Uitlijnen, waar en hoe

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Maik zei:
Welk onderstel had jij ookalweer? Nitron's? Met welke veersterktes dan? En welke dempersettings rij je mee?
En met welke rijhoogte zou je willen gaan rijden?
Allemaal vragen die de keuze van een geo setup zullen beinvloeden, samen met je "road use".
Heb je de harde veersetup, en flink harde dempersettings, dan zou ik niet te extreem gaan in je geo bv.
Die 340r track setup lijkt mij sowieso wat extreem voor jouw road use, vooral het camber aan de voorkant en toespoor achter.
-0,5 tot -1 graad camber voor en -2 tot -2,5 graad achter zou ik ongeveer gaan zitten. Sporing voor neutraal tot ietsje toe out, sporing achter medium uitspoor, met die 340r track setting zou je weleens banden voor ontbijt kunnen gaan vreten
Bedankt voor je tips!
Ik rijd met:
Nitrons
Veren standaard sterkte
Voor 16 clicks van hard
Achter 14 clicks van hard

De gewichtsverdeling: (er was 18 liter uit de tank en niemand in de auto)

LV 175 RV 173
LA 272 RA 272
Totaal 892 KG

Cross 49.7 %
Left 50 %
Rear 60.9 %

Ik weet niet met welke rij-hoogte ik zou willen rijden, ik weet niet wat het nu is, maar vind ik een prima hoogte praktisch gezien, zeker niet lager.
Een bandenvreter zit ik inderdaad niet op te wachten, dus zal waarschijnlijk Road versie worden dan.

Ik zal me ter plekke wel laten adviseren, maar hoe meer input van ervaringsdeskundigen hoe beter dacht ik zo..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Maik schreef:Welk onderstel had jij ookalweer? Nitron's? Met welke veersterktes dan? En welke dempersettings rij je mee?
En met welke rijhoogte zou je willen gaan rijden?
Allemaal vragen die de keuze van een geo setup zullen beinvloeden, samen met je "road use".
Heb je de harde veersetup, en flink harde dempersettings, dan zou ik niet te extreem gaan in je geo bv.
Die 340r track setup lijkt mij sowieso wat extreem voor jouw road use, vooral het camber aan de voorkant en toespoor achter.
-0,5 tot -1 graad camber voor en -2 tot -2,5 graad achter zou ik ongeveer gaan zitten. Sporing voor neutraal tot ietsje toe out, sporing achter medium uitspoor, met die 340r track setting zou je weleens banden voor ontbijt kunnen gaan vreten :wink:
Ehhh, graag achter op TOESPOOR zetten, anders krijg je een erg apart weggedrag. :shock:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Euhhh, OEPS!!! Inderdaad, ik maak een grote fout, en dat terwijl ik nog voordat ik mijn verhaal intypte ik mij heel goed bedacht dat ik DAT juist goed neer moest zetten :idea:
Achter inderdaad altijd TOEspoor (laten) zetten :idea: Maar een uitlijner zal in principe ook nooit uitspoor zetten, omdat hij weet dat dat bijna zelfmoord is :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

1 juni wordt de mijne uitgelijnd bij zonneveld.
Werdt nog net niet uitgelachen toen ik om de 340 road vroeg, dus het wordt de exige :wink:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ben ik dan de enige Speedsterrijder die met de Elise 111R waardes rijd? Op advies van Jan vd Kooi trouwens. En ik voel mij er goed bij :lol:


SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Smiley zei:
1 juni wordt de mijne uitgelijnd bij zonneveld.
Werdt nog net niet uitgelachen toen ik om de 340 road vroeg, dus het wordt de exige
en welke werd je dan geadviseerd Smiley?
Exige S1, Exige S2 of Exige 240R ? (of stel ik een gekke vraag nu :oops: )

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

the-duke schreef:en welke werd je dan geadviseerd Smiley?
Exige S1, Exige S2 of Exige 240R ? (of stel ik een gekke vraag nu :oops: )
Goeie vraag, geen idee.
De S2 zit wel dicht tegen die 111R van SteV6 aan.

Ik heb ook niet de ervaring van allerlei settings, dus kon alleen maar "voornamelijk track" aangeven.
We zullen het zien.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Vorig jaar augustus/september de speedy 3 keer uit laten lijnen. Ik was op zoek naar een ideale set-up en uiteindelijk heb ik geen flauw idee hoe de Speedy nu staat. Ik ben er iig wel tevreden over.
Ik weet niet de hoogte momenteel van de auto. Ik was er helemaal klaar mee met al die aanpassingen achter elkaar :oops:
Vooral het op hoogte zetten werd ik niet vrolijk van :wink:

Na de eerste afstelling had ik voor meer rubber versleten dan achter na een weekend Luxemburg. Duidelijk teveel uitspoor en/of camber. Exige afstelling met extra camber uit m'n hoofd.

Inmiddels 14.000 km gereden met de R1R, de 20.000 km ga ik denk wel halen met de achterbanden (van de winter met winterbanden gereden).

Ik heb nu de exige set-up en die bevalt prima. Auto spoort rechtdoor goed met de turboflaps voor en een diffuser. In de bochten doet de auto het ook goed gezien de resultaten op het circuit. :oops:

Exige instelling is prima, vreet geen banden en heeft een camber van 0 tot -0,2 graad, niets spectucalair dus, maar rijdt erg lekker!
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

SteV6 schreef:Ben ik dan de enige Speedsterrijder die met de Elise 111R waardes rijd? Op advies van Jan vd Kooi trouwens. En ik voel mij er goed bij :lol:


SteV6
Uhmmm, ik denk dat iedereen die een standaard speedster rijdt met die waardes rijdt? Zover ik kan zien lijken de uitlijnwaardes van de speedster en de 111R precies hetzelfde...
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Maik schreef: Zover ik kan zien...
Waar zie jij dit, Maik?
Ik meen me te herinneren dat volgens Van der Kooi een Speedster standaard gelijk is aan de 111S (die dus net anders zou zijn dan de R?).
Jägertee
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Zie Seloc link in eerste post en kijk dan maar eens in de bieb, opel academy en/of de TIS.
Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

De afspraak staat :wink:

Volgende week dinsdag gaan we de oranje blitz maar eens verwennen met wat professionele aandacht van Jan.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Vandaag geweest.
Aardige kerel die Jan en goed geholpen daar.
Ik heb niet echt een bepaald soort uitlijning gekregen (zoals 340R road ofzo), maar meer advies gevolgd.
Rijd op zich prima, wat stabieler op de snelweg, maar reed al goed eigenlijk.

Bij het verwijderen van de diffuser had ik even wat beter zicht op mijn polyurethaan motorsteun insert die het een beetje warm heeft af en toe :wink:

Gr,
The Duke
Bijlagen
insert snot.jpg
insert snot.jpg (55.59 KiB) 4462 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

uitlijnen

Bericht door S. Gonzales »

Sorry, wordt een beetje "of topic" maar Duke, is het een idee om de uitlaatpijp ter hoogte van de motorsteun met uitlaatwrap in te pakken? Hebben we het al eens over gehad dacht ik. En...4 busjes (15 mm hoog) tussen de achterclam en de diffuser te monteren? (ik weet dat je er al roosters in hebt gemaakt) Met zo'n brievenbus ontstaat er een mooie doorstroming vanuit de zijroosters.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Sorry, wordt een beetje "of topic" maar Duke, is het een idee om de uitlaatpijp ter hoogte van de motorsteun met uitlaatwrap in te pakken? Hebben we het al eens over gehad dacht ik. En...4 busjes (15 mm hoog) tussen de achterclam en de diffuser te monteren? (ik weet dat je er al roosters in hebt gemaakt) Met zo'n brievenbus ontstaat er een mooie doorstroming vanuit de zijroosters.
Bedankt voor de tips, maar het is gewoon een beetje krap allemaal, ander zou ik wel een hitteschildje doen of wrap o.i.d. Ik geloof het eigenlijk wel, 80% zit er nog in en is prima functioneel, dus ik ga het maar eens lekker zo laten. (want het vervangen is ook niet echt een leuk karweitje omdat alles in de weg zit voor het loshalen van de motorsteun en die smelt toch ook zo weer)

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie