electronische problemen

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
fasteddie
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 jul 2008 6:28
Locatie: noord holland
Contacteer:

electronische problemen

Bericht door fasteddie »

Hallo allemaal,

Van de week mijn speedster aan een nieuwe drubbelaar gehangen, echter kwam er na een aantal dagen achter dat de polen bij deze druppelaar net anders om warten dan de oude --> gevolg accu geheel leeg !!!
Polen omgdraaid en de accu weer opgeladen.

Vanochtend startte de auto gewoon, echter tijdens het rijden ging na ongeveer 5 minuten begon de fan hard te draaien en ging het lampje in het dashboard branden welke aangeeft dat er een elektrisch probleem is.
De motor stopte er niet mee, maar ik kon niet harder rijden als ongeveer 30 km.
Als ik de motor uitzet, kan ik wel gewoon weer starten, echter het is duidelijk dat het eletronische circuit van slag is!!
Alrm gaat er nog op en af, maar wel met moeite
De indicatie op het dashboard blijft continu branden, de overige lampen zijn gewoon uit

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Accu toch stuk?

Hoop dat iemand me een tip kan geven

Groet
Fasteddie
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Niet harder dan 30, klinkt als noodloop. (daar schiet de ecu in bij problemen)
noodloop is bedoeld om zeg maar met een minimale opzet, toch bij de garage te komen.
Hoewel ik nooit harder dan 15 kon in de noodloop, maar dat is een tweede.

Je lampje is vermoedelijk je Engine Management Light, wat constant oranje brandt.

2 oplossingen:

1. Er is niks stuk, maar de electronica heeft op een gegeven moment een signaal naar de ecu gestuurd, welke besloten heeft om de auto in de noodloop te schakelen.
Met een odb reader kan de foutcode uitgelezen worden, en indien nodig gereset. (= noodloop uit)

2. Er is wel iets stuk. De obd reset zal dan niet helpen. Het probleem zal op zeer korte termijn terugkeren, ondanks een odb reset.
Om een inschatting te kunnen maken wat er dan eventueel stuk is, moet de foutcode sowiezo uitgelezen worden.

De anwb kon de foutcodes uit mijn auto met zijn odb reader NIET lezen (en je hebt die dingen nodig), maar wel resetten.

Handig is als je op de een of andere manier bij opel kunt komen, of dat je je woonplaats post, zodat misschien een forumlid met een obd reader effe langs wil wippen, of dat je hem kunt lenen.

Als je de ecu wilt resetten, kun je ook zekering nummer 8 lostrekken, en pak 'm beet een kwartiertje later terugsteken. (foutcodes zijn dan wel gewist zover ik weet)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
erwin.d
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:16
Locatie: veendam

noodloop

Bericht door erwin.d »

Persoonlijk zou ik voorzichtig zijn met direct naar de Opel Dealer gaan. De kans dat onterecht een dure ECU word vervangen is meer dan aanwezig. (vraag Dennizz maar eens).

Recetten is een goed idee. En zorgen dat je accu in (getest) goede conditie is.

Zeker als er geen foutcodes zijn uit te lezen kan er niet zomaar een onderdeel defect zijn.

Ondanks dat niet alle feiten die richting op wijzen zou ik de stekkers achter je expansievat een heel GOED controleren. De pennen ervan worden naar verloop van tijd "ruim" en kunnen de vreemdste storingen veroorzaken. Zelf reed ik zeker 25x met max 30km voordat we het lek boven water hadden.

Succes!
genietoloog
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Het blijft link om een lader of druppelaar rechtstreeks aan je elektrisch systeem te hangen. Eigenlijk moet je altijd de accu ontkoppelen. En als je het niet doet in ieder geval de druppelaar eerst inschakelen voordat je hem aansluit.

Het lijkt er inderdaad op dat hij in de noodloop is gezet. Een mechanisme dat er voor zorgt dat je altijd nog een tunnel uit kunt rijden oid als gemeten gegevens niet meer kloppen.
Je kan de computer resetten door de accupolen even kort te sluiten (mits je geen dikke audioinstallatie met condensatoren hebt).
Alhoewel je er beter aan zou doen om toch even de computer uit te laten lezen. Storingen worden altijd ergens door veroorzaakt. Het is interessant om te kunnen achterhalen waaraan. Zo hou je een betrouwbare auto.
fasteddie
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 jul 2008 6:28
Locatie: noord holland
Contacteer:

motorische storing

Bericht door fasteddie »

Allemaal,

Bedankt voor jullie tips.
Zal eerst proberen of het verwijderen van zekering 8 het probleem oplost en zonodig de andere tips.

Het blijven draaien van de koelingsfan op hoge snelheid kan dat duiden op iets of is het electrisch circuit gewoon van slag?

Mocht het niet helpen is het wel mogelijk dat ik met de speedster naar een dealer rij?

Groet
Fasteddie
eryofa
Actief lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

motorische storing

Bericht door eryofa »

Het makkelijkste is natuurlijk als iemand van de club (in de buurt) de storingen even voor je uit zou lezen. Een goede OBD lezer van Scan Gauge kost trouwens € 150,00 en levert je ook andere nuttige informatie op. Je kunt zelf storingen uitlezen en ook storingen van het motormanagement resetten.

Zie:

http://www.diagnoseapparatuur.nl/scan-g ... -scangauge

Heb hem zelf ook gekocht en er al veel plezier van gehad. De Opel Dealer kan dat natuurlijk ook voor je doen. Wel zou ik goede afspraken maken voor t geval er gerepareerd moet worden, en vraag vooraf op t forum even een second opinion voor je dure reparaties laat uitvoeren.

Gelukkig is 't nog niet echt voorjaar ;-) heb je nog even de tijd de oplossing te vinden.

Wederom: Succes!
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Een goede OBD lezer van Scan Gauge kost trouwens € 150,00
Of een Op-Com van een paar tientjes die het ook prima doet..

Gr,
The Duke

P.S.
Volgens mij is het aanblijven van de ventilator en de oorzaak daarvan een indicator van een probleem dat wel eerder is beschreven op het forum, maar dan moet je even zoeken. Ik weet het niet zo uit mijn hoofd
The bullshit stops when the light drops
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Altijd draaiende fan is inderdaad een soort foutcode van de ecu. Kan ook optreden zonder dat het motorlampje brandt.
Reset en fan gaat weer uit.
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Er staat mij iets van bij dat een niet goed werkende egr-cheater ook de fan laat draaien. Mocht je dus een Vocky cheater hebben dan zou dat een probleem kunnen zijn.
En die accu die helemaal leeg is geweest, nooit goed. Denk dat je die zeker moet vervangen.
Gonzales woont best dicht bij, hij heeft een scangauge. Misschien kun je eens contact met hem opnemen.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Zag in je profiel link 0251 staan, dus ergens Heemskerk?
Ik woon zelf in Alkmaar en Gonzales zit nog dichterbij. (Als je een laptop hebt kun je een Opcom van me lenen.)
Dominque zit dacht ik ook in Heemskerk, dus...
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Klopt, woon in die omgving en ik heb een scangauge (al moet ik even zoeken waar) maar ik heb het ook redelijk druk. pm dus altijd even als je wat wilt afspreken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

electronische problemen

Bericht door S. Gonzales »

Voor de zekerheid zou ik idd eerst een neiuwe accu monteren, zo kom je straks niet voor onverwachte en vervelende verrassingen te staan. Het type accu wat je nodig hebt is een B18, bijvoorbeeld van Varta. Volgens mij is het probleem dan opgelost. Ik heb destijds regelmatig een constant draaiende coolfan gehad, na zo'n 10 minuten ging het storingslampje branden en kon ik vervolgens de storingscode verwijderen. Had alles te maken met de (Vocky) EGR cheater, sinds ik die vervangen heb voor een "Hollands fabrikaat" (waarvoor mijn grote dank R...), geen last meer van gehad.
Wanneer woensdag uitkomt wil ik wel even bij je langskomen. PM me dan maar, oke?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1092
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Bericht door paul »

Fasteddie is niet de enige die foutjes maakt met de druppelaar :oops:

Ik had m'n Speedster een paar dagen eraan gehangen en wilde zondag
kijken of ie weer wilde starten. Had door omstandigheden een slechte
week achter de rug en m'n kop er niet bij en heb de auto gestart terwijl
de druppellader nog aangesloten stond.

Hoop geratel vanachter m'n dashbord en alle lampjes gingen branden
(geel). Meteen gestopt met starten en contact afgezet. Toen druppellader
eraf.

Weer contact aangezet, weer allemaal gele lampjes etc. Daarna helemaal
niets meer. :? Geen lampjes meer, en geen enkel geluid uit de motor.

Wat denken jullie dat de schade kan zijn? Welke stappen moet ik volgen
om daar achter te komen, voordat ik naar de garage ga?

Alle hulp is welkom. A.s. donderdag wordt de auto getaxeerd. Staat een
beetje stom als ie niet eens wil starten. :shock:

Groeten,
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

electronische problemen

Bericht door S. Gonzales »

Zoals Herman al aangeeft eerst de accu (laten) testen (wat daar van over is). Maar ik zou er niet zomaar een andere accu als startaccu aankoppelen zolang je niet weet hoe het met je huidige accu is gesteld.
Ben overigens met je eens Paul, dat voor een serieuze taxatie alles in orde moet zijn. Zo niet dan moet het toch invloed op de taxatieprijs hebben lijkt mij.
Heb je een universeelmeter (€ 10,- in de bouwmarkt) meet dan de klemspanning eens op, zit je onder de 10 volt zou ik in dit geval een nieuwe accu halen en een nieuwe startpoging wagen. Let bij demontage op dat je eerst de minpool losmaakt en die bij het monteren weer als laatste aansluit. Zo heb je de minste kans op onbedoelde kortsluiting, bijvoorbeeld wanneer je ringsleutel bij het vastzetten van de + klem het metaal van de auto raakt. Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie