carterdop sensor voor olietemperatuur

Alle overige technische zaken.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

T-stuk in oliekoeler (retour) aansluiting en daar een sensor in?? Dan weet je tenminste echt wat er je blok ingaat. :wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Allemaal prachtoplossingen, en op vx.org en z22se ook allemaal prachtig, maar niks in de trans van "dat moet je exact hebben, en daar kun je het kopen".
Ik hou van makkelijk :D
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Exmantaa zei:
T-stuk in oliekoeler (retour) aansluiting en daar een sensor in?? Dan weet je tenminste echt wat er je blok ingaat
Daar heb je een interessant punt. Heb ik ook al vaker over gedacht, maar ik weet niet genoeg van de constructie van de motor en alles erom heen om te weten "wat je nu waar meet"..

Als ik de flow van olie kon volgen van bv carter -> pomp -> filter -> aansluiting voor oliekoeler, etc. t/m terug in het carter, dan kon ik een logisch punt bepalen om te gaan meten.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Exmantaa schreef:T-stuk in oliekoeler (retour) aansluiting en daar een sensor in?? Dan weet je tenminste echt wat er je blok ingaat. :wink:
De vocky oplossing ja
Afbeelding

Als jij daar nu eens mooie kitjes voor ging maken, met een inbouw handleiding?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

the-duke schreef:Exmantaa zei:
T-stuk in oliekoeler (retour) aansluiting en daar een sensor in?? Dan weet je tenminste echt wat er je blok ingaat
Als ik de flow van olie kon volgen van bv carter -> pomp -> filter -> aansluiting voor oliekoeler, etc. t/m terug in het carter, dan kon ik een logisch punt bepalen om te gaan meten.

Gr,
The Duke
VX forum:
It goes up the oil pick up pipe, through the lower block craddle, into the oil pump, out of the pump to the side of the engine (it would normally go to the oil filter but this route is blocked off on the vx220), into the oil cooler, out of the cooler into the oil filter, out of the oil filter into the main oil galleries of the block and also through a restrictor into the head.

inside the block it feeds the rear bearings of the balancer shafts, the main bearings, the big end bearings, the front balancer shaft bearings, the balancer shaft chain tensioner and the oil jet

the head oilways feed the main chain tensioner, auxillary drive (blanked off on the vx220), cam bearings and hydraulic lifters
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Exmantaa schreef:T-stuk in oliekoeler (retour) aansluiting en daar een sensor in?? Dan weet je tenminste echt wat er je blok ingaat. :wink:
Is het niet interessanter om te weten hoe heet de olie uit het blok komt?
Hangt natuurlijk af van wat je wilt weten. Wil je een indicatie of de olie warm genoeg is om de motor zwaarder te gaan belasten, dan kun je uit de voeten met een meting vlak voor de olie het blok in gaat. Wil je tijdens zwaar belasten de olie temperatuur in de gaten kunnen houden, dan lijkt het mij verstandig dat iig voor de koeler te doen.

Tevens nog een plaatje (topview in carterpan)waar de tempratuur gemeten zou worden indien je de aftapplug aansluiting gebruikt tov die van de peilstok. Aftapplug aan de rechterzijde steekt horizontaal in het carter, peilstok zit aan het eind van het kanaaltje dat afgedekt is door een staalplaatje.

Afbeelding

Het kanaaltje naar de peilstok zal in mijn optiek zeer vertragend werken op temperatuursveranderingen; er is daar nauwlijks flow!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Is het wel handig om ná de oliekoeler te meten? Ik denk dat ik meer geinteresseerd ben in hoe heet de olie is wat uit het blok terugloopt.
Stel dat je een probleem hebt wat je olie erg opwarmt (een lager wat aan het stuklopen is), dan zal je dat het eerste zien door abnormale stijging in temperatuur van de olie die terugloopt. Die temperatuur geeft ook echt je bloktemperatuur aan, de olietemperatuur na je koeler geeft "alleen" (niet helemaal correct gesteld natuurlijk) aan hoe "goed" je koeler is...

Hoe het ook zit, of hoe het ook zou moeten, zolang mijn olie in het carter maar niet boven de 125 graden uitkomt, dan weet ik dat het goed is (tenminste, zo houdt het blokje het al 65.000km vol) :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Nou, wat Doom zegt dus :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Nog even hierop reageren:
Dominique schreef: .....
Wil je een indicatie of de olie warm genoeg is om de motor zwaarder te gaan belasten, dan kun je uit de voeten met een meting vlak voor de olie het blok in gaat.
.........
Doordat de koeler in de speedster een warmtewisselaar is met het koelwater, zal de temperatuur van de olie tijdens opwarmen ná de koeler warmer zijn dan vóór de koeler, tenminste, tot ongeveer 86-90graden olietemperatuur (koelwater is natuurlijk altijd veel eerder warm dan de olie). Dus een temperatuurindicatie van de olie in het carter is dan altijd een veilig uitgangspunt voor het bepalen van het moment om het gas wat dieper in te gaan trappen :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Maik schreef:Nog even hierop reageren:
Dominique schreef: .....
Wil je een indicatie of de olie warm genoeg is om de motor zwaarder te gaan belasten, dan kun je uit de voeten met een meting vlak voor de olie het blok in gaat.
.........
Doordat de koeler in de speedster een warmtewisselaar is met het koelwater, zal de temperatuur van de olie tijdens opwarmen ná de koeler warmer zijn dan vóór de koeler, tenminste, tot ongeveer 86-90graden olietemperatuur (koelwater is natuurlijk altijd veel eerder warm dan de olie). Dus een temperatuurindicatie van de olie in het carter is dan altijd een veilig uitgangspunt voor het bepalen van het moment om het gas wat dieper in te gaan trappen :wink:
Ben je gisteravond vroeg naar bed gegaan ofzo? :x

Het liefst zou ik 5 sensors, op verschillende technisch en tactisch verantwoorde posities in het olie systeem van de motor hebben.
Ik ben dan ook bezig met een manual en een onderdelenlijst hiervoor en schat dat als ik in 2021 hiermee klaar ben er nauwlijks nog Speedsters rondrijden en de leveranciers voor de onderdelen uit de lijst inmiddels failliet zijn.
Tot die tijd zet ik de kachel in mijn Speedster op de hoogste stand en wacht ik met de motor boven de 3k rpm te rijden tot er warme lucht uit komt. Dat is in de zomer pas na een kwartier of 20km, en in de winter rij ik dus niet boven de 3k rpms. :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Exmantaa zei:
Exmantaa zei: Quote:
T-stuk in oliekoeler (retour) aansluiting en daar een sensor in?? Dan weet je tenminste echt wat er je blok ingaat


Als ik de flow van olie kon volgen van bv carter -> pomp -> filter -> aansluiting voor oliekoeler, etc. t/m terug in het carter, dan kon ik een logisch punt bepalen om te gaan meten.

Gr,
The Duke


VX forum:
It goes up the oil pick up pipe, through the lower block craddle, into the oil pump, out of the pump to the side of the engine (it would normally go to the oil filter but this route is blocked off on the vx220), into the oil cooler, out of the cooler into the oil filter, out of the oil filter into the main oil galleries of the block and also through a restrictor into the head.
Toppie. Ik wil dus weten wanneer de olie echt warm genoeg is op het gas te gaan, dus moet ik deze plek hebben als ik het goed zie (waar Vocky om de een of andere reden zijn drukmeter heeft gezet i.p.v. temperatuurmeter). Dat is de retourplek na de oliekoeler, toch Exmantaa ?

Te warm zal ik niet snel last van hebben, heb 2 oliekoelers erop zitten :wink:

Smiley zei:
Allemaal prachtoplossingen, en op vx.org en z22se ook allemaal prachtig, maar niks in de trans van "dat moet je exact hebben, en daar kun je het kopen".
Ik hou van makkelijk
Hier kan je het makkelijke antwoord vinden voor redelijk goed te checken of je olie niet te warm wordt: http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 1&start=60
Ik had de plug (Summit) voorbeeld van sensor en meter (Yvo) gevonden. Ik wil echter niet weten hoe warm de olie in het carter is, maar wat er mijn motor ingaat.. Daarom voor mij niet wat ik zoek als oplossing..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie