linker darm van radiator vervangen

Weetjes en tips voor onze auto.
rikkie
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2011 23:11
Locatie: Hasselt Belgie

linker darm van radiator vervangen

Bericht door rikkie »

Hoi, ik heb me onlangs ne Speedster aangeschaft ! Tof bakske om mee te rijden maar heb nu vastgesteld dat de linker radiatordarm lekt aan de ontluchtingsnippel, een welgekend probleem naar ik vernomen heb !
Is er iemand die deze al vervangen heeft zonder er de volledige voorkant ( neus ) eraf te halen ? Iemand heeft mij verteld dat als je het binnenspatbord en de bodemplaat eraf haalt en de linker koplamp eruit haalt, het mogelijk is om deze te vervangen zonder er de volledige neus af te halen ?
Is er iemand die het op deze manier heeft uitgevoerd ?
Weet ook iemand als je de schroef van de ontluchtingsnippel eruit haalt of het circuit volledig leeg loopt ?
Wie kan mij goede raad geven ?
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Hier se, nog ne liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimburger :D
Stel je even voor zou ik zeggen :wink:
Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Wielkuip eruit, bodemplaat eraf en linker koplamp eruit is inderdaad genoeg. Je kunt de bovenste slangklem losdraaien via de opening van de koplamp en de onderste van onderaf.

Het circuit zal niet helemaal leeglopen, omdat je de neus opkrikt, maar hou er wel rekening mee dat er een liter of 3 à 5 uit lopen zal. Niet als je de ontluchtingsnippel eraf draait (dat is ook niet nodig), maar als je de slang zelf losmaakt.

Succes,
Jelle
Jägertee
rikkie
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2011 23:11
Locatie: Hasselt Belgie

Bericht door rikkie »

waar kan ik deze darm gaan halen of bestellen want bij Opel zelf kost ie méér dan 300 euro ! Bij Lotus zou die véél goedkoper zijn en het zou dezelfde darm zijn ?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Eliseshop heeft ze dacht ik ook.

Vaak lekt ie rondom de ontluchtingsnippel-insert. Een kleine soepele slangenklem eromheen schijnt het probleem ook op te lossen (en minder werk), maar een nieuwe slang is natuurlijk beter.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

De slang kost inderdaad rond 300 euro bij Opel en de helft daarvan bij Lotus.

Elise-shop heeft 'em voor 110: http://www.elise-shop.com/a111k0007f-p-352867.html

Maar ook een siliconen versie voor 65: http://www.elise-shop.com/lh-silicone-r ... 02179.html
Jägertee
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

rikkie schreef:waar kan ik deze darm gaan halen of bestellen want bij Opel zelf kost ie méér dan 300 euro ! Bij Lotus zou die véél goedkoper zijn en het zou dezelfde darm zijn ?
Niet dezelfde, maar een met een verbetere nippel erop.
http://www.elise-shop.com/lh-silicone-r ... 02179.html
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
rikkie
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2011 23:11
Locatie: Hasselt Belgie

Bericht door rikkie »

wat bedoel je met " niet dezelfde " ? Niet dezelfde vorm of .....?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Niet dezelfde als opel.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
rikkie
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2011 23:11
Locatie: Hasselt Belgie

Bericht door rikkie »

Als ik de nieuwe darm gemonteerd heb en opnieuw koelvl
oeistof heb bijgevuld, hoe moet je nu het circuit ontluchten ? Wat niet bij elke auto op dezelfde manier moet gebeuren !
Wie kan dat even toelichten ?
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Ik heb de dop van het expansievaatje eraf gelaten, de motor warmgedraaid en met draaiende motor bij de radiateur ontlucht totdat er geen lucht meer uitkwam. Tussendoor wel nog bijna 2 liter moeten vullen.
Jägertee
rikkie
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2011 23:11
Locatie: Hasselt Belgie

Bericht door rikkie »

Dus als ik het goed begrijp draai je de ontluchtingsnippel los en wachten tot er daar géén lucht meer uitkomt ? Loopt er daar dan géén koelvloeistof uit ondertussen dat de motor draait ?
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

rikkie schreef:Dus als ik het goed begrijp draai je de ontluchtingsnippel los en wachten tot er daar géén lucht meer uitkomt ? Loopt er daar dan géén koelvloeistof uit ondertussen dat de motor draait ?
Ja, je draait de nippel net ver genoeg open dat de lucht eruit komt. Als er minder lucht in het circuit zit wordt het een knoeiboel, want dan gaat-ie sputteren (80+ graden water :? ) Dan moet je nog even doorzetten tot er geen lucht meer uitkomt. Later eventueel herhalen, omdat het mogelijk is dat je niet alle lucht in een keer eruit krijgt.
Jägertee
rikkie
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2011 23:11
Locatie: Hasselt Belgie

Bericht door rikkie »

Zeg, bedankt voor de tips !
rikkie
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2011 23:11
Locatie: Hasselt Belgie

Bericht door rikkie »

Heeft iemand zijne linker radiatordarm met ontluchtingsnippel al zelf vervangen en zijne darm besteld of gaan halen bij Lotus Antwerpen ( Berchem ) ?
Wat is dan eventueel het artikelnummer die je nodig hebt ?
Is het exact dezelde darm als die van Opel zelf ?
En wat kost ie bij Lotus Antwerpen ?
Plaats reactie