Remschijven in al zijn variaties
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Remschijven in al zijn variaties
Ik ben toch een beetje teleurgesteld over de remkracht van de Speedster Turbo. Daarom wil ik er eventueel het een en ander aan verbeteren. In de search het een en ander kunnen vinden maar toch helaas niet alles en was het al wat verjaard (~2005).
Gevonden op eBay:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0302625508
Of trap je zo door die schijven heen?
En andere mogelijkheden zijn vergrootte AP racing remschijven met een bell, echter dat is al ~600+ en dan heb ik zoiets meteen ~1500 uitgeven aan een 4-pots systeem? Of bestaat er nog een gulden middenweg?
Gevonden op eBay:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0302625508
Of trap je zo door die schijven heen?
En andere mogelijkheden zijn vergrootte AP racing remschijven met een bell, echter dat is al ~600+ en dan heb ik zoiets meteen ~1500 uitgeven aan een 4-pots systeem? Of bestaat er nog een gulden middenweg?
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Als ik jou was zou ik beginnen met de blokken, dat is al een wereld van verschil:
http://www.elise-shop.nl/cl-brakes-rc5- ... 00029.html
Erop zetten:
http://www.youtube.com/watch?v=d2jVE1I6aBs
http://www.elise-shop.nl/cl-brakes-rc5- ... 00029.html
Erop zetten:
http://www.youtube.com/watch?v=d2jVE1I6aBs
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Als je schijven nog een beetje goed zijn zou ik eerst alleen andere remblokken proberen, die geven potentieel veel meer verbetering dan andere schijven.
Zitten er nog standaard opelblokken onder? Dat is echt rommel.
Gelijk pagid rs42 of rs14 of carbone lorraine rc5+ onder schroeven in dat geval en je weet niet wat je overkomt!
Gelijk remvloeistof (laten) verversen, vooral omdat ik her en der lees dat je de circuits op wilt gaan zoeken
Zitten er nog standaard opelblokken onder? Dat is echt rommel.
Gelijk pagid rs42 of rs14 of carbone lorraine rc5+ onder schroeven in dat geval en je weet niet wat je overkomt!
Gelijk remvloeistof (laten) verversen, vooral omdat ik her en der lees dat je de circuits op wilt gaan zoeken
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Remschijven in al zijn variaties
Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Als het heel erg koud is buiten zoals twee dagen terug dan was de ABS er wel erg snel in ja, maar dat is begrijpelijk. Die 'ene' lekkere zondag kon ik wel wat meer remvermogen aanspreken maar het lijkt mij dat ik net zoals de rest gewoon gebrek heb aan remvermogen
Zit er zoveel verschil in remvloeistof dan? Het lijkt mij dat elke fabrikant die minimale eisen dient te halen voordat het 'DOT4' genoemd mag worden. En voor DOT5.1 moet je dan eerst het systeem leeg laten lopen?
Zit er zoveel verschil in remvloeistof dan? Het lijkt mij dat elke fabrikant die minimale eisen dient te halen voordat het 'DOT4' genoemd mag worden. En voor DOT5.1 moet je dan eerst het systeem leeg laten lopen?
Ik weet niet wat je met remvermogen bedoeld, maar vooral goede remblokken maken het verschil qua remmen heb ik ervaren. Origineel kan je ook alles zo hard intrappen dat je rondom kan blokkeren, maar met goede blokken neemt vooral:Als het heel erg koud is buiten zoals twee dagen terug dan was de ABS er wel erg snel in ja, maar dat is begrijpelijk. Die 'ene' lekkere zondag kon ik wel wat meer remvermogen aanspreken maar het lijkt mij dat ik net zoals de rest gewoon gebrek heb aan remvermogen
- de kracht af die je moet zetten om te remmen
- de doseerbaarheid toe
- de tijd dat je kan blijven remmen toe (minder snel faden)
Remschijven is van alles over te zeggen, maar gewicht is natuurlijk een factor, dus hoe lichter, hoe lichter het onafgeveerd gewicht met de bekende gevolgen voor de rijdbaarheid.
Hoe beter de kwaliteit, hoe minder snel dat ze krom gaan of verslijten. Hoe groter de diameter (met aangepaste klauwen), hoe minder kracht je moet zetten met remmen en ze hebben dan wat meer warmtebuffer.
Geboorde schijven scheuren vroeger of later altijd, gegroefde (voor zover de groeven nog niet zijn weggesleten) helpen wat met afvoeren remstof en laten gassen/hitte die ontstaan tussen remblok en schijf wat makkelijker ontsnappen.
Tenslotte, afhankelijk van de grootte en vorm van de ventilatieruimte tussen je 2 schijfdelen, zal je wat betere of mindere koeling hebben.
Echter... Als ik blokken en schijven wat mij betreft op 1 schaal moet zetten, is mijn persoonlijke ervaring dat blokken 90 % van het verschil maken en schijven misschien 10 % (mits ze sterk genoeg zijn en niet fysiek kapot gaan)..
Remvloeistof moet vooral niet oud zijn naar mijn mening. Ik vervang voor de zekerheid ieder jaar. Ik rijd met wat Opel standaard voorschrijft en erin stopt en heb bijvoorbeeld bij een training met een buitentemperatuur van bijna 30 graden bijna 250 kilometer aan een stuk volgas / max remmen afgewisseld met een Speedster die meer vermogen heeft dan standaard en daarbij is de standaard remvloeistof geen beperking gebleken.Zit er zoveel verschil in remvloeistof dan? Het lijkt mij dat elke fabrikant die minimale eisen dient te halen voordat het 'DOT4' genoemd mag worden.
Ik weet dat niet zeker, maar ik weet wel dat na volledig drainen van je remsysteem het ontluchten best problematisch kan zijn, voordat je weer een pedaal hebt dat hard is en ook weinig vrije slag heeft. (zie mijn eerdere posts daarover). Ook lijkt me zuurstof in je remsysteem, ook al is het maar kort, geen ideale combinatie, omdat oxidatie direct begint.En voor DOT5.1 moet je dan eerst het systeem leeg laten lopen?
Ik zou altijd kiezen voor heel ruim spoelen, inclusief de tech2 eraan om zeker te zijn dat ook je ABS pomp helemaal doorgespoeld is en inclusief voorste remklauwen omdraaien tijdens spoelen, om ook zeker te zijn dat die geen combinatie van verschillende soorten remvloeistof bevatten.
Ik ben zeker niet de "überexpert", en spreek alleen uit mijn eigen persoonlijke ervaringen, maar misschien heb je er toch wat aan.
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Je kan met voor beginnen ja, maar als achter gewoon erg slecht remt dan zal je rembalans ver naar voren verschuiven wat onder de streep betekent dat je weer remkracht gaat verliezen, omdat je niet de volledige remkracht (beschikbare remfrictie van achterbanden op het asfalt) van je achterwielen gaat gebruiken.
Rembalans wat meer naar voren is niet erg voor de algehele balans van de auto, andersom juist wel.
Ik verwacht wel dat het een verbetering geeft t.o.v. standaard remmerij, maar het kan dan nog steeds een stukje beter.
Rembalans wat meer naar voren is niet erg voor de algehele balans van de auto, andersom juist wel.
Ik verwacht wel dat het een verbetering geeft t.o.v. standaard remmerij, maar het kan dan nog steeds een stukje beter.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ja, natuurlijk remt een auto voor veel meer dan achter, en daar is dan af-fabriek een balans in gevonden tussen remkracht voor en achter.
Maar met "betere" remmerij voor en standaard achter, ga je de balans nog meer naar voren verleggen.
Maargoed, op de vooras beginnen kan dus niet echt kwaad.
Ga je nu voor alleen remblokken wisselen? Mocht je meer info willen over remblokken, zoek dan even naar het topic daarvoor, daar is al heel veel info te vinden. Ook eventuele vragen over remblokken daar stellen ajb, dan houden we de info bijelkaar
Maar met "betere" remmerij voor en standaard achter, ga je de balans nog meer naar voren verleggen.
Maargoed, op de vooras beginnen kan dus niet echt kwaad.
Ga je nu voor alleen remblokken wisselen? Mocht je meer info willen over remblokken, zoek dan even naar het topic daarvoor, daar is al heel veel info te vinden. Ook eventuele vragen over remblokken daar stellen ajb, dan houden we de info bijelkaar
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Voila:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... &start=270
Laatste paar pagina's zijn het meest interessant...
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... &start=270
Laatste paar pagina's zijn het meest interessant...