Pagina 1 van 2

Hefbrug

Geplaatst: 17 feb 2011 19:04
door wimklarenbeek
Hoi,

Ik wil de auto op een hefbrug plaatsen(vierarm)maar als ik
dat op de gebruikelijke punten doe valt de auto naar achteren
door de motor lijkt mij?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten uit Zeewolde

Geplaatst: 18 feb 2011 10:09
door Richard
Je bedoelt op een 2 kolommer?!
Dit is mogelijk.
Die van mij hing zonder 1 bodypaneel in de brug, maar heb voor de zekerheid de voorkant met een lijmtang vastgezet.

Geplaatst: 18 feb 2011 10:14
door wimklarenbeek
Het zijn 4 losse armen die je op de hoeken plaatst tussen de wielen.
Het lijkt me omdat de motor achter de steunpunten zit achterover valt,maar daar heb jij geen negatieve ervaring mee begrijp ik? :roll:

Groeten uit Zeewolde

Geplaatst: 18 feb 2011 10:21
door Richard
er zijn 6 opkrikpunten je plaatst de armen onder de 2 voorste en 2 onder de achterste die in het midden laat je voor wat het is.
Zie in de bibliotheek voor deze punten.

Geplaatst: 18 feb 2011 10:26
door Smiley
De speedster heeft 6 krikpunten:
Afbeelding

Als je kiest voor de voorste 4, is de auto nog net in balans.
Zodra je er een band afhaalt aan de voorkant krijg je dit:
http://www.my914-6.com/crap

Dat wordt dus kijken of de 4 koloms ook bij de achterste steunpunten kan, of je voorkant verzwaren.
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een kluslokatie met een reguliere brug.

Geplaatst: 18 feb 2011 10:44
door 911Speedster
Dit is ook een mogelijkheid voor het "veiliger" omhoog zetten van de speedster op een 2 kolums brug.

Distanzscheiben für die Hebebühne

Lees maar eens het volgende;
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... krikpunten

Succes.

Geplaatst: 18 feb 2011 11:46
door Richard
die van mij heeft er 2 weken in gehangen en is er niet vanaf gevallen.
Voorkant zekeren of verzwaren en geen enkel probleem kun je lekker aan de motor werken.

Geplaatst: 18 feb 2011 11:52
door Smiley
Verwarrend allemaal.
Begrijp ik nu goed dat:

Afbeelding

1 = Krikpunt voor een schaarbrug of autosteun, of pak papier.
Door de diffuser lastig te bereiken.

2 = Extra krikpunt, door de onderplaat niet te bereiken.
Door bevestiging afstandsschijf bruikbaar te maken voor een schaarbrug

3 = Krikpunt voor normale krik, waarbij de hele zijkant omhoog komt.

4 = Krikpunt voor een schaarbrug of autosteun, of pak papier.

Reden is dat bij mij de stickers al grotendeels verdwenen zijn aan de onderkant, en ik nieuwe moet gaan plakken.

Geplaatst: 18 feb 2011 15:32
door Maik
Ik gebruik krikpunten 3 en 4, met mijn schaarbrug. Je moet oppassen bij het liften, maar bij mij blijft de speedster net in balans. Ik hou wel tijdens het liften mijn sleepoog beet, met 5kg kracht daarop blijft hij prima stabiel. Klinkt eng maar is het niet :)
Als de speedster dan op hoogte is gooi ik een spanband met een haak aan het sleepoog en aan de onderkant aan mijn schaarbrug en span die op. En als ik mijn wielen er dan af haal, haal ik voor de zekerheid altijd eerst de achterwielen eraf...

Ik kan mij voorstellen dat een speedster die anders dan die van mij, achterover wilt kantelen. Mijn speedster is ongeveer 50kg kwijt t.o.v. standaard en best kans dat het zwaartepunt daardoor wat verder naar voren ligt... maar Wim, check goed of je echt precies het goede punt pakt (punt 3) en niet tever naar voren :idea:

Geplaatst: 18 feb 2011 15:33
door Maik
Ohja, punt 2 gebruiken is leuk (als je daar die speciale vulblokken hebt gemonteerd) als je aan de remmetjes gaat werken bv, maar als je de bodemplaat wilt verwijderen om bij de motor te komen, dan lukt het niet als je hem daar ondersteunt :wink:

Geplaatst: 18 feb 2011 16:26
door 911Speedster
Ik heb laatst de prekat verwijderd en de "pipo"einddemper aanpassing aan mijn speedy gedaan.
Daarvoor het ik eerst mbv een normale krik de platen onder de auto vandaan geschroefd.
Daarna met assteunen op de hoogste stand onder de extra krikpunten (2 op het plaatje van Smiley) voor het sleutelen.
Dan had ik iig de zekerheid dat de speedy tijdens het sleutelen niet achterover zou komen.

Geplaatst: 18 feb 2011 16:44
door Arno
Smiley schreef:Verwarrend allemaal.
Begrijp ik nu goed dat:

Afbeelding
Voor een 2-koloms brug gebruik je officieel punten 2 en 4 in dit diagram.

Ja, dan moet je eerst de undertray verwijderen en aan het eind van de arm een steun hebben die omhoog geschroefd kan worden, of een blok hout ertussen, omdat de chassisbalk daar iets 'verdiept' ligt in het chassis.

Zoals Maik al schrijft werkt 3+4 op zich ook prima, alleen zit idd. het zwaartepunt daar vlak in de buurt en kan hij achterover willen kiepen. Vaak als mensen 'm zo optillen (wat goed gaat) en dan een voorwiel er af halen.. Gewicht aan de voorkant weg... Kieper!

Met een beetje gewicht/kracht op de neus kan je 'm weer vlak krijgen. Prima te doen als je dit maar in de gaten houdt. Een emmer vol met zand aan het sleepoog is meestal zat.

Punt 1 is op zich aardig, maar met de undertray ook niet echt lekker en daarvoor heb je weer brug-armen nodig die je vrij 'ver' moet kunnen uitschuiven.

Het blijft beetje geklooi wegens de platen onder de auto en afhankelijk van het soort werk heeft een 4 of 2 koloms lift de voorkeur.. Als je aan de ophanging werkt is en 2 koloms heel prettig, maar bij motor en chassis werk is een 4-koloms vaak weer lekkerder (en wat stabieler).

Bye, Arno.

Re: Hefbrug

Geplaatst: 16 jun 2013 7:34
door TissiRS
Even een oud topic ophalen. Ik moet de remschijven achter vervangen en vraag me af hoe ik de achterkant omhoog krijg. Met krikpunt 3 komt de neus omhoog maar 1 en 2 zijn niet zichtbaar. Moet je voor 1 alleen de achterste bodemplaat verwijderen of ook de grote? Met alleen krikpunt 1 moet het volgens mij mogelijk zijn veilig aan de achterkant te kunnen sleutelen.

Re: Hefbrug

Geplaatst: 16 jun 2013 7:46
door Maik
Als je krikpunt 3 gebruikt moeten toch echt je voor- en achterwiel tegelijk omhoog gaan hoor.
Ik denk dat je nog even wat verder (hoger) moet krikken voordat het achterwiel meekomt. Je hebt het standaard onderstel zeker?

Re: Hefbrug

Geplaatst: 16 jun 2013 10:19
door Smiley
Wat maik zegt. Krikpunt 3, en er hoeft geen bodemplaat af om blokken/schijven te doen.

Achter is wat gemener dan vooraan.
De handrem kabel moet los van de bracket aan je klauw. (anders kun je hem niet kantelen)
De cilinder moet met een punttang klok mee ingedraaid worden, ipv gewoon ingeduwd zoals van voren.

Zeker als je er lekker lang mee gedaan hebt, en er zit nog een mooie braam om de schijf, mag je die eerst een stuk wegslijpen om het buitenste blok eruit te krijgen.

Je hebt in ieder geval mooi weer uitgezocht om te klussen :mrgreen:

Hier kun je de procedure zien. (alleen is het handremkabel gedeelte weggelaten)
http://www.youtube.com/watch?v=d2jVE1I6aBs