Kleine beurt / grote beurt DIY

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ter aanvulling:

Bougies 20Nm maximaal
Oliefilterdop 25Nm maximaal
S4 Avant
patje
Actief lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 mei 2005 9:34

Bericht door patje »

Is er iemand die weet hoe je aan de sleutel of het onderdeelnummer van de sleutel kan komen van de ring die de tussenring van de oliekoeler vasthoud(de ring onder de dop van het oliefilter) bij mij zit deze muurvast.

Ik weet niet hoe de sleutel eruit ziet ofwel zoals een haaksleutel om bv verstelbare vering te verstellen of een soort ring met 6 uitsparingen erin;


Hopelijk is het een beetje duidelijk welke ik bedoel.


grtz patje
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Vrijdag, bij SteV6 in de carport:

Afbeelding

Dit stukje Belgische huisvlijt (was ooit een demper denk ik, maar is helemaal leeg, aan de downpipe van een originele cat gelast) kwam er onderuit:

Afbeelding
(rechts ligt een van Stephans mooiste stukken gereedschap ;) )

Aanvulling op de ervaringen:
- de onderste helft van het luchtfilterhuis kun je het makkelijkst verwijderen via de wielkast (al is het niet noodzakelijk)
- met een steeksleutel 32 heb je echt het beste grip op de dop van het oliefilter. Bij onze beide speedsters is het ½" vierkante gat bovenin de dop al beschadigd door professionele prutsers.
- vanwege het werk aan de uitlaat was bij mijn Speedster de hele bodemplaat er onderuit, maar dat is absoluut niet nodig voor de onderhoudsbeurt. Via het serviceluikje (als je het hebt, dit is niet bij alle Speedsters het geval!) kun je prima de olie aftappen en verder heb je geen werkzaamheden onder de motor.
- Het benzinefilter vervangen hebben we niet aangedurfd. We hadden geen plug om de leiding af te doppen en ook geen nieuwe pakkingen terwijl de technische documentatie die wel voorschrijft. Dit is een klusje voor de volgende keer.

Conclusie: het onderhoud aan de Speedster is prima zelf te doen! ...maar wel zwaar voor je hamstrings :mrgreen:
Laatst gewijzigd door jaydee op 11 jun 2013 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Jägertee
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Zo'n sleutel voor het oliefilter huis zouden we ergens moeten hebben.... maar goed, "speciaal gereedschap" is ook na 11 jr wel eens moeilijk te vinden ;)

Wanneer e.e.a. aan elkaar vast zit toch een creatieve oplossing zoeken denk ik inderdaad. Bij mij ging het redelijk makkelijk (Met 2 man!)
Zal de werkplaats nog eens vragen binnenkort maar ben er bang voor....


Leuk verhaal Jaydee en Stev6.


Gr Paul.
Nr.0672
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

jaydee schreef:Afbeelding
Staat die assteun onder de draagarm?
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Ja, de assteunen staan onder de draagarmen waar de demper aan de draagarm vastzit.

Niet goed?
Jägertee
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

kleine beurt/grote beurt

Bericht door S. Gonzales »

jaydee schreef: Dit stukje Belgische huisvlijt (was ooit een demper denk ik, maar is helemaal leeg, aan de downpipe van een originele cat gelast) kwam er onderuit:
- Het benzinefilter vervangen hebben we niet aangedurfd. We hadden geen plug om de leiding af te doppen en ook geen nieuwe pakkingen terwijl de technische documentatie die wel voorschrijft. Dit is een klusje voor de volgende keer.
Dat is een "twister" Jelle, kijk hier maar eens: http://www.nmparts.nl/catalysators.htm

Overigens is het benzinefilter makkelijk (niet voor je hamstrings iid :D ) te doen. Van bovenaf dus, wel even het luchtfilter weghalen. Ringsleutel 13 om het boutje van de beugel waar het filter mee vast zit een beetje te lossen (hoeft er niet uit), een baco voor de zeskanten op het filter en steeksleutel 16 voor de beide wartels. Zolang je het contact maar niet aanzet gebeurt er niets qua lekkage, hoogstens een paar druppels uit het filter. Nieuwe pakkingen zijn echt niet nodig. Let wel op dat je de wartels niet snoeihard aandraait. Wanneer je de rubber band/ring die tussen de klem en het filter zit aan de buitenzijde een beetje invet voor montage, glijdt het zo op z'n plaats, zelfs met een hand. Voor de zekerheid nog even het contact aanzetten en controleren op lekkage. Het Bosch nummer is 0 986 450 119 en kost je € 10,56 bruto ex. (ook te zien op Boltje.com)
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Re: kleine beurt/grote beurt

Bericht door SteV6 »

S. Gonzales schreef:Het Bosch nummer is 0 986 450 119 en kost je € 10,56 bruto ex. (ook te zien op Boltje.com)
Die € 10,56 is voor het benzinefilter bedoel je?! Sodeju, Opel vraagt incl de korting van Pw er ruim € 42,- ex voor :shock:

(Was er niet ergens zo'n lijstje van dit soort belachelijke prijsverschillen?)


SteV6
S4 Avant
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

jaydee schreef:Ja, de assteunen staan onder de draagarmen waar de demper aan de draagarm vastzit.

Niet goed?
Ik zou zelf nooit een assteun onder de draagarm zetten, maar zolang je ze niet in het midden van een pijp hebt staan zou het moeten kunnen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

kleine beurt/grote beurt

Bericht door S. Gonzales »

patje schreef:Is er iemand die weet hoe je aan de sleutel of het onderdeelnummer van de sleutel kan komen van de ring die de tussenring van de oliekoeler vasthoud(de ring onder de dop van het oliefilter) bij mij zit deze muurvast. Ik weet niet hoe de sleutel eruit ziet ofwel zoals een haaksleutel om bv verstelbare vering te verstellen of een soort ring met 6 uitsparingen erin; Hopelijk is het een beetje duidelijk welke ik bedoel. grtz patje
De sleutel die je bedoelt is de KM-6416, zie:
http://www.spxtools-shop.com/jlr/produc ... i1cv5t3ej5
SPX adverteert ermee maar heeft ze helaas niet meer in voorraad. Waarschijnlijk zijn ze ook niet meer leverbaar. (info vandaag)
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
patje
Actief lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 mei 2005 9:34

Re: kleine beurt/grote beurt

Bericht door patje »

S. Gonzales schreef:
patje schreef:Is er iemand die weet hoe je aan de sleutel of het onderdeelnummer van de sleutel kan komen van de ring die de tussenring van de oliekoeler vasthoud(de ring onder de dop van het oliefilter) bij mij zit deze muurvast. Ik weet niet hoe de sleutel eruit ziet ofwel zoals een haaksleutel om bv verstelbare vering te verstellen of een soort ring met 6 uitsparingen erin; Hopelijk is het een beetje duidelijk welke ik bedoel. grtz patje
De sleutel die je bedoelt is de KM-6416, zie:
http://www.spxtools-shop.com/jlr/produc ... i1cv5t3ej5
SPX adverteert ermee maar heeft ze helaas niet meer in voorraad. Waarschijnlijk zijn ze ook niet meer leverbaar. (info vandaag)

Dat zal hem inderdaad zijn ,toch maar eens proberen te bestellen.

Anders één trachten te vinden en hem dan laten namaken moet wel lukken denk ik.

greetz patje
Gebruikersavatar
kzentekik_et
Actief lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 feb 2009 19:51
Locatie: O-VL. België

Bericht door kzentekik_et »

Welke Bougies zouden jullie gebruiken ?
(groot onderhoud z22se)

http://www.mister-auto.be/fl/bougie/ope ... _g686.html
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Bericht door Neetmans »

de Bougie
BOSCH - Ref: 0 242 229 661

is voorgeschreven voor Z22SE dacht ik.

Type Bosch HLR 8 STEX

Die heb ik er althans ook inzitten, en loopt perfect!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Kleine beurt

Bericht door S. Gonzales »

kzentekik_et schreef:Welke Bougies zouden jullie gebruiken ?
(groot onderhoud z22se)

http://www.mister-auto.be/fl/bougie/ope ... _g686.html
NGK LTR6B-10T
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re:

Bericht door Daan »

jaydee schreef:http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... index.html

Afbeelding

Ref Part Description Qty Part No Kat No
14 -'O'RING,OIL FILTER CAP 1 9197883 48 00 883
Wie weet waar ik deze kan bestellen?

Heb de rest van mn olie-wissel-spullen al, alleen deze kan ik niet vinden.

Bedankt!
Opel Speedster 2.2 Turbo
Plaats reactie