Pagina 1 van 1
Probleem....
Geplaatst: 17 dec 2010 6:59
door Menster
Afgelopen woensdag middag vrij genomen om een nieuwe accu te halen voor de Speedster. Al een paar keer de afgelopen weken liet de accu me in de steek en alleen door overstarten sloeg hij aan.
Nu ook weer, accu compleet leeg.
C klasse ervoor met zijn achterkant, aansluiten en proberen te starten, maar zelfs toen nog geen lampje dat aanging, het bleef donker.
Even een paar minuten gewacht en langzaamaan kwam er wat leven in de auto. Nou goed, na ongeveer een kwartier aan het infuus gingen alle lampjes aan en had ik er vertrouwen in dat de auto zou starten.
Niet dus. De startmotor draaide rond.... maar de motor sloeg niet aan.
Alle zekeringen nagekeken, brandstofafsluiter, ik hoorde de pomp lopen.... maar er gebeurde niets.
De verzekering gebeld en die kwamen met een afsleepwagen (laag model voor sportwagens). Deze monteur had OBD tester bij zich en het bleek de IMO te zijn.
Afgetakeld naar de Opel dealer en daar staat hij nu. Ze hebben al geprobeerd de sleutels te resetten en opnieuw te programmeren. De afsluiten stond goed, de startmotor draait, het alarm gaat eraf....
Nu proberen ze de antenne van de IMO.
Enig idee?
Geplaatst: 17 dec 2010 9:32
door Smiley
Dit was het non start geluid bij mij, toen ik de gele en grijze relais per ongeluk had omgedraaid in de kofferbak:
http://www.auto-editie.nl/prive/clamremoval/start.wmv
Die gele wil nog wel eens stuk gaan.
Welke codes gaf de OBD reader?
Geplaatst: 17 dec 2010 10:01
door Menster
tja dat geluid maakt de auto idd...
de dealer denkt dat het aan het alarm ligt, maar ze krijgen de sleutels ook niet geprogrammeerd.
ben benieuwd, hij staat er nu al 2 dagen
Geplaatst: 17 dec 2010 10:19
door Smiley
misschien aansluitingen van de relais licht gecorrodeerd.
Hier vino die last had van de bruine:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3851
MartinB had het een keer dat de gele niet goed contact maakt.
Ik hoop niet dat ze in de vervangingsmodus schieten bij je opel dealer.
De ecu staat hoog op dat lijstje, en dat kreng is 1400 euro, terwijl het 9 van de 10 keer geen ruk helpt. (behalve aan omzet)
Geplaatst: 17 dec 2010 11:34
door Piet
1400 voor een Ecu? +/- 400, toch?
Geplaatst: 17 dec 2010 11:43
door Vino
Ik heb nooit het definitieve probleem kunnen oplossen, en heb daarom mijn 'overbrugging' oplossing definitief gemaakt en heb nu al 1 jaar geen problemen meer.
Misschien een idee je relais in de kofferbak na te lopen en eventueel te vervangen.
Ze kosten in ieder geval heel wat minder dan een ECU.
gr,
bas
Geplaatst: 17 dec 2010 12:19
door Smiley
piet schreef:1400 voor een Ecu? +/- 400, toch?
Net effe nagekeken, en het ding was 1125,74 incl btw.
Volgens mij kwam het incl arbeid op die 1400 ongeveer.
Geplaatst: 17 dec 2010 14:20
door Exmantaa
Menster schreef:tja dat geluid maakt de auto idd...
de dealer denkt dat het aan het alarm ligt, maar ze krijgen de sleutels ook niet geprogrammeerd.
ben benieuwd, hij staat er nu al 2 dagen
Het alarm van een Speedster staat geheel los van de immobilizer (key chip), dus kijk daar verder niet naar.
Volgens mij behoort ie met een immobilizer probleem heel even te lopen om daarna weer af te slaan. Maar verder geen praktische ervaring mee.
Eerst maar de basics; brandstofdruk/pomp controleren en evt. relais overbruggen. Daarna verder kijken => ecu/immobilizer. Heb je al de andere sleutel geprobeerd? (sleutels hebben allemaal een andere code welke de ecu heeft aangeleerd.)
Als niets help zou ik de ecu laten "vrij schakelen" met de carpass code en de immobilizer/sleutels daarna opnieuw laten aanleren.
Geplaatst: 17 dec 2010 17:14
door the-duke
of misschien deze keer toch de fuel cut-off switch ?
Zie
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... sc&start=0
Wordt op den duur wel lastig natuurlijk, als de garage al van alles heeft lopen "kloten" met programmeren enzo waar ze niet helemaal uitkomen blijkbaar..
Maar in lijn met wat Exmantaa zegt, zelfs misschien nog wat simpeler kijken naar het probleem: eerst kijken of er benzine komt en/of ie vonkt en van daaruit verder..
Gr,
The Duke
Geplaatst: 17 dec 2010 17:56
door Piet
Smiley schreef:piet schreef:1400 voor een Ecu? +/- 400, toch?
Net effe nagekeken, en het ding was 1125,74 incl btw.
Volgens mij kwam het incl arbeid op die 1400 ongeveer.
Huh, we hebben over de motor ECU ???
In dat geval had ik een relatief koopje. Ik heb er 433 pond ex vat voor betaald bij een Vauxhall dealer. Toen stond de pond wel hoger dan nu.
Net als bij jouw loste dat mijn probleem niet op.
Blij dat ik hem niet heb weggedaan. Je zult dat kreng maar nodig hebben.
Geplaatst: 17 dec 2010 18:49
door Exmantaa
Zag vanmiddag nog een ecu incl. transponder en sleutels op ebay.uk staan, maar lijkt me een laatste redmiddel. Niet iemand in de buurt bij je met een Opcom??
Geplaatst: 17 dec 2010 22:04
door Dennizz
piet schreef:Smiley schreef:piet schreef:1400 voor een Ecu? +/- 400, toch?
Net effe nagekeken, en het ding was 1125,74 incl btw.
Volgens mij kwam het incl arbeid op die 1400 ongeveer.
Huh, we hebben over de motor ECU ???
In dat geval had ik een relatief koopje. Ik heb er 433 pond ex vat voor betaald bij een Vauxhall dealer. Toen stond de pond wel hoger dan nu.
Net als bij jouw loste dat mijn probleem niet op.
Blij dat ik hem niet heb weggedaan. Je zult dat kreng maar nodig hebben.
Yep koopje Piet!
Bij mij werd die aangesmeerd inclusief montage op 1300 euro's. Ik ben nog steeds blij dat ik het niet heb gedaan, het was overigens het probleem ook niet.
Dealer wilde ook geen garantie geven op de oorzaak of de ecu terugnemen als de storing bleef. Die 1300 euro vergok ik liever in het casino, dan heb ik meer kans op succes

Geplaatst: 18 dec 2010 8:07
door Piet
Exmantaa schreef:Zag vanmiddag nog een ecu incl. transponder en sleutels op ebay.uk staan, maar lijkt me een laatste redmiddel. Niet iemand in de buurt bij je met een Opcom??
Die ECU kun je toch gewoon (laten) herprogrammeren voor je eigen sleutels?
Geplaatst: 18 dec 2010 13:03
door Exmantaa
Als je de carpass code bij de ecu hebt wel, maar je kunt ook simpelweg de transponerchips even uitwisselen.
