carterdop sensor voor olietemperatuur

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

carterdop sensor voor olietemperatuur

Bericht door Smiley »

Weet iemand toevallig nog of de sensor die Mark hier gebruikt heeft voor de olietemperatuur nog ergens anders verkocht wordt?
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
Moto concepts heeft hem niet meer, en ik zit te zoeken wat ik allemaal nodig heb voor een oliedruk en temperatuur meter projectje.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Ik heb hier ook al vaak aan zitten te denken en vooral de eerste tijd dat ik de auto had. Vooral de olie temperatuur miste ik erg.

Na wat logisch nadenken: dik allumiunium blok met weinig pk's, toerenbereik tot 6.5000 toeren, blok hangt in gezinsauto's. Dat kan eigenlijk niet fout gaan..... Daarbij zijn er weinig speedy's met meer dan 100k op de klok, voor de 100k je blok in elkaar laten draaien is bijna een lintje waard!

Mijn 600cc perst er 130 pk uit (iets anders dan 2.2 liter met 150 pk), in de 6de versnelling rijdt je bij 120 km/h al meer dan 6000!!! toeren. Warmrijden doe ik daar al met 3000 à 4000 toeren. Terwijl veel rijders tot 8000 toeren warmrijden en nooit blok problemen hebben :roll:

Met de speedy maak ik me niet zoveel zorgen, toch rij ik de eerste 5 a 10 km/min rustig, ik kom dan echt niet boven de 110 km/h oftewel de 3,5 à 4k toeren zie je mij niet aantikken.

Oja, de vraag:
Smiley, is dat geen stick die je in je blok moet hangen? Dat zou ik niet doen, geen idee waar die tussen gaat zitten oid. Ik heb eigenlijk ook nooit iets perfects gevonden, je zit iedere keer met die maten die niet overeenkomen...
Dan nog die meter inbouwen, kon de juiste plaats maar ook niet verzinnen voor mij.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Is volgens mij een gewone olie pijlstok vervanger, met een sensor onderin.

Als je niet in je dash wilt zagen, is een console bracket de enige optie:
http://www.elise-shop.com/hurricane-gau ... p-438.html
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Ik denk aan 2 dingen..

Ten eerste mag je niet te veel carterdruk krijgen met een dergelijke sensor (denk compressor), want anders gaat ie wel een beetje blazen/spetteren langs een dergelijke sensor. Die dichten nooit zo mooi af als het dopje dat aan je standaard peilstok zit.

Ten tweede, de constructie van onze carterpannen is wel een beetje vreemd en ik vraag me af of je hiermee een nauwkeurige meting krijgt.
Er is vrij recent een topic geweest op het uk forum (kan hem even zo snel niet vinden) over een carterpanmodificatie en daar kan je zien dat er een soort kanaaltje zit waardoor de pijlstok binnenkomt (topic ging over weghalen, zodat je geen verstopping daarvan kon krijgen).
Met andere woorden de sensor hangt niet direct in de plas olie en vraag me dus af hoe bruikbaar dat zal zijn.
Als je het topic vind (plaatjes carterpan zitten erbij) zal het direct duidelijk zijn wat ik bedoel..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

toch nog gevonden :wink:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... -mod-pics/

En ik zie dat ze zeggen dat de latere types Z22SE dit niet hebben, maar vanaf wanneer dit dan is ??

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Ik heb de temperatuur alleen nodig als indicatie om volle polle te gaan.
Ik ga er niet constant naar kijken om te zien hoe het met het blok is.

Het ding kost geen drol, dus ik waag het er gewoon op :D
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Smiley schreef:Is volgens mij een gewone olie pijlstok vervanger, met een sensor onderin.

Als je niet in je dash wilt zagen, is een console bracket de enige optie:
http://www.elise-shop.com/hurricane-gau ... p-438.html
Die console vind ik niet mooi, vind het niet bij de speedster passen. Je levert ook behoorlijk wat ruimte in. Een groot voordeel is dat die meters niet constant in je gezichtveld bevinden en dus geen afleiding geven.
In dashboard zagen is niet een groot probleem, maar ik denk iedere keer weer een ande beste plaats voor de meter.

Het liefst zou ik de olie temperatuur/druk willen aflezen op de scangauge. Maar tot die optie er is.... :wink:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Smiley schreef:Ik heb de temperatuur alleen nodig als indicatie om volle polle te gaan.
Ik ga er niet constant naar kijken om te zien hoe het met het blok is.

Het ding kost geen drol, dus ik waag het er gewoon op :D
Dan zou ik op zoek gaan naar enkel een carterplug met temperatuurmeter met draadje naar dashbord om waarde af te lezen. Kan je tenminste ook nog je olie peilen op het circuit :wink: Zonder extra bagage mee te hoeven nemen.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Dennizz schreef:Dan zou ik op zoek gaan naar enkel een carterplug met temperatuurmeter met draadje naar dashbord om waarde af te lezen.
Dat was de complete reden van dit topic; die zijn er dus niet blijkbaar.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Smiley schreef:
Dennizz schreef:Dan zou ik op zoek gaan naar enkel een carterplug met temperatuurmeter met draadje naar dashbord om waarde af te lezen.
Dat was de complete reden van dit topic; die zijn er dus niet blijkbaar.
Die kon ik ook al niet vinden toen.... Maarja, ook niet echt heel goed gezocht! Geen flauw idee welke maat motoren hebben maar daar is dit systeem ook een veelal gebruikt systeem.

Misschien heeft Maik nog een oplossing/idee?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

De carterplug heeft M12x1.75 draad, en dit is zoals uiteraard veel van die speedsteronderdelen weer geen standaard draad.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Als je een sensor neemt met 1/8 schroefdraad, kan je hem monteren in een originele carterplug. 8)

Afbeelding

Mijn console past met de driehoekjes in beide zijkanten net iets beter bij de Speedster :D Ook kan er indien nodig nog een metertje bij :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

sooike schreef:Als je een sensor neemt met 1/8 schroefdraad, kan je hem monteren in een originele carterplug. 8)

Afbeelding

....
Zo'n soort oplossing heb ik ook. Alleen zit mijn sensor niet door en door in de aftapplug, er is dus een klein beetje vertraging in de temperatuuruitlezing.
Bij rustig rijden (niet te hard door de bochten) hou je sowieso met deze oplossing vertraging, want ook de aftapplug zit (volgens mij) in een uithoekje van de carterpan. Als ik zonder alteveel g-krachten warm rij (bv op de snelweg) zie je de temperatuur heel rustig opklimmen. Als je dan bv bij 55graden olietemperatuur even flink wat lastwissel pakt, zie je de temperatuur heel hard oplopen, zomaar 8 graden in 10-15s. Dus je moet de olieprut soms even roeren om een meer precieze uitlezing te krijgen :wink:
Geen probleem op het circuit natuurlijk...
Afbeelding
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Klopt als een bus Maik, er zit wel wat vertraging op.
Ik heb een piekwaarde van 88°C, kom nooit op circuit :roll:
Einfach nur ein nackter Sportler
Plaats reactie