Interieur filter

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Interieur filter

Bericht door Martin »

Waar ik me een beetje aan ergerde :( was dat als je de blower aan zette
er heel wat doodde muggen en rommel in het interieur werden geblazen.
Dit heb ik opgelost door middel van een nylonkous om de lucht inlaat onder de voor kap.
Dit doe je als volgt,
1. je koppelt de alluminium slang los bij het voorraam.
2. nylonkous er over heen.
3. alluminium slang terug plaatsen


Probleem met muggen en rommel opgelost :lol:
Nu wel regelmatig schoonmaken, je zal versteld staan hoeveel rommel het nylonkousje tegenhoud.

Als er iets niet duidelijk is kan ik altijd nog een paar foto's maken van de installatie.



Gr, 8) Martin
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Ik heb er een filter van de afzuigkap er tussen gedaan. Heb nog nooit gekeken of hij vuil is. Zit er al meer dan een jaar in.
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Ik zou maar eens een keer kijken straks is hij verstopt :lol: :lol:

Het kan natuurlijk ook mee vallen, hier in het noorden veel boeren veel muggen :shock: .

Ik ben wel benieuwd, laat me het even weten als je gekeken hebt.


Gr 8) Martin
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik vind het nadeel van deze oplossingen (ook al vaak gezien op het engelse forum), dat je dus allemaal rommel in die pijp krijgt, en dat die dus evt. terug de ventilatie box in kan vallen.

Bij Arno z'n Elise kan je de gril er voor uithalen. Dan kan je bij de aanzuigopeningen komen. Daar zit nu horrengaas voor, werkt prima. Voldoende luchtstroom en alle rommel komt het systeem niet eens in (ok, buiten echt kleine onderdelen natuurlijk).

Het nadeel is dat je daar bij de speedster niet bij kan komen zonder de neus eraf te halen. Nu zit ik al een tijd te kijken of het niet mogelijk is om zelf een nieuwe gril te maken en dan het originele gaas eruit te knippen. En nee, ik wil niet die steinmetz gril, dat ding is echt bizar duur voor een stukje plastic.

Het probleem is alleen dat ik eigenlijk nergens een stuk plastic kan vinden wat je als gril in zou kunnen zetten. Bevestiging zelf lijkt me niet zo'n probleem. Als je wat stukjes gaas laat zitten die uitsteken kun je de gril daar wel aan monteren, heeft verder weinig te houden.

Mocht iemand suggesties hebben, graag!

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik kan je niet helemaal volgen Mark.

Als je de grill wil verwijderen bedoel je denk ik dat je het gaaswerk eruit wil halen. En daarvoor moet je eigenlijk ook de neus loshalen. En als je dat doet kan je net zo goed de openingen voor de verwarming onder de radiator afdekken met muggengaas.

Maar ik vermoed dat je dan niet het hele probleem hebt opgelost. Volgens mij zit er namelijk ruimte tussen de "modderkuip" en het chassis, bij de ABS-unit bij het linker voorwiel (ga straks even kijken of het klopt). Daar komt natuurlijk ook rommel door wat in theorie door de kachel kan worden aangezogen.

Dus ik denk dat de beste oplossing is om gaas aan te brengen op het losse einde van de alu-buis.

Hier nog een voorbeeldje van het Duitse forum:
Afbeelding

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Achter de grill zit volgens mij alleen de radiateur en niet de aanzuiging van de lucht voor de aanjager. Ik weet niet waar hij de verse lucht vandan haal. Ik zal zaterdag even kijken hoe het allemaal zit. Moet toch de brug op om olie en filter te vervangen. Precat verwijderen en de aanzuiging van de lucht naar de motor veranderen. Openluchtfilter moet voor de grill komen ivm koude lucht.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Hmm, ik denk dat ik het niet helemaal duidelijk heb uitgelegd. Wat ik bedoel is het "racegaas" wat voorin de neus zit, boven het nummerbord (waar ook de balk voor zit bij de 2.2). Daarachter zitten twee luchtingangen waar de ventilatie de lucht door aanzuigt (zie foto, genomen door het gaas heen). Bij deze twee aanzuigpunten hebben we gaas geplaatst.

Probleem is dus alleen dat die "gril" bij de speedster niet verwijderbaar is (bij de elise wel) en dat je er dus niet bij kan komen..

Mark
Bijlagen
gril.jpg
gril.jpg (61.73 KiB) 6992 keer bekeken
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Op de foto kan je inderdaad de twee luchtgaten zien. Maar nu ik een filter in de slang heb zitten van de afzuigkap blijf mijn auto mooi schoon en vooral mijn voorruit. Ik ga van de week het filter vervangen en kijk galijk wat er voor vuil er in zit. Ik neem aan vliegen en misschien kleine bladjes. Als je de buis eraf haal en dan de aanjager een keer hard zet hij het vuil uit het aanjagermotor blaas. Dus elk half jaar het filter vervangen en de buis geheel verwijderen en dan de aanjager vol aan zetten dan moet het goed gaan. :roll:
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

@Markv,

Dan had ik je toch goed begrepen. Maar waarom zou je dat gaas eruit willen halen?

Zelf overweeg ik om de "balk" te verwijderen als ik met de grote kentekenplaat blijf rijden.

Een andere vraag aan iedereen:

Hoeveel lawaai maakt jullie verwarmingssysteem? Het afblaasgeluid via de voeten maakt bij mij meer lawaai dan de rijgeluiden onder de 75 km/h! Is dat normaal?

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

SteV6 schreef:@Markv,

Dan had ik je toch goed begrepen. Maar waarom zou je dat gaas eruit willen halen?

Zelf overweeg ik om de "balk" te verwijderen als ik met de grote kentekenplaat blijf rijden.
Die balk vind ik zelf erg lelijk en wil ik er ook uit hebben. Met alleen het gaas erin is ie al een stuk beter, maar wat ik persoonlijk mooier vind is wanneer de gril gelijk loopt met de voorkant van de auto en dus niet naar binnen valt.

Daarnaast zou ik hem graag verwijderbaar hebben omdat het daar een ideale plaats is voor het plaatsen van camera's, temperatuur sensors etc.
SteV6 schreef: Een andere vraag aan iedereen:

Hoeveel lawaai maakt jullie verwarmingssysteem? Het afblaasgeluid via de voeten maakt bij mij meer lawaai dan de rijgeluiden onder de 75 km/h! Is dat normaal?
Op de hoogste stand doet ie dat bij mij ook. TADTS :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

De balk uit de grill is een klote werk. Als je het goed wil doen dan moet je de gehele body verwijderen.
Ik heb bij mij de balk ook verwijderd. Alleen ik heb de body niet verwijderd. Was in een half uurtje klaar.

De balk zit met 6 boutjes vast. Ik heb waar de boutjes aan de balk vast zit een gat gebord door de balk. Als je zes gaten geboord hebt dan is de balk los en kapot. Het is zonde maar ja. Heb toen onder de bumper de bouten van de bodemplaat los gemaakt en tussen de bumper en de bodemplaat iets tussen gedaan van 5cm zodat straks de boutjes er tussen uitvallen. De zes boutjes zitten nu nog in het gas met eromheen de stukjes van de balk. Heb dat open gemaakt met de dremel en de boutjes vallen op de bodemplaat en zo op de grond.

SUC6
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Ik haal elk half jaar de aluminiumbuis los daarin zit dan ongeveer een handje vol rommel (muggen, blaadjes, etc) :? deze verwijder ik dan met de stofzuiger :) .
Kous vervang ik 1 keer per 2 jaar.
Over lawaai ventilator kan ik niks melden, is me namelijk nog niet opgevallen zal hier volgende keer ook even opletten :P .


Gr, 8) Martin
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

SteV6 schreef:@Markv,
....
Een andere vraag aan iedereen:

Hoeveel lawaai maakt jullie verwarmingssysteem? Het afblaasgeluid via de voeten maakt bij mij meer lawaai dan de rijgeluiden onder de 75 km/h! Is dat normaal?

SteV6
Ik heb daar geen last van Stephan, tenminste, op stand 1 en 2 van de aanjager, en dan heb ik hem meestal op de stand ramen-voeten staan, nog nooit helemaal alleen op de voeten. Zelfs op stand 2 wordt het geluid nooit overheersend. Heb jij het als je hem alleen op de voeten afstelt? En op welke stand (1-2-3?) Ik zal het dan nog wel een keer checken voor je.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Het harde geluid ontstaat alleen in het voetencompartiment in de aanjagerstanden 2 & 3. Deze standen geven op alleen de voorruit geen overlast. Het staat mij bij dat er op het Engelse forum meerdere last van hadden door een losse aanvoerbuis. En een andere losse buis veroorzaakt in andere gevallen het niet warm worden van de verplaatste lucht. Mijn Speedster wordt van binnen wel echt warm :lol: , alleen met redelijk veel kabaal :(

Ik zal als ik daar tijd voor heb nog eens even op zoektocht gaan op vx220.org

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

Dag Speedsterbroeders,
Ik heb zojuist jullie site ontdekt, en heb me maar direct lid gemaakt. Mijn Speedster is een 2.2, met s/nr 3005.

Wat betreft de filter trok ik eerst ook gewoon een nylonkous over de aanzuigeringang, en dan terug de metalen slang erover. Maar het nadeel is dat alle vuil (vliegen, bladeren, enz), terug in de aanzuigmond beneden valt als je de slang lostrekt. Je reinigt dan de nylonkous, zet de slang er terug op, en bij de eerstvolgende kms wordt alle rotzooi terug tegen je filter geblazen. :(

Mijn oplossing: Verwijder de metalen slang van de zwarte plastic aanzuigblok. Zoek jezelf een stuk plasticbuis van ca 10cm lang en 70 à 75 mm breed. Trek je nylonkous over één open kant van het stuk buis en plaats dat met de filterkant naar beneden in het zwarte aanzuigblok. Schuif daarna de metalen slang terug op zijn plaats.
Vanaf nu blijft alle aangezogen rommel in het filterpotje liggen. Bij het reinigen trek je het stukje buis eruit, draai het op en kap het leeg. Blaas de filterkous proper en plaats het terug. De rommel valt nooit terug in de metalen slang. :idea:

Prettige feestdagen.
Pipo
Plaats reactie