sleepend/knarsend geluid bij fel optrekken, motorsteunen!?!

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Was het zelf ook al bijna vergeten, maar na het monteren van de diffuser even goed gekeken en de specifieke bout die tegen de uitlaat aan zat niet meer gemonteerd. Echter, nog steeds bij stevig optrekken een "tik". Goed gekeken naar de onderste motorsteun en die leek gewoon verder helemaal in orde?
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Misschien handig mocht iemand dit probleem nog tegen gaan komen..
Bij Courtenay hebben ze nog een versterkte versie van de motormounts:

Omschrijving:
Side Engine Mount Uprated - VX220/Speedster
Product Information
The Original Equipment (OE) mountings are the hydraulic type designed to give good isolation from NVH (Noise, Vibration, Harshness). They have a total vertical travel of approximately 15mm which is too much for a performance car. They also have limited lateral snubbing which is important in performance cars to control engine movement laterally, fore aft and yawing. This mount reduces total vertical movement to approximately 7mm and have a higher radial stiffness, yet retain NVH isolation.

For ALL VX220 models. 2 required per car.

Price inc UK VAT (EU Tax): £124.80
Gr,
The Duke
Bijlagen
VX_Mnt.jpg
VX_Mnt.jpg (22.66 KiB) 3238 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Gezien hij 5 x de prijs van een autovaux versie is, zou hij dan ook 5 x zo lang meegaan?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

Bericht door RCduck7 »

Ik moet zeggen de motorsteunen van Autovaux + de inserts voor de steunen voor en achter zorgen ervoor dat de motor zeer stevig in zijn plaats blijft, het mag ZEKER NIET meer zijn voor mij. Vooral bij koudstart neem je veel trillingen hier en daar waar wat vroeger niet het geval was. Eenmaal een warme motor valt het wel mee en bij het rijden is het alleen maar positief. De inserts zorgen ervoor dat de motorsteunen ook veel minder belast worden en zodoende veel langer meegaan. De combinatie van de Autovaux motorsteunen met de inserts lijkt me dan ook beter dan enkel maar motorsteunen te plaatsen die 5x duurder zijn.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

Ik heb sinds ik de speedster vorig jaar uiteengehaald heb ik het zelfde probleem. bij vol gas in1 en 2 een knarsend raar geluid terhoogte achter de bestuurders zetel. De motorsteunen zijn nagekeken. (met een koevoet) maar niets op aan te merken. ik vind ook niets dat raak of sleept

Wil toch graag van dat vies geluid af
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
RaoulLauffer
Actief lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 20 mei 2010 9:00
Locatie: Sittard

Bericht door RaoulLauffer »

Ik heb hier ook last van gekraak bij een warme motor. Als het warm weer is met veel zon hoor ik het eerder er veel erger dan op een normale dag.
Speedster 2.2 #1123
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

gertje schreef:Ik heb sinds ik de speedster vorig jaar uiteengehaald heb ik het zelfde probleem. bij vol gas in1 en 2 een knarsend raar geluid terhoogte achter de bestuurders zetel. De motorsteunen zijn nagekeken. (met een koevoet) maar niets op aan te merken. ik vind ook niets dat raak of sleept

Wil toch graag van dat vies geluid af
Klinkt me toch echt 99% als de motorsteunen L & R. Kijk anders eens of je een slijtplekje hebt onder op die schuine stang links of op je baksteun. Als de motor beweegt bij fel optrekken komt de linker alu baksteun onder tegen die stang aan wat dat geluid maakt...

Als je goed kijkt zie je aan de achterkant van m'n alu baksteun (rechts op de foto, net boven die zwarte waterslang) een slijtage inkeping van die steun door het lang doorrijden met defecte motorsteunen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

Zijn deze makkelijk te vervangen en duur?
Exmantaa schreef:
gertje schreef:Ik heb sinds ik de speedster vorig jaar uiteengehaald heb ik het zelfde probleem. bij vol gas in1 en 2 een knarsend raar geluid terhoogte achter de bestuurders zetel. De motorsteunen zijn nagekeken. (met een koevoet) maar niets op aan te merken. ik vind ook niets dat raak of sleept

Wil toch graag van dat vies geluid af
Klinkt me toch echt 99% als de motorsteunen L & R. Kijk anders eens of je een slijtplekje hebt onder op die schuine stang links of op je baksteun. Als de motor beweegt bij fel optrekken komt de linker alu baksteun onder tegen die stang aan wat dat geluid maakt...

Als je goed kijkt zie je aan de achterkant van m'n alu baksteun (rechts op de foto, net boven die zwarte waterslang) een slijtage inkeping van die steun door het lang doorrijden met defecte motorsteunen...
Afbeelding
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Ze zijn in Nederland zo'n 80-100 Euro bij de dealer en in Engeland 50-60 Euro (ligt aan de koers). Het vervangen is mogelijk met de rear clam er op, maar makkelijker uiteraard met de clam er af.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

Ga strak eens kijken of ik een beschadiging zie. Anders an ene kant wa verf op doen en zien of hij aftekend. Zal toch zonder de claim eraf te halen worden moest het vervangen worden
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

blijkbaar juist hij zit tegen het subframe te scharen zit al een mooi plekje op. dus nieuwe motorsteunen.

ieman de bestel nr hiervan. best beide vervangen?
Bijlagen
Foto0202.jpg
Foto0202.jpg (99.96 KiB) 2812 keer bekeken
Foto0204.jpg
Foto0204.jpg (105.3 KiB) 2808 keer bekeken
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Elise-shop verkoopt de motorsteunen ook.
Zie link: http://www.elise-shop.com/linker-rechte ... 02309.html

De originele motorsteunen zoals die door Lotus en Opel gebruikt zijn hydraulische dempers die perfect isolatie bieden tegen vibraties en geluid van de motor.
De steunen laten een verticale beweging toe van ca. 15mm waarvan wij denken dat dit te veel is voor een sportauto.
De originele steunen beperken ook de horizontale beweging in een te geringe mate waardoor de motor in vrijwel alle richtingen te veel kan bewegen.
Deze steunen reduceren de totale verticale beweging tot zo'n 7mm en bieden een betere laterale stijfheid maar bieden toch goede isolerende eigenschappen.
Deze motorsteunen zijn beschikbaar als Weg/Trackday versie die een optimale bescherming bieden tegen vibraties en geluiden terwijl de motor niet te veel kan bewegen. De steunen zijn ook beschikbaar als Competitie versie waarbij de bewegings vrijheid van de motor verder ingeperkt wordt wat uiteraard ten koste gaat van de isolatie.
Gebruikersavatar
RaoulLauffer
Actief lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 20 mei 2010 9:00
Locatie: Sittard

Bericht door RaoulLauffer »

Denk dat het bij mij de stabilisatorstangen zijn. Kan dat?
Speedster 2.2 #1123
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Nee, Raoul, want die heb je achter niet...
Jägertee
Gebruikersavatar
RaoulLauffer
Actief lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 20 mei 2010 9:00
Locatie: Sittard

Bericht door RaoulLauffer »

Dan ben ik benieuwd wat het wel is. Merk het in de bochten en bij het instappen. Misschien de vering achter (en voor)?
Speedster 2.2 #1123
Plaats reactie