Pagina 1 van 1

lift of downforce

Geplaatst: 16 feb 2011 20:57
door Smiley
Kwam onderstaand lijstje tegen op een ander forum.
Weet iemand de cijfers van de speedster? (wel eens opgepikt hier dat hij lift had)


BMW X6 M

Afbeelding

frontal surface area (A) 2.85m²
cw (cd) 0.38
airdragindex (cd x A) 1.07
at 200km/h (125mph)
lift front axle 69kg
lift rear axle 48kg



Audi R8 V10 5.2

Afbeelding

(A) 2.024m²
(cd) 0.36
(cd x A) 0.72
at 200km/h
lift front 23kg
downforce rear 3kg



Mercedes SL 65 AMG Black Series

Afbeelding

(A) 2.17 m²
(cd) 0.37
(cd × A) 0.80
at 200km/h
lift front 56kg
downforce rear 22kg



Corvette ZR1

Afbeelding

(A) 2.059 m²
(cd) 0.32
(cd × A) 0.66
at 200km/h
lift front 39kg
lift rear 14kg



Ford GT

Afbeelding

(A) 1.92 m²
(cd) 0.35
(cd × A) 0.67
at 200km/h
downforce front 44kg
lift rear 2kg



Mini Cooper S John Cooper Works

Afbeelding

(A) 2.05 m²
(cd) 0.36
(cd × A) 0.73
at 200km/h
lift front 17kg
lift rear 20kg



Lexus IS-F

Afbeelding

(A) 2.22 m²
(cd) 0.30
(cd × A) 0.67
at 200km/h
lift front 31kg
lift rear 7kg



Ford Focus RS

Afbeelding

(A) 2,35 m²
(cd) 0,36
(cd × A) 0,86
at 200km/h
downforce front 8kg
lift rear 4kg



Nissan GT-R

Afbeelding

(A) 2,30 m²
(cd) 0,31
(cd × A) 0,71
at 200km/h
lift front 3kg
downforce rear 8kg



Porsche GT3 facelift

Afbeelding

(A) 2.04 m²
(cd) 0.32
(cd × A) 0.66
at 200km/h
downforce front 15kg
downforce rear 19kg



Audi TT-S

Afbeelding

(A) 2.10 m²
(cd) 0.32
(cd × A) 0.68
at 200km/h
lift front 42kg
lift rear 17kg



Lamborghini Gallardo LP 560-4

Afbeelding

(A) 1.93 m²
(cd) 0.35
(cd × A) 0.67
at 200km/h
downforce front 4kg
lift rear 37kg



Alpina B3 Coupe

Afbeelding

(A): 2.14 m²
(cd): 0.29
(cd × A): 0.63
at 200km/h
lift front 12kg
lift rear 13kg



Aston Martin DBS

Afbeelding

(A): 2.11 m²
(cd): 0.36
(cd × A): 0.76
at 200km/h
lift front 11kg
lift rear 10kg



Abarth Grande Punto esseesse

Afbeelding

(A): 2.21 m²
(cd): 0.34
(cd × A): 0.75
at 200km/h
lift front 26kg
lift rear 31kg



Mercedes C 63 AMG


Afbeelding

(A): 2.18 m²
(cd): 0.32
(cd × A): 0.69
at 200km/h
lift front 35kg
lift rear 42kg



BMW Z4 3.0si Coupé

Afbeelding

(A): 1.94 m²
(cd): 0.33
(cd × A): 0.64
at 200km/h
lift front 28kg
lift rear 43kg



Lotus Exige S

Afbeelding

(A): 1.62 m²
(cd): 0.44
(cd × A): 0.71
at 200km/h
downforce front 5kg
downforce rear 24kg




Porsche 997 Carrera S facelift

Afbeelding

(A): 2.02 m²
(cd): 0.29
(cd × A): 0.59
at 200km/h
lift front 24kg
lift rear 14kg



Ferrari 430 Scuderia

Afbeelding

(A): 2.02 m²
(cd): 0.33
(cd × A): 0.66
at 200km/h
lift rear 4kg



Audi S5

Afbeelding

(A): 2.18 m²
(cd): 0.31
(cd × A): 0.67
at 200km/h
lift front 52kg
lift rear 34kg



Lamborghini Murcielago LP 640

Afbeelding

(A): 2.04 m²
(cd): 0.35
(cd × A): 0.71
at 200km/h
downforce front 30kg
downforce rear 11kg


Bij Gumpert gebruiken ze blijkbaar spoilers van een andere orde:

Gumpert Apollo Sport

Afbeelding

(A): 1,99 m²
(cd): 0,57
(cd × A): 1,14
downforce front 20kg
downforce rear 176kg




Honda NSX-R (2002)

Afbeelding

(A): 1.7800 m²
(cd): 0.34
(cd × A): 0.60
at 200km/h
downforce front 32kg
downforce rear 5kg



Porsche Carrera GT

Afbeelding

(A): 1.95 m²
(cd): 0.37
(cd × A): 0.72
at 200km/h
downforce front 49kg
downforce rear 40kg



Mitsubishi Evo VII

Afbeelding

(A): 2.12 m²
(cd): 0.37
(cd × A): 0.79
at 200km/h
downforce front 37kg
downforce rear 8kg



Pagani Zonda F

Afbeelding

(A): 2,08 m²
(cd): 0,36
(cd × A): 0,74
at 200km/h
downforce front 1kg
downforce rear 25kg



Koenigsegg CCR

Afbeelding

(A): 1,86 m²
(cd): 0,35
(cd × A): 0,64
at 200km/h
downforce front 13kg
lift rear 11kg



Porsche 997 Turbo old

Afbeelding

(A): 2.04 m²
(cd): 0.29
(cd × A): 0.59
at 200km/h
lift front 9kg
downforce rear 12kg

Geplaatst: 16 feb 2011 21:37
door Maik
Even gegoogled en dit vond ik op de TMS site:


Aerodynamics

Whilst we love the shape of the VX220 aerodynamically its a bit of a screw up. The very bluff front end is very successful in generating good downforce (19kg's at 100mph) the upswept rear clam does an excellent job of generating almost 40kg's of lift at 100mph - not good. Utilising extensive testing on the road and track (and use of a wind tunnel) we have developed a range of aerodynamic modifications to enhance the good bits and eradicate the bad bits of the VX220's shape. All of these aerodynamic modifications are designed for performance, whilst we think they also look great on the car this is secondary, performance is everything in our minds.


Dus bij 160 km/u:
Front 19 kg downforce
Rear 40 kg lift

Niet best voor zo'n lichte auto. Ik heb de diffusers van TMS eronder zitten, bijna vanaf het begin al, en vind het wel oke rijden nu. Bv bos-uit op CPZ volle polle met zo'n 150 km/u vind ik hem vrij neutraal en in ieder geval voorspelbaar... Nog ietsje meer druk op de achteras kan echter nog steeds geen kwaad :)

Geplaatst: 16 feb 2011 21:43
door Smiley
Maik schreef:Nog ietsje meer druk op de achteras kan echter nog steeds geen kwaad :)
De nieuwe exige wing = 150 pond :yes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thanks voor het uitzoeken van de lift :thumbup:

Geplaatst: 17 feb 2011 9:32
door Piet
Ik heb begrepen dat zomaar wat er achter op plakken niet gaat werken.

Geplaatst: 17 feb 2011 11:30
door Maik
Klopt piet, je moet ten eerste de juiste spoiler kiezen die de benodigde downforce levert bij de minste drag, en dan nog een goede bevestiging maken aan het subframe.

Geplaatst: 17 feb 2011 12:55
door Smiley
Onderaan de spoiler, binnenin de kofferbak pootjes maken die op het subframe drukken via de onderkant van je bagageruimte clam deel, moet toch genoeg zijn. (zo is ook de constructie bij herman)

Tja, en welke de optimale spoiler is, is helaas een simpele keus; de enige die er echt mee aan de slag is geweest is thorney bij mijn weten, en dat ding is stervens duur.

Geplaatst: 17 feb 2011 21:47
door vauxhall
En ik hoor iedereen altijd klagen dat de voorkant licht wordt bij hoge snelheden? hieruit blijkt net andersom
dus meer stuurgevoel en minder weerstand achter
hogere topsnelheid hierdoor?

Geplaatst: 17 feb 2011 22:28
door joel do desert
Bijgevoegd plaatje heb ik van het Duitse forum en bij 200km/h heeft een Speedster Turbo:

Voor 23kg downforce
Achter 19 kg lift

Heeft het turbo spoilertje toch effect als je het vergelijk met de waarden van Maik.

Geplaatst: 18 feb 2011 7:27
door Maarten
joel do desert schreef:Bijgevoegd plaatje heb ik van het Duitse forum en bij 200km/h heeft een Speedster Turbo:

Voor 23kg downforce
Achter 19 kg lift

Heeft het turbo spoilertje toch effect als je het vergelijk met de waarden van Maik.
En open nog eens 4 kg meer downforce voor en 4 kg minder lift achter.

Dus altijd open rijden :-)

Geplaatst: 17 mar 2011 10:38
door Emiel
Smiley schreef:Onderaan de spoiler, binnenin de kofferbak pootjes maken die op het subframe drukken via de onderkant van je bagageruimte clam deel, moet toch genoeg zijn. (zo is ook de constructie bij herman)

Tja, en welke de optimale spoiler is, is helaas een simpele keus; de enige die er echt mee aan de slag is geweest is thorney bij mijn weten, en dat ding is stervens duur.
Maand oud topic maar vooruit. Wat men bij de motorsport doet is het volgende. Maar ik heb er nog wel wat extra plaat werk bij gezet.

Afbeelding