Dynorun/vermogensmeting na installeren Chargecooler

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Ralph
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 apr 2008 16:33
Locatie: Krommenie

Dynorun/vermogensmeting na installeren Chargecooler

Bericht door Ralph »

Eind vorig jaar heb ik dan toch de chargecooler erin laten bouwen en nu eindelijk even op de Dyno gestaan. Resultaat mag er wezen, het vermogen aan de wielen is nu 214,52pk en 245,40Nm (rode lijn in tabel). Overigens voordat hij ook maar op de Dyno heeft gestaan was het verschil goed merkbaar t.o.v. `pre-chargecooler-tijdperk` :wink: Is een stuk sneller geworden.
Compressor komt overigens van Courtenay en verder is er niet aan de internals van de motor iets verandert. Zit wel Komotec 200 cell sportcat en Jan Speed einddemper op voor de herrie (in de tunnel :D )

Dit wilde ik even met jullie delen... :idea: :D
Bijlagen
Dynorun Ralph Speedster 220311.pdf
(222.12 KiB) 160 keer gedownload
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

En ecu op de dyno afgesteld neem ik aan? Ook bij Courtenay, of?
Ralph
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 apr 2008 16:33
Locatie: Krommenie

Bericht door Ralph »

Exmantaa, ECU is ooit door Klasen gedaan toen de compressor erin is gebouwd. Nadat de chargecooler erin is gezet was ik toch bang dat hij misschien ergens te arm zou lopen vandaar o.a. mijn bezoekje aan Moritz Tuning in A´dam. Blijkt zelfs iets te `rijk` te lopen...
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Mooi resultaat :thumbup:
Had je ook wel eens gemeten zonder chargecooler ? (om het verschil te zien)

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Ralph schreef:Exmantaa, ECU is ooit door Klasen gedaan toen de compressor erin is gebouwd. Nadat de chargecooler erin is gezet was ik toch bang dat hij misschien ergens te arm zou lopen vandaar o.a. mijn bezoekje aan Moritz Tuning in A´dam. Blijkt zelfs iets te `rijk` te lopen...
Had je eerste een "echte Stage 1" zonder de chargekoeling maar dan wel met de mapping voor een grotere SC poelie? Zo ja, dan nu dus alleen de Stage 2 chargekoeling erop gezet, maar nog steeds diezelfde grote S1 poelie... => Zet hier even snel een Stage 2 poelie op en laat 'm remappen... :D
Ralph
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 apr 2008 16:33
Locatie: Krommenie

Bericht door Ralph »

@ Duke, ik heb ooit bij Klasen op de bank gestaan. Weet niet of je 2 verschillende banken wel goed met elkaar kan vergelijken. Ik kwam toen bij Klasen op 224Pk in de motor. Als ik de cijfers van eergister omreken naar motor-pk's zou ik nu op 245pk komen.

@Exmantaa, zal eens bij v/d Kooi navraag doen wat erop zit, mijn technische kennis is bijna gelijk aan 0 :!: :wink: Maar begrijp ik goed uit je woorden dat er nog iets extraas valt te halen :?:
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

@ Duke, ik heb ooit bij Klasen op de bank gestaan. Weet niet of je 2 verschillende banken wel goed met elkaar kan vergelijken. Ik kwam toen bij Klasen op 224Pk in de motor. Als ik de cijfers van eergister omreken naar motor-pk's zou ik nu op 245pk komen.
2 banken vergelijken is inderdaad niet echt goed te doen, maar bedankt voor de info !
Ik denk dat gezien wat je voelt + het gemeten bewijs, je er wel vanuit kunt gaan dat er een duidelijke verbetering is geweest :D

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Ralph
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 apr 2008 16:33
Locatie: Krommenie

Bericht door Ralph »

the-duke schreef:
@ Duke, ik heb ooit bij Klasen op de bank gestaan. Weet niet of je 2 verschillende banken wel goed met elkaar kan vergelijken. Ik kwam toen bij Klasen op 224Pk in de motor. Als ik de cijfers van eergister omreken naar motor-pk's zou ik nu op 245pk komen.
2 banken vergelijken is inderdaad niet echt goed te doen, maar bedankt voor de info !
Ik denk dat gezien wat je voelt + het gemeten bewijs, je er wel vanuit kunt gaan dat er een duidelijke verbetering is geweest :D

Gr,
The Duke
@The Duke
Heb paar sprintjes gedaan, bijvoorbeeld 80- 120 in 3e versnelling, dat was 3,4 seconden nu 3,0 / 3,1 dus een verbetering van 10 procent. 0-200 was 19,6 seconden, nu (maar 1 keer geprobeerd) 17,8 seconden. ik ben er zeer tevreden mee :!: :lol:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Exmantaa schreef:Zo ja, dan nu dus alleen de Stage 2 chargekoeling erop gezet, maar nog steeds diezelfde grote S1 poelie...
Wat is de maat van een stage 1 poelie?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Stage 2 is de standaard zwarte 6-rib LSJ poelie = 85mm/3.346" (Gemeten over de ribben, maar lastig checken met een belt erop. => Gemeten over grootste diameter buitenkant flens = 92mm)

Een Stage 1 moet dus nog een maatje groter zijn. (En was bij Courtenay Stage 1 dacht ik een blank aluminium poelie)
@ Ralph; vergelijk eens met de foto's van Smiley's SC.
Plaats reactie