bar gaat naar het gewicht van de auto mijn vito zit op 3.6 en 3.9 bar Speedster 1.8 1.9 achtijd achter meer bar omdat dit het zwaarste punt is bij een speedster maar dus niet de fout om voor en achter dezelfde bar te houden dit is zo fout !!!!!!
Hoe houd jij rekening met bandbreedte en druk?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
rayz25

Bericht door rayz25 »

Afhankelijk van het compound van de band als het een zachte band of harde is.

En je moet een beetje testen net als bij karten te hard komt de band niet op temperatuur te zachte band verliest ook grip als de band te warm wordt. Je zal de grens moeten opzoeken of regelmatig even na een rondje circuit even temp meten.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

linne150 schreef:Hoi Piet,ik heb hetzelfde.Ze liggen op de stapel en dan kan je het goed zien,samen met Chris besproken en tot de conclusie gekomen die banden zijn te hard 1.9 :!: Ik denk dat ze met 7000km versleten zijn :shock:incl 2 cirquit dagen maar zoals je weet doe ik het daar altijd rustig aan.De 888 zijn volgens mij harder rubber.Dit is niet wetenschappelijk onderbouwt :P maar gevoels matig :idea:
Wilbert, ze kunnen prima dienst doen in de sneeuw. :idea: Op de Stelvio hadden ze meer grip dan de Bridgestone re050. Die waren dan wel van Duitse breedte. Een van de technische jongens had nog een andere verklaring waarom de banden in het midden waren versleten. Helaas ben ik alleen vergeten wat die was. :oops:
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

piet schreef:
linne150 schreef:Hoi Piet,ik heb hetzelfde.Ze liggen op de stapel en dan kan je het goed zien,samen met Chris besproken en tot de conclusie gekomen die banden zijn te hard 1.9 :!: Ik denk dat ze met 7000km versleten zijn :shock:incl 2 cirquit dagen maar zoals je weet doe ik het daar altijd rustig aan.De 888 zijn volgens mij harder rubber.Dit is niet wetenschappelijk onderbouwt :P maar gevoels matig :idea:
Wilbert, ze kunnen prima dienst doen in de sneeuw. :idea: Op de Stelvio hadden ze meer grip dan de Bridgestone re050. Die waren dan wel van Duitse breedte. Een van de technische jongens had nog een andere verklaring waarom de banden in het midden waren versleten. Helaas ben ik alleen vergeten wat die was. :oops:

Sneeuw is wel het laatste wat ik met deze auto wil hebben :oops:
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
Plaats reactie