Uitlijnen, waar en hoe

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Uitlijnen, waar en hoe

Bericht door the-duke »

Hallo,

binnenkort wilde ik mijn Speedster eens uit laten lijnen, maar de vraag is waar en hoe..

Ik heb al velen gehoord over de Lotus 340R setup (zoals Rik en Pascal bijvoorbeeld), dus dat zal ook voor mij ongetwijfeld prima zijn.
Nu zie ik echter dat daar 2 varianten in zijn: http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups, namelijk de Road en de Track variant.
Ik rijd (bijna) geen circuit, maar dat zegt misschien niet alles, iemand ervaringsdeskundige op dit gebied, welke van de 2 worden hier gebruikt ?
(ik wil de eigenlijk lastige combinatie van goede stuurrespons, maar zeker ook hoge snelheids-rechtuitstabiliteit)

Dan, ik rijd normaal gezien zonder passagier "wanneer het er echt op aankomt". Nu moeten onze Speedsters volgens het boekje met halve tank en 2x75 kg worden uitgelijnd, dus daarop zijn alle waardes gebaseerd blijkbaar. Zou het toch beter zijn er zelf in te gaan zitten (dus 1x82 kg) met halve tank ? (ik heb me namelijk wel eens laten vertellen dat bepaalde dynamiek in het onderstel niet te corrigeren is door uitlijnapparatuur en daardoor de waardes eigenlijk alleen kloppen met 2x75 kg?!)

Last but not least, heeft iemand nog advies over waar dit te laten doen, want hier in de buurt hebben ze echt geen idee van Speedsters, de materialen om deze op de juiste manier op te krikken en al helemaal geen camber shim-plaatjes liggen (Ik kom uit Zeeland, dus Oost-Groningen heeft niet mijn voorkeur, maar mag best een stuk rijden zijn.)

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Richard
Mega lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 feb 2005 13:06
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Richard »

Jan van zonneveld banden in wateringen!
Is al veel over besproken en kent de juiste waardes voor zowel lotus als opel.
Hij lijnt uit met de bestuurder op de stoel
CASSA uitdeuken zonder spuiten (cardetailer)
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Zoals Richard al schreef,
Zonneveld banden, is voor jou ook niet al te ver rijden.
http://www.zonneveldbanden.nl/locatie.htm
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Yep Zonneveld, is een goed adres. ben er al een aantal keren geweest.
Jan Heeft kennis van zaken, heeft zelf ook een exige weet dus wel wat goed is.
Gebruikersavatar
911Speedster
Actief lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)

Bericht door 911Speedster »

Ik kan mij alleen maar bij het bovenstaande aanstuiten. Vanuit Belgie ga ik er zelfs naartoe.
Ford S-max 2.0 TDI Afbeelding Speedster 2.2 #0911

who follows the herd, is walking in the dirt
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Ik ben ook wel benieuwd naar de waardes, een kennis heeft namelijk een uitlijn brug.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Je kunt hem ook naar Van Sten brengen.
Die kan hem uitwegen en brengt hem daarna naar Zonneveld om hem uit te laten lijnen.

Dat wil ik volgend jaar doen als ik alle onderstel modificaties door heb gevoerd.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

VEGA tegenover Lotus in Lochem kan het ook, want die doen het toch al als je je auto naar Van der Kooi in Lochem brengt ...

Maar vanuit Zeeland is dat wat ver rijden ;)
S4 Avant
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Hallo,

nou lijkt mij hartstikke duidelijk! Wordt een ritje naar Wateringen :wink:
Bedankt voor de info, top..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

the-duke schreef:Hallo,

nou lijkt mij hartstikke duidelijk! Wordt een ritje naar Wateringen :wink:
Bedankt voor de info, top..

Gr,
The Duke
Doe Jan de groeten ;-) heb daar ook de speedster en vectra voor de apk.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Yup, naar wateringen. Het effect is meteen voelbaar als je wegrijd..
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Iemand trouwens nog ideëen voor de te adviseren setup ?

Lotus 340R Track of Road ? Hebben jullie ook zoiets gebruikt ?

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Op aanraden van andere gevraagd om de "Exige" setup.
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

the-duke schreef:Iemand trouwens nog ideëen voor de te adviseren setup ?

Lotus 340R Track of Road ? Hebben jullie ook zoiets gebruikt ?

Gr,
The Duke
Jan geeft je de juiste uitleg, kan je zelf een setup kiezen. :wink:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Welk onderstel had jij ookalweer? Nitron's? Met welke veersterktes dan? En welke dempersettings rij je mee?
En met welke rijhoogte zou je willen gaan rijden?
Allemaal vragen die de keuze van een geo setup zullen beinvloeden, samen met je "road use".
Heb je de harde veersetup, en flink harde dempersettings, dan zou ik niet te extreem gaan in je geo bv.
Die 340r track setup lijkt mij sowieso wat extreem voor jouw road use, vooral het camber aan de voorkant en toespoor achter.
-0,5 tot -1 graad camber voor en -2 tot -2,5 graad achter zou ik ongeveer gaan zitten. Sporing voor neutraal tot ietsje toe out, sporing achter medium [EDIT na opmerking Exmantaa] toespoor, met die 340r track setting zou je weleens banden voor ontbijt kunnen gaan vreten :wink:
Laatst gewijzigd door Maik op 23 mei 2011 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie