Nieuwe velgen zitten erop !

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Marcel, ik dacht dat je een rode auto had of heb je te hard gepoetst?
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

piet schreef:Marcel, ik dacht dat je een rode auto had of heb je te hard gepoetst?
Ik snap niet wat je bedoeld ?

Is toch echt rood op de foto's, of die camera moet een beetje vertekenen.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

oranje (=eigenlijk Ferrari Rood, zie uitleg)

Bericht door SteV6 »

piet schreef:Marcel, ik dacht dat je een rode auto had of heb je te hard gepoetst?
Als je jouw kleur rood gewend bent, dan lijkt het "gewone" rood bijna oranje.

(Uitleg: Ik wilde de kleur eigenlijk anders omschrijven, maar dan gaan Marcel en Maik waarschijnlijk naast hun schoenen lopen .... :? )

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: oranje (=eigenlijk Ferrari Rood, zie uitleg)

Bericht door Marcel »

SteV6 schreef:
piet schreef:Marcel, ik dacht dat je een rode auto had of heb je te hard gepoetst?
Als je jouw kleur rood gewend bent, dan lijkt het "gewone" rood bijna oranje.

(Uitleg: Ik wilde de kleur eigenlijk anders omschrijven, maar dan gaan Marcel en Maik waarschijnlijk naast hun schoenen lopen .... :? )

SteV6
Mag van mij ook oranje zijn, HEEL MOOI !!!
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Dus als jij in fotoalbum kijkt dan zie jij geen verschil tussen de kleur auto van maik en die van jouw? In dat geval zijn onze beeldschermen een beetje anders afgesteld.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Het ligt niet aan jou hoor Piet, Marcel zijn speedy ziet er erg oranje uit op zijn foto's, zijn camera is niet helemaal fris meer denk ik :wink: .
Ik dacht eerst ook, ben ik nou gek, Marcel had toch een calypso rode, maar ik zag mandarin oranje :shock: :wink: .

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Hi marcel

Ziet er zeer geslaagt uit mijn complimenten. :P

Ik had ook een lijst van mijn velgenboer gekregen maar bij deze velgen had ik alleen de mogelijkheid in 17 inc.

Ga in Zeist wel even kijken hoe het er in echt uit ziet. :lol:

Mijn keuze wordt waarschijnlijk zie foto.

Gr, 8) Martin
Bijlagen
starform_evo_18_hbs_3[1].jpg
starform_evo_18_hbs_3[1].jpg (32.19 KiB) 4783 keer bekeken
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi,

mijn ervaring met barracuda en trouwens ook bandenleveranciers dat ze niet alles kunnen leveren wat ze op papier hebben staan, dus informeer goed bij je bandenboer.

Vraag ook of ze echt die rand hebben, was bij de indy niet zo !!

Over de kleur, tja zal vertekenen zijn, of misschien dat de flon4000 mhem iets mooier maakt hahaha :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

SteV6 schreef:
(P.S. Ben je de Duitse taal goed machtig, of mag ik je velggegevens en foto's op het Duitse forum plaatsen? Onze Oosterburen zullen deze looks erg waarderen
Geef je even een linkje als hij erop staat ;)
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Marcel schreef:
SteV6 schreef:
(P.S. Ben je de Duitse taal goed machtig, of mag ik je velggegevens en foto's op het Duitse forum plaatsen? Onze Oosterburen zullen deze looks erg waarderen
Geef je even een linkje als hij erop staat ;)
Eerst maar even afwachten of ze eronder blijven :wink:

Dan volgt de link vanzelf ...

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

SteV6 schreef:
Marcel schreef:
SteV6 schreef:
(P.S. Ben je de Duitse taal goed machtig, of mag ik je velggegevens en foto's op het Duitse forum plaatsen? Onze Oosterburen zullen deze looks erg waarderen
Geef je even een linkje als hij erop staat ;)
Eerst maar even afwachten of ze eronder blijven :wink:

Dan volgt de link vanzelf ...

SteV6
Ze blijven er wel onder hoor.

Het rijgedrag vindt ik niet zo slecht dat ik er niet mee kan leven, maar het kan (denk ik) beter, zeker als anderen het niet hebben :!:

Volgende week vrijdag, 10:30 gaan we hem opnieuw uitlijnen.....met 2 x 75 kg en een half volle tank.....en verders zien we het wel ;)
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

lichter sturen

Bericht door Maarten »

Hoi Marcel en Jan,

Het lichter sturen van Jan zijn auto bij lage snelheid heeft niks (ok erg weinig) te maken met het gewicht van de wielen. Dit gaat wel bij hogere snelheden meespelen.
Waardoor wel de stuurkracht bij lage snelheid wordt beinvloed is de bandbreedte en diameter en de uitlijning. Met name de afstand tussen het midden van het raakvlak van de band op het wegdek en de denkbeeldige lijn door de 'scharnier'-punten van het fusee, of te wel de kogelgewrichten van de bovenste en onderste draagarm.
Die afstand wordt beinvloed door de ET maat (en door camber instelling, dit verlegt het raakvlak bij grotere hoeken (te zien doordat de buitenkant van het loopvlak het wegdek niet meer raakt)).
Verder is het caster een veelbepaalende waarde bij stilstaand, cq lage snelheid sturen, welke dan zeker met (bredere banden) die verder naar buiten komen. Bij ver insturen (parkeer manouvres bijv.) moet je het gewicht op de vooras dan iets verder optillen.

En verder is er natuurlijk de druk in de band. Veel banden/velgen leveranciers zullen bij montage van bredere banden op de speedster een te hoge bandenspanning gebruiken. Omdat de speedster erg ligt is op de vooras en er dan relatief brede banden worden gebruikt moet er met een veel lagere spanning worden gereden als met de zelfde band op een Astra met meer dan het dubbele gewicht op de vooras.

Dit kan je zelf zien aan het slijtage gedrag. Slijt de band te veel in het midden van het loopvlak, dan is de spanning duidelijk te hoog. Maar de voorbanden op de speedster slijten niet zo snel dus dat wordt lastig te controleren. ik schat dat bij die banden maat (215/35-18 ?) een spanning van 1.5 bar heel redelijk is. Merk je dat je bij sportief sturen iets te veel over de bandwang gaat glijden cq rijden, een paar tienden erbij.
Hetzelfde geld voor de achterbanden, bij een te hoge spanning verlies je grip doordat de band zich wat meer opblaast en er dus meer op het midden van de band gereden wordt als op de randen.

Gewoon zelf wat mee spelen, begin bij 2 bar voor en achter en ga op je favoriete weggetje rijden laat er dan iedere keer wat meer lucht uit (een digitale bandespanningsmeter kost maar een paar euro) en bepaal wat jij het fijnst vond sturen en rijden en zet de banden op die spanning. controleer die regelmatig, dat is een kleine moeite en zorgt voor veel veiligheid en een beter slijtagebeeld van je banden waardoor die weer langer plezier geven 8en het zal in die maten geen goedkope band zijn....

Het staat wel erg goed Marcel !

Succes ermee,

Maarten
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: lichter sturen

Bericht door Marcel »

Maarten schreef: En verder is er natuurlijk de druk in de band. Veel banden/velgen leveranciers zullen bij montage van bredere banden op de speedster een te hoge bandenspanning gebruiken. Omdat de speedster erg ligt is op de vooras en er dan relatief brede banden worden gebruikt moet er met een veel lagere spanning worden gereden als met de zelfde band op een Astra met meer dan het dubbele gewicht op de vooras.

Dit kan je zelf zien aan het slijtage gedrag. Slijt de band te veel in het midden van het loopvlak, dan is de spanning duidelijk te hoog. Maar de voorbanden op de speedster slijten niet zo snel dus dat wordt lastig te controleren. ik schat dat bij die banden maat (215/35-18 ?) een spanning van 1.5 bar heel redelijk is. Merk je dat je bij sportief sturen iets te veel over de bandwang gaat glijden cq rijden, een paar tienden erbij.
Hetzelfde geld voor de achterbanden, bij een te hoge spanning verlies je grip doordat de band zich wat meer opblaast en er dus meer op het midden van de band gereden wordt als op de randen.

Gewoon zelf wat mee spelen, begin bij 2 bar voor en achter en ga op je favoriete weggetje rijden laat er dan iedere keer wat meer lucht uit (een digitale bandespanningsmeter kost maar een paar euro) en bepaal wat jij het fijnst vond sturen en rijden en zet de banden op die spanning. controleer die regelmatig, dat is een kleine moeite en zorgt voor veel veiligheid en een beter slijtagebeeld van je banden waardoor die weer langer plezier geven 8en het zal in die maten geen goedkope band zijn....

Het staat wel erg goed Marcel !

Succes ermee,

Maarten
He Maarten,

je zou wel eens gelijk kunnen hebben, voor zit ik op 2,6 bar en achter op 2,8 (als ik het goed onthouden heb ;))

Bedankt ik ben er zelf ook heel content mee, mijn vrouw (die ze eerst lelijk vondt, die vond de ATS met al die spaakjes mooier) gaat ze steeds mooier vinden en vindt ze nu ook heel mooi .

Blijft toch moeilijk als je iets aparts wilt.

Groet Marcel.

p.s. was jij er gisteren ook ? Helaas niet gesproken dan denk ik, misschien volgende x beter :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Moet zeggen misschien went het een beetje, bij regen reed hij beter als bij droog, dus zou inderdaad met de spanning verholpen kunnen worden.

Hij stuurt nu echt superdirect !! en dat maakt het ook wat nerveuser voor je gevoel.

Vrijdag ik ieder geval goed uitlijnen nog een keer voor de zekerheid maar ik heb er nu zeker 500% vertrouwen in dat het dan goed is.

Groet Marcel.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

piet schreef:Marcel, ik dacht dat je een rode auto had of heb je te hard gepoetst?
Zeg Piet volgens mij heb je gelijk, deze foto heb ik niet zelf gemaakt.......en hij lijkt echt oranje :wink:

Afbeelding
Plaats reactie