Remschijven in al zijn variaties

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Remschijven in al zijn variaties

Bericht door aKra »

Ik ben toch een beetje teleurgesteld over de remkracht van de Speedster Turbo. Daarom wil ik er eventueel het een en ander aan verbeteren. In de search het een en ander kunnen vinden maar toch helaas niet alles en was het al wat verjaard (~2005).

Gevonden op eBay:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0302625508

Of trap je zo door die schijven heen?

En andere mogelijkheden zijn vergrootte AP racing remschijven met een bell, echter dat is al ~600+ en dan heb ik zoiets meteen ~1500 uitgeven aan een 4-pots systeem? Of bestaat er nog een gulden middenweg?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Als ik jou was zou ik beginnen met de blokken, dat is al een wereld van verschil:
http://www.elise-shop.nl/cl-brakes-rc5- ... 00029.html

Erop zetten:
http://www.youtube.com/watch?v=d2jVE1I6aBs
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Als je schijven nog een beetje goed zijn zou ik eerst alleen andere remblokken proberen, die geven potentieel veel meer verbetering dan andere schijven.
Zitten er nog standaard opelblokken onder? Dat is echt rommel.
Gelijk pagid rs42 of rs14 of carbone lorraine rc5+ onder schroeven in dat geval en je weet niet wat je overkomt!
Gelijk remvloeistof (laten) verversen, vooral omdat ik her en der lees dat je de circuits op wilt gaan zoeken :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

DOT4 gaat er toch in? :wink:
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Remschijven in al zijn variaties

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

aKra schreef:DOT4 gaat er toch in? :wink:
Jep, maar gooi er dan wel een goeie dot4 in, of gelijk dot5.1, alletwee werk(t)en goed op mijn badkuip...
Afbeelding
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Als het heel erg koud is buiten zoals twee dagen terug dan was de ABS er wel erg snel in ja, maar dat is begrijpelijk. Die 'ene' lekkere zondag kon ik wel wat meer remvermogen aanspreken maar het lijkt mij dat ik net zoals de rest gewoon gebrek heb aan remvermogen ;)

Zit er zoveel verschil in remvloeistof dan? Het lijkt mij dat elke fabrikant die minimale eisen dient te halen voordat het 'DOT4' genoemd mag worden. En voor DOT5.1 moet je dan eerst het systeem leeg laten lopen? :roll:
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Als het heel erg koud is buiten zoals twee dagen terug dan was de ABS er wel erg snel in ja, maar dat is begrijpelijk. Die 'ene' lekkere zondag kon ik wel wat meer remvermogen aanspreken maar het lijkt mij dat ik net zoals de rest gewoon gebrek heb aan remvermogen
Ik weet niet wat je met remvermogen bedoeld, maar vooral goede remblokken maken het verschil qua remmen heb ik ervaren. Origineel kan je ook alles zo hard intrappen dat je rondom kan blokkeren, maar met goede blokken neemt vooral:
- de kracht af die je moet zetten om te remmen
- de doseerbaarheid toe
- de tijd dat je kan blijven remmen toe (minder snel faden)

Remschijven is van alles over te zeggen, maar gewicht is natuurlijk een factor, dus hoe lichter, hoe lichter het onafgeveerd gewicht met de bekende gevolgen voor de rijdbaarheid.
Hoe beter de kwaliteit, hoe minder snel dat ze krom gaan of verslijten. Hoe groter de diameter (met aangepaste klauwen), hoe minder kracht je moet zetten met remmen en ze hebben dan wat meer warmtebuffer.
Geboorde schijven scheuren vroeger of later altijd, gegroefde (voor zover de groeven nog niet zijn weggesleten) helpen wat met afvoeren remstof en laten gassen/hitte die ontstaan tussen remblok en schijf wat makkelijker ontsnappen.
Tenslotte, afhankelijk van de grootte en vorm van de ventilatieruimte tussen je 2 schijfdelen, zal je wat betere of mindere koeling hebben.
Echter... Als ik blokken en schijven wat mij betreft op 1 schaal moet zetten, is mijn persoonlijke ervaring dat blokken 90 % van het verschil maken en schijven misschien 10 % (mits ze sterk genoeg zijn en niet fysiek kapot gaan)..
Zit er zoveel verschil in remvloeistof dan? Het lijkt mij dat elke fabrikant die minimale eisen dient te halen voordat het 'DOT4' genoemd mag worden.
Remvloeistof moet vooral niet oud zijn naar mijn mening. Ik vervang voor de zekerheid ieder jaar. Ik rijd met wat Opel standaard voorschrijft en erin stopt en heb bijvoorbeeld bij een training met een buitentemperatuur van bijna 30 graden bijna 250 kilometer aan een stuk volgas / max remmen afgewisseld met een Speedster die meer vermogen heeft dan standaard en daarbij is de standaard remvloeistof geen beperking gebleken.
En voor DOT5.1 moet je dan eerst het systeem leeg laten lopen?
Ik weet dat niet zeker, maar ik weet wel dat na volledig drainen van je remsysteem het ontluchten best problematisch kan zijn, voordat je weer een pedaal hebt dat hard is en ook weinig vrije slag heeft. (zie mijn eerdere posts daarover). Ook lijkt me zuurstof in je remsysteem, ook al is het maar kort, geen ideale combinatie, omdat oxidatie direct begint.
Ik zou altijd kiezen voor heel ruim spoelen, inclusief de tech2 eraan om zeker te zijn dat ook je ABS pomp helemaal doorgespoeld is en inclusief voorste remklauwen omdraaien tijdens spoelen, om ook zeker te zijn dat die geen combinatie van verschillende soorten remvloeistof bevatten.

Ik ben zeker niet de "überexpert", en spreek alleen uit mijn eigen persoonlijke ervaringen, maar misschien heb je er toch wat aan.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Ik ben benieuwd of je na alle aanpassingen ook op 36.28m stil staat van 100-0, zoals ik met standaard spul. 8)
Voor circuitwerk zou ik ook niet met origineel blijven remmen..........
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Moet ik voor & achter, of is alleen voor afdoende om te beginnen?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Je kan met voor beginnen ja, maar als achter gewoon erg slecht remt dan zal je rembalans ver naar voren verschuiven wat onder de streep betekent dat je weer remkracht gaat verliezen, omdat je niet de volledige remkracht (beschikbare remfrictie van achterbanden op het asfalt) van je achterwielen gaat gebruiken.
Rembalans wat meer naar voren is niet erg voor de algehele balans van de auto, andersom juist wel.
Ik verwacht wel dat het een verbetering geeft t.o.v. standaard remmerij, maar het kan dan nog steeds een stukje beter.
Afbeelding
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Over het algemeen remt een auto voor ook veel meer ;)

Daarom dacht ik, met voor beginnen, kijken hoe het ervaart en dan kan ik altijd nog achter doen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ja, natuurlijk remt een auto voor veel meer dan achter, en daar is dan af-fabriek een balans in gevonden tussen remkracht voor en achter.
Maar met "betere" remmerij voor en standaard achter, ga je de balans nog meer naar voren verleggen.
Maargoed, op de vooras beginnen kan dus niet echt kwaad.
Ga je nu voor alleen remblokken wisselen? Mocht je meer info willen over remblokken, zoek dan even naar het topic daarvoor, daar is al heel veel info te vinden. Ook eventuele vragen over remblokken daar stellen ajb, dan houden we de info bijelkaar :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Ik had uit dit topic al begrepen dat de schijven afdoende zijn en er dan RC5+ op te zetten een enorme verbetering oplevert :)

Heb je wellicht het topic waar je over praat bij de hand?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Voila:

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... &start=270

Laatste paar pagina's zijn het meest interessant...
Afbeelding
Plaats reactie