Pagina 1 van 9

Smiley's supercharger inbouw DIY

Geplaatst: 07 mar 2011 13:04
door Smiley
De foto's zijn helaas verdwenen uit het topic.
Ik heb ze nog terug gevonden, en in een pdf gegoten:
http://www.speedsterinfo.com/prive/images/ombouw.pdf


Afgelopen weekend begonnen aan de inbouw samen met exmanta en speedster4fun

Dag 1; de koeling en de het slangenwerk:
De eerste stap is uiteraard de voorclam eraf.
Afbeelding

Dan de radiator leeg laten lopen en eruit halen.
De radiator zit alleen op de radiator behuizing geschroefd, dus die til je tersamen eraf (als alle schroeven los zijn uiteraard.)

Afbeelding
Omdat de standaard radiator toch al zo'n 50k zijn werk gedaan heeft, en ik geen zin heb in geplofte radiatorkappen, heb ik er een met alluminium kappen erop gekocht, en daar bovenop geschroefd de koeling voor de SC, zijnde de pro alloy pre-rad.

De stekker wordt afgeknipt van de bestaande radiator om te gebruiken op de nieuwe.
De 2 kleine fans (die bij de precat kit horen) nemen de taak over van de oude grote, en het geheel wordt aan elkaar geschroefd:
Afbeelding

De fans kun je even testen, door op het 2e relais tussen de 2 buitenste (dikkere) zwarte draden een punttangetje te zetten, waardoor de fans gaan draaien
Afbeelding

Leg even iets lichts op je radiator, en kijk of het omhoog geblazen wordt. (anders de 2 draden van je stekker op de prerad even wisselen)

Afbeelding
In de radiatorbehuizing maak je 2 gaten voor de pijpjes van de prerad.
De boel wordt terug in de radiatorbehuizing geschroeft, welke dan weer in zijn geheel terug geschroef wordt op de crashbox.
Maar nog even niet, want we hebben alle ruimte nodig voor het slangenwerk.

Hiervoor heb je 2 methoden. Eerst die wij gebruikt hebben:
Je zaagt een tijdelijk doorvoerluikje in de binnenkant van je sill:
Afbeelding

Let erop dat je je zaagje niet te ver in de sill laat steken, want aan deze zijde zitten belangrijke slangen.
Afbeelding

De witte kleur die je op de achterzijde ziet, is de eerste schuimlaag waar je door moet.
Hiervoor is een pijp van tandjes voorzien, die precies in een stofzuigerslang past.
Afbeelding

Afbeelding
Op deze manier kun je al draaiende door de eerste schuimlaag heen (zo'n 4 cm en zacht als boter)

Afbeelding
Op de achtergrond, zie je een 2e identieke schuimlaag van zo'n 4 centimeter waar je doorheen moet.
Denk eraan dat je chassis van voren smaller is dan van achteren, zodat je je stofzuigerslang parallel eraan moet houden, om goed uit te komen.

Je kunt de slang nu doorvoeren naar achteren, door je stofzuigerslang:
Afbeelding
Bovenin zijn de 2 gaten gemaakt waar de slang uiteindelijk door zal komen.
Ze maken dus een S-jes in je sill.

Als je je linker achterwiel en bekleding verwijderd hebt, kun je je hoofd erin steken, en zie je een zwart stuk schuim zitten:
Afbeelding
De bedoeling is om er onderaan uit te komen.

Afbeelding
De 2 slangen kun je nu je motorruimte invoeren op dezelfde manier als de andere slangen die die route reeds nemen.

Afbeelding
De slangen voorzien van rubber ringen in de clam om te zorgen dat ze niet gaan schuren.

Afbeelding
Je eerste slang loopt nu ongeveer ter hoogte van je abs computer, en de 2e in de bolvorming in de clam van je wielkuip.
Aan te raden is de slang te voorzien van schuimrubberen randen, om rammeltjes tegen te gaan.
Afbeelding


Een andere methode om de slangen erin te krijgen, is om je linker sillcover te verwijderen.
Dan krijg je een gat van binnenuit, waar je je hand door kunt steken, om de slangen te geleiden.
Dan vanuit je achterste wielkast geleid je de slang onder het zwarte piepschuim door, en breek je door de 2 witte schuimlagen.
Mocht het niet lukken, kun je ook het zwarte schuim wegbreken, om meer ruimte te maken.


Wordt vervolgt :D

Geplaatst: 07 mar 2011 14:15
door the-duke
Kijk....!

Goed bezig en prachtig verslag :thumbup:
Dit ga ik zeker op de voet volgen.

speedster4fun geloof ik niet dat ik ooit ontmoet heb, maar exmantaa zeker wel en daar heb ik sowieso het volste vertrouwen in. Goed geregeld :wink:


Gr,
The Duke

Geplaatst: 07 mar 2011 14:40
door Exmantaa
Kijk aan... Foto's... :D

Ziet er allemaal lekker simpel uit zo, maar Smiley vergeet hier voor het gemak nog wel even alle tijd te vermelden die we kwijt waren met de roestige of gewoon verkeerd gemonteerde zaken... :cry:

Deel 2 volgt binnekort, de Supercharger montage.

Geplaatst: 07 mar 2011 14:57
door Smiley
Exmantaa schreef:Kijk aan... :D

Ziet er allemaal lekker simpel uit zo, maar Smiley vergeet hier voor het gemak nog wel even alle tijd te vermelden die we kwijt waren met de roestige of gewoon verkeerd gemonteerde zaken... :cry:
Klopt. Het was een werkdag van 16 uur hiervoor. :shock:
En zonder exmanta en speedster4fun waren dit rustig 16 dagen geworden, dus mijn dank voor de hulp is niet in woorden uit te drukken.

Geplaatst: 07 mar 2011 17:54
door Manta79
leuk verslag om te volgen. :D

Geplaatst: 07 mar 2011 18:25
door Co'tje
Deze klus staat dit weekend voor mij op het programma.
Super bedankt voor je goede verslag! Dit helpt echt onwijs.

Geplaatst: 07 mar 2011 18:25
door Pw
Leuk om te lezen en leuke/handige foto's erbij.

Ben benieuwd.

Succes in ieder geval!

Gr.Paul

Geplaatst: 07 mar 2011 19:25
door Piet
Dat zijn nog eens werkdagen. Mooi verslag Stefan. PDF is in de maak?

Geplaatst: 07 mar 2011 19:35
door Speedster4Fun
Leuke foto-serie Smiley! Het lijkt zo net of je dit in een middagje doet..

Misschien nog handig om er bij te zeggen dat dit een Pre-rad is met de aansluitingen aan de linker kant (is aan te geven bij de bestelling, normaal zitten ze rechts).
De slangen Links door de sil komt beter uit aan de achterkant in de motorruimte.

Als je een pre-rad met de aansluitingen aan de rechterkant hebt moet je dus de slangen door de rechter sil laten lopen.

BTW ik had je nog een PM gestuurd Smiley.

Geplaatst: 07 mar 2011 19:41
door Smiley
Ik kan alles wat hierboven en komende keer gedaan wordt wel in een pdf'je gieten, maar omdat we er met zijn 3'en mee bezig zijn geweest heb ik niet zo'n uitgebreid verslag als bij mijn 2.4 inbouw, waarbij elk boutje vastgelegd is.
Ik focus me voornamelijk op wat bestaande guides missen.
Bijgesloten een UK guide, maar dat is alleen tekst.

Smiley's superscharger inbouw diy

Geplaatst: 08 mar 2011 17:02
door S. Gonzales
Hoi Smiley (en Frank en Speedster4fun),

Goed bezig mannen! Interessant en leuk om de ombouw zo goed te kunnen volgen, ga s.v.p. door met foto's maken Smiley. En met de hulp van exmantaa gaat het zeker een geslaagd project worden. Veel succes en laat na volgend weekend de foto's maar weer komen s.v.p. :thumbsup:

Geplaatst: 08 mar 2011 18:16
door Piet
Begrijp ik nu goed dat je geen aparte radiator hebt voor de SC? De koeling komt gewoon van de normale radiator?

Geplaatst: 08 mar 2011 18:27
door Smiley
De normale en de SC radiator zijn aan elkaar geschroefd:
Afbeelding
De SC radiator hangt er dus onder. De twee kleine fans daar weer onder blazen dus lucht door beide radiatoren naar boven.

Geplaatst: 08 mar 2011 20:32
door Manta79
@piet ?

Afbeelding

Geplaatst: 08 mar 2011 23:28
door Exmantaa
En als je goed kijkt zie je dat er een stukje plastic en lucht ter isolatie tussen de twee zit om de hete radiatorbehuizing gescheiden te houden van de koelere pre-rad.