trotse eigenaar

Stel jezelf en je auto voor.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: trotse eigenaar

Bericht door gertje »

the-duke schreef:
Ik heb nog een set orginele, maar als je alles op de juiste NM aanhaalt heb je de sandwich ringen niet nodig
Bedoel je dat alles dan vast blijft zitten, het deel met de ringen niet los komt, dus alleen de dop verwijderd OF bedoel je dat je alles monteert zonder ringen ? (lijkt me niet)
Ik heb zo weinig ruimte dat het filter er niet uit kan, zonder de sandwhich plate te verwijderen, dus moet in mijn geval sowieso los helaas..

gr,
The Duke
Ja idd dan is het enkel de dop, misschien eens overwegen om de inlaat te vervangen door een 2.4 dan heb je normaal plaats genoeg en misschien nog een paar pk meer Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: trotse eigenaar

Bericht door Smiley »

the-duke schreef: 21 apr 2022 9:41 Ik heb zo weinig ruimte dat het filter er niet uit kan, zonder de sandwhich plate te verwijderen, dus moet in mijn geval sowieso los helaas..
Zit het dbilas inlet manifold in de weg?
Heb je een kiekje van de situatie?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: trotse eigenaar

Bericht door the-duke »

Ja idd dan is het enkel de dop, misschien eens overwegen om de inlaat te vervangen door een 2.4 dan heb je normaal plaats genoeg en misschien nog een paar pk mee
Het is geen standaardinlaat, is speciale inlaat van DBilas, gegoten aluminium, zeer optimaal, dus ga ik zeker niet vervangen.

@Smiley, ik heb zo gauw geen foto, maar daar is niks aan te veranderen, inlaatspruitstuk zit waar het zit.

Ik heb ooit wel eens gedacht aan een remote filter, maar na veel zoeken geen goede oplossing gevonden. Er is in Amerika wel een billlet-adapter te krijgen, maar op de een of andere manier ging dat weer niet goed samen met de 2.2 speedster qua olieflow. Ik ben de details vergeten.
Dat was zo iets: https://www.racewinningholdings.com/pro ... 9189877814

Ik heb ook ooit van Exmantaa een tweede sandwhichplate gekocht, om bij een bedrijf er o-ring groeven in te laten maken, zodat je heel simpel en goedkoop en degelijk altijd een perfecte afdichting hebt. Helaas bleek er daarvoor te weinig materiaal aan de sandwhich plate te zitten om dat op een goede manier te doen, dus ook die optie heb ik toen maar opgegeven.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: trotse eigenaar

Bericht door Smiley »

Het begint weer een beetje te dagen hoe het met die kit zat ja.
Afbeelding

Is het complete manifold eraf bij een oliewissel nog een optie?
Die pakkingen zijn nog goed te krijgen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: trotse eigenaar

Bericht door gertje »

Pas geleden had iemand daar hetzelfde probleem mee, Manifold losmaken en beetje liften zou moeten lukken. Hij ging op termijn wel de 2.4 installeren ( heeft ie ook iets meer vermogen)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: trotse eigenaar

Bericht door the-duke »

zou idd inlaat eraf kunnen halen, maar ik ga voorlopig maar het filter laten zitten en alleen olie wisselen.
Ik rijd zo weinig dat het filter nooit echt vies kan worden, ben alleen wel eens ongerust hoe lang zo een "papieren" filter goed blijft.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: trotse eigenaar

Bericht door S. Gonzales »

the-duke schreef: 24 apr 2022 9:27 zou idd inlaat eraf kunnen halen, maar ik ga voorlopig maar het filter laten zitten en alleen olie wisselen.
Ik rijd zo weinig dat het filter nooit echt vies kan worden, ben alleen wel eens ongerust hoe lang zo een "papieren" filter goed blijft.

Gr,
The Duke
Het gevaar is dat het filter na verloop van tijd “uit elkaar gaat vallen” en een fractie van dat filterpapier het sproeiertje die op de distributieketting gericht staat verstopt. Dat is de reden van knappende distributiekettingen in het verleden. De upgrade bestond o.a.naast de nieuwe ketting en spanner ook uit een nieuwe sproeier met een iets groter gaatje. Dat is waarom ik altijd originele GM oliefilters gebruik. En om nog even op het vorige verhaal terug te komen, ik adviseer de O ring altijd maar eenmaal te gebruiken. Nu heb ik makkelijk praten want heb een aardige voorraad :lol:
Dat voorkomt problemen met meedraaien van de sandwich plaat. Bij filtermontage de dop + nieuwe O ring goed insmeren met motorolie en met 25Nm vastzetten, niet meer niet minder! Probeer de neiging tot vaster draaien te onderdrukken en gebruik een geschikte momentsleutel. Bij de volgende beurt(en) heb je dan echt geen probleem!
Laatst gewijzigd door S. Gonzales op 30 apr 2022 8:10, 1 keer totaal gewijzigd.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: trotse eigenaar

Bericht door Smiley »

De dop kan er niet af Joop.
Kijk nog eens naar het plaatje een stukje naar boven. Die linker zwarte buis loopt letterlijk over de dop.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: trotse eigenaar

Bericht door the-duke »

Het gevaar is dat het filter na verloop van tijd “uit elkaar gaat vallen”
Daar was ik dus al een beetje bang voor..

Heb altijd alleen maar originele filters gebruikt en bij garage Oosterhout laten vervangen, maar filter was laatste keer in 2018 waarbij de originele sandwichplate ringen zijn hergebruikt, omdat de aftermarket ringen die ik net daarvoor had gekocht liever niet gebruikt werden door de monteur daar. De originele kwamen er mooi uit en vond ie een veiliger plan, de aftermarket zagen er toch niet zo vertrouwenwekkend uit, waar ik het wel mee eens was.

Dan moet ik er waarschijnlijk toch aan geloven langzamerhand, ik neem niet aan dat iemand nog een voorraadje originele heeft waar hij vanaf wil ?
(of een beter idee qua remote filter aftakking en filterhuis)

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: trotse eigenaar

Bericht door S. Gonzales »

Smiley schreef: 24 apr 2022 16:05 De dop kan er niet af Joop.
Kijk nog eens naar het plaatje een stukje naar boven. Die linker zwarte buis loopt letterlijk over de dop.
Hi Stefan,

Dat klopt, maar daar ging het niet om. Het gaat erom dat het filter niet eeuwig meegaat en daardoor voor ellende kan zorgen. Conclusie: toch maar een keer dat dBilas inlaat spruitstuk lossen en het oliefilter vernieuwen.
Overigens niet zo handig van dBilas, deze constructie. Maar…Duke zal het ermee moeten doen. Ik denk dat elke 2 jaar vervangen een veilige marge is. Wel een beetje extra werk…maar dat is (bijna) met elk Speedster klusje zo. Kost bij een Speedster altijd meer tijd dan je van tevoren inschat. “Don’t ask me how I know” :bangin: :yes:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: trotse eigenaar

Bericht door Manta79 »

Zeg buurman, is het filter dan niet weg te laten een optie en een externe oliefilter niet een mogelijkheid?

https://www.amazon.com/Hayden-Automotiv ... ive&sr=1-3
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: trotse eigenaar

Bericht door S. Gonzales »

Manta79 schreef: 27 apr 2022 20:49 Zeg buurman, is het filter dan niet weg te laten een optie en een externe oliefilter niet een mogelijkheid?

https://www.amazon.com/Hayden-Automotiv ... ive&sr=1-3
Ik gok dat Duke zijn auto toch liever zo origineel mogelijk wil houden :roll:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: trotse eigenaar

Bericht door the-duke »

Dat is het probleem niet hoor ;)
Ik heb wel alles nog liggen, om hem weer terug te bouwen naar origineel, maar blij met de aanpassingen.

Ik zou sowieso geen oliefilter durven gebruiken zonder "huis", ben bang met de oliedruk van de Z22SE dat het filter uit elkaar zou barsten anders.
Daarvoor zijn er wel diverse mogelijkheden te vinden bijvoorbeeld bij oudere BMW's (uit mijn hoofd bv de 750i, 12 cilinder), maar op de juiste manier aansluiten op de Z22SE van de Speedster heb ik nooit wat voor kunnen vinden.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: trotse eigenaar

Bericht door gertje »

Na een paar dagje klussen om hem weer klaar voor de keuring te krijgen. Hebben we weer een groen kaart voor de rest van het jaar. We hebben afgelopen jaar het dubbele aantal km gedaan dan vorig jaar 300km
Spijtig genoeg komen de Speedster prullen ook aan de mijne. Heb 3 stelschroeven van de koplampen moeten repareren. Blijkbaar waren die vorig jaar ook al stuk maar stonden wonder wel wel juist afgesteld.

Na een paar jaar niets te hebben gedaan gaan staan op de planning. Grotere benzinetank, uitlaat wat aanpakken en alle clams eraf en alles mooi uitlijnen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: trotse eigenaar

Bericht door gertje »

Vandaag nog eens geklust aan de Speedster, lag hier al even stof te vergaren pro alloy 48l anti Surge tank geplaatst.
Tegenover de meeste heb ik het inspectie gat niet groter gemaakt. (Mijn handen liggen helemaal open van door het kleine gaatje de stekker en de benzine leidingen er af en er aan te doen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Plaats reactie